Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frykt, er et begrep som i mine ører ligger til grunn for mange problemstillinger relatert til bruk/misbruk av et substans.- her, cannabis.

Frykt for loven.

Når man tar seg en øl, cognac, trenger man ikke være redd for at politiet plutselig står på døra for å arrestere brukeren. - Denne frykten har man når man inntar cannabis, fordi det er forbudt. - Tenk selv; - Hvordan vil det føles å vite at du kan bli satt i fengsel, der du selv erfarer at du ikke gjør en flue fortred? - Når du samtidig ser voldsstatistikkene og leser om de problemstillingene vi som samfunn har med alkohol? Som flere nevner i denne tråden, er det en fare i forbudet som relaterer til "hva" cannabisen faktisk inneholder. - Utblandet av kyniske og kriminelle miljøer, som tjener rått på dette, og som ikke bryr seg om hverken alder, eller sosial status. - Via en legalisering, vil man, etter all sannsynlighet slå bena under mange av disse miljøene, og man vil kunne øremerke midler til å ha en god og faglig kompetanse til å hjelpe de menneskene som ikke evner å ha et balansert forhold i sin bruk. Det er så mange aspekter som taler FOR legalisering, og Norge har faktisk lov til å være et foregansland, selv om vi alltid sitter på gjerdet og venter på at "nabolandene" skal gjøre sine erfaringer, først.

Det er nok på tide at Norsk rettsvesen og politiske myndigheter "får fingern opp av jorda" og gjør noe med dette, for slik det er pr. nu, er det mange "småkriminelle" (vanlige borgere i alle sosiale lag) - som utvikler seg nettopp i den retningen samfunnet IKKE er tjent med. Via legalisering vil man derfor hindre mange mennesker sin potensielt kriminelle løpebane, og det kan ikke være annet enn postivt for både forbruker, og samfunn som hele.

Lenke til kommentar

Viss folk ikkje klarer den psykologiske "påkjennelsen" det er og bryte loven så burde dem heller vente til det blir legalisert og holde seg unna.

 

Det der er rett og slett ikkje et argument.

Det er heller ikke det du kommer med. Poenget er at det er mer "farlig" med forbudet mot cannabis veit du. Og hvis du ikke skjønner det så kan du dra deg vekk i fra denne diskusjonen om du ikke klarer å komme med noe mer saklig.

 

Ville du ha sluttet med alkohol dersom det ble ulovlig?

 

Det tviler jeg sterkt på at du ville ha gjort så da kan du sitte der å kjenne på frykten din hvis du vet hva frykt er men det tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Er vel lenge siden noen har blitt satt i fengsel for å ta seg en blås :)

 

...men det er klart at hvis du lager hjembrent eller har drivhus i kjelleren derimot...

hvis man blir tatt "mye" så havner man vel i fengsel til slutt.

 

Og dersom man har drivhus i kjeller'n så gjør man det UTEN å bli tatt... fy faen alle de som driver med cannabisplantasjer som blir tatt fordi dem ikke klarer å dekke det skikkelig.. OMG-.-

Lenke til kommentar

Er vel lenge siden noen har blitt satt i fengsel for å ta seg en blås :)

 

...men det er klart at hvis du lager hjembrent eller har drivhus i kjelleren derimot...

hvis man blir tatt "mye" så havner man vel i fengsel til slutt.

 

kommer veldig ann på hvor du er. Kompis a meg intervjua politiet i sammenheng med en skoleoppgave og de sa at de slutta å ta folk etter 2 gang(tror det var 2 gang) for tok de dem flere ganger så kom stakkarene i fengsel og fikk ødelagt livet sitt. Noen politifolk er greie :)

Lenke til kommentar

Viss folk ikkje klarer den psykologiske "påkjennelsen" det er og bryte loven så burde dem heller vente til det blir legalisert og holde seg unna.

 

Det der er rett og slett ikkje et argument.

Det er heller ikke det du kommer med. Poenget er at det er mer "farlig" med forbudet mot cannabis veit du. Og hvis du ikke skjønner det så kan du dra deg vekk i fra denne diskusjonen om du ikke klarer å komme med noe mer saklig.

 

Ville du ha sluttet med alkohol dersom det ble ulovlig?

 

Det tviler jeg sterkt på at du ville ha gjort så da kan du sitte der å kjenne på frykten din hvis du vet hva frykt er men det tviler jeg på.

 

 

Det er ikkje det som er argumentet.

 

Argumentet var at han mente at det burde legaliserest fordi folk som bruker det som per dags dato bryter loven blir "nervøse" fordi dem bryter den.

 

Så viss du ikkje skjønner dette, så kan du slutte og være frekk, for da mangler du noe vesentlig.

 

Hadde alkohol blitt ulovelig hadde eg såklart sluttet og drikke.

Er på ingen måte avhengig utav det.

 

Viss du ikkje har baller til og ta konsekvensane det per dags dato har, så får du holde deg unna.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Skjønner ikke dere hva jeg mener?

 

Det rett og slett urettferdig at cannabis er forbudt. Er det helt greit at folk blir alkoholikere da og ødelegger organene inne i kroppen sin? Alkohol er et unaturlig giftmiddel men Cannabis er et naturlig rusmiddel. Hva vil du ha? vil du bli forgiftet eller vil du bli ruset? Jeg liker å ruse meg selv og ikke forgifte meg selv men da blir vel jeg sett på som misbruker eller narkoman men da sier jeg bare at alle som drikker er alkoholikere. Og alkohol er alkohol uansett om det er øl, vin, sprit, HB eller tresprit.

 

Du mener vel at alkohol er trygt siden det lovlig da? Også at alt som den gifta ødelegger for folk. Det er mye mer vanskelig for en familie med for eksempel en far som har alkoholproblemer enn en far som tar seg en blås om kvelden. Og alle de bilulykkene som er på grunn av alko. For å ikke snakke om alle voldtekter og voldsepisoder i forbindelse med påvirkning av alkohol.

 

Nesten alt som vokser og lever på jorden er brukbart slik at det gir oss mennesker det vi trenger for å ha det bra og få det bedre. Alt er så tilpasset og alt hører så godt sammen at man kan begynne å tvile på at det faktisk er tilfeldig det som er på vår kjære klode. Det her kunne jeg sikkert ha brukt mer tid på å forklare men jeg mener at det er noe som folk burde forstå selv hvis dem er interessert.

 

Få opp øya deres og forstå det dere diskuterer før dere kommer med noe mer usaklige innspill.

Lenke til kommentar

jo for da skaper loven de mentale lidelser som den er skapt for å foehindre...

 

Jo, men igjen så er det heilt frivillig og bryte loven.

Dere kan jo bare vente til det blir legalisert viss dere ikke klarer påkjennelsen.

 

Skjønner ikke dere hva jeg mener?

 

Det rett og slett urettferdig at cannabis er forbudt. Er det helt greit at folk blir alkoholikere da og ødelegger organene inne i kroppen sin? Alkohol er et unaturlig giftmiddel men Cannabis er et naturlig rusmiddel. Hva vil du ha? vil du bli forgiftet eller vil du bli ruset? Jeg liker å ruse meg selv og ikke forgifte meg selv men da blir vel jeg sett på som misbruker eller narkoman men da sier jeg bare at alle som drikker er alkoholikere. Og alkohol er alkohol uansett om det er øl, vin, sprit, HB eller tresprit.

 

Du mener vel at alkohol er trygt siden det lovlig da? Også at alt som den gifta ødelegger for folk. Det er mye mer vanskelig for en familie med for eksempel en far som har alkoholproblemer enn en far som tar seg en blås om kvelden. Og alle de bilulykkene som er på grunn av alko. For å ikke snakke om alle voldtekter og voldsepisoder i forbindelse med påvirkning av alkohol.

 

Nesten alt som vokser og lever på jorden er brukbart slik at det gir oss mennesker det vi trenger for å ha det bra og få det bedre. Alt er så tilpasset og alt hører så godt sammen at man kan begynne å tvile på at det faktisk er tilfeldig det som er på vår kjære klode. Det her kunne jeg sikkert ha brukt mer tid på å forklare men jeg mener at det er noe som folk burde forstå selv hvis dem er interessert.

 

Få opp øya deres og forstå det dere diskuterer før dere kommer med noe mer usaklige innspill.

 

 

Gud skapte cannabis planten? :o

 

Der fekk du vertfall støtte blant dei kristne i Norge, klarer du og overbevise Muslimer om at Cannabis vokser mellom terna til Allah, så har du halve verdensamfunnet med deg.

Lenke til kommentar

Viss folk ikkje klarer den psykologiske "påkjennelsen" det er og bryte loven så burde dem heller vente til det blir legalisert og holde seg unna.

 

Det der er rett og slett ikkje et argument.

Det er heller ikke det du kommer med. Poenget er at det er mer "farlig" med forbudet mot cannabis veit du. Og hvis du ikke skjønner det så kan du dra deg vekk i fra denne diskusjonen om du ikke klarer å komme med noe mer saklig.

 

Ville du ha sluttet med alkohol dersom det ble ulovlig?

 

Det tviler jeg sterkt på at du ville ha gjort så da kan du sitte der å kjenne på frykten din hvis du vet hva frykt er men det tviler jeg på.

 

 

Det er ikkje det som er argumentet.

 

Argumentet var at han mente at det burde legaliserest fordi folk som bruker det som per dags dato bryter loven blir "nervøse" fordi dem bryter den.

 

Så viss du ikkje skjønner dette, så kan du slutte og være frekk, for da mangler du noe vesentlig.

 

Hadde alkohol blitt ulovelig hadde eg såklart sluttet og drikke.

Er på ingen måte avhengig utav det.

 

Viss du ikkje har baller til og ta konsekvensane det per dags dato har, så får du holde deg unna.

Jeg er ikke frekk. Du får lære deg rettskrivning og få en sammenheng i det du ønsker å fortelle her. Ikke minst FORSTÅ det du leser og det du skriver selv. Det høres jo ut som du er imbesil eller at du har psykiske utviklingsproblemer slik som du skriver. Høres det ut som om jeg har mentale problemer? -Nei! Det høres faktisk ut som at det er DU som sliter mentalt på mange måter og jeg håper du får hjelp også kan jeg gi deg et søtt lite tips om at du burde trekke deg ut fra diskusjoner som du ikke forstår og du kan selv slutte å være frekk. Jeg er ikke feilfri men det er ikke du heller og jeg ser tydelig at det er noe du sliter med ut i fra hvordan du skriver. Jeg gidder ikke å sløse bort så mye tid med folk som deg.

Lenke til kommentar

Viss folk ikkje klarer den psykologiske "påkjennelsen" det er og bryte loven så burde dem heller vente til det blir legalisert og holde seg unna.

 

Det der er rett og slett ikkje et argument.

Det er heller ikke det du kommer med. Poenget er at det er mer "farlig" med forbudet mot cannabis veit du. Og hvis du ikke skjønner det så kan du dra deg vekk i fra denne diskusjonen om du ikke klarer å komme med noe mer saklig.

 

Ville du ha sluttet med alkohol dersom det ble ulovlig?

 

Det tviler jeg sterkt på at du ville ha gjort så da kan du sitte der å kjenne på frykten din hvis du vet hva frykt er men det tviler jeg på.

 

 

Det er ikkje det som er argumentet.

 

Argumentet var at han mente at det burde legaliserest fordi folk som bruker det som per dags dato bryter loven blir "nervøse" fordi dem bryter den.

 

Så viss du ikkje skjønner dette, så kan du slutte og være frekk, for da mangler du noe vesentlig.

 

Hadde alkohol blitt ulovelig hadde eg såklart sluttet og drikke.

Er på ingen måte avhengig utav det.

 

Viss du ikkje har baller til og ta konsekvensane det per dags dato har, så får du holde deg unna.

Jeg er ikke frekk. Du får lære deg rettskrivning og få en sammenheng i det du ønsker å fortelle her. Ikke minst FORSTÅ det du leser og det du skriver selv. Det høres jo ut som du er imbesil eller at du har psykiske utviklingsproblemer slik som du skriver. Høres det ut som om jeg har mentale problemer? -Nei! Det høres faktisk ut som at det er DU som sliter mentalt på mange måter og jeg håper du får hjelp også kan jeg gi deg et søtt lite tips om at du burde trekke deg ut fra diskusjoner som du ikke forstår og du kan selv slutte å være frekk. Jeg er ikke feilfri men det er ikke du heller og jeg ser tydelig at det er noe du sliter med ut i fra hvordan du skriver. Jeg gidder ikke å sløse bort så mye tid med folk som deg.

 

Har skrivevansker (:

Men som vanlig så bruker folk det til et argument.

Men nei, eg forstår ingenting, for eg er ikkje avhengig av et rusmiddel.

 

Eg har ingen framtredande vansker med verken sosial eller mental omgang med andre mennesker, eg sliter heller ikkje med raseri utbrudd på internett, henviser der til deg.

 

Ellers så er dei intuitive og kognitive evnane mine fult oppegåande til å vurdere og forstå en sak.

At du blei litt mad fordi du bryter loven og ikkje har lyst til og forholde deg til det gjør det til en kriminell.

 

At dere ønsker og forandre det er jo greit nok, men ikkje sjå på dåkke sjøl som lovlydige før det er gjort.

Ingen har jo levd hele livet uten å bryte loven, det er faktisk praktisk umulig.

 

Men fasistisk som du er, så skal eg ikkje sitere deg mer, siden din mening er fasiten.

 

Siden du over internett har undersøkt min psykologiske status og alerede gitt meg en veldig god tilbake melding så burde du gå i deg selv.

 

Adjø.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

Har skrivevansker (:

Men som vanlig så bruker folk det til et argument.

Men nei, eg forstår ingenting, for eg er ikkje avhengig av et rusmiddel.

 

Eg har ingen framtredande vansker med verken sosial eller mental omgang med andre mennesker, eg sliter heller ikkje med raseri utbrudd på internett, henviser der til deg.

 

Ellers så er dei inutive og kognitive evnane mine fult oppegåande til å vurdere og forstå en sak.

At du blei litt mad fordi du bryter loven og ikkje har lyst til og forholde deg til det gjør det til en kriminell.

 

At dere ønsker og forandre det er jo greit nok, men ikkje sjå på dåkke sjøl som lovlydige før det er gjort.

Ingen har jo levd hele livet uten å bryte loven, det er faktisk praktisk umulig.

 

Men fasistisk som du er, så skal eg ikkje sitere deg mer, siden din mening er fasiten.

 

Siden du over internett har undersøkt min psykologiske status og alerede gitt meg en veldig god tilbake melding så burde du gå i deg selv.

 

Adjø.

 

Ok, men da skal jeg respektere at du har skrivevansker. Og siden du ser så mye ned på meg fordi jeg liker Cannabis så kan jeg ikke skjønner hvorfor du tar alt jeg sier negativt om deg så veldig seriøst.

 

Da burde du egentlig opplyse folk om at du har skrivevansker så vil du bli respektert for det. Og de som ikke klarer det er folk som ikke burde være med å diskutere på forum. Jeg respekterer alle men detta er internett da.

 

Mulig jeg har hatt raseriutbrudd på nettet men jeg ser ikke at det er så unormalt for jeg bor veldig isolert så det er vanskelig for meg å prate med levende folk akkurat når jeg vil og jeg kan ikke prate med folk om alt jeg prater om på nettet. og det er ikke på grunn av hasj men det er på grunn av min situasjon i livet.

 

Jeg har mye annet som jeg ønsker å gjøre så jeg gidder ikke å rote rundt på nettet for å finne ut noe om andre folk så jeg har faktisk et liv.

Lenke til kommentar

Alkohol er et unaturlig giftmiddel men Cannabis er et naturlig rusmiddel.

 

Øy. Alkohol er da høyst et naturlig rusmiddel.

 

Nei, langt i fra... Det der er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Alkohol er menneskeskapt. Mens Cannabis er naturlig da det ikke er menneskeskapt og det kommer rett i fra naturen.

 

Det høres ut som at du sliter med å skille mellom "normalt" og "naturlig"

 

Det er vel ikke så veeeldig vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Blei bare rot i den quote greia mi, så lar det være :p

 

 

Eg ser ingen grunn til å opplyse folk om at eg har skrivevansker.

Folk vil automatisk sjå ned på meg då, noke som gjer meg et dårlig utgangspunkt, så lenge folk forstår kva eg meinar så syns eg faktisk at det er godt nok.

 

Grunnen til at eg ser "ned" på narkomane er at dei ofte blir ei byrde for samfunnet rundt seg.

Er selv vokst opp i en fiskerby, alså en liten by der alkohol er så heftig i omløp at du ser kva langvarig bruk faktisk ødlegger mennesker rundt deg.

 

 

No henviser eg ikkje direkte til dåkke, men hadde alkohol blitt "oppdaget" no, så trur eg nok at det ville ha gjennomgått sammen debatten. Den samme debatten var vell oppe med Tobakk og alkohol.

Alkohol blei vell tilatt via folkeavstemning?

 

Mener det.

 

Om Cannabis kommer opp til folkeavstemning så trur eg det blir nedstemt, siden dei fleste har en negativ mening (fordommer) alt etter som.

 

Ellers så er eg ikkje ute etter spesielle former for respekt for mine vansker, annent en at eg blir stilt likt med "alle andre" noke som er målsteningen min uansett kva eg gjør, så har aldri etterspurt spesielle hjelpemiddel eller noke, syns at det er homo, du er det du er, du kommer dit du kommer på grunnlag av det.

 

Min begrunnelse for at legalisering burde utebli kan underbyggast på flere måter, litt etter dagsformen og kordan eg tenker på det.

Alt i frå at vi faktisk må lage et system som må være fult opprativt i frå dag 1, til at eg er redd for at mange "går i fella" og blir avhengige.

Selve det rundt og avkriminalisere det er jo en ting, men så vil vel Vinmonopol modulen fungere dårlig, siden måten dei driver på er mangfold i produkt, alså utvalg. Er vell litt mer begrensninger i utvalg når det kommer til Cannabis, er det ikkje?

 

Veit ikkje kor stort markede for Cannabis er i Noreg heller, siden eg ser for meg at "dei fleste" ikkje bruker det. Uten at eg skal sei ditta sikkert.

 

Basert på egne erfaringer så har eg jobbet i lag med folk som har mistet jobben og slitt med å få jobb igjen fordi dei blei tatt i stikkprøver på jobben, og at enkelte Nederlendere eg har jobbet med har fått problem når dei reiser til utlandet.

 

Jobber på båt i samanheng med ingeniør utdanningen min.

 

Der var blant annent en i frå Nederland som fekk sparken fordi han hadde røykt på en Coffee shop mens han var hjemme, han fekk sparken og meg kjent så har han ikkje fått jobb igjen med et Norsk selskap.

 

Dette gjelder primært i offshore industrien, som har null toleranse.

 

Eg veit også at noen av våre klientar har fått problemer når dem skal igjenomm boarder security. Fordi at landet deres har legalisert det så skaper det av og til problemer når vi er ute og reiser.

 

Uansett så kan det være mer eller mindre skadelig en tobakk og alkohol, noke vi mest sansynlig hadde holdt landet uten hadde vi visst konsekvensane av det då vi innførte det.

 

Så kommer det retoriske spørsmålet, kommer vi til og angre på ditta?

 

Tviler på at det blir tatt opp med det første i politikken, er jo valg til høsten, men er vell ingen parti som har "baller" til å ta det opp med tanke på den økande omsorgssvikten vi har i landet.

 

 

Respekterer ofte ikkje folk så alt for mye over internett siden det ofte er "dårlig flyt" i diskusjonen. Raseri utbrudd er for meg helt "ok" av og til går det fort i svingane for dei fleste, men så lenge en klarer og se det selv så er det greit for meg :)

 

Som du sier selv, så kjenner du aldri situasjonen til din meddebatant siden vi er skjult bak våre respektive pseudynom og er derfor anonyme, ei heller kjenner vi kvarandre personlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...