Gå til innhold

Den store tegnspråktråden.


V_B

Anbefalte innlegg

Avlesning er egentlig veldig personavhengig. Noen snakker med tydelige tegn, og andre som er multihandicappede, f.eks. hørselshemmet og cerebral parese kan være utydelige. Det er også en del som gir blaffen i gramatikk, og har sin egen måte å stokke setningene på. Da kan det være vanskelig å få ting med seg når man er "ny".

9443102[/snapback]

 

Noe sier meg at jeg bør bare overse dette innlegg :ermm:

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demonizer, jeg har spurt litt folk om hva tegnet i avataren din betyr, og så oppdaga jeg det plutselig på fremsien av en bok om BTS (britisk tegnspråk). Det er vel derfor ingen vet hva det betyr:)

 

Idag fikk vi innføring i Tegnstart 1 og 2 (cd-rom), og det anbefales virkelig til alle som vil lære tegnspråk å kjøpe dem! kan kjøpes på Møller kompetanseseters nettbutikk!

Lenke til kommentar
Videre er jo norsk tegnspråk og norsk "døvespråk" ganske forskjellig. Norsk tegnspråk er en direkte oversettelse fra norsk til tegn, mens "døvespråk" består av forkortelser og tegn som kan være deler eller hele setninger i ett enkelt tegn. Videre har det også tegn som ikke kan oversettes direkte til norsk, feks tegnet "poff", (...) Såvidt jeg vet er det ei dame av tysk herkomst i Trondheim som har forsket på dette, og har tatt doktorgraden på det.

 

9050323[/snapback]

 

Raritet: Vi fikk faktisk undervisning rundt dette innlegget i dag!

 

 

Pimle, det beste måte å lære seg tegnspråk er å være med i døvemiljø. Det er gratis ;)

9469060[/snapback]

 

Ja, det har jeg vel heller aldri nektet for. Jeg bare svarte på et spørsmål.

 

Men det er ikke alle som har "tilgang" på et slikt miljø da. Og når man skal bli tolk er man nødt til å ha en viss formell trening.

Endret av Pimle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulel lufte noen påstander i en oppgave og vil gjerne ha tilbakemeldinger:

 

Vi skal trekke frem tre forskjeller på døve og hørende:

 

Visuell kultur uder samtale: døve er flink til å konsentrere seg og fokusere på samtalepartner, hørende gjør ofte andre ting og mister ofte deler (Hæ?)

Kommunikasjon i ugunstige omgivelser: Det er lettere å bruke tegnspråk gjennom vindu, i bråk og store avstander

 

Samhold/Kontakt: Det er lettere/lavere terskel for døve å ta kontakt med tegnspråkbrukere, enn for hørende å ta kontakt med folk. (f.eks. på nye steder)

Lenke til kommentar

Siste påstand mener jeg at det er feil. Det er egentlig mer personligsak, noen liker å ta kontakt med nye folk mens noen ei.

 

Første påstand kan stemme, vi er avhengig av øyekontakt. Derfor er vi ofte flinkere å fokusere på samtalepartner. Som sagt det KAN stemme, men for meg er først og siste påstandene mer personligsak enn andre påstand

Lenke til kommentar
Ja, det skal brukes i en fremlegging om forskjeller på døv og hørende kultur. Dere er referert til som "en døv" :D

9572451[/snapback]

 

Jeg har da hørende.. :)

 

*snip*

 

Demonzier; «Jeg har også opplevd at det er mye "snakking i munnen på hverandre".», mener du de døve?

9572505[/snapback]

 

Ja, jeg mener de døve. Jeg ser at noen ganger skal folk hoppe midt inn i samtalen.

Ikke bare det.. det er konstakt "prikking" på den du skal ha tak i.. eller en annen skal ha tak i.. det er jo det samme som å plutselig begynne å si navnet til personen du skal ha tak i mange ganger.. som da sitter i en annen samtale..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...