Gå til innhold

Er Intel Xeon god til spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, Intel produserer en rekke like prosessorer som får to ulike navn for å siktes inn mot ulike markeder. Brikkene som kalles Core 2 Quad Qxxxx i forbrukermarkedet er egentlig de samme brikkene som selges under navnet Xeon 32xx til bedriftsmarkedet.

 

De er de samme brikkene på innsiden, med like mye L2 cache, bruker samme FSB, samme sokkel, kan brukes på de samme hovedkortene, kan overklokkes, og fungerer følgelig like bra til spill og alt mulig annet.

 

Det er praktisk talt samme prosessor med to ulike navn.

 

F.eks Core 2 Quad Q6600 og Xeon 3220.

 

Sammenligning.

Merk: Den er ikke helt korrekt. L2 cachen ER lik, og begge har 105W TDP.

Lenke til kommentar

Xeon fungerer helt frint til spill ja. Som simen sier er den meget lik C2D quad prosessorene.

 

Jeg tror dog jeg ville annbefalt en C2D dualcore til spillbruk over en quad-prosessor foreløpig. 6600 quad har lavere stock frekvens enn 6600 dual, og quad koster en god del mer. Til høsten skal prisen på 6600 quad også falle til nesten halvparten av nåværende pris. Det er også så og si ingen spill som vil kunbne utnytte 4 kjerner bedre enn bare 2 pr. dags dato, og tvilsomt at det vil komme god støtte for dte i spilltitler i den forseelige framtid.

 

Så kjøp en quad om du holderpå med intensive arbeidsoppgaver i tillegg til spill evt. eller kjøp en dual om du hovedsakelig trenger ytelsen til spill og du vil spare litt penger. Om du har et budsjett åforholde deg til vil nok nesten garantert en C2D dualcore + leftover penger til bedre skjermkort gå lenger i spillytelse enn å kjøpe en quadcore.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Men Xeon har en fordel når du klokker ja? :)

 

Og da er det vel lurt å kjøpe Quad da? Siden du kan kjøre programmer i bakgrunnen, slik som Fraps eller høre på musikk? :)

 

Og jeg tenker på å overklokke, bare jeg ikke sikter for høyt og skrur volten i taket så går det vel bra? :)

 

Men det er det at man ikke får nytte av garantien etter man har klokket da, men hva sier dere? Klokke eller ikke klokke? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
6600 quad har lavere stock frekvens enn 6600 dual,

8742115[/snapback]

De har faktisk samme klokkefrekvens: 2,4GHz. Du tenker kanskje på firekjernen Xeon 3210 på 2,13GHz som er dyrere enn dobbeltkjernen E6600 på 2,4GHz?

 

Ellers er jeg enig i det dere skriver.

 

LockBreaker: Xeon er bedre testet i fabrikken og har større sikkerhetsmarginer på temperatur og spenning. Det gjør at den som regel overklokker bedre enn tilsvarende C2Q-modell.

 

Fraps og musikk krever svært lite av CPUen og går helt fint i bakgrunnen sammen med selv spill som utnytter begge kjernene svært bra. (Med svært bra mener jeg at i gjennomsnitt ~1,5 prosessorkjerne holdes opptatt. Det er ikke mange spill som klarer.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ifølge prisguiden er Xeon X3210 basert på Woodcrest, ikke Conroe/Kentsfield.

8742385[/snapback]

Det er en skrivefeil.

 

Conroe og Woodcrest er de samme dobbeltkjernene

 

Kentsfield og Clowertown er bygget opp av 2 stk av de samme dobbeltkjernene som Conroe og Woodcrest er laget av.

 

Så lenge vi snakker om LGA775-versjonene så er alle disse teknisk og praktisk identiske. Det er kun navnet som er forskjellig.

Lenke til kommentar
Ifølge prisguiden er Xeon X3210 basert på Woodcrest, ikke Conroe/Kentsfield.

8742385[/snapback]

Det er en skrivefeil.

 

Conroe og Woodcrest er de samme dobbeltkjernene

 

Kentsfield og Clowertown er bygget opp av 2 stk av de samme dobbeltkjernene som Conroe og Woodcrest er laget av.

 

Så lenge vi snakker om LGA775-versjonene så er alle disse teknisk og praktisk identiske. Det er kun navnet som er forskjellig.

8742521[/snapback]

 

Og testmetodene? Mener å ha sett at du har skrevet at Xeon prosessorene går gjennom lengre tester osv.

Lenke til kommentar

Testmetodene er enkelt forklart overklokkingstester.

 

Litt enkelt forklart:

Hvis brikken klarer 2,6GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3210

Hvis brikken klarer 2,7GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q Q6600

Hvis brikken klarer 2,9GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3220

Hvis brikken klarer 3,0GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q QX6700

Hvis brikken klarer 3,2GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3230 (Den er ikke lansert ennå, så den legges på lager inntil lansering)

Hvis brikken klarer 3,3GHz stabilt på 1,2V så blir det en C2Q QX6800

Lenke til kommentar

Med andre ord forteller dette meg at Xeon-prosessorene klarer seg med mindre spenning, og dermed blir kaldere og mer driftssikker. Nok en grunn til å gå for Xeon hvis stabilitet er viktig. Prisen er heller ikke gal, prisforskjellen mellom Core2 og tilsvarende Xeon-prosessorer er neste ikke-eksisterende. Jeg vurderer selv en Xeon-prosessor til mitt neste prosessorkjøp, og prøver å pushe MSI til å offisielt støtte Xeon på mitt hovedkort.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Testmetodene er enkelt forklart overklokkingstester.

 

Litt enkelt forklart:

Hvis brikken klarer 2,6GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3210

Hvis brikken klarer 2,7GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q Q6600

Hvis brikken klarer 2,9GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3220

Hvis brikken klarer 3,0GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q QX6700

Hvis brikken klarer 3,2GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3230 (Den er ikke lansert ennå, så den legges på lager inntil lansering)

Hvis brikken klarer 3,3GHz stabilt på 1,2V så blir det en C2Q QX6800

8744671[/snapback]

 

Litt av et krav til QX6800! Er ikke så mange chipper som klarer det, og regner med de ikke tester med Orthos i 10 timer etc. (Typisk gjennomsnittsoverklokkers definisjon på stabilt) for å si det sånn.

 

Uansett, har du noe peiling på hvordan de tester dette? Det blir jo særdeles upraktisk å teste en og en i vanlig HK med windows installasjon etc. De må vel ha noen slags spesialapparater som gjør dette automatisk, og med mer enn en CPU av gangen?

Lenke til kommentar

Det er snakk om spesialapparater ja. Jeg ser for meg at det er et slags samlebånd der det går inn brett a f.eks 4*4 prosessorer, prosessorene plasseres over soklene sine, det plasseres litt kjølepasta på, settes ned 16 vannblokker med temperaturkontrollert ganske varmt vann og testingen foregår i f.eks 10-20 minutter på et utvalg hastigheter og spenninger, der strømstyrken hele tiden måles. Resultatene følger prosessorbrettet videre i produksjonen og brikkene får laseretset på lokket modellnummer osv. Så får de "brent inn" maksimal multiplier, navn og stepping, default multiplier og ulike egenskaper som VP settes av eller på.

 

Testingen er nok såpass kortvarig siden det er lett å teste stabilitet ved å presse brikken langt og bruke f.eks 400MHz sikkerhetsmargin fra den laveste hastigheten som gir krasj etter 1 minutt.

 

Ellers: Den lista var bare en forenklet forklaring. Jeg vet ikke om kravet for QX6800 faktisk er så høyt.

Lenke til kommentar
Testmetodene er enkelt forklart overklokkingstester.

 

Litt enkelt forklart:

Hvis brikken klarer 2,6GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3210

Hvis brikken klarer 2,7GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q Q6600

Hvis brikken klarer 2,9GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3220

Hvis brikken klarer 3,0GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q QX6700

Hvis brikken klarer 3,2GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3230 (Den er ikke lansert ennå, så den legges på lager inntil lansering)

Hvis brikken klarer 3,3GHz stabilt på 1,2V så blir det en C2Q QX6800

8744671[/snapback]

 

 

min X3210 gjør 2,7 @ 1,16V, hvis du tenker quad core kjøper du denne og ikke Q6600 det blir bare bortkastede penger

Lenke til kommentar
Hvor fikk du den lista fra? Antagelser?

8748267[/snapback]

Ja.

Testmetodene er enkelt forklart overklokkingstester.

 

Litt enkelt forklart: ...

8744671[/snapback]

Ellers: Den lista var bare en forenklet forklaring.

8745663[/snapback]

 

Det hadde vært artig å fått en guidet rundtur på en av Intel eller AMD sine fabs, men det skjer vel aldri.

8749620[/snapback]

Begge har omvisninger, men man får se veldig lite på grunn av frykt for spionasje. Også er det sikkert litt vanskelig å få en omvisning. Det er jo ikke akkurat et sted turistene går innom i tusentall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Testmetodene er enkelt forklart overklokkingstester.

 

Litt enkelt forklart:

Hvis brikken klarer 2,6GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3210

Hvis brikken klarer 2,7GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q Q6600

Hvis brikken klarer 2,9GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3220

Hvis brikken klarer 3,0GHz stabilt på 1,3V så blir det en C2Q QX6700

Hvis brikken klarer 3,2GHz stabilt på 1,2V så blir det en Xeon X3230 (Den er ikke lansert ennå, så den legges på lager inntil lansering)

Hvis brikken klarer 3,3GHz stabilt på 1,2V så blir det en C2Q QX6800

8744671[/snapback]

Interessant det der. Jeg gjør oppmerksom på at flere av oss som har anskaffet X3210 opplever et lite voltdroop uavhengig av hovedkort, og det er også rapportert i tester på nettet. det dreier seg om 0.05V ca. På mitt XFX 680i SLI klarer jeg 2.95Ghz på 1.31V, men jeg kjører X3210 på 2.95 for å unngå korrupte file på RAID'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...