Gå til innhold

Har pirater "drept" PC spill bransjen ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er jo ingen vits å se på hvor mange spill som lastes ned. bruker å gjøre det ved spill det ikke finnes demoer til.

 

kun få spill jeg kjøper usett, og det er spill som GTA, TDU og ihvertfall de eldre NFS spillene, litt mere skeptisk til NFS nå for tiden da..

 

det er jo en syk risk å kjøpe spill til 3-4-500,- når du ikke en gang veit om det funker på din maskin! som f.eks CMR: Dirt, og Splinter Cell: Double agent, som begge krever SM3. kunne gått på en smell der. :hrm:

Lenke til kommentar

 

Jeg tror vinklingen over på multiplayerspill er en naturlig evolusjon, og har lite med piratkopiering å gjøre. Når alle og enhver sitter på feite bredbåndslinjer, er det mye mer stas å spille online enn mot en dum AI. Selv konsoller fokuserer jo mye på onlinespill nå. At drømmefall ble en fiasko sier vel kansje bare at det ikke er et marked for slike spill lenger?.

8722129[/snapback]

 

 

Markedet er nok der. Eventyrspill selger fortsatt bra på konsoll

Lenke til kommentar
For det meste dreier dette seg om syting fra utviklerne. "Ååå, "alle" piratkopierer spillene våre, vi får ikke 250mill. overskudd på spillet slik at vi kan leve fett resten av livet". Og dette i tillegg til at de kanskje lisensierer en grafikkmotor og da kanskje bare trenger et år eller to på å ferdigstille et helt spill. Ergo, konklusjon er at ALT for mange spill blir forhastet ut på markedet, enkelte burde aldri blitt sendt ut med tanke på hvor dårlige de er, eller hvor mye feil det er med dem.

 

Nå som spillindustrien er like populær som filmindustriene har vel de fleste sett at det er store penger å tjene på dette. Dermed vil de ha spillene ut på markedet så fort som mulig slik at de kan pensjonere seg når de er 35 og kjøpe seg sin egen øy å leve lykkelig resten av livet.

8722246[/snapback]

 

er du klar over hvor dumt det der høres ut. tror du virkelig ting funker sån`n?

Lenke til kommentar
For det meste dreier dette seg om syting fra utviklerne. "Ååå, "alle" piratkopierer spillene våre, vi får ikke 250mill. overskudd på spillet slik at vi kan leve fett resten av livet". Og dette i tillegg til at de kanskje lisensierer en grafikkmotor og da kanskje bare trenger et år eller to på å ferdigstille et helt spill. Ergo, konklusjon er at ALT for mange spill blir forhastet ut på markedet, enkelte burde aldri blitt sendt ut med tanke på hvor dårlige de er, eller hvor mye feil det er med dem.

 

Nå som spillindustrien er like populær som filmindustriene har vel de fleste sett at det er store penger å tjene på dette. Dermed vil de ha spillene ut på markedet så fort som mulig slik at de kan pensjonere seg når de er 35 og kjøpe seg sin egen øy å leve lykkelig resten av livet.

8722246[/snapback]

 

er du klar over hvor dumt det der høres ut. tror du virkelig ting funker sån`n?

8723558[/snapback]

Det er mange som liker å bruke ord som spillindustrien og spillbransjen. Tror disse folkene at spillindustrien og spillbransjen er ett foretak?

Lenke til kommentar
Den viktigste grunnen fra mitt synspunkt, til at folk piratkpierer er at spillene er overpriset så det holder. 500-700kr synes jeg er svindyrt :hrm:

 

Hadde prisen på spill blitt satt ned til 200-300kr tror jeg mange flere hadde kjøpt spill enn å laste de ned. Du får jo ekstra goder som onlinespilling på de fleste spill nå for tiden.

 

Men dette er bare min mening altså :thumbup:

8722363[/snapback]

Det er jo bare å vente og se litt det så etter 6 - 12 mnd er prisene stort sett greie om en bare ser riktig sted etter spillet. Det er noen spill jeg vil ha med en gang, mens andre venter jeg til jeg ser med et fint tilbud

 

Tenker at spill hvor man må ha en eller annen form for abonnement for å spille er veien de går fremover. Litt synd, men sant. Jeg forstår det jo også.

8722905[/snapback]

Den gangen de spill jeg er interesert i kommer på noe slikt er nok da jeg slutter å spille eller går over til noe som er gratis.

 

Av de spill som interserer meg så er det nok som er relativt nye og bra og en del nye /kommende jeg ser fram til og forventer at vil bli bra, så jeg ser ikke noe større problem. Noen vil helt sikkert uansett laste ned, men det er ikke noe nytt. Jeg husker hvordan det var når en delte spill og programmer på disketter mellom venner. Et spill ble jo ikke like raskt delt til mange, men firmaene tapte like sikkert penger på dette også.

Lenke til kommentar

Half-Life 2

Flatout 2

Spore

Starcraft 2

C&C 3

Oblivion

 

....

 

Det kommer jo massevis av gode spill hele tiden! Om det er det virkelige gamle, sjarmerende gameplayet dere savner, er det bare å finne frem Amiga'en igjen, for da har det ikke blitt laget noen gode titler siden den tid.

 

Forøvrig er det vel ikke det spor vanskeligere å piratkopiere konsollspill. Ser stadig fler og fler piratkopierte konsollspill på nettet, etter hvert som konsollene blir vanligere i de norske hjem. Piratkopiene kommer sammen med populariteten, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Det er vell mest RTS og MMORPG spill som kommer til PC for tida. Og den type spill egner seg ikkje så veldig godt til konsoll

Nettop, fordi utviklerene har sett at noen spill passer bedre på PC og noen passer bedre på konsoll, og de har også hoppet over en del på konsoll ettersom det er ett "next-gen" race som holder på, og der er det ekstremt mye penger å tjene.

Lenke til kommentar

Problemet, slik jeg ser det, er tilgjengelighet. Spillbransjen sliter med det samme som musikkbransjen. Hvorfor skal jeg gidde å vente nesten 1 uke på å få et spill tilsendt fra en nettbutikk når jeg kan laste det ned på 1 time? Det er heller ikke mulig å stikke innom Expert eller Elkjøp å plukke med seg det man vil, rett og slett fordi de kun selger topp 10 spill.

 

Two Worlds er et verstingeksempel på hvordan bransjen selv sørger for å få spillene sine piratkopiert. De lanserte spillet i et utvalgt knippe land, resten av oss måtte vente i 1 mnde. Resultatet ble at tusenvis av folk lastet det ned i stedet. Jeg skjønner at det ikke bare er å lage en masse kopier og sende de ut til hele verden samtidig for så å håpe at de selger, men jeg kan ikke fatte at produsentene ikke kunne selge spillet over direct2drive, steam eller lignende!

 

Selg spill som nedlastbare filer, da slipper jeg å betale frakt, slipper å vente og slipper risikoen for at spillet er utsolgt før jeg får fingerene i det. Nesten alle spill jeg har spilt i det siste har jeg kjøpt på denne måten. City of Heroes, Dungeons & Dragons, Everquest II, Armadillo, Bridge Builder, Lord of The Rings Online, mm. (pluss en hel drøss med timecards til WoW)

Lenke til kommentar
Problemet, slik jeg ser det, er tilgjengelighet. Spillbransjen sliter med det samme som musikkbransjen. Hvorfor skal jeg gidde å vente nesten 1 uke på å få et spill tilsendt fra en nettbutikk når jeg kan laste det ned på 1 time? Det er heller ikke mulig å stikke innom Expert eller Elkjøp å plukke med seg det man vil, rett og slett fordi de kun selger topp 10 spill.

 

Two Worlds er et verstingeksempel på hvordan bransjen selv sørger for å få spillene sine piratkopiert. De lanserte spillet i et utvalgt knippe land, resten av oss måtte vente i 1 mnde. Resultatet ble at tusenvis av folk lastet det ned i stedet. Jeg skjønner at det ikke bare er å lage en masse kopier og sende de ut til hele verden samtidig for så å håpe at de selger, men jeg kan ikke fatte at produsentene ikke kunne selge spillet over direct2drive, steam eller lignende!

 

Selg spill som nedlastbare filer, da slipper jeg å betale frakt, slipper å vente og slipper risikoen for at spillet er utsolgt før jeg får fingerene i det. Nesten alle spill jeg har spilt i det siste har jeg kjøpt på denne måten. City of Heroes, Dungeons & Dragons, Everquest II, Armadillo, Bridge Builder, Lord of The Rings Online, mm. (pluss en hel drøss med timecards til WoW)

8724420[/snapback]

Jeg må si meg enig med mye av det Newman sier. Hvis spillbransjen hadde kunnet gått fullstendig over til elektronisk distribuering ville dette vært et stort framskritt. Ikke bare da med tanke på å begrense piratkopiering, men også for å fjerne distributør-mellomleddet som i mange tilfeller ødelegger spillbransjen. For å ta et eksempel på dette: Michael McCarthy, tidligere Lead Artist hos Troika (utviklerne bak Arcanum og Vampire: The Masquerade: Bloodline, og som nå har gått til grunne) har uttalt følgende:
If Troika was able to sell the games they made through Steam and sold only a 1/4 of the units they did, they’d be thriving today and everyone would have really cool RPGs to play. The more people who download, install, and actively use Steam the better. It’s really small developers’ only hope to get their games out to people.

Men til syvende og sist er det ikke opp til spillbransjen, det er vi som er ansvarlige for dagens situasjon. Uheldigvis er spillbransjen i dag altfor avhengige av salg over disk fordi vi benytter oss så mye av dette. Wal-Mart og de andre store aktørene står for en så stor del av salget at veldig få spillutviklere (eventuelt investorene bak) vil knytte seg fullstendig opp til distribuering via nettet. Det er en grunn til at Valve (grunnleggerne av Steam), fortsetter å gi ut sine spill over disk. Situasjonen blir ikke stort bedre av at noen av de største investorene ofte også fungerer som distributør og får en meget stor andel av inntektene fra butikksalget. Viljen til å gå over til digital distribusjon blir da enda mindre så lenge markedet for salg over disk er så godt.

 

Avslutter med det Warren Spector (System Shock, Thief, Deus Ex) fortalte tilhørerne sine under GDC 2005:

What we need is another way other than bricks-and-mortar stores of getting games out there and in players' hands. Now, if any of you bought Half Life 2 at Wal-Mart, just leave now. Get out. I'm not kidding. Go. Steam is a great start.
Lenke til kommentar

Det største problemet jeg har med å kjøpe ting via Steam og lignende tjenester, er at prisene er alt for høye. Det har sjedd mer enn én gang at det faktisk er dyrere å kjøpe noe via nedlasting, enn i butikk.

 

Hvis jeg kjøper noe via en nedlastningstjeneste forventer jeg at prisen er betydelig lavere enn i butikk. En rekke mellomledd er fjernet, og det burde i seg selv være grunn nok til at prisene gikk ned en hel del. I tillegg kommer det åpenbare faktum at utgiveren ikke trenger å produsere det fnugg. Jeg får ikke et cover, jeg får ikke en DVD, jeg får ikke manual, jeg får ikke kart osv. Det synes i alle fall jeg er uholdbart. Når jeg får mindre, er jeg også villig til å betale mindre.

Lenke til kommentar

PCen er ikke død pga. pirater, men grunnet at spill i dag er blitt for mye av det samme, lite nyskapende og mye dårlig, det samme skjedde med konsoler på 80 tallet.

 

Hva må til? Spill må bli bedre, mer innovative og nyskapende, ha en storyline med mening. Spill som får en til å føle at man er endel av storyen.

Lenke til kommentar

Når det vil bli så vansklig å laste ned spill(eller det tar veldig lang tid), vil folk heller kjøpe spillene. Men sånn som i dag, når det faktisk er enklere å laste ned et spill, enn å gå i butikken å kjøpe det, + man sparer penger på det, er det jaggu meg ikke rart at folk laster ned.

Lenke til kommentar

Vi har sett det meste av spill, det eneste som er nytt og kommer ut er eldre typer spill med bedre grafikk og bedre spillestil. Hvis et slikt spill skulle gjøre det bra så lager de etterfølgere. Vi har også de gamle spillene som er populær, men folk fornyer bare spillene. Pirater har nok hatt en virkning på singel player spill, siden folk bare laster dem ned, men online spill så bare stigende, siden man trenger key.

Lenke til kommentar
Det største problemet jeg har med å kjøpe ting via Steam og lignende tjenester, er at prisene er alt for høye. Det har sjedd mer enn én gang at det faktisk er dyrere å kjøpe noe via nedlasting, enn i butikk.

 

Hvis jeg kjøper noe via en nedlastningstjeneste forventer jeg at prisen er betydelig lavere enn i butikk. En rekke mellomledd er fjernet, og det burde i seg selv være grunn nok til at prisene gikk ned en hel del. I tillegg kommer det åpenbare faktum at utgiveren ikke trenger å produsere det fnugg. Jeg får ikke et cover, jeg får ikke en DVD, jeg får ikke manual, jeg får ikke kart osv. Det synes i alle fall jeg er uholdbart. Når jeg får mindre, er jeg også villig til å betale mindre.

8725773[/snapback]

Helt enig, prisene burde være vesentlig lavere, de direkte inntektene til spillutviklerne blir jo betraktelig større ved salg via en nedlastningstjeneste. I tilfellet med Steam har Micheal McCarthy blant annet sagt følgende:
I have chosen Steam because if you buy Valve’s engine to make your game with, you get to keep 100% of what you sell on Steam. That’s right 100%. So using our math from above, if I can sell the game on Steam for 30 bucks and cost 6 million to make, I’ll be seeing a check after the game sells 200k units instead of 2 million. AND the check I get for the units I sell will be 10 times more than it would be from a publisher AND after all this wonderfulness, you guys all get the game for 30 bucks instead of 50.
Man burde altså måtte betale vesentlig mindre, jeg er heller ikke videre lysten på å betale mer for et spill fra en nedlastningstjeneste enn hva jeg må for å få et fysisk produkt. Men det som da blir interessant er hvorfor det er slik. Hvorfor valgte Valve, med EA som distributør, å selge Half-Life 2 til samme pris via Steam som man måtte betale i butikken, i stedet for å promotere sitt eget distribusjonssystem ved å selge det billigere. Hvorfor må man punge ut med uforholdsmessige mye for et elektronisk produkt?

 

Jeg kan tenke meg et par mulige grunner:

1) Diverse butikker har lagersalg, eller andre salg hvor varen blir underpriset

Selv om dette nok hender av og til forklarer ikke dette hvorfor spillene fortsatt er overpriset, (i forhold til hvor mye de burde kostet sammenlignet med en fysisk utgave) ved kjøp fra en nedlastningstjeneste

2) Spillutviklerene gjør det av ren grådighet

Selv om dette kanskje stemmer til en viss grad (alle vil vel ha penger), virker det rart at de tenker så kortsiktig og ikke skjønner at de skader seg selv ved å minske salget via nedlastningstjenestene på denne måten. Så hvem andre kan ha interesse av å minske salget?

3) Spilldistributørene, som har kontrakter med de aller, aller fleste spillutviklere i dag, ønsker ikke å undergrave seg selv ved å stimulere til et økt salg via nedlastningstjenestene.

En kontraktsbunden spillutvikler som ønsker å legge ut et spill via en nedlastningstjeneste blir tvunget av distributøren (som ofte sitter på opphavsrettighetene til spillet) til å sette prisen til, eller over, forventet utsalgspris i en butikk. Slik tjener både utvikler og distributør, eventuelt kun distributør, mer på hvert salg, samtidig som distributøren ikke undergraver sitt eget næringsgrunnlag. Man kan jo se på Sam & Max Season 1, som kostet bare 35$, eller rundt 210kr, til tross for at alle episodene til sammen varte like lenge som de fleste komplette spill som selges i butikkene. Den vesentlige forskjellen på denne pakken og de andre spillene man kan kjøpe via nedlastningstjenester er at Telltalegames aldri ga ut denne pakken i butikkene, den kunne kun kjøpes via nettet, og derfor var det heller aldri noen distributør inne i bildet.

 

En optimal situasjon slik jeg ser det er at salg via nedlastningstjenester til en betraktelig lavere pris enn i dag har blitt normen, spilldistributørene eksisterer praktisk talt ikke lenger. Men samtidig er det mulig å kjøpe fysiske spesialutgaver av favorittspillene dine med spesialinnpakning, manualer, kart, soundtrack-cder og lignende via nettsidene til spillutviklerne til en litt høyere pris (kanskje samme pris som et nytt spill koster i dag?). Dermed kan alle de som ønsker en fysisk utgave av favorittspillene med mer eller mindre nyttig ekstramateriale skaffe seg det også.

 

Men vi (eventuelt jeg :p ) har kommet en del off-topic nå, kanskje vi skulle skille ut denne diskusjonen i en egen tråd?

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt si at piratkopiering har ødelagt noe av pc-spill bransjen (likevel ikke så mye). Jeg får følelsen av at mange som ikke har så god råd av en eller annen grunn kjøper bare WoW gamercard, og laster de andre spillene de er interresert i ned. Jeg kan vel stille dere spørsmålet: hvor mange av dere lastet doom 3 ned, og hvor mange gjorde det ikke=/ ? Og det er ikke bare funcom som har klagd på dette, det har de bak doom 3

 

Og dere som sier at spill ikke er for nyskapende og slikt må tenke den andre veien, jeg synes f. eks. at drømmefall var nyskapende, i motsetning til f. eks. lord of the rings online, som tok veldig mye fra wow. Jeg får heller intrykk av at mange ikke tør å satse på nyskapende spill, fordi at det er for risikabelt, og enda mer med piratkopiering til stede. Små nyåpnede utviklerselskaper, må også være ekstremt heldige hvis de skal overleve, uten å bli kjøpt opp av ett eller annet firma, gi ut spillet eksklusivt til en konsoll, eller blir nødt til å betale "hvem vet hvor mye" til valve for å få spillet på steam. (nå sier jeg ikke at jeg er imot steam, for det er jeg ikke)

 

Utviklerne bak gears of war lagde vel pc-spill før, men tok hintet og gav ut, ja, gears of war til 360. også.

 

Det er jo også kjekt at gothtec nevner to spill som allerede er gitt ut, og et som krever steam aktivering.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er selve Spill Bransjen som har "drept" segselv.

 

De pøser ut med dritt spill på dritt spill, uten å lage noe med kvalitet. Deres egen feil.

 

Folk laster ned "pirat" spill fordi dem gidder ikke å kaste bort penger bare for å finne ut at spillet er noe møkk.

 

Personlig synes jeg "pirat" er helt greit. Spillet blir tilgjengelig å testet. Dersom den faller i smak, og spillet tilbyr et STERKT online mulighet kjøper mann det. Dette gjør de fleste jeg vet om.

 

De tester, så kjøper. Demoer gir ikke sikkelig inntrykk, dessuten har muligheten å teste demo blitt kraftig redusert med årene. Som om det ikke er "inn" lenger. Det kan vi takke konsoler for.

Lenke til kommentar

Nå til dags har konsoller gode muligheter til å laste ned demoer, jeg vil heller si at muligheten til å prøve demoer har blitt styrket de siste årene...

 

Og jeg har ikke sagt at spill-industrien ikke har hatt en eventyrlig vekst, heller ikke noen andre, det er bare det at konsoller har en mye bedre en nå til dags i forhold til pc, og at piratkopiering svekker de utviklerne som allerede sliter enda mer.

 

Og jeg vil påstå at det ikke er mulig å spille online med en moddet 360 (selv om jeg ikke er sikker), noe som gjør at nesten ingen modder den siden det å være online er en så viktig del av maskinen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel nesten ikke lenger hvorfor folk piratkopierer, men mer hvorfor folk ikke skal gjøre det(og ja jeg vet hvorfor). Og mange av de som ikke gjør det, vet ikke hvordan man gjør det. Man blir vel aldri kvitt det, men man kan kanskje gjøre det så vansklig at folk begynner å kjøpe spill.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...