Gå til innhold

Surround med Wii?


Anbefalte innlegg

Ok, lurer på en ting.

 

Hvis en går inn på Wii Options og velger Sound, så har du muligheten mellom Mono, Stereo og Surround... Men jeg ser kun to lydutganger på alle Nintendo kablene hittils, hvordan skal en da utnytte seg av surround? :hmm:

 

bruker komponentkabler dersom noen skulle lure på det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wii støtter såkalt DOLBY pro logic 2, som er en måte å "enkode" lydsignalet på slik at man med to kabler kan overføre stereo for fronthøytalere og mono for bakhøytalerne. Nå er ikke jeg en ekspert på dette men mener det er slik det funker, man får da en slags surround men kun med mono på bakhøytalerne.

 

edit: et viktig poeng er at anlegget du kobler til må også støtte pro logical greiene for å få med mono bak, men tror det er ganske standard.

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar

Soround i det begrepet at lyden som kommer ut bak er forskjellig fra den som kommer ut frem, men ekte surround (dvs. at du skulle kunne høre hvilken retning noe kommer fra) vil man vel egentlig ikke ha i det begrepet jeg legger i det. Vistnok skal man i ekte surround kunne høre om en granat ekploderer bak deg på høyre eller venstre side, men ettersom det er mono bbak vil man ikke det. Men syntes det funker ganske greit med å koble det opp, syntes det er bedre enn å bare ha fronthøytallere.

Lenke til kommentar
alle nyere recivere støtter jo pro logic 2, det er jo igrunn ikke nødvendig å velge det fra menyen til wii engang, er jo bare til å sette den til stereo og heller velge pro logic, eller dts neo6 eller det man måtte ønske fra reciveren.

8768125[/snapback]

Er du sikker på dette? Må ikke både Wii-en og receiveren være stilt inn til å bruke DPLII for at det faktisk skal bli surround-lyd?

Lenke til kommentar

pro logic 2 er jo ikke ekte surround. Det er jo bare forsterkeren som mikser opp et stereosignal til flere kanaler.

 

Pro logic 2 kan jo brukes på alt, musikk, film etc. Blir jo det samme uansett.

ta for eksempel en cd og sett den inn i en gammel sliten cd spiller også kobler du den til forsterkeren din, hvis du da stiller inn forsterkeren på pro logic2 istedenfor stereo så prøver jo forsterkeren og dele opp stereosignalet til flere kanaler, altså "jukse surround" jeg regner med at det er slik på wii også. er jo bare til å prøve det, sett den til stereo også switsjer du på pro logic 2 fra reciveren, da får du jo lyd i alle kanalene.

Lenke til kommentar
pro logic 2 er jo ikke ekte surround. Det er jo bare forsterkeren som mikser opp et stereosignal til flere kanaler.

 

Pro logic 2 kan jo brukes på alt, musikk, film etc. Blir jo det samme uansett.

ta for eksempel en cd og sett den inn i en gammel sliten cd spiller også kobler du den til forsterkeren din, hvis du da stiller inn forsterkeren på pro logic2 istedenfor stereo så prøver jo forsterkeren og dele opp stereosignalet til flere kanaler, altså "jukse surround" jeg regner med at det er slik på wii også. er jo bare til å prøve det, sett den til stereo også switsjer du på pro logic 2 fra reciveren, da får du jo lyd i alle kanalene.

8772882[/snapback]

Er ikke Pro Logic surround-lyd sammenbakt slik at den kan sendes over vanlige stereo-kabler? Hvis det bare er oppkonvertering, hva er vitsen med å ha enheter som kan sende ut lyd som DPL?

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...