Gå til innhold

Toget tregere enn i 1982


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139530

 

Toget bruker lengre tid på Oslo-Bergen i 2007 enn for 25 år siden. Det har vært investert saftig i nye tog, men den nye teknologien kommer ikke til nytte på norske banetraseer med førkrigs-standard.

 

Hva synes dere. Er det på tide å investere i nye og bedre banestandard? Eventuelt hurtigtog? Eller er det bedre å bruke penga på firefelters motorvei til alle landets kanter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et minutt raskere faktisk!Spørs om det er verdt pengene å bygge skinner over så lange strekninger kun for å spare noen minutter.

8617172[/snapback]

Hvis man ruster opp de eksisterende traseene eller bygger nye traseer, er det fullt mulig å kutte ned med flere timers reisetid på de lengre banestrekningene faktisk. Så dårlig stand er norske baner i per i dag :yes:

Lenke til kommentar
Er det ikke et selskap som ser på muligheten å lage en høyhastighetsbane fra Oslo til Kristiansand?

8617283[/snapback]

Norsk Bane har et helhetlig forslag til høyhastighetsbane i Norge som så vidt jeg har forstått krever et helt nytt banenett som kobles opp til det eksisterende banenettet lokalt.

 

Det er forsåvidt på høy tid å få rustet opp banenettet i Norge, eventuelt bygge ny bane. Å ta toget Bergen-Oslo er ikke et alternativ for veldig mange pga tiden det tar, og prisen er ikke særlig mye billigere enn fly, til tider dyrere, inkludert transport til og fra flyplass.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg greie på dette, men vil det være praktisk mulig å vedlikeholde en skinnegang gjennom høyfjellsnorge?

 

Jeg ser for meg at det vil være veldig dyrt over tid.

8617760[/snapback]

Bergensbanen er jo i fin stand den. Hvis de klarer å vedlikeholde denne, må de jo klare det med en ny bane også (ihvertfall hvis de bygger denne som er planlagt over Haukeli, da blir den liggende mye lavere enn dagens Bergensbane). Jeg tror nok det er byggingen som er den virkelig store utgiften her.

 

Japanerne har forresten også høyhastigetsbaner over fjellstrekninger med kalde og harde vintre som kan sammenlignes med den norske fjellheimen, og de regner som verdens tryggeste høyhastighetsbaner.

Lenke til kommentar

Jeg var litt upresis i spørsmålet mitt. Jeg tenkte på en skinnegang for høyhastighetstog, som antagelig har en del høyere krav til standard og funksjon og dermed krever mer vedlikehold.

 

I Japan, med sine mer enn 100 millioner innbyggere, vil jeg tro det er større inntekt og dermed lettere å få det til å lønne seg.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Jeg var litt upresis i spørsmålet mitt. Jeg tenkte på en skinnegang for høyhastighetstog, som antagelig har en del høyere krav til standard og funksjon og dermed krever mer vedlikehold.

 

I Japan, med sine mer enn 100 millioner innbyggere, vil jeg tro det er større inntekt og dermed lettere å få det til å lønne seg.

8617876[/snapback]

Vel, det kan jeg egentlig ikke svare på. Norsk Bane mente iallefall at det var mulig å gjøre det på en overkommelig måte, og allikevel tjene penger på passasjertrafikk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Dette er typisk Norsk offentlig pengebruk, der den ene hånden ikke vet (eller tar hensyn til) hva den andre gjør. På den måten så blir det ene gode initiativet slått i hjela av det andre kompromisset, gang på gang.

 

Videreføring av dette prinsippet ser vi nå på Bybanen i Bergen, der de bygger en bane som vil bruke tre kvarter fra Bergen Sentrum til *kjøpesenter-jeg-ikke-husker-navnet-på*, en strekning som tar en halvtime i dag med buss. :love:

 

Selvsagt burde Ringeriksbanen vert bygd for lengst, den lå jo inne i de opprinnelige planene til Bergensbanen, som er ca. 100 år gamle. Dette alene hadde spart reisen med ca. tre kvarter, hvis jeg ikke husker helt feil. I tillegg må dobbeltsporet mellom Bergen og Arna bygges ASAP!

Lenke til kommentar
Grunnen var visstnok at folk ble kvalme av krengingen. Hvordan skal man få høyere hastighet da..? Idiotisk.

 

Fordi gamle Magda blir litt røten må toget kjøre i snilefart.

8621887[/snapback]

Jeg blir lett reisesyk så jeg ville sikkert blitt syk på dette toget. Og jeg er ikke "gamle Magda" bare så du vet det. Det største problemet er skinnegangen som ikke er dimensjonert for komfortabel reise i så høye hastigheter. Hvis man skal kunne utnytte disse togene opp til maks hastighet må man ruste opp baner i stor stil her til lands.

 

Jeg synes det virker som om tidligere NSB-sjef Ueland & Co. håpet på at satsingen på nye tog skulle følges opp med satsing på bedre baner her til lands, eller så har de rett og slett ikke vært klar over den elendige standarden på banene her til lands. Uansett har det ført til at vi rett og slett har kastet bort pengene på å kjøre topp moderne krengetog på banestrekninger fra 1800-tallet. Synd. :(

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Kina holder vel på med et eller annet høyhastighets jernbaneprosjekt (2-3000 meters høyde). Får de det til bør vi og få det til.

8621975[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Qinghai-Tibet_Railway

Imponerende byggverk, men er vel spekulasjoner i hvorvidt det er en lønnsom linje, eller bare en måte for Kina å få mer makt i Tibet. Uansett, klarer de å bygge den der, over permafrost og litt-av-hvert, så må vi klare å bygge skikkelige skinner i Norge.

Lenke til kommentar
Imponerende byggverk, men er vel spekulasjoner i hvorvidt det er en lønnsom linje, eller bare en måte for Kina å få mer makt i Tibet. Uansett, klarer de å bygge den der, over permafrost og litt-av-hvert, så må vi klare å bygge skikkelige skinner i Norge.

 

 

Det er nok for å kue Tibet at den linja er bygd, ja. Dessuten har de jo flust av arbeidere som kan jobbe 14 timers skift for småpenger. Likevel burde vi kunne klare noe sånt i Norge om vi ikke hadde prioritert bilveier over alt annet, samt enorme helsebudsjetter med ofte tvilsom nytte............ :nei:

Lenke til kommentar
Kina holder vel på med et eller annet høyhastighets jernbaneprosjekt (2-3000 meters høyde). Får de det til bør vi og få det til.

8621975[/snapback]

Hvis du tenker på jernbanen til Tibet, er det ihvertfall ikke en høyhastighetsbane? Må ikke forveksles med maglev-banene som de også sysler med ;)

 

Men japanerne har høyhastighetsbaner som går i høyfjellet (med kalde og harde vintre) som jeg nevnte. Og det fungerer jo fint :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...