Gå til innhold

Den store tegnspråktråden.


V_B

Anbefalte innlegg

Thorbjørn er døv som bruker CI (kanskje irrelevant for dere, men ikke for meg), han ble født som hørende. Men ble døv da han var rundt 10-13år (er ikke sikker) og har aldri (i øyene mine) akseptert at han er døv. Han er mot tegnspråklov,noe som er viktig for oss.

 

 

Nysgjerrig på hva tegnspråklov er, og hva den vil bidra med? Sjekk her: tegnspråklov

 

Men vær obs på artikkelen er på PDF

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fox, jeg har hørt/lest en del om denne Thorbjørn.

 

Ønsker egentlig ikke diskutere så mye rundt dette akkurat nå, da jeg sitter på jobben, og gjerne skulle fulgt med i en diskusjon rundt han.

 

Forresten er det ikke irrelevant at han bruker CI. Det er selvfølgelig relevant med tanke på aksept for seg selv, og få hjelp til å høre etc.

Lenke til kommentar
Ikke sant.. slik folk bare irriterer noe grenseløst.

 

Jeg har fått et par slike spørsmål, og besvarer det enkelt og greit med: "Hørt om dialekter før?" Da kommer det et lite klukk; "ja..?" Så stirrer jeg teit på personen som har spurt, og merker de har har dummet seg ut.

9050757[/snapback]

 

Språk har veldig mye med identitet å gjøre. Derfor er det også viktig å beholde mangfoldet også innenfor tegnspråk. Døve er jo norske først og fremst, ikke døve, og deres hørselshemning er sekundært mht deres identitet. Selvsagt ville det være mest praktisk om alle døve snakket samme tegnspråk, på lik linje som at hørende snakket det samme talespråk. Dette ville allikevel forringe mangfoldet.

Lenke til kommentar
Thorbjørn er døv som bruker CI (kanskje irrelevant for dere, men ikke for meg), han ble født som hørende. Men ble døv da han var rundt 10-13år (er ikke sikker) og har aldri (i øyene mine) akseptert at han er døv. Han er mot tegnspråklov,noe som er viktig for oss.

 

 

Nysgjerrig på hva tegnspråklov er, og hva den vil bidra med? Sjekk her: tegnspråklov

 

Men vær obs på artikkelen er på PDF

9050791[/snapback]

 

Det du sier er høyst relevant. Det øyeblikket han distanserte seg fra sitt hørselstap og prøver å være mest mulig hørende, kuttet han også etter min mening absolutt alle rettigheter han noensinne hadde i å kunne uttrykke sine meninger som omhandler døve, siden han pr definisjon ikke er døv selv.

 

Jeg kjenner til tegnspråkloven, men ikke i detalj. Takk for linken til artikkelen! Interessant lesning! :)

Jeg sliter med å få aksept for morsmålsundervisning for barna mine. Håper at et slikt lovverk vil styre rettighetene for barna mine også.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Han fikk CI i voksenalder, så han har vært døv i en god stund. Men er enig med deg.

 

Men han har også gjort en bra jobb for døve, han har samlet mange historier om døve. Men det vekter ikke opp til det han har gjort mot døve, han støtter døves historie men ikke kultur for si det sånt..

 

Hans hjemmeside; http://home.online.no/~tj-sand/ Vær kritisk på hva han sier, mye hjernevasking prat. Det vil si at han skriver slik at han støtter døve, han er utrolig flink å manipulere. Det synes jeg i hvert fall.

 

Nå må jeg stikke og trene..

Endret av Fox
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm.. Dette var en interessant tråd. Synd så få ser potensialet i tegnspråk og egentlig viktigheten rundt det. Nordmenn er nordmenn, og alle nordmenn burde blitt forstått. Jeg har selv lyst til å lære meg tegnspråk, men det blir sikkert aldri noe av, rett og slett fordi bruksverdien blir altfor liten. Er jeg "heldig" ville jeg hatt et par episoder i løpet av mitt liv, der jeg gir tegnene for "beklager" eller "takk", og så går vi vår vei. Men skulle noen i min familie blitt døv, ville jeg ikke nølt et sekund med å lært meg tegnspråk. Men ikke nå, dessverre. Har andre ting jeg må prioritere lenge før en hobby-greie som tegnspråk, som det dessverre blir hvis jeg lærer meg det.

Lenke til kommentar

Det er veldig godt at du er åpen for å lære det. Og håper du er mer seriøs enn de som sier at de skal lære seg det, men som aldri tar seg tiden til det.

 

Ta mine foreldre som et eksempel.

 

Mine foreldre sa de skulle lære seg tegnspråk og holde tale i bryllupet.

Ja, de overdrev kanskje litt, men de sa i det minste de skulle lære seg det.

 

Dette skjedde aldri, selv om jeg var mer enn villig til å lære det bort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var denne sommeren på språkreise til California, hvor jeg bodde i en amerikansk familie sammen med ei fra russland, ei fra spania og ei fra finland. Og når jeg tenker tilbake, så snakket vi egentlig ikke så mye sammen, men allikevel føler jeg at vi har fått veldig god kontakt. Språket er bare en liten del av det å kommunisere, og jeg syns det er ganske gøy å tenke på hvor mye vi lærte om hverandre, bare ved å bo sammen en måned og utveksle korte setninger og ord på engelsk.

Lenke til kommentar

ja, dette blir kanskje en venstresving i tråden, men jeg skal begynne på min bachelor i tegnsprå okkt!

 

Gleder meg masse!

 

Men DemonIzer: Er det det samme hva slags hånd man bruker på alfabetet, siden du postet ditt med venstre hånd?

 

Og hva betyr tegnet i avataren din?

Endret av Pimle
Lenke til kommentar

Pimle, skal du studere i Blindern?

 

Man skal helst bruke høyre hånd, pga visuell. Men begge hånd funker fint det.

 

Avataren hans kommer fra et eller annet sted som jeg ikke husker, men hvis jeg skal tolke utfra bildet hva det betyr da vil jeg si at det betyr "OL".

Lenke til kommentar

Sjekket på nett, jeg har tatt feil.. Kun mastergrad.. Men kan få bachelor i tegnspårk og tolking, det er nok det jeg har blandet sammen med tegnspråk.

Jeg er bare en vanlig vgs elev, så jeg har egentlig lite peiling på det.

 

noob og lol har egentlig ikke egen tegn, disse ordene er TSS. Vi har våre egne ord som ligner ganske på disse to ordene

Endret av Fox
Lenke til kommentar
ja, dette blir kanskje en venstresving i tråden, men jeg skal begynne på min bachelor i tegnsprå okkt!

 

Gleder meg masse!

 

Men DemonIzer: Er det det samme hva slags hånd man bruker på alfabetet, siden du postet ditt med venstre hånd?

 

Og hva betyr tegnet i avataren din?

9265580[/snapback]

 

Så morsomt da!

Skulle gjerne studert noe slikt selv, men jeg har jobben min akkurat nå.

 

Dessuten er jeg ganske int. i lingvistikk generelt.

 

Fox har vel egentlig svart på dette for meg, men du skal helst bruke høyre hånd som han sier.

 

Grunnen til at jeg brukte venstre på bildene er at jeg var stødigere med høyrehånden når det gjelder å ta bilder.

 

Til det siste spørsmålet, så er jeg ikke helt sikker.

 

Du finner avataren min avbildet på denne siden:

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/276470

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg driver og jobber hardt for å huske alfabetet og de få tegnene jeg kan. Har skikkelig lyst til å lære meg tegnspråk, det er en helt egen kultur, og er ekstremt fascinerende :D

9343380[/snapback]

 

Jeg kan lære deg mer over cam eller neste gang vi møtes vennen..

 

Forslag til folk her inne..

 

Kan ikke noen prøve å legge ut en video på youtube med div tegn?

Man kan fint linke til youtube-sider på forumet.. Hadde vært utrolig god lære.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Stemmer det med t'en. Her i området brukes "nesevarianten" av "mor", og "kinnvarianten" av "far".

 

Videre er jo norsk tegnspråk og norsk "døvespråk" ganske forskjellig. Norsk tegnspråk er en direkte oversettelse fra norsk til tegn, mens "døvespråk" består av forkortelser og tegn som kan være deler eller hele setninger i ett enkelt tegn. Videre har det også tegn som ikke kan oversettes direkte til norsk, feks tegnet "poff", som er det samme som "bonus", men med munnbevegelser som i det fonetiske "poff". Dette eksempelet betyr noe som "fytterakkern du er heldig og jeg er misunnelig på deg". Det finnes en hel haug av slike tegn i "døvespråket". Såvidt jeg vet er det ei dame av tysk herkomst i Trondheim som har forsket på dette, og har tatt doktorgraden på det.

Jeg er selv hørende, og er gift med ei døv jente nå på niende året. Hadde samme tilnærmelse som deg med tegnspråk. I begynnelsen brukte vi lapper, så lærte jeg alfabetet, stavet enkeltord, og lærte så tegnet for det. Det gikk vel ca to mnd til jeg kunne legge fra meg papir og blyant, og kun konversere med tegn, men det gikk vel litt over et år før jeg var såpass habil i avlesning at jeg kunne kommunisere med de fleste døve i miljøet her i Stavanger.

9050323[/snapback]

 

Jeg har nettopp lært "trykk " på neseveggen for mor, og dra pekefingeren over haka for far...kjært ord har mange tegn:)

 

Sier du faktisk "døvespråk"? Hva mener kona di om det? Det er et ord jeg prinsippielt ikke bruker, men jeg fikk en god tirade på fest forrige fredag da jeg insisterte på å kalle det tegnspråk. og for meg er "norsk tegnspråk" norsk tegnspråk, ikke norsk med tegn, som du sier her.

 

Lærte også om mer TMFOK på onsdag, som er disse fonetiske tegnene, som "poff", "fø" og "yff"

 

Damen "av tysk herkomst" er faktisk tysk og heter forøvrig Sonja Erlenkamp. Ironisk sett er hun Norges eneste professor i tegnspråk. (regner ihvertfall med at det er henne, hvor mange tyske tegnsprålprofessorer har vi i Trondheim?)

Synes du det er enkelt å avlese stavanger-dialekten? Er det noe som er enklere å lese for deg?

 

Sjekket på nett, jeg har tatt feil.. Kun mastergrad.. Men kan få bachelor i tegnspårk og tolking, det er nok det jeg har blandet sammen med tegnspråk.

Jeg er bare en vanlig vgs elev, så jeg har egentlig lite peiling på det.

 

 

9268868[/snapback]

 

det er bachelor i tegnspråk og tolking jeg går nå, men det første året heter tegnspråk og er likt for bachelor- og ettårstudenter. Tror ikke det finnes noen bachelor i bare tegnspråk. '(?)

Kan ta master i Oslo etterpå, men forløpig er jeg glad for å være i "de døves hovedstad" og midt i hjertet av tegnspråkforskningen.

Endret av Pimle
Lenke til kommentar

Pimle, jeg er enig med deg.. norsk tegnspråk er et språk vi prater i hverdag, ikke en oversettelse fra norsk til tegn. det heter TSS! Det irriterer meg grønt når noen kommer og sier at norsk tegnspråk er ikke et språk, men oversettelse..

 

 

Det med «de døves hovedstad» kan diskuteres... Jeg har aldri hatt sans for Trondheim, når det gjelder døve.. Men i historie sett har vi to sider, Oslo mot Trondheim når det gjelder tegnspråk.. Det er som nynorsk mot bokmål ;)

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Her sier de døve selv døvespråk om sitt sterkt forkortede tegnspråk ispedd masse TMFOK eller tåmfåkk (gjett de to tegnene ;) ).

Avlesning er egentlig veldig personavhengig. Noen snakker med tydelige tegn, og andre som er multihandicappede, f.eks. hørselshemmet og cerebral parese kan være utydelige. Det er også en del som gir blaffen i gramatikk, og har sin egen måte å stokke setningene på. Da kan det være vanskelig å få ting med seg når man er "ny". Men etterhvert som man blir kjent med en person, blir man også vandt med personens måte å uttrykke seg på. Det samme sier de døve selv som får en helt ny tolk feks, og har store problemer å få med seg hva vedkommende sier. Spesiellt gjelder dette nyutdannede som snakker med store bevegelser. Det kan være en stor utfordring for en som f.eks har usher å følge med en nyutdannet tolk.

Lenke til kommentar
Stemmer det med t'en. Her i området brukes "nesevarianten" av "mor", og "kinnvarianten" av "far".

 

Videre er jo norsk tegnspråk og norsk "døvespråk" ganske forskjellig. Norsk tegnspråk er en direkte oversettelse fra norsk til tegn, mens "døvespråk" består av forkortelser og tegn som kan være deler eller hele setninger i ett enkelt tegn. Videre har det også tegn som ikke kan oversettes direkte til norsk, feks tegnet "poff", som er det samme som "bonus", men med munnbevegelser som i det fonetiske "poff". Dette eksempelet betyr noe som "fytterakkern du er heldig og jeg er misunnelig på deg". Det finnes en hel haug av slike tegn i "døvespråket". Såvidt jeg vet er det ei dame av tysk herkomst i Trondheim som har forsket på dette, og har tatt doktorgraden på det.

Jeg er selv hørende, og er gift med ei døv jente nå på niende året. Hadde samme tilnærmelse som deg med tegnspråk. I begynnelsen brukte vi lapper, så lærte jeg alfabetet, stavet enkeltord, og lærte så tegnet for det. Det gikk vel ca to mnd til jeg kunne legge fra meg papir og blyant, og kun konversere med tegn, men det gikk vel litt over et år før jeg var såpass habil i avlesning at jeg kunne kommunisere med de fleste døve i miljøet her i Stavanger.

9050323[/snapback]

 

Jeg har nettopp lært "trykk " på neseveggen for mor, og dra pekefingeren over haka for far...kjært ord har mange tegn:)

 

Sier du faktisk "døvespråk"? Hva mener kona di om det? Det er et ord jeg prinsippielt ikke bruker, men jeg fikk en god tirade på fest forrige fredag da jeg insisterte på å kalle det tegnspråk. og for meg er "norsk tegnspråk" norsk tegnspråk, ikke norsk med tegn, som du sier her.

 

Lærte også om mer TMFOK på onsdag, som er disse fonetiske tegnene, som "poff", "fø" og "yff"

 

Damen "av tysk herkomst" er faktisk tysk og heter forøvrig Sonja Erlenkamp. Ironisk sett er hun Norges eneste professor i tegnspråk. (regner ihvertfall med at det er henne, hvor mange tyske tegnsprålprofessorer har vi i Trondheim?)

Synes du det er enkelt å avlese stavanger-dialekten? Er det noe som er enklere å lese for deg?

 

Sjekket på nett, jeg har tatt feil.. Kun mastergrad.. Men kan få bachelor i tegnspårk og tolking, det er nok det jeg har blandet sammen med tegnspråk.

Jeg er bare en vanlig vgs elev, så jeg har egentlig lite peiling på det.

 

 

9268868[/snapback]

 

det er bachelor i tegnspråk og tolking jeg går nå, men det første året heter tegnspråk og er likt for bachelor- og ettårstudenter. Tror ikke det finnes noen bachelor i bare tegnspråk. '(?)

Kan ta master i Oslo etterpå, men forløpig er jeg glad for å være i "de døves hovedstad" og midt i hjertet av tegnspråkforskningen.

9443042[/snapback]

 

Forslag til folk her inne..

 

Kan ikke noen prøve å legge ut en video på youtube med div tegn?

Man kan fint linke til youtube-sider på forumet.. Hadde vært utrolig god lære.

9343432[/snapback]

 

Når vi kommer i gang med språklabarbeidet, kan jeg nok "tegne inn" listene vi har fått og legge ut (alfabet, tall, klokka, familien, dyr, klær osv)

 

Forløpig er http://www.tegnordbok.no/ et bra alternativ da, men der lærer man bare enkelttegn, ikke tegnspråk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...