Gå til innhold

hjelp til info om Medie & komunikasjon's linjen


Anbefalte innlegg

Snittet var mye, mye høyere før, da "alle" søkte M&K. Interessen har idag dabbet litt av, så snittet skulle ikke være så veldig høyt. Og snittet teller jo ikke om det er plasser nok til alle :)

8671883[/snapback]

du må ha et snitt på over 3 uansett da.

8673156[/snapback]

Må nok ikke det nei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja. ca 2 til 4. alt ettersom hvilken skole. Egentlig ubrukelig å regne inntakssnitt på en linje det finnes flere hundre av her til lands

8670360[/snapback]

 

så det er sånn ca. 4.5 i snitt da?

8670505[/snapback]

Hvordan ressonerte du deg fram til det? tror ikke det er en eneste m&k-linje her til lands man trenger så høyt snitt

8670986[/snapback]

Laveste karaktersnitt i min klasse når jeg gikk MK var 4,7. Stort sett hadde folk over fem i snitt...

Det var rundt 80 søkere til 15 plasser....

Lenke til kommentar

MK har vel alltid hatt et høyt snitt.

 

Da jeg kom inn på Elvebakken i første klasse hadde jeg 4.6, og kom akkurat inn på førsteinntaket.

 

I Oslo er det 4 skoler som har MK: Sogn, Bjerke, Elvebakken og Ullern. Bjerke, ullern og Elvebakken har høyt snitt, mens Sogn sliter litt med dårlig rykte.

 

Jeg gikk første klasse på Elvebakken, men byttet til Bjerke etter første. Det man lærer er omtrent det samme på alle skolene i Oslo tror jeg.

 

Vi har hatt faste opplegg i første og andre, men har valgt fordypning i tredje. Vi har vel egentlig lært om det meste, fra web, via trykksaker og foto til film og lyd. Vi har også lært en god del om opphavsrett, fotorett, presseetikk osv, samt kunsthistorie. Jeg vet ikke hvordan det er med utrykkshistorie i den nye læreplanen, though.

 

Jeg har hatt tre lærerike, men samtidig slappe år. Det kommer selvfølgelig an på lærere og resten av klassen, men jeg har et inntrykk av at media generelt har det forholdsvist slapt i forhold til andre linjer. Det kalles visst ansvar for egen læring...

 

Du burde sjekke om den skolen du vil gå på har en ordning for utplassering. Det er noe som hjelper deg veldig, ettersom det kan gi deg muligheter for en jobb i bransjen. Selv hadde vi utplassering på høsten i andreklasse, og jeg jobber fortsatt der jeg var. Det betyr at man faktisk kan få jobb i noen av de største mediehusene i landet som 17-18-åring. Jeg jobber i et stort forlag som gir ut magasiner, og folk i klassen min jobber hos bla. NRK, Strix, Aller Gruppen og Dinside.no.

 

Så hvis du har et snev av interesse for media, så vil jeg anbefale deg å gå der. :)

 

Jeg tror de fleste skoler har en ordning for tre år med media, hvis ikke blir du nødt til å gå allmenn påbygg for å få studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...