Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en starter ikke, den piper i massevis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når man skrur på pc'en er det bare 1 ting som er mulig å høre, en intens piping. Den bare står der og piper lenge, lenge og atter lenge. Skjermen funker heller ikke. Så absolutt ingenting skjer, utenom den irriterende pipingen. :mad:

ønsker svar :p

Endret av andreaskaze
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut hvilket hovedkort det står i den, så søker du opp "bios error codes" eller noe slikt på den modellen

Så er det bare å sette seg ned å lytte, notere og sammenligne, så finner du fort ut hva som er galt..

Skrevet

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Skrevet

Jeg opplevde noe lignende, det som var problemet var at det hadde samlet seg opp støv mellom cpuen og viften (på metallplatene som var mellom viften og cpuen). Løste det med å skru av viften og skrape vekk mellom 1-2 mm med kompakt støv. Du kan kanskje skru av å se etter om det er det som er tilfelle.

Skrevet

Tusen hjertelig takk Odavacer! Det hjalp iallefall for meg nå.. Hadde samlet seg helt sinnsykt mye støv mellom cpu'n og vifta.. støvsuger gjorde jobben her.. Da ble mamma også fornøyd, siden dette var på familie pc'n.. Skal sikkert hilse å si takk fra henne også.. :p

Skrevet
Tusen hjertelig takk Odavacer! Det hjalp iallefall for meg nå.. Hadde samlet seg helt sinnsykt mye støv mellom cpu'n og vifta.. støvsuger gjorde jobben her.. Da ble mamma også fornøyd, siden dette var på familie pc'n.. Skal sikkert hilse å si takk fra henne også.. :p

8684063[/snapback]

PS. Du må ikke støvsuge sånn at viften snurrer mens viften er koblet mot hovedkortet.

Viften kan faktisk lage strøm. Mer strøm enn hovedkortet ditt tåler. Dessuten kan en støvsuger lage statisk strøm pga av støv og plastik. Vips 1000v støt mot pc'en din.

Snakker om erfaring. :thumbup:

Skrevet

Jeg har mulig funnet ut svaret. Da vi fikk pc'en kræsja den nesten med en gang, det skjyltes at leverandøren hadde glemt å sette på kjølepasta på CPU'en. Jeg trodde nå at den var skiftet ut ettersom den ble sendt til rep. men det viste seg at de bare hadde satt på kjølepasta. Dette betalte vi 1300kr for :thumbdown: Men svaret ligger mest sannsynlig i at CPU'en er defekt. :mad:

Takker for all veiledning, tar kontakt hvis dette ikke var problemet! :)

Skrevet

WTF? Fordi montørene glemte kjølepasta på pcn, så er den ødlagt?

Bullshit mener nå jeg... Har hatt cpu'en min uten pasta i en god stund, har stresstestet i flere dager og... aldri hatt noenslags problemer med den..

Skrevet
WTF? Fordi montørene glemte kjølepasta på pcn, så er den ødlagt?

Bullshit mener nå jeg... Har hatt cpu'en min uten pasta i en god stund, har stresstestet i flere dager og... aldri hatt noenslags problemer med den..

8742016[/snapback]

Det er ikke over noen dager feilene kommer. Det er uker.

Og det spørs helt hvor fin og jevn flaten er på kjøleren. Pluss hvor god kjøleren er.

Har selv opplevd dårlige kjølerer. Særlig om pc'en står litt inneklemt sånn at den får dårlig med lufting.

Skrevet

hvis bios ikke kommer frem, det er en konstant høyfekvent pipelyd, og du har et 8xxx eller "bedre" AGPx8 kort så er det fordi du ikke har plugget i 6-pins stømkabel inn i sjermkortet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...