Gå til innhold

Den store tegnspråktråden.


V_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snipp*

Heisann,

 

Er det noen spesielle ord eller uttrykk du ønsker å lære deg? Jeg kan alltids filme meg selv og legge de på nettet om du ønsker det. Eller ta bilder og legge de her i tråden, og beskrive håndbevegelsene.

 

Syntes det er kjempefint at du har lært deg alfabetet, bruker du dette kombinert med god uttale med munnen så er du veldig langt på vei.

 

Det er helt sant dette du sier med at de hørende blir late, det er synd, men sant.

Men så er det viktig og huske at ikke alle er like flinke til å lese på munnen, og selvom de er flinke, er det noen ganger vanskelig å forstå.

Har du da alfabetet innlært fra før av, er det lettere, og du hjelper de døve og tunghørte.

8904258[/snapback]

 

Jeg kommer egentlig ikke på noen spesielle uttrykk som det hadde vært greit å kunne. Det må liksom bli alt mellom himmel og jord. Jeg er IT-ansvarlig ved en videregående skole og tenker at noen IT-uttrykk hadde vært greit å kunne kanskje.

Lenke til kommentar

Oisann. IT-Uttrykk ja. Det kan være spennende. Jeg kan ikke veldig mange av dem.

 

Jeg kan harddisk, hovedkort, ram/minne, skjermkort, lydkort, nettverkskort, laptop, ip-adresse, data, nerd, n00b..

 

Jeg kommer ikke på flere i farten.

 

Kom med noen ord, så skal jeg lære meg dem om jeg ikke kan dem.

 

EDIT:

 

Må nesten le litt. Men et annet IT-relatert uttrykk er: "Kaffe" :p

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Oisann. IT-Uttrykk ja. Det kan være spennende. Jeg kan ikke veldig mange av dem.

 

Jeg kan harddisk, hovedkort, ram/minne, skjermkort, lydkort, nettverkskort, laptop, ip-adresse, data, nerd, n00b..

 

Jeg kommer ikke på flere i farten.

 

Kom med noen ord, så skal jeg lære meg dem om jeg ikke kan dem.

 

EDIT:

 

Må nesten le litt. Men et annet IT-relatert uttrykk er: "Kaffe" :p

8910584[/snapback]

 

 

Backup

Lagre på mine dokumenter

N00b må jeg bare lære meg :)

Lenke til kommentar

Backup kan jeg faktisk ikke.

 

Lagre på mine dokumenter klarer jeg ikke helt beskrive med ord, da dette er litt langt, men skal se om jeg får tatt bilder etterhvert.

 

n00b er ganske enkel.

 

Pekefinger + langefinger opp, tommel på ringfinger og lillefinger, så tar du og legger disse 2 fingrene (Peke- og langefinger) mot midten av pannen, med neglene inn.

 

Forstod du det? Eller trengs det bilder?

Lenke til kommentar
Backup kan jeg faktisk ikke.

 

Lagre på mine dokumenter klarer jeg ikke helt beskrive med ord, da dette er litt langt, men skal se om jeg får tatt bilder etterhvert.

 

n00b er ganske enkel.

 

Pekefinger + langefinger opp, tommel på ringfinger og lillefinger, så tar du og legger disse 2 fingrene (Peke- og langefinger) mot midten av pannen, med neglene inn.

 

Forstod du det? Eller trengs det bilder?

8910854[/snapback]

 

 

Jeg tror jeg forsto det :) Takk!

Lenke til kommentar
Ikke alfabetet, men ordet noob er nå brent inn på hjernehinnen  :p .

 

Har en bror som er tunghørt, så skal teste det på han(han er litt noob også), samt en kompis av han som er it-utdannet.

8920303[/snapback]

 

Haha, herlig å høre. Regner med at du har lært deg noe tegnspråk mtp din bror.

Andre ord du har lyst til å lære eller? :)

Lenke til kommentar

Jeg er døv og bruker tegnspråk, språket er mitt førstespråk. De fleste spørsmålene er godt besvart av DemoniZer, så jeg slipper :) Men en ting må jeg legge til, alle land har eget tegnspråk

 

Le på norsk tegnspråk betyr trist på svensk tegnspråk, så stor forskjell er det ja. Selv om Sverige ligger bare et land unna.

Lenke til kommentar

Det varierer. Det finnes britisk, internasjonal, norsk, svensk, dansk, portugisisk osv håndsalfabeter men nå bruker vi nordmenn internasjonal håndsalfabet istedenfor vår eget. Mye lettere, fordi med vår håndsalfabet må vi bruke to hender istedenfor en.

 

 

I første side demonstrerer DemoniZer enhåndsalfabet, som er egentlig fra internasjonal. Vårt originalt, gammelt håndsalfabet kan sees her;

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
alfa2h.gif
Endret av Fox
Lenke til kommentar
Jeg er døv og bruker tegnspråk, språket er mitt førstespråk.  De fleste spørsmålene er godt besvart av DemoniZer, så jeg slipper :) Men en ting må jeg legge til, alle land har eget tegnspråk

 

Le på norsk tegnspråk betyr trist på svensk tegnspråk, så stor forskjell er det ja. Selv om Sverige ligger bare et land unna.

8920912[/snapback]

 

Fox! Lenge siden jeg har sett deg.

 

Forresten så har jeg nevnt noe om dette i første posten min, 2 avsnitt.

 

En annen viktig ting å ta med er at det finnes mange forskjellige språk, og det finnes mange forskjellige dialekter innen tegnspråk. Det er akkurat det samme som med talemålet vårt.

 

Jeg har aldri fått lært meg 2-hånds alfabetet skikkelig. Det brukes ikke blandt de jeg kjenner og snakker med på ukentlig basis.

 

Uansett godt du nevner dette. Håper vi treffes en gang.

Lenke til kommentar

Har nok oversett denne setningen du uthevet, beklager :p. Men jeg fikk i hvert fall utdype meg om håndsalfabet.

 

Naturligvis bruker de ikke tohåndsalfabetet, altså blant de du kjenner. De er jo unge, dette alfabetet er gammelt og blir brukt av de gamle folk som er over 50år.

 

Akkurat nu kjemper vi for tegnspråk som offiselt språk, som kan leses i her;

http://deafnet.no/nor/content/download/148...nspr%C3%A5k.pdf

Lenke til kommentar

Jo, har lest det og synes at det er positivt! Døv eller hørende, spiller ikke noe rolle. Tegnspråk er et språk alle bør lære seg ;) Ikke at det blir fordel for oss døve, men det har blitt dokumentert at folk forstår ting fortere på tegnspråk enn andre språk. Skal utdype meg når jeg har kommet hjem fra fotballtrening

Lenke til kommentar
Jo, har lest det og synes at det er positivt! Døv eller hørende, spiller ikke noe rolle.  Tegnspråk er et språk alle bør lære seg ;) Ikke at det blir fordel for oss døve, men det har blitt dokumentert at folk forstår ting fortere på tegnspråk enn andre språk. Skal utdype meg når jeg har kommet hjem fra fotballtrening

8921349[/snapback]

 

Jeg gleder meg til å lese mer om dette når du kommer hjem, jeg har vel egentlig lest om det før, men jeg tenker flere vil ha nytte av å lese det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...