Gå til innhold

4GB sett til Intel Core 2 Duo?


T2

Anbefalte innlegg

Hvilket 4GB sett har best pris / ytelse for Intel Core 2 Duo? CPU blir vel enten E6600 med bushastighet 1066 MHz eller en av de nye som kommer med 1366 MHz. Skal ikke overklokke. Er minnehastigeten bushastigheten / 2?

 

Hovedkort blir noe slikt:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334979

 

Har sett på disse 4GB settene:

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47759

 

Hvilket er best?

 

Noen andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Med en Core 2 Duo E6600 på stock hastighet trenger du bare RAM på 533 Mhz , men lite av det i 4GB pakker.

 

Minnehastigheten på DDR2 RAM blir bushastigheten*2.

På E6600 er bushastigheten sånn ca. 266.7 (2400/9)

 

Hvis du ikke skal klokke er det som regel nok å finne et rimelig sett, med OK timings.

Har ikke noe erfaring med 4GB sett, men de brikkene du linket til først er jo hakket hvassere enn link nr 2.

Lenke til kommentar

For at Core 2 Duo skal yte bra trengs ikke mer enn 533 MHz minne. Du burde ikke gå får noen med 667 MHz, når du ikke skal klokke, fordi minnet blir da asynkronisert med FSBen og vil i praksis ikke føre til ytelsesforbedring, men mulig tap av ytelse. 800 MHz er såpass bedre at du her vil tjene litt i forhold til 533 MHz, men det er snakk om mindre enn 3 % (link). Med andre ord, bare kjøp det billigste du finner, helst styr unna 667 MHz-brikkene.

Lenke til kommentar
Er det ingen som reagerer på at det oppgis at PC-6400 er 667 MHz på det ene settet, mens på det andre 800 MHz (Som er det korrekte)?

8728357[/snapback]

Jo, jeg reagerte på det. Jeg ville sjekket spesifikasjonene på OCZ sine hjemmesider. Både merket hastighet, SPD-hastighet og spenninger og timinger ved de ulike hastighetene for å være sikker på hva de egentlig mener. Produktnumret indikerer DDR2-800 så det er sannsynligvis det.

Lenke til kommentar
Funker bra?  Ressursbruk?  Sammenligning med Server 2k3, om du har brukt det?

8729573[/snapback]

 

Longhorn Server Beta 3 fungerer meget bra og stabilt. Krever ikke noe spesielt mer ressurser enn Windows Server 2003. Grunnen til at jeg ønsker å gå for 2 x 2GB med RAM er at jeg kjører en del virtuelle maskiner.

Lenke til kommentar
Funker bra?  Ressursbruk?  Sammenligning med Server 2k3, om du har brukt det?

8729573[/snapback]

 

Longhorn Server Beta 3 fungerer meget bra og stabilt. Krever ikke noe spesielt mer ressurser enn Windows Server 2003. Grunnen til at jeg ønsker å gå for 2 x 2GB med RAM er at jeg kjører en del virtuelle maskiner.

8730596[/snapback]

 

Spennende. I hvilken sammeheng? På den vidregående skolen i nærheten av meg har de noen stykker dårlige PC'er som er koblet opp mot en MS Server 2003. Maskinene henter regnekraft fra serveren. Er da raskere enn hva disse oldisene får til.

 

PS: Dette var litt dårlig formulert. Kaldt på rommet mitt nå..

Lenke til kommentar
For at Core 2 Duo skal yte bra trengs ikke mer enn 533 MHz minne. Du burde ikke gå får noen med 667 MHz, når du ikke skal klokke, fordi minnet blir da asynkronisert med FSBen og vil i praksis ikke føre til ytelsesforbedring, men mulig tap av ytelse.

 

Er dette riktig? Vil en PC 6400 (800MHz) minnebrikke yte dårligere enn en PC 4200 (533 MHz) brikke sammen med en E6600?

 

Kan noen forklare nærmere?

Lenke til kommentar
Er dette riktig? Vil en PC 6400 (800MHz) minnebrikke yte dårligere enn en PC 4200 (533 MHz) brikke sammen med en E6600?

 

Kan noen forklare nærmere?

8746247[/snapback]

Du får høyere minnebåndbredde hvis du kjører minnet høyere enn FSBen. Hvis du skal kjøre 6400-minne synkront med FSBen kan du nok stramme inn timings en del.

Lenke til kommentar
For at Core 2 Duo skal yte bra trengs ikke mer enn 533 MHz minne. Du burde ikke gå får noen med 667 MHz, når du ikke skal klokke, fordi minnet blir da asynkronisert med FSBen og vil i praksis ikke føre til ytelsesforbedring, men mulig tap av ytelse.

 

Er dette riktig? Vil en PC 6400 (800MHz) minnebrikke yte dårligere enn en PC 4200 (533 MHz) brikke sammen med en E6600?

 

Kan noen forklare nærmere?

8746247[/snapback]

 

Självklart inte. Du har 50% mer teoretisk bandbredd med DDR800 jämfört med DDR533. Klarar man dessutom att bibehålla samma timings från 533 till 800 ger det en märkbar skillnad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...