Gå til innhold

Er Intel Xeon god til spill?


Anbefalte innlegg

Ja, Intel produserer en rekke like prosessorer som får to ulike navn for å siktes inn mot ulike markeder. Brikkene som kalles Core 2 Quad Qxxxx i forbrukermarkedet er egentlig de samme brikkene som selges under navnet Xeon 32xx til bedriftsmarkedet.

 

De er de samme brikkene på innsiden, med like mye L2 cache, bruker samme FSB, samme sokkel, kan brukes på de samme hovedkortene, kan overklokkes, og fungerer følgelig like bra til spill og alt mulig annet.

 

Det er praktisk talt samme prosessor med to ulike navn.

 

F.eks Core 2 Quad Q6600 og Xeon 3220.

 

Sammenligning.

Merk: Den er ikke helt korrekt. L2 cachen ER lik, og begge har 105W TDP.

8742042[/snapback]

 

Men den eneste måten å få 8 kjerner i en desktop (om man sikter på Intel) er å bruke LGA771, er det ikke?

 

Har dere linker som viser ytelse på ett slikt 8-kjerners system på typiske desktop-applikasjoner (les spill :p)? Og/eller sammenligner med ett amd-system med 8 kjerner. Og gjerne tar med ett 775-system med 2/4 kjerner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke 8 kjerner til spill er noen vits. Det er jo bare så vidt 4 er det, og nesten ikke det en gang. Forøvrig så veit jeg ikke riktig hva det er AMD har av firekjerneplatformer. Er det noe i det hele tatt? Operton eller noe sånt?

8850391[/snapback]

Du har selvfølgelig serverplattformene (Opteron med ECC-minne) med flere sokler og så har du noe de kaller "Quad Father" med to sokler (rebrandet Opteron på en plattform som bruker vanlig DDR2). Med andre ord: bare på flere sokler :p.

Lenke til kommentar
Jeg tror dog jeg ville annbefalt en C2D dualcore til spillbruk over en quad-prosessor foreløpig. 6600 quad har lavere stock frekvens enn 6600 dual, og quad koster en god del mer. Til høsten skal prisen på 6600 quad også falle til nesten halvparten av nåværende pris. Det er også så og si ingen spill som vil kunbne utnytte 4 kjerner bedre enn bare 2 pr. dags dato, og tvilsomt at det vil komme god støtte for dte i spilltitler i den forseelige framtid.

 

-Stigma

8742115[/snapback]

 

Om du regner vekk spill basert på Valve's Source-motor (implementeres fortløpende) og kommende spill som Crysis, Alan Wake samt mange mange fler som er underveis, så har du rett.

 

Om jeg skulle shoppet noe med tanke på det som skjer utover høsten/vinteren, hadde jeg ikke valgt 2-kjerner. Har kanskje litt med annet behov å gjøre, men prisene er på vei ned og gjør valget enklere.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig den beste prossesoren å ha i en spill PC? E6600?

8907798[/snapback]

Nei. Den er omtrent litt over midt på treet. Den var veldig populær i vinter fordi det var den laveste modellen med 4MiB L2 cache. (Overklokkere får jo uansett klokket opp porsessorene en del og da ville de som regel ha den billigste av de med 4MiB) Nå er det en del som mener 4 kjerner er tingen å ha. Dermed kjøper de den billigste med 4 kjerner og overklokker den. Det er Xeon X3210.

 

Den ytelsemessig beste er Core 2 Duo X6800 (av de som er tilgjengelige). Senere er det ventet at E6850 og QX6850 skal ta ta over tronen.

Lenke til kommentar
Hva ville du ha gått for da Simen1? Quad eller Duo? :) Hva er smartest? :)

8910923[/snapback]

Hva som er smartest kommer på så mangt.

 

Det jeg ville valgt til mitt bruksmønster på jobb ville vært Xeon X3210 (4 kjerner på 2,133GHz, 1066FSB, 2*4 MiB L2 cache).

 

Hjemme ville ville jeg valgt Xeon 3040 (2 kjerner på 1,866GHz, 1066FSB, 4MiB L2 cache)

 

Begge ville jeg overklokket moderat.

Lenke til kommentar

Så langt vet jeg bare at Source engine og kommende Alan Wake og Unreal 3 engine har støtte for flere enn 2 prosessor-kjerner. Dette kommer an på hvordan man programmerer inn flerkjerne-støtte.

 

Det er sikkert flere enn dette også, men dette er de jeg vet om. At det er fremtiden er det ingen tvil om, men om det er innenfor tidsperioden du har tenkt å ha den prosessoren, det er en annen sak.

 

Personlig hadde jeg heller satset på (til spill) en dobbelkjerneprosessor som klokket høyt, fremfor en mye dyrere firekjerneprosessor som kanskje bare klokker moderat bra, evt. må ha mye mer påkostet kjøling for å klokkes noe særlig.

Lenke til kommentar
Så langt vet jeg bare at Source engine og kommende Alan Wake og Unreal 3 engine har støtte for flere enn 2 prosessor-kjerner. Dette kommer an på hvordan man programmerer inn flerkjerne-støtte.

8913292[/snapback]

 

Vel det spillet som kanskje er nærmest utgivelse er oppfølgeren av 'Far Cry', Crysis. Den er basert på en helt omskrevet CryEngine. Søk frem til Multithreading Support i artikkelen for nærmere beskrivelse av støtte for flerkjerne prosessorer.

 

Personlig hadde jeg heller satset på (til spill) en dobbelkjerneprosessor som klokket høyt, fremfor en mye dyrere firekjerneprosessor som kanskje bare klokker moderat bra, evt. må ha mye mer påkostet kjøling for å klokkes noe særlig.

8913292[/snapback]

 

Til de som tviler på overklokkingsegenskapene til QuadCore-familien, kan jeg forsikre om at den er en svært villig overklokker. På et luftkjølt system (har Thermaltake Big Typhoon VX 120 som koster under kr400 på min pc), har jeg ingen problem med å klokke en QX6700 fra 2.66GHz til 3.4GHz på et eVGA 680i hovedkort. Det gir saft i serken! For husfredens skyld går det som regel på stock frekvens.

Lenke til kommentar

FSX bruker så mange kjerner den kan etter at de patchet. Har allerede en 4 kjerner platform, og om neste maskin også har "bare" 4 blir det liksom ikke fremgang. Selvfølgelig, kan vente til sent i 2008 med å kjøpe nytt, og det er vel også realstisk med tanke på lommeboken :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...