Gå til innhold

Kurs i blinklysbruk på TV i kveld


Mythos

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale folk her på forumet å ta en titt på FBI på NRK1 i kveld hvor dere kan lære at det er en spak på rattstammen som aktiverer blinklyset. De færreste nordmenn har funnet ut hvordan den funker, så jeg regner med at også folk her på forumet trenger et kurs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med at billister bør bli flinkere.

 

F.eks i Rogaland blinker billister på en helt annen måte i rundkjøringer.

Når de skal til venstre, så blinker de til venstre.

Når de skal rett frem, så blinker de også til venstre, eller så blinker de ikke i hele tatt.

Men når de skal til høyre, da blinker de til høyre.

 

De tror at man skal blinke INN i rundkjøringene...

 

Trafikkreglene er så vanskelig å forstå... For noen ihvertfall.

 

Og som sagt så ligger Rogaland på topp 1 listen, når det gjelder ulykker i rundkjøringer :cry:

 

Så jeg håper at noen rogaleninger også vil se på FBI ikveld :)

Lenke til kommentar

Hva er galt med det du sier, snillekim? Skal man til høyre med en gang, er det helt greit å blinke i god tid før du er inne i rundkjøringa. Skal man til venstre i rundkjøring, går det fint å blinke til venstre før du deretter blinker deg ut av rundkjøringa ved å blinke til høyre.

Det med å blinke rett fram er feil, da.

Lenke til kommentar

Helt enig i at rogalendinger generellt er dårlige til å kjøre i rundkjøringer, men at det er feil å blinke INN i en rundkjøring er jeg uenig i. Og vegvesenet ser ut til å være enig med meg.

 

Rundkjøringene i for eksempel Stavanger er små, veldig små og hvis man bare skal blinke ut av rundkjøringen så blir det en gjettelek om folk faktisk skal rett frem eller til venstre.

 

Har ikke sett noe nærmere på statistikken som viser at Rogland ligger på topp når det gjelder ulykker i rundkjøring, men kan det ha noe med at det faktisk er mange rundkjøringer i rogaland?

Lenke til kommentar
Hva er galt med det du sier, snillekim? Skal man til høyre med en gang, er det helt greit å blinke i god tid før du er inne i rundkjøringa. Skal man til venstre i rundkjøring, går det fint å blinke til venstre før du deretter blinker deg ut av rundkjøringa ved å blinke til høyre.

Det med å blinke rett fram er feil, da.

8740997[/snapback]

 

Det er tydeligvis en ny greie det med å blinke inn i rundkjøringer. Ser at stadig flere (av dem som vet hvordan denne praktiske duppedingsen på rattstammen fungerer...) gjør nettopp dette, og det er forsåvidt praktisk og greit det, så lenge man husker å blinke ut av rundkjøringen også, og ikke fortsette å blinke til venstre mens man gir gass ut av den.

 

Og selvsagt skal man også blinke ut av rundkjøringen om man skal rett fram.

 

Personlig skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig for tilsynelatende voksne mennesker (man er i alle fall på papiret voksen når man får lappen) å lære seg hvordan man bruker en liten hendel som er smidig plassert og krever minimalt med konsentrasjon å få til å fungere, og dermed gi en smidigere og tryggere trafikkavvikling. Det er vel et av livets store mysterier.

Lenke til kommentar

Her jeg bor blinker de stort sett ikke i det hele tatt.

 

Angående blinkng i rundkjøringer har jeg gitt opp å håpe at alle skal blinke riktig, men det å blinke til venstre er ikke så galt. Det er i hvert fall mye bedre enn å ikke blinke. Men å blinke til venstre når man skal rett fram høres ikke bra ut. Det kan lett misforståes.

Lenke til kommentar

De fleste (- okei, mange ... -) her jeg bor har tydeligvis fortstått at det er rattet man bruker for å få bilen til å svinge; blinklyset hjelper ikke i det hele tatt, så hvorfor bruke det?

 

Det viktigste når man ferdes i trafikken er å være tydelig på hva man gjør og tenker å gjøre. Og når mange av våre såkalte rundkjøringer bare er en improvisasjon over et gammelt lyskryss, da synes ikke jeg det gjør noe at folk bruker litt for mye blinklys. Heller for mye enn for lite.

 

Det blir litt som når noen insisterer på at t-en i "pommes frites" skal uttales.

(OK, jeg er en av dem ..) Du får det du skal ha - slutt å mase.

 

I enkelte andre land har de skjønt at måten man anlegger veier, kryss og rundkjøringer på har veldig mye å si for for hvordan trafikken blir seende ut, og at man dermed kan unngå misforståelser, usikkerhet og ulykker. Men i Norge henger vi i veldig stor grad igjen i våre oppgraderte grusveier. (Og ikke en gang tenk på å nevne den minimalistiske trafikkskilt-kulturen vi har ..)

<OK, få ned pulsen nå.>

Lenke til kommentar

Når det gjelder Rogaland og Stavanger, har vi mange små rundkjøringer og derfor forekommer blinking i hytt å pine ;)

 

Den statestikken en over meg henviser til som tilsier at vi Rogalendinger krasjer mest i rundkjøringen vet jeg ikke noe om?.. men jeg vet at statestikken tilsier at vi krasjer mer i køer, småkjøring og bykjøring fordi mange "jobber" mens de kjører, sjekker mail, meldinger og ringer mens de kjører. ;) Her ligger Hordaland på bunn.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Rogaland og Stavanger, har vi mange små rundkjøringer og derfor forekommer blinking i hytt å pine ;)

 

Den statestikken en over meg henviser til som tilsier at vi Rogalendinger krasjer mest i rundkjøringen vet jeg ikke noe om?.. men jeg vet at statestikken tilsier at vi krasjer mer i køer, småkjøring og bykjøring fordi mange "jobber" mens de kjører, sjekker mail, meldinger og ringer mens de kjører. ;) Her ligger Hordaland på bunn.

8742299[/snapback]

 

Jeg ser omtrent daglig at billister blinker til venstre når de skal rett frem :cry:

 

Og det er ikke noe galt med å blinke til venstre om man skal til venstre. Men det er da veldig viktig å blinke ut av rundkjøringen. Noe rogaleninger ikke pleier å gjøre.

 

F.eks: Skal du inn i en rundkjøring og ser en bil til venstre som blinker til venstre, og du skal ut første utkjøring til høyre, så tror du at du har grønt lys til å kjøre. Og det har du også. Men plutselig ser du at den billisten prøver å forlate rundkjøringen mens personen forsatt blinker til venstre.

Og det er da det smeller.

 

De aller fleste rundkjøringer i Rogaland er store nok til å blinke ut av, og det er også nødvendig. Men det finnes noen få som det er umulig. F.eks der det kun er malt en hvit flekk på veien. Man må også kjøre over prikken om man skal til venstre. Der har man kun en måte å blinke på. Å vise hvor man skal.

 

F.eks bare i Rogaland kollideres det i snitt annenhver dag pga feil bruk av blinklys i rundkjøringer. Men den som ikke blinker ut, vil uansett få skylden om årsaken er blinklys. Føreren kan også bli bøtelagt.

 

Blink gjerne til venstre om du skal til venstre. Men husk å blinke ut før du forlater rundkjøringen.

 

Et annet problem er også plasseringen. Det er veldig mye slurv i plasseringen. Biler som skal f.eks rett frem, de holder seg til venstre istedenfor å holde seg mot høyre.

 

Men vi nordmenn kan kun lære dette på et språk vi alle forstår: Penger.

Med andre ord: Bøter.

Lenke til kommentar
Den statestikken en over meg henviser til som tilsier at vi Rogalendinger krasjer mest i rundkjøringen vet jeg ikke noe om?.. men jeg vet at statestikken tilsier at vi krasjer mer i køer, småkjøring og bykjøring fordi mange "jobber" mens de kjører, sjekker mail, meldinger og ringer mens de kjører. ;) Her ligger Hordaland på bunn.

8742299[/snapback]

 

Hehe, det er vel fordi Bergen er den største byen i Hordaland, og der står trafikken bom stille i rushtiden, slik at man kan jobbe i fred og ro uten å være redd for å krasje i noen. Aldri så galt at det ikke er godt for noe får jeg vel si, selv om det egentlig er helt tragisk :D

Lenke til kommentar

Jeg har lært:

Hvis jeg skal til høyre:

- Plassere seg til høyre, og blinke til høyre.

Hvis jeg skal til venstre:

- Plassere seg til venstre, og blinke til venstre, for så å blinke seg ut av rundkjøringa

Hvis jeg skal rett frem:

- Plassere seg til høyre, eller der pila anviser (hvis pil), og blinke seg ut av rundkjøringa

 

Og dette er jo da det jeg mener er riktig:)

Skjønner ikke hva som skal være så vanskelig med rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Jeg spurte kjørelæreren min om det var noe poeng å blinke til venstre i rundkjøring. Han svarte at det er unødvendig av to grunner: biler i rundkjøringen har uansett forkjørsrett, så de skal ikke trenge å bry seg. De bak deg vet om du skal til venstre eller høyre ut fra plassering, ligger du klint inn til venstre før rundkjøringa, vet de at at du skal enten rett fram eller til venstre, og det er irrelevant for deres kjøring hva planen din er. Det er mye viktigere å blinke ut av rundkjøringa enn inn.

Lenke til kommentar

Så lenge man signaliserer etter beste evne er jeg fornøyd. Det som irriterer meg grønn er alle de som skaper misforståelse og farlig situasjoner ved å gi blaffen i å blinke. Jeg regner med at det er en kombinasjon av latskap og egoisme som er hovedårsaken til at sløvsekkene ikke gir signal. Sønnen min nevnte noe om at det ikke var "tøfft" å bruke blinklys, så det er kanskje årsaken for de yngste sløvsekken.

 

Jeg skulle faktisk ønske politiet kunne aksjonere litt og dele ut noen velfortjente bøter...

Lenke til kommentar

ja, dette skulle ha vært hengt opp overalt.

Sykkling og biler som ikke bruker blinklys har ført til ett par kolisjoner for meg i allefall... jeg ble sint en gang og slo en diger bulk i pansre på en ny bmw, også kjefta jeg ganske så høyt på bilisten... han kjørte rolig unna ^^

(dårlig dag)

Lenke til kommentar

Blir fortalt av alle mine kjørelærere (har endel, mange kjørelærestudenter) som sier at jeg skal blinke meg inn i rundkjøringer når jeg skal til venstre, fordi andre biler (ikke nødvendigvis de inne i rundkjøringen) skal se det.

 

Men som loven sier, det er ikke påbudt å blinke inn(selv om det oppfordres), men det er påbudt å blinke ut.

Lenke til kommentar
Blir fortalt av alle mine kjørelærere (har endel, mange kjørelærestudenter) som sier at jeg skal blinke meg inn i rundkjøringer når jeg skal til venstre, fordi andre biler (ikke nødvendigvis de inne i rundkjøringen) skal se det.

 

Men som loven sier, det er ikke påbudt å blinke inn(selv om det oppfordres), men det er påbudt å blinke ut.

8748050[/snapback]

 

Det er ikke påbudt å blinke inn, men det er påbudt å blinke ut før du forlater rundkjøringen. Men det gjør ingen ting om du blinker til venstre, bare du husker å blinke ut før du forlater rundkjøringen. Dette gjelder uansett hvor du skal ut.

 

Å blinke til venstre forteller ingen hvor billisten skal, bare at man skal forsette i rundkjøringen. Jeg pleier iblant å blinke til venstre når jeg skal kjøre helt rundt igjennom rundkjøringen.

Og blinker selvsagt ut før jeg forlater rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...