Gå til innhold

4GB sett til Intel Core 2 Duo?


T2

Anbefalte innlegg

For at Core 2 Duo skal yte bra trengs ikke mer enn 533 MHz minne. Du burde ikke gå får noen med 667 MHz, når du ikke skal klokke, fordi minnet blir da asynkronisert med FSBen og vil i praksis ikke føre til ytelsesforbedring, men mulig tap av ytelse.

 

Er dette riktig? Vil en PC 6400 (800MHz) minnebrikke yte dårligere enn en PC 4200 (533 MHz) brikke sammen med en E6600?

 

Kan noen forklare nærmere?

8746247[/snapback]

Som jeg skrev i setningen etter det du sikta til:

800 MHz er såpass bedre at du her vil tjene litt i forhold til 533 MHz, men det er snakk om mindre enn 3 % (link).

Den linken jeg sikta til er en test av dette (altså ytelsesforskjeller ved bruk av forskjellige minnehastigheter på et Core 2 Duo-system). Hvis du leser litt i den vil du få svaret på spørsmålene:

On Intel Core 2 pure synthetic memory bandwidth benchmarks show a 30+% increase, but this does not translate in a noticeable performance bump in games and applications, where the increase, at best, is ~6% and this going from cheap high latency PC3200 to expensive low latency PC6400, and while these expensive modules do take the performance crown, their lead over the mostly cheaper PC4200 rated sticks is smaller than 3% in real world benchmarks.

 

So it doesn't matter much what memory speed/timings you buy, the value line will suit the Intel Core 2 system just fine, but do keep one thing in mind, as in our testing we found performance actually decreases a bit going from PC4200 (533) to  PC5300 (667)!

(...)

By running the memory synchronous to the FSB you have the least amount of latency and thus performance is at its best. Why is PC6400, which is also running asynchronous, faster then? Because the memory speed is now that much higher that it compensates for the loss of running asynchronous and overall performance does increase.

Hvis man overklokker blir sitasjonen en annen. Da vil det være lurt å kjøpe seg minne som (minst) kan kjøre i den hastigheten FSB skal settes på (hvis minne takler høyere hastigheten enn FSB bør man nok klokke den ned til FSBen - dersom det ikke betyr å klokke den svært langt ned, da kan tapet grunnet asynkroniteten bli kompansert og kanskje overgått av den sterkt økte minnehastigheten).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også tenkt meg 4GB sett til E6600. Skal bestilles fra Netshop. Hvilket sett ville dere fått for? Skal i utgangspunktet ikke klokke, men er det veldig enkelt og greit og gir ytelsesforbering, så kanskje. Jeg vil egentlig bare ha det settet som er best/raskest. Prisene er så like. 2100-2200 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...