Gå til innhold

Raid5 erfaringer? Bra/dårlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke helt sikker på om software RAID i windows gir samme fordelene som software RAID i Linux. Det jeg derimot husker fra da jeg kjørte software RAID i windows, er dårlig hastighet.

8715457[/snapback]

 

Du anbefalte meg software raid på dorrige side, men denne maskinen skal ha windows, og derfor må jeg ha en egen kontroller, derfor spurte jeg om hvilken som anbefales av de tre pci-e kortene jeg fant som var i min prisklasse.

Lenke til kommentar
Du anbefalte meg software raid på dorrige side, men denne maskinen skal ha windows, og derfor må jeg ha en egen kontroller, derfor spurte jeg om hvilken som anbefales av de tre pci-e kortene jeg fant som var i min prisklasse.

8715518[/snapback]

Hehe, jeg ser at det kan misforstås. Anbefalingen min gikk vel heller på Linux og software RAID. I og med at du skal kjøre windows, vil jeg anbefale ett RAID kort med PCIE interface. Hvis maskinen ikke skal ha enormt tunge oppgaver utenom, kan du godt gå for ett billigere. Tror Adaptec selger ett til ca 800kr. Det har bare 4 porter, så er ikke sikker på om det er det du ser etter.

 

EDIT: Så nå på de du hadde listet, og ville vel egentlig av de valgt Adaptec kortet. men tror Promise kortet i den prisklassen også er bra. Men jeg har ingen erfaring med noen av de kortene. Men har på generell basis god erfaring med Adaptec kort.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Nå kan jeg jo si at da jeg prøvde å sette opp raidet med den orginale biosen og driverne og kontroller programmet som fulgte med, virket ingenting. kontrollerprogrammet fant ikke kortet virket det som, og uten det programmet får du ikke initialisert raidet. Lastet ned nytt av alt og da virket det iallefall tilsynelatende bra.

 

Jeg har også vurdert promise sine store PATA RAID kort. disse har sunket veldig i pris siden ingen profesjonelle bruker PATA til raid lenger. Kabinettet mitt er også veldig bra utformet for å bruke PATA ledninger. Det kan tilogmed utstyres med SDram brikke. Jeg har masse små ellers ubrukelige SDRAM brikker på 32mb(!) liggende.

 

Noen som har noe erfaring med dette kortet?

Lenke til kommentar

Ingen erfaring med akkurat det kortet, men for RAID 5 er PATA et helt greit alternativ dersom man har plass til kablene og leseytelsen ikke er absolutt kritisk (PCI = max teoretisk båndvidde på 133MBps). Skriveytelsen under RAID 5 vil uansett ikke nærme seg max. Jeg bruker selv et 8-kanals 3Ware "proff-kort" til oppunder 9000 kroner (for ca. 3 år siden) og dette har svart til alle forventninger og vel så det. Ingen config problemer, svært enkelt å bruke og 100% stabilt. Arrayet har blitt degradert 5-6 ganger i løpet av tiden jeg har brukt det, etter strømbrudd pga torden el.l., og hver gang har kontrolleren restaurert det automatisk uten problemer. Jeg vurderte lenge å bruke det i maskinen jeg nå skal bygge, men da jeg ble tilbudt et SAS kort til en svært god pris gikk jeg for det istedet. Dermed blir det nok [hint]salg[/hint] av PATA-kontrolleren. :-)

Lenke til kommentar
Det er allerede på plass i handlevognen til min nye pc.

8717401[/snapback]

Hvis du først skal gå for ett så dyrt oppsett, ville jeg valgt 500gb disker minst, de koster deg nesten ikke noe mere.

8719536[/snapback]

 

Får ikke raid5 med de 3 diskene i handlevognen der, grunnen til at jeg kjøper akkurat de 250gigerene er at jeg har 2 av de fra før, så da får jeg 5, i raid5 :D

Lenke til kommentar
Får ikke raid5 med de 3 diskene i handlevognen der, grunnen til at jeg kjøper akkurat de 250gigerene er at jeg har 2 av de fra før, så da får jeg 5, i raid5 :D

8719953[/snapback]

Skal vi se, 3x 500 i RAID5 gir 1TB brukbar plass, pluss du har mulighet for å oppgradere. 5 stk 250gb i RAID5 gir også 1TB brukbar plass, og da har jeg ikke regnet med de 2x 250gb hddene du får til overs ved å gå for 500gb hdder, jeg vet ihvertfall hva jeg hadde gått for. Den økte ytelsen hadde jeg gikk blanke i :)

Lenke til kommentar

Ja, se det... :p

 

Da kan jeg jo tilog med gå for en billigere kontroller, ettersom jeg ikke trenger 5 porter på kontrolleren, men bare 4, og hva hvis jeg driter i raid 5, og heller går for raid0. Da trenger jeg jo ikke den ekstra 500gig'en til paritet.

 

Anyway, da ser oppsettet mitt SLIK ut. Med raid5 5x250 så kostet den litt over 14k.

 

Sikkerheten da? Tja, hva har jeg å spare på? Mine dokumenter kan jeg speile over på noen av 250'gigerene, og også kopiere over nettverket til en annen maskin + brenne på dvd.

Hva annet trenger jeg å samle på? NADA.

Lenke til kommentar

Bare husk at Raid 5 ikke er ufeilbarlig. De filene som er viktige for meg sørger jeg for å ha på 1 eller flere singel disker i tillegg til på raid 5 oppsettet i serveren.

 

Min oppfatning av Raid 5 er at det ikke er noen sikkerhetsløsning i seg selv, men en fordel dersom serveren skulle tryne. Blir jo mye mindre arbeid å gjennopprette.

 

Bare prøv å kopier 2TB over bedritent 100Mbps lan!

Lenke til kommentar
Bare husk at Raid 5 ikke er ufeilbarlig. De filene som er viktige for meg sørger jeg for å ha på 1 eller flere singel disker i tillegg til på raid 5 oppsettet i serveren.

 

Min oppfatning av Raid 5 er at det ikke er noen sikkerhetsløsning i seg selv, men en fordel dersom serveren skulle tryne. Blir jo mye mindre arbeid å gjennopprette. 

 

Bare prøv å kopier 2TB over bedritent 100Mbps lan!

8748246[/snapback]

Nå har jo forsåvidt jalejale gått vekk ifra RAID5 så jeg antar han vet at sannsynligheten for feil å ett RAID0 oppsett er en god del høyere enn RAID5(dette har han allerede vist ved å si at dataene som skal ligge på RAID0 ikke betyr noe). Men du har helt rett, RAID er ikke en sikkerhetsløsning, men en løsning som øker sekvensiell les/skriv ytelse og som i mange tilfeller vil gi deg økt oppetid, da du kan utsette å skifte ut den disken som er gåen til ett roligere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er fullt klar over konsekvensene med bådre raid0 og 5... 5 gir deg et slags sikkerhetsnett, men ikke ufeilbart.

Jeg kjører raid0 på de to 250gig'erene jeg har nå, og har således veldig god erfaring med det til nå, men på den andre siden snur jo opplevelsen til det negative med en gang en av diskene ryker.

 

MEn som sagt, det er en sjangs jeg tar. Og jeg speiler jevnlig (hver uke) viktige mapper over til to andre fysiske disker.

 

Mitt neste spørsmål nå blir om jeg i det hele tatt trenger raid-kontroller, da dette er på HK, men er det ok å bruke på 2 raid0 array?

Eller bør jeg gå for en egen kontroller?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Greit at dere anbefaler Adaptec pga. av navnet, men Adaptec har faktisk levert ting de har oem'et fra Highpoint Tech som dere ikke har problemer med banke opp :-)

 

Har selv et Promise SuperTrak EX8350 (brukes i Vista) som jeg er kjempehappy med. Har fungert akkurat slik det skal med 4 500g disker i ca. 60 dager. Skal utvide det med 4x750g disker om et par dager. Jeg hadde software raid5 under Win 2000 tidligere og det ville ikke 2003 gjenkjenne etter at W2000 masina tryna.

 

Ikke mer enn min erfaring dette da.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...