Gå til innhold

Oppskrytte bøker: Finnes de?


Anbefalte innlegg

Nei, de finnes ikke, da meninger om bøker er subjektive.

8754416[/snapback]

Det er faktisk meninger om filmer og tv-serier også, men de har liknende tråder i den kategorien allikevel. Jeg synes alltid det er artig å se hvorfor folk ikke liker ting jeg liker. Men da kreves det jo at man begrunner svarene sine i en slik tråd.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er faktisk meninger om filmer og tv-serier også, men de har liknende tråder i den kategorien allikevel. Jeg synes alltid det er artig å se hvorfor folk ikke liker ting jeg liker. Men da kreves det jo at man begrunner svarene sine i en slik tråd.

8754424[/snapback]

Vel, ja, jeg er klar over det. De fleste meningene her i verden er subjektive, og ytterst få mennesker klarer å se ting fra et helt objektivt synspunkt.

 

Hvorfor ikke da bare lage en tråd om bøker man burde styre unna?

Jeg syns oppskrytt er et dårlig ord, sånn sett.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke fullført The Historian. Det skyldes derimot ikke manglende interesse for boka, men heller det faktum at lånetiden på biblioteket gikk ut. I ettertid har jeg ikke vært initiativrik nok til å lese den ferdig. Ganske synd, egentlig, for jeg synes den var både spennende og innholdsrik - selv om de første sidene var betydelig bedre enn dem mot slutten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg syns Ringenes Herre er oppskrytt. Riktignok er det en god bok og en fantastisk historie, men i boka er det altfor mye snakking og skildringer, etter et par hundre sider begynner det å bli kjedelig å lese...

8686042[/snapback]

 

Rimelig enig, altfor tungt. Og det ødelegger egentlig litt av boka. Lotr bøkene er nokk for spesielt interiserte.

Lenke til kommentar
Jeg syns Ringenes Herre er oppskrytt. Riktignok er det en god bok og en fantastisk historie, men i boka er det altfor mye snakking og skildringer, etter et par hundre sider begynner det å bli kjedelig å lese...

8686042[/snapback]

 

Rimelig enig, altfor tungt. Og det ødelegger egentlig litt av boka. Lotr bøkene er nokk for spesielt interiserte.

8921476[/snapback]

Jeg trodde jeg var spesielt interressert...inntil jeg kom litt utover i første boka...det var så jævli med de sangene og dikta og alt det andre bullet som sto der... :mad:

Lenke til kommentar
Rimelig enig, altfor tungt. Og det ødelegger egentlig litt av boka. Lotr bøkene er nokk for spesielt interiserte.

8921476[/snapback]

Det er nok en grunn til at det ikke utgies så mye episk diktning ja.

 

Jeg vil nå påstå at det å ikke være A4 ikke er negativt, men den blir nok for omfattende for mange. Uten at jeg vil gå med på å kalle den oppskrytt av den grunn, men jeg er nok en smule inhabil.

Lenke til kommentar
Jeg syns Ringenes Herre er oppskrytt. Riktignok er det en god bok og en fantastisk historie, men i boka er det altfor mye snakking og skildringer, etter et par hundre sider begynner det å bli kjedelig å lese...

8686042[/snapback]

 

Rimelig enig, altfor tungt. Og det ødelegger egentlig litt av boka. Lotr bøkene er nokk for spesielt interiserte.

8921476[/snapback]

Jeg trodde jeg var spesielt interressert...inntil jeg kom litt utover i første boka...det var så jævli med de sangene og dikta og alt det andre bullet som sto der... :mad:

8922068[/snapback]

 

Sangene, diktene og alt det bakgrunnsstoffet som er med, er jo en av hovedgrunnene til at LotR er blitt så kjent som den er, IMO. Alle de "tilleggsopplysningene" som Tolkien krydrer bøkene med er, i alle fall for meg, sterkt delaktig i at jeg kan leve meg sånn inn i historien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg syns Ringenes Herre er oppskrytt. Riktignok er det en god bok og en fantastisk historie, men i boka er det altfor mye snakking og skildringer, etter et par hundre sider begynner det å bli kjedelig å lese...

Enig, begynte på boka, kom til To tårn og ble aldri ferdig. Jeg foretrekker filmene.

 

Crazy av Benjamin Lebert ble jeg ikke særlig imponert over. En kompis roste boken opp i skyene, mens jeg syntes den var helt ok. Det mest imponerende var vel at forfatteren var 16 da han skrev boken, og at den er selvbiografisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da Vinci Code

8915042[/snapback]

Ditto!

Utrolig dårlig skrevet. I tillegg baserer den seg på noe som vistnok skal være faktakunskaper, men som kun er tøv og latterlige konspirasjons teorier ifra mennesker som verken har kjennskap eller forståelse til verken kunsthistorien, leonardo Da Vinci og alle de ornene han drar inn (som er oppdiktet og ikke egentlig finnes).

 

Utrolig at det i tillegg selges rått med "Mysteriet bak" bøker til denne boken.

Lenke til kommentar
Utrolig at det i tillegg selges rått med "Mysteriet bak" bøker til denne boken.

9113541[/snapback]

Det er forskjell på å blande teorier og fri fantasi, og blande inn litt fakta, og å skrive en faktabok. "Mysteriet bak"-bøkene forteller deg hva som er sant/påstått om de forskjellige tingene som nevnes i boken. Det er vel mange som lurer på hvor han tar det fra.
Lenke til kommentar
De finnes: Ringenes Herre! Oppskrytt til tusen! (prøver ikke å igle på meg noen ivrige fans her:P)

8920410[/snapback]

 

Ja, Tolkien fant jo bare opp fantasy sjangeren. Oppskrytt :roll:

9120613[/snapback]

 

 

Haha, ja. Han alene, flere tusen år etter at folk i det hele tatt begynte å fortelle historier. Myter om masse rare vesemer. Jada, han "fant opp" fantasysjangeren.

 

Get real with the idolising.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hva synes dere om Haisommer , hadde jo noe "råstoff" som kunne blitt brukt i filmen....hadde ikke sagt nei takk til en 3t film (ville neppe skjedd pga Spielberg var jo nykommer & Universal noe skeptisk)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
De finnes: Ringenes Herre! Oppskrytt til tusen! (prøver ikke å igle på meg noen ivrige fans her:P)

8920410[/snapback]

 

Ja, Tolkien fant jo bare opp fantasy sjangeren. Oppskrytt :roll:

9120613[/snapback]

 

 

Haha, ja. Han alene, flere tusen år etter at folk i det hele tatt begynte å fortelle historier. Myter om masse rare vesemer. Jada, han "fant opp" fantasysjangeren.

 

Get real with the idolising.

9120794[/snapback]

 

Fra wikipedia:

 

While other authors such as William Morris, George MacDonald, Lord Dunsany, James Branch Cabell, Robert E. Howard and E. R. Eddison published fantasy works before Tolkien, the great success and enduring influence of his works have led to him being popularly identified as the "father of modern fantasy literature".[1] In any case, Tolkien has had an indisputable and lasting effect on later works, as well as the genre as a whole.

 

Tolkien er for mange den viktigste personen innanfor fantasysjangeren.

Lenke til kommentar
Og til trådtittel: Nei, de finnes ikke, da meninger om bøker er subjektive.

8754416[/snapback]

 

Er helt enig i at meninger om bøker er subjektive ettersom folk er forskjellige, men til en viss grad kan man tillegge litterære verk en objektiv kvalitetsvurdering.

 

Hvis man må velge en bok for å presentere det beste innen norsk litteratur, ville man valgt noe i retning av Sagaen om Isfolket eller noe i retning av Markens Grøde? Selv om man kanskje synes Sandemos skriverier er mer underholdende enn Hamsuns er man nok med på at objektivt sett ligger den litterære verdien av bøkene på et annet nivå enn underholdningsfaktoren.

Endret av Cilpot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...