Gå til innhold

Hvofor mangler ps/2 musport på p35 kort?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har sett på flere P35 kort, og ps/2 kontakten til musa mangler.

Kun tastaturet har fortsatt mulighet til ps/2 kontakt.

Jeg synes det er greit å ha denne muligheten hvis ikke usb portene er aktive, f.eks ved formatering...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB portene mine fungerer helt fint når jeg formaterer diverse disker. Nå mener du sikkert at USB ikke fungerer ved installasjon av OS, men også da fungerer USB mus/tastatur helt fint på de fleste hovedkort. Er et lite valg i bios som kan fikse slikt dersom en får problemer.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vet at man visstnok kan velge i bios om usb støtten skal skje via os eller hk, men hvis den allerede er satt til os så må man vel ha et ps/2 sett for å få valgt støtte via hk.

På alle pcer jeg har formatert har usb portene vært døde inntil os er innstallert, så man har måtte brukt et ps/2 tastatur og mus for å få tatt valgene gjennom innstallasjonen.

Vet ikke om det er slik på de nyeste hk, men slik har det ihvertfall vært på alle jeg har prøvd til nå.

ps/2 er selvsagt en gammel teknologi, men den er viktig som nødløsning for meg inntil os er lagt inn.

Ser forøvrig at endel nye tastatur har musfunksjoner på tastaturet, så det kan jo være derfor også?

Tenker da f.eks på ms entertainment 7000/8000 pakkene som slippes snart.

(Vista versjon med bluetooth)

Forøvrig så tviler jeg på at det er plassproblemer som gjør at de har kuttet ut ps/2 mus (og var det for gammel teknologi så kunne de jo kuttet ps/2 tastatur og diskettstasjonkontakten med det samme).

 

Når det gjelder kontakter så synes jeg gjevnt over at p35 kortene har gjevnt over har færre kontakter og pci spor sammenlignet med p965.

 

Kortet til mathias666 ser supert ut

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334479&view=detailed

 

Men der også har de kuttet ned på pci sporene.

Mange kort nå med 1 eller 2 spor...

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Windows Vista støtter det meste under installasjon og har også støtte for USB Thumbdrives slik at du ikke trenger diskettstasjon for RAID drivere lenger.

 

Uansett er du jo på bar bakke når du installerer et operativsystem. Det gjør ting lettere om du har tilgang til en ekstra PC i mellomtiden også. Da kan du laste ned drivere og legge dem over på USB Thumb drive.

 

Porter som PS/2, Parallell (LPT), seriell (COM) har hengt med lenge fordi det fremdeles er ting som trenger det. Nå er USB kontrollere standadisert så Linux og Windows bør kunne klare å aktivisere de selv om du ikke har driverne for hånden. Det følger med masse drivere med de aller fleste Linux distroer. Om du får brukt USB tastaturet ditt i alle tilfeller avhenger litt av tastaturet ditt. Enkelte tastatur identifiserer seg om en ustandard inputenhet istedet for HID-device slik som de skal og enkelte tastatur nekter å fungere med legacy support selv om de er såkalte HID-kompatible.

 

Jeg har siden jeg fikk ASUS A8N-SLi (Socket 939, nForce 4) kun brukt USB tastatur og mus. Tastaturet har fungert utmerket i alle situasjoner dvs. under bruk av BIOS, installasjon av Linux og installasjon av Windows.

 

En ønskedrøm er at hovedkortprodusentene kunne lagt med en liten thumbdrive med drivere til hovedkortet på. Trenger vel ikke mer enn 256MB tipper jeg.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
USB portene mine fungerer helt fint når jeg formaterer diverse disker. Nå mener du sikkert at USB ikke fungerer ved installasjon av OS, men også da fungerer USB mus/tastatur helt fint på de fleste hovedkort. Er et lite valg i bios som kan fikse slikt dersom en får problemer.

8733631[/snapback]

Det valget er nok fjernet på kortene uten PS2-porter. Dvs. at USB-portene bestandig er slått på sånn at tastatur og mus fungerer også under oppstarten.

 

Trenger man disse portene får man sikkert tilleggskort som støtter de.

 

De siste ca 5 årene har det vel ikke blitt solgt særlig mange mus og tastaturer uten USB så det er nok få som får problemer.

 

Portene: PS2, parallell, seriell, floppy og P-ATA er gamle og har fått sine erstattere for lengst. En gang må bakoverkompatibiliteten ta slutt og jeg synes det er på høy tid for de nevnte portene. Mindre bakoverkompatibilitet vil forenkle sortementet for produsenter av utstyr som kan kobles til og det frigir plass på hovedkortene. Potene er riktignok svært billige for produsentene, men de tar plass og krever arbeid ved montering. Det er langt mer økonomisk om de få som trenger de antikvariske portene kjøper egne kontrollere (eller rett og slett beholder de gamle maskinene sine) og at alle som ikke trenger de slipper både kostnaden og plassen de tar.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis alt funker som det skal så er det ikke noe problem, selvsagt.

Blir bare skeptisk med tanke på alle som har lånt gamle ps/2 tastatur og mus av meg for å få lagt inn Xp...og mine egne erfaringer når jeg formaterer egen maskin.

I jungelen av hovedkort, tastatur og mus..er det noen måte å fiunne ut av hva som funker som nevnt tidligere eller er det bare å prøve og feile?

Lenke til kommentar

Ute i felten er det fremdeles utrolig mye utstyr som benytter seg av RS-232.

Selv om det finnes USB-RS232 adaptere så fungerer dessverre ikke disse alltid optimalt.

 

Så lenge det finnes slike komponenter, som ofte er kritiske og dyre å bytte ut, kommer nok i alle fall serieporten til å overleve. P-ATA, floppy og LPT kan sikkert dø snart.

Lenke til kommentar

Ute i felten blir det stadig mer utstyr som bruker USB. (Jepp, jeg prater om alt fra regulatorer, PLS'er til mikrokontrollere og mye annet rart). Det er også mye utstyr som er fra før den tid og til slikt utstyr har man også tilkoblet utstyr som står i stil. Hvis det av en eller annen grunn skulle ryke eller må erstattes så kan man enten å kjøpe nytt av begge deler (og får dermed USB på begge deler) eller kjøpe en moderne PC pluss en kontroller som virker bra. Om det er noen råtne frukter der ute i RS232-kontroller-markedet så er det grunn til å gjøre et søk på hvor om den fungerer eller ikke før man bestiller.

 

Det vil sikkert ta minst 100 år før den aller siste anvendelsen av RS232 slutter, men jeg ser ikke noen grunn til at hele verdens produksjon av hovedkort må sørge for bakoverkompatibilitet med RS232 de neste 100 årene. Noen vil sikkert klage, men verden går fremover og det får være grenser for hvor mange eldgamle løsninger man kan kreve å presse på alle de som ikke trenger det (og de få som trenger det).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Erfaringsmessig så dukker det stadig opp produkter med en eller annen gammeldags port, f.eks en eller annen gammel mobil som skal ha ny firmware via rs-232.

Nå er ikke den porten den viktigste for meg, men ps/2 portene til mus og tastatur har to nyttige funksjoner:

1 -Virker alltid, selv om usb av en eller annen grunn ikke skulle gjøre det (f.eks hvis trådløse drivere ikke er innstallert om man har trådløst mus og tastatur.

2 -Man frigjør opptil to usb-porter

 

Å stappe inn ekstra pci kort med porter er heller ikke lenger alltid et alternativ, da man normalt har maks 3 spor totalt å ta av, og mange har kun 1 eller 2.

Det finnes mange overganger, men mange av dem virker ikke skikkelig.

Jeg ser heller ikke at det hverken er plass eller pris som bestemer at de skal fjernes, kunne heller lagt på prisen 10 kroner.

 

Man kan selvsagt si at det bare er å oppgradere, men realistisk sett så er det fortsatt mye rart ute i bruk så man burde fortsatt enda noen år før man fjernet dem, for eksempek ved X38 som uansett har kuttet mye på bakoverkompabiliteten.

 

Litt flåsete kan man jo si at det er som om man slutter å selge klær som er større enn M og tvinger alle til å slanke seg til de passer inn, eller plutselig øker bensinprisen til tusen kroner literen for å spare miljøet ved at færre får råd til å kjøre.

Lenke til kommentar

Veldig dårlige sammenligninger.

 

Det hadde vært mer korrekt å si at man slutter å selge klær større enn M ca 5 år etter at 99% av folk hadde slanket seg ned til M eller mindre.

 

Frigjør 2 usb porter? hva kan de bruke plassen som P/S2 portene opptok til da mon tro :hmm:

 

Vekk med P/S2, inn med USB, takk og pris for at jævelskapet endelig er borte sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Erfaringsmessig så dukker det stadig opp produkter med en eller annen gammeldags port, f.eks en eller annen gammel mobil som skal ha ny firmware via rs-232.

Jepp, som sagt finnes det nok alltids brukere som trenger det, kanskje 1% i år, kanskje 0,1% om 5 år, kanskje 0,01% om 10 år. Men det er en alt for tynn grunn for at 100% av hovedkort skal beholde RS232-porten.

 

Nå er ikke den porten den viktigste for meg, men ps/2 portene til mus og tastatur har to nyttige funksjoner:

1 -Virker alltid, selv om usb av en eller annen grunn ikke skulle gjøre det (f.eks hvis trådløse drivere ikke er innstallert om man har trådløst mus og tastatur.

2 -Man frigjør opptil to usb-porter

1 -USB fungerer bare det er satt i bios. Det er noe vil være umulig å slå av i bios på hovedkort uten PS2. Man trenger ikke drivere for å få trådløse muser og tastaturer til å fungere. Da hadde det vært umulig å navigere i bios med slike. Driverne er kun der for å slå på ekstrafunksjoner som er spesielt for det bestemte tastaturet. F.eks batteriovervåkning og mediataster. Standardtastene fungerer uten drivere.

 

Å stappe inn ekstra pci kort med porter er heller ikke lenger alltid et alternativ, da man normalt har maks 3 spor totalt å ta av, og mange har kun 1 eller 2.

Midi tower kabinetter har alltid 7 porter. Men det er klart, noen få klarer jo å fylle opp alle. Noen klarer også å bruke 128 USB-porter via ørten USB-HUBer. Noen klarer å presse 13 personer inn i en VW boble. Det betyr ikke at det er lite plass og porter likevel.

 

Det finnes mange overganger, men mange av dem virker ikke skikkelig.

Jeg synes ikke at 100% av markedet bør straffes fordi 1% har behov for RS232 og en brøkdel av de igjen kjøper dårlige og ikke fungerende kontrollere.

 

Jeg ser heller ikke at det hverken er plass eller pris som bestemer at de skal fjernes, kunne heller lagt på prisen 10 kroner.

Hvis bare 1% av brukerne faktisk trenger portene så betyr det at 100 brukere betaler til sammen 1000 kroner for at den ene brukeren skal få RS232-porten sin. Da synes jeg heller at den brukeren skal få lov til å betale for denne porten selv ved å kjøpe en kontroller til f.eks 3-400 kr. Samlet sett blir det mye billigere og skaper mindre irritasjon og mindre unødvendig materialbruk for de 99 andre.

 

Man kan selvsagt si at det bare er å oppgradere, men realistisk sett så er det fortsatt mye rart ute i bruk så man burde fortsatt enda noen år før man fjernet dem, for eksempek ved X38 som uansett har kuttet mye på bakoverkompabiliteten.

Jepp, verden går fremover. Det skal bli en lettelse å slippe mange av de antikvariske portene i årene fremover.

 

Litt flåsete kan man jo si at det er som om man slutter å selge klær som er større enn M og tvinger alle til å slanke seg til de passer inn, eller plutselig øker bensinprisen til tusen kroner literen for å spare miljøet ved at færre får råd til å kjøre.

8750178[/snapback]

Jeg ser ikke hvor disse eksemplene skal ligne på det å fjerne antikvariske porter fra standard hovedkort.

Lenke til kommentar
Jepp, verden går fremover. Det skal bli en lettelse å slippe mange av de antikvariske portene i årene fremover.

Det er forsåvidt ingen nyhet med legacy-fritt hovedkort. Jeg hadde for mange år siden et Abit IT7 som fungerte utmerket. Eneste aberet var at usb-portene forsvant/ ble ustabile når jeg overklokket bare moderat. Dette med stabilitet på usb har vel bedret seg betydelig idag.

 

IT7 test

Lenke til kommentar
Man kan selvsagt si at det bare er å oppgradere, men realistisk sett så er det fortsatt mye rart ute i bruk

Ja, men er det hovedkortets svøpe muligens, at det skal dekke ei stor flate - er nødt til å være konservativ?

 

Mus og tastatur krever plass uansett usb eller ps/2. Hva er egentlig iveien, alderen i seg selv eller er det frekvensen? Spiller det noen stor rolle hvilken type port? Markedet har tydeligvis ikke innsett fordelene med legacy-fritt, og hvilke er de eksakt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Som sagt før, argumentet for ps/2 portene er en enkel løsning for alle de som skal legge inn win og som så finner ut at usb ikke virker.

Å forklare en nybegynner at man bare skal gå inn i bios og forandre det er ikke så lett som å si: her....stapp inn dette tastaturer og denne musen så bytter du tilbake når win er innstallert.

Poenget mitt er at det egentlig ikke ville kostet noe særlig mer å hatt de to portene på hovedkortet så kunne de som ville bruke dem brukt dem og de som ikke ville bruke dem latt være.

Jeg har heller aldri sett hovedkort med 7 pci spor, som simen1 refererer til, de fleste har nå 1, 2 eller 3 spor.

Det er heller ikke snakk om å stappe alt mulig drit inn, men har man f.eks ett ekspansjonskort for å få flere usb2 kontakter, driver med litt videoredigering og vil ha et redigeringskort inn, har et trådløst nettverkskort som har funket ekstremt bra og som man vil ha med seg videre, og så finner man ut at man vil se tv og stappe inn et tv-kort og så videre.

Da får man plutselig for lite spor, og må velge mellom hva man vil ha av kort og kontakter.

Som tjaa er inne på så er vel mange fortsatt interressert i et hovedkort som kan dekke flest mulig behov.

Hvis jeg kun skulle ha et hovedkort som jeg skulle spille med, så hadde det holdt med to usb (mus/tastatur), et pcie spor til skjermkort, en prosessorslot, to ramsloter, onboard lydkort og omtrent det var det.

Pci spor hadde strengt tatt ikke vært nødvendig og jeg kunne hatt ett ekstremt nedstrippet kort.

Men jeg liker å ha flest mulige åpne løsninger, slik at HVIS jeg skulle ønske å stappe inn et ekstra kort, plugge til ett eller annet så vil jeg ha mulighet til det.

Svøpen er vel at man over tid utvikler flere mer eller mindre gode løsninger slik at skanneren krever firewire fordi usb ikke er godt nok.

Og for å spare plass så utvikler man ulike størrelser på pluggene slik at man må kjøpe flere overganger og kabeltyper, og når man har det man trenger og alt fungerer så kutter man ut noen plugger og så er det å starte påny.

Når X38 kortene kommer, så mister de kortene DDR2 støtte slik at man også må bytte minnebrikker hvis man skal ha det kortet, selv om man sikkert kunne klart seg med DDR2.

Problemet med å velge hovedkort er jo å finne et alt-i-ett kort som både støtter det som har vært og det som kommer samtidig som det er raskt og stabilt.

Hvis man forøvrig ville kuttet ut noen porter, så kunne man vel bygd inn en bluetoothbrikke på kortet slik at bluetooth mus og tastatur kunne fungert uten mottaker som måtte plugges inn.

Man kunne også bygget inn et superhurtig trådløst nett slik at man kunne fjerne kabler mellom skanner, printer, webkam osv.

Lenke til kommentar
Litt flåsete kan man jo si at det er som om man slutter å selge klær som er større enn M og tvinger alle til å slanke seg til de passer inn, eller plutselig øker bensinprisen til tusen kroner literen for å spare miljøet ved at færre får råd til å kjøre.

8750178[/snapback]

Litt flåsete svart, kan vel si at det er det man er godt igang med når det gjelder bensinpriser... :p

 

Men litt mer seriøst så er jeg tilbøyelig til å være litt ening i din manglende forståelse for nødvendigheten av denne overgangen. At PS2 er gammelt er i seg selv ikke noe særlig godt argument syns jeg. Og det med plassen er jeg også litt skeptisk til, det tar da ikke nevneverdig mye mindre plass med 2 usb kontakter enn PS2.

 

På den annen side ser jeg personlig ikke dette som noe stort problem, det eldste hovedkortet jeg har i bruk her er fra 2004, og der fungerer i alle fall det logitech mus/tastatur jeg har, der musen er USB. Men jeg har et gammel PS2 tastatur/mus liggende til slike problemer som du nevner, men det er bare på P3 oppsett og eldre jeg har hatt bruk for det.

 

Uansett, som bla Simen er inne på vil det vel alltid være noe som er fornøyd, og noen som er missfornøyd med nye standarder. Og i dataverden må man bare leve med det, utviklingen går fort. På jobben er jeg feks avhengig av skriver som støtter DOS og paralellport, men ser det som unødvendig med en slik port på alle andre arenaer jeg bruker data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...