Gå til innhold

Kurs i blinklysbruk på TV i kveld


Mythos

Anbefalte innlegg

Blir fortalt av alle mine kjørelærere (har endel, mange kjørelærestudenter) som sier at jeg skal blinke meg inn i rundkjøringer når jeg skal til venstre, fordi andre biler (ikke nødvendigvis de inne i rundkjøringen) skal se det.

 

Men som loven sier, det er ikke påbudt å blinke inn(selv om det oppfordres), men det er påbudt å blinke ut.

8748050[/snapback]

 

Det er ikke påbudt å blinke inn, men det er påbudt å blinke ut før du forlater rundkjøringen. Men det gjør ingen ting om du blinker til venstre, bare du husker å blinke ut før du forlater rundkjøringen. Dette gjelder uansett hvor du skal ut.

 

Å blinke til venstre forteller ingen hvor billisten skal, bare at man skal forsette i rundkjøringen. Jeg pleier iblant å blinke til venstre når jeg skal kjøre helt rundt igjennom rundkjøringen.

Og blinker selvsagt ut før jeg forlater rundkjøringen.

8749831[/snapback]

dette er vell helt nytt i følge trafikkreglene, slik har det vært i eu i mange tiår :p

Og det sa læreren min på kjøreskolen at jeg kunne drite i, det starter de med til høsten :p

 

Uansett så har jeg store forhåpninger til morgen dagen ^^

For å se om noen har lært noe... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[

dette er vell helt nytt i følge trafikkreglene, slik har det vært i eu i mange tiår :p

Og det sa læreren min på kjøreskolen at jeg kunne drite i, det starter de med til høsten :p

 

Uansett så har jeg store forhåpninger til morgen dagen ^^

For å se om noen har lært noe... :thumbup:

8752558[/snapback]

 

Noe nytt de har begynt med?

 

Regelen har vært slik i mange år, at man SKAL blinke ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Blir fortalt av alle mine kjørelærere (har endel, mange kjørelærestudenter) som sier at jeg skal blinke meg inn i rundkjøringer når jeg skal til venstre, fordi andre biler (ikke nødvendigvis de inne i rundkjøringen) skal se det.

 

Men som loven sier, det er ikke påbudt å blinke inn(selv om det oppfordres), men det er påbudt å blinke ut.

8748050[/snapback]

 

Det er ikke påbudt å blinke inn, men det er påbudt å blinke ut før du forlater rundkjøringen. Men det gjør ingen ting om du blinker til venstre, bare du husker å blinke ut før du forlater rundkjøringen. Dette gjelder uansett hvor du skal ut.

 

Å blinke til venstre forteller ingen hvor billisten skal, bare at man skal forsette i rundkjøringen. Jeg pleier iblant å blinke til venstre når jeg skal kjøre helt rundt igjennom rundkjøringen.

Og blinker selvsagt ut før jeg forlater rundkjøringen.

8749831[/snapback]

Ja, det var jo dette jeg skrev.

 

Jo, å blinke til venstre i rundkjøringa, når du skal til venstre(ikke tilbake der du kom), så ser andre det, som står til høyre for deg, og skal inn i rundkjøringen. Dette påstod hvertfall alle lærerne jeg har vært borti.

 

Og det som vikingz mente var nytt, er dette med å blinke inn.

Lenke til kommentar

[

dette er vell helt nytt i følge trafikkreglene, slik har det vært i eu i mange tiår :p

Og det sa læreren min på kjøreskolen at jeg kunne drite i, det starter de med til høsten :p

 

Uansett så har jeg store forhåpninger til morgen dagen ^^

For å se om noen har lært noe... :thumbup:

8752558[/snapback]

 

Noe nytt de har begynt med?

 

Regelen har vært slik i mange år, at man SKAL blinke ut av rundkjøringen.

8752680[/snapback]

 

 

blinke inn snakket jeg om!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

I ei rundkjøring der det venstre feltet skal brukast når du skal til venstre er eg enig i at blinklys kan bli litt overflødig, men det finnes mange rundkjøringar der du og kan kjøre rett fram i det innerste feltet. I dei tilfellene vil eg påstå at det er ein fordel å blinke om du skal til venstre.

 

Eksempel: I ein rundkjøring er det innerste feltet for dei som skal rett fram eller vil venstre, den ytterste er kun for dei som skal til høgre. Det vil då være unødig å blinke når du skal til høgre og ein fordel om du skal til venstre.

 

Derfor meiner eg at det ikkje bør bli sagt at du ikkje skal blinke inn i rundkjøringa.

Du kan samanlikne det med eit avkjøringsfelt. Eg har for vane å blinke når eg skal inn i feltet, men ikkje mens eg ventar på ei luke, står eg i det feltet så veit alle at eg skal kjøre ut.

Lenke til kommentar
Problemet er at mange rundkjøringer her i Hamar feks, har ikke to tydelige felt, og det er ikke lett alltid å se hvor de ligger hen. Dessuten så er det ikke alle som følger de reglene heller.

8756194[/snapback]

Bare se på på vienkrysset....

Ikke en sjel som kjører riktig der iallefall

Lenke til kommentar
Synes også det er en del som er veldig sene med å sette på bliklysa i Hamar, mange kunne gjort det mye før.

8757491[/snapback]

Bremse, stoppe, vente på luke, sette på blinklys, svinge. Joda, det er nok av slike her. Fjernlysblink blir vel bukt omtrent hver gang jeg er ute og kjører. et er mange som ikke er klar over at de er på forkjørsvei også.

 

Det verste jeg vet i rundkjøringer er folk som ligger til venstre når de sal rett frem, og ikke skjønner at de har vikeplikt for bilen i det ytre feltet. Og så tuter kde på meg fordi de er idioter. Hvis jeg har god tid neste gang det skjer, skal jeg prøve å få gitt dem en saftig bulk (og få ny front).

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg er enig med at det kan være lurt å blinke til venstre om man skal til venstre eller om man skal kjøre helt rundt igjen. Men når man blinker til venstre, så forteller man ikke de andre billistene om hvor man skal. Det er kun en måte å vise hvor man skal forlate rundkjøringen, og da må man først blinke ut.

 

Derfor er reglene laget slik.

 

Hvorfor man skal blinke ut?

Hvis det er plass til flere biler i bredden: så er det veldig viktig for at du ikke skal få en annen bil rett inn i høyresiden av din bil.

Hvis det kun er plass til en bil i bredden: så andre billister slipper å vente på deg, og går glipp av å kjøre inn pga at du forlater rundkjøringen rett føre, og uten å gi tegn.

 

Politiet og vegvesenet har tidligere hatt noen kontroller om blinking i rundkjøringer, men de har det ikke vært mange av.

Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom 4 kjøretøyopplæringer ulike steder (A og B privat, C og D2 i forsvaret) og det eneste stedet jeg lærte å blinke på vei inn i en rundkjøring var i lastebilen dersom man må ha en annen plassering enn det som er naturlig. F.eks om man skal til venstre, men må legge seg ut til høyre for å klare å komme seg rundt. Ved normal feltplassering gir ikke blinking inn noen nyttig informasjon til noen, heller motsatt om man ikke blinker ut i tide.

Lenke til kommentar

cqs1180714907r.JPG

(Klikkbart bilde)

 

Om alle gjør dette blir verden et bedre sted å leve... Om det er nyttig eller ikke VET DU IKKE! Du har nemlig ikke spurt den som står på andre siden av rundkjøringen og lurer på hvor du skal. For noen kan det hende det er veldig nyttig, for andre ikke... Men hvorfor ikke være litt okey, det er jo det det handler om.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med at billister bør bli flinkere.

 

F.eks i Rogaland blinker billister på en helt annen måte i rundkjøringer.

Når de skal til venstre, så blinker de til venstre.

Når de skal rett frem, så blinker de også til venstre, eller så blinker de ikke i hele tatt.

Men når de skal til høyre, da blinker de til høyre.

 

De tror at man skal blinke INN i rundkjøringene...

 

Trafikkreglene er så vanskelig å forstå... For noen ihvertfall.

 

Og som sagt så ligger Rogaland på topp 1 listen, når det gjelder ulykker i rundkjøringer :cry:

 

Så jeg håper at noen rogaleninger også vil se på FBI ikveld :)

8740844[/snapback]

 

Tror ikke helt at du har skjønt poenget med blinklys heller. :roll:

 

Det er ingenting som sier at man ikke skal blinke inn i en rundkjøring, snarer tvert i mot. Spør du meg, bør man absolutt blinke inn i en rundkjøring, da det på den måten er mye lettere for medbilister å orientere seg om hvor du skal.

Lenke til kommentar

Enig med Stian89.

 

Mange av dere klager på hvor lettvint det er å bruke hendelen ved rattet som slår på og av blinklyset, men det er også mange som sier at det ikke er noe vits å blinke inn i rundkjøringen. Som jeg sa 2 poster over, så vet dere ikke om det er noe vits. Jeg har i hvertfall ALLTID bruk for denne informasjonen når jeg kjører i rundkjøringer.

Så, det er jo ikke så vanskelig å bruke hendelen, så hvorfor ikke bruke den til å blinke inn i rundkjøringen når man skal helt rundt eller 75% rundt også?

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med at billister bør bli flinkere.

 

F.eks i Rogaland blinker billister på en helt annen måte i rundkjøringer.

Når de skal til venstre, så blinker de til venstre.

Når de skal rett frem, så blinker de også til venstre, eller så blinker de ikke i hele tatt.

Men når de skal til høyre, da blinker de til høyre.

 

De tror at man skal blinke INN i rundkjøringene...

 

Trafikkreglene er så vanskelig å forstå... For noen ihvertfall.

 

Og som sagt så ligger Rogaland på topp 1 listen, når det gjelder ulykker i rundkjøringer :cry:

 

Så jeg håper at noen rogaleninger også vil se på FBI ikveld :)

8740844[/snapback]

 

Tror ikke helt at du har skjønt poenget med blinklys heller. :roll:

 

Det er ingenting som sier at man ikke skal blinke inn i en rundkjøring, snarer tvert i mot. Spør du meg, bør man absolutt blinke inn i en rundkjøring, da det på den måten er mye lettere for medbilister å orientere seg om hvor du skal.

8760879[/snapback]

 

Hvordan forteller venstreblink om hvor du skal hen? Og andre trafikkanter som kommer mot rundkjøringen vet heller ikke hvor du kjørte inn.

Venstreblink betyr bare at man skal forsette i rundkjøringen. Og man skal forsette helt til man blinker ut. Du har ikke lov til å forlate rundkjøringen føre.

Å blinke til venstre viser ikke om personen skal til venstre ved første avkjørsel, venstre ved evt andre avkjørsel, eller om man har tenkt å kjøre helt rundt.

 

Men det finnes en måte å vise hvor man skal forlate rundkjøringen, og da MÅ man blinke UT :yes:

Lenke til kommentar

hei folkens... mye meninger om blinking her...

Som navnet tilsier, så er jeg trafikklærer...

 

Som noen nevner, er det ikke påbudt og blinke inn i rundkjøringen.. man skal blinke seg ut...

 

MEN blinke seg INN i rundkjøringen gir da mye bedre flyt i rundkjøringen? De fleste sier at om de skal ut av første vei, så blinker dere til høyre før?

Er da ikke noe problem å skjønne for alle om at man blinker venstre inn mot rundkjøringen så skal man ut av siste vei i rundkjøringen.. Dette skaper jo VELDIG mye bedre flyt i rundkjøringen, da andre biler da kan kjøre samtidig.. Og rundkjøringene er jo faktisk bygget for å skape flyt i trafikken...

 

God helg folkens, og håper dere kan klare og blinke venstre i rundkj..

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med at billister bør bli flinkere.

 

F.eks i Rogaland blinker billister på en helt annen måte i rundkjøringer.

Når de skal til venstre, så blinker de til venstre.

Når de skal rett frem, så blinker de også til venstre, eller så blinker de ikke i hele tatt.

Men når de skal til høyre, da blinker de til høyre.

 

De tror at man skal blinke INN i rundkjøringene...

 

Trafikkreglene er så vanskelig å forstå... For noen ihvertfall.

 

Og som sagt så ligger Rogaland på topp 1 listen, når det gjelder ulykker i rundkjøringer :cry:

 

Så jeg håper at noen rogaleninger også vil se på FBI ikveld :)

8740844[/snapback]

 

Tror ikke helt at du har skjønt poenget med blinklys heller. :roll:

 

Det er ingenting som sier at man ikke skal blinke inn i en rundkjøring, snarer tvert i mot. Spør du meg, bør man absolutt blinke inn i en rundkjøring, da det på den måten er mye lettere for medbilister å orientere seg om hvor du skal.

8760879[/snapback]

 

Hvordan forteller venstreblink om hvor du skal hen? Og andre trafikkanter som kommer mot rundkjøringen vet heller ikke hvor du kjørte inn.

Venstreblink betyr bare at man skal forsette i rundkjøringen. Og man skal forsette helt til man blinker ut. Du har ikke lov til å forlate rundkjøringen føre.

Å blinke til venstre viser ikke om personen skal til venstre ved første avkjørsel, venstre ved evt andre avkjørsel, eller om man har tenkt å kjøre helt rundt.

 

Men det finnes en måte å vise hvor man skal forlate rundkjøringen, og da MÅ man blinke UT :yes:

8765208[/snapback]

 

Hvordan forteller ikke venstreblink hvor du skal hen? :roll:

 

Se for deg følgende scenario (se bilde).

 

Begge bilder møtes omtrent likt ved rundkjøringen.

 

Hvis Bil A, skal til venstre, og bruker blinklys, vil dette gi bil B et godt overblikk over situasjonen, og mulighet til tidlig å forberede seg på å stoppe.

 

Hvis bil A ikke blinker, er det umulig å vite hvor den skal, før man kommer helt opp i situasjonen. Og bil B må derfor begynne å stille seg diverse spørsmål: Må jeg stoppe nå? Skal bli B rett frem, til venstre, helt rundt? Kan jeg bare kjøre på? osv...

 

Hadde alle fulgt samme reglene, kunne man gått utifra at hvis bil A ikke blinker, kan bil B bare kjøre på, rett gjennom rundkjøringen uten problemer..

 

Er det ikke ganske opplagt at blinking gir bedre flyt i trafikken?

post-46338-1180803904_thumb.png

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...