Gå til innhold

Lønnsomheten til spill


Anbefalte innlegg

Plukket opp følgende på gametrailers sitt forum, noe som er ganske skremmende med tanke på spillenes fremtid om det stemmer.

 

According to Midway senior VP and chief marketing officer Steve Allison, only 7% of the new game-related intellectual properties introduced across the past four years can be considered successful and review scores had no bearing on the sales of those games. "In other words, 93 percent of new IP fails in the marketplace," he explained on N'Gai Croal's Level Up. "So while the 90-plus review scores and armfuls of awards create the perception that titles like Psychonauts, Shadow of the Colossus, Okami and other great pieces of work were big successes...they were big financial disappointments and money losers."

 

"The truth is that there is no correlation between review scores and commercial success," Allison wrote in a followup entry. "If there were, 'great' games Beyond Good & Evil, Ico, Okami, Psychonauts, Shadow of the Colossus, Freedom Fighters, Prey and Midway's own Psi-Ops would all have been multi-million unit sellers. The aforementioned games are all games that average review scores of nearly 90 percent out of 100, some even higher. The reality is none has sold more than 300,000 units at full price in the U.S. and a couple of these less than 250,000 units lifetime even with bargain pricing."

 

Earlier this year, Capcom shut down Clover Studio--the celebrated developer behind Okami (PS2), God Hand (PS2) and the Viewtiful Joe series--a move widely believed to stem from poor sales of the studio's new intellectual properties, such as Okami and God Hand.

 

To rectify the issue of overlooked games, Allison suggests that developers focus on broadening the appeal of their games beyond hardcore players, crafting an on-screen experience that causes casual gamers to respond "I've got to get that" or "Bad ass!". The executive also noted that timing is key, using the example of moviegoers overlooking an asteroid film if two others recently arrived in theaters before it.

 

"What happens all too often in the videogame business is that we get art house movies made at blockbuster budgets," he stated. "These games inevitably fail to find an audience large enough to support their costs, and nobody is happy."

 

 

Hvis denne trenden stemmer, så kan det se ut som det eneste vi sitter igjen med etterhvert er serier som allerede er store, fifa, og licens spill. Da er det ikke mye morro igjen.

 

At vanvittig bra spill som Okami, Shadow of the Colossus osv skal ha solgt så dårlig er vanskelig å forstå.. dette er spill som absolutt er verdt sin vekt i gull.

 

På tide folk innser at å betale 500kr for en miniatyr upgrade i fifa ikke er verdt det, og bruker de på noe nytt og spennende i stedet?

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre så er nok dette sannheten ja. Stort sett er det kjente spill gamere ønsker å invistere i. Tror det ligger mye i at vi kjøper det vi er sikker på vil tilfredstille kjøpet. Og et kjent varemerke vil som oftest gjøre det.

 

Virker også som dette gjelder mer for en type sjanger enn andre. FPS-titler selger som oftest godt. Men det er ennå de etablerte titlene som selger best også her.

 

Min personlige favoritt blant disse er Beyond Good & Evil, som er et av tidenes beste eventyrspill. Dessverre kom det i skyggen av andre store titler og grunnet dårlig markedsføring.

 

Tror nok ikke bare oss gamere skal ha skylden i dette. Nye IP-er blir som oftest mindre markedsført (ut i fra det jeg kan erfare). Kanskje også utviklere/utgivere burde prøve å promotere ting bedre til folk flest. Ja, det koster penger og blir en risiko. Så det er ikke så rart dette ikke skjer noe særlig.

 

Finnes det noen statistikk for de forskjellige platformene? Lurer på om nye IP-er på Nintendoplatformen gjør det stort sett greit. Eller er det bare feil inntrykk jeg har fått? Tenker da ikke på totalsalg, men i forhold til brukerbasen (%).

Lenke til kommentar

Hvilke nye IPer på Nintendo plattformen tenker du på da ? Føler alle Nintendo spill inneholder en eller annen form for andre Nintendo figurer for å bygge dem opp. Hvordan gikk salget av f.eks Pikmin ? Det har jeg alltid lurt på.

 

Grunnen til at nye IPer selger lite er nok heller laber markedsføring og at spillene samtidig er litt mer spesielle og derfor kanskje ikke appellerer til så mange. Shadow of the colossus er et fantastisk spill, men jeg tror det blir veldig drygt for personer som kanskje kjøper 2-3 spill i året. Beyond good and evil er et herlig spill som jeg ønsker skal bli bakoverkompatibelt med xbox 360 siden jeg har tatt vare på det fra min originale xbox, men jeg kan også godt forstå hvorfor de stoer hordene ikke kjøper det, da det kan bli litt langt iblant og det hadde ingen markedsføring.

Lenke til kommentar

Salget til Pikmin tror jeg gikk bra, men nr. 2 gikk dårlig har jeg hørt.

 

Ellers har du noen:

- Baten Kaitos

- Paper Mario

- Pikmin

- Metroid Prime

- Pokemon

- Brain Training

- Red Steel

- Wii Sports

- Wii Play

- Donkey Konga

- Harvest Moon

 

Ikke alle gjorde det så veldig godt, men en rekke gjorde det. Men som nevnt, mulig jeg har feil inntrykk.

 

Tror nok det ligger i markedsføringen som jeg også tar opp. Mulig også det med at folk nøler med å prøve noe nytt. De vil heller kjøpe noe de vet vil underholde, i motsettning til en nye tittel som de aldri har hørt noe om.

Lenke til kommentar

Harvest Moon er et gammel serie som startet som et SNES-spill, så skjønner ikke hvorfor du nevnte det.

 

Men Nintendo har faktisk vært ganske flinke på det området de siste årene, spesielt med DS.

 

Nye IP-er 2005-2007 som har solgt over 4 millioner eksemplarer:

 

- Nintendogs (Nintendo/DS)

- Brain Training (Nintendo/DS)

- Wii Sports (Nintendo/Wii)

- Gears of War (Epic/X360)

 

Viser vel at nye idéer fortsatt kan selge.

 

Til Wii har det vært overraskende lite nyskapning så langt bortsett fra Wii Sports fra Nintendos side. Nytt Zelda, Mario, Metroid Prime, Fire Emblem, Battalion Wars, Super Smash Bros, Mario Party, Mario Strikers, Paper Mario, Animal Crossing, Pokémon, Big Brain Academy, Kirby, Donkey Kong er ikke akkurat innovasjon i mine øyne...

 

Vi gamere hyper dessverre opp oppfølgere som Halo 3, GTA4, Super Smash Brawl, MGS4, GT5, FFXIII etc. langt mer enn vi bryr oss om originale spilltitler og spillkonsepter.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

La oss ikke glemme at spillmarkedet fortsatt er veldig, veldig ungt. At det er slik er synd, men det kan godt forandre seg etter hvert som spill blir mer innarbeidet i den globale kulturen. Nå er jeg for ung til å huske noe fra den tiden, men er det noen som har noe tilsvarende info på i hvilken grad omtalene så ut til å påvirke platesalget i populærmusikkens barndom, kunne det vært interessant.

Lenke til kommentar

Er vel mest naturlig å sammenligne med spillindustrien. Nå er det riktignok oppfølgeren Spiderman 3 som topper listene for øyeblikket, men i det store og hele er det nye, originale filmer som dominerer. Alle Oscar-nominerte filmer i år utenom Pirates of The Caribbean 2 var nye IP-er. Så hvorfor denne forskjellen på spill- og filmindustrien?

 

Kan vel kanskje ha noe med at oppfølgere til spill ofte viser seg å være en forbedring i forhold til originalen. Dette tilhører sjeldenhetene i filmverdenen.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke bare oss gamere skal ha skylden i dette. Nye IP-er blir som oftest mindre markedsført (ut i fra det jeg kan erfare).

Dette tror jeg ikke er tilfelle. Jeg kan selv huske å sett mange annonser fra både ShdowOTC, Freedom Fighters, Psi-Ops og Okami, blant de nevnte titlene. Min oppfatning er nærmest det motsatte. Nye serier blir oftest markedsført enda mer enn de veletablerte. Kanskje ikke like mye som gigantsuksessene som Tony Hawk og FIFA, men generelt sett veldig mye. Tilogmed her i Norge har eksempelvis ShadowOT, Okami og Freedom Fighters fått helsidesoppslag i flere blader. Noe som er mer enn hva jeg kan si for de aller andre fleste spill. I Amerika fikk alle disse spillene tilogmed reklame på tv, for ikke å snakke om internett.

 

Jeg tror grunnen er ganske enkel: Vi prioriterer heller noe kjent, som gjerne er forbedring av noe vi allerede liker veldig godt. Jeg kjenner meg godt igjen i det. Har flere oppfølgere jeg gleder meg voldsomt til, og kunne ikke tenkt meg å nedprioritert et eneste et av dem til fordel for en ny serie. Isåfall må denne serien ha noe kjent ved seg, som en utvikler som stod bak et annet spill jeg liker veldig godt. "From the creators of Resident Evil", eller lignende vekker gjerne appetitten min. Men i slike tilfeller får man jo noe som er såpass likt at det ikke kan kalles en virkelig ny serie. Onimusha er jo oppi samme gate som Resident Evil for å ta et eksempel.

Lenke til kommentar

Husk på at 'gamere' utgjør bare en liten del av spill-markedet, sannheten er at det er 'casual-gamers' som står for størstedelen av spill-salget. Disse folkene kjøper færre spill og bruker mindre tid på å lese anmeldelser, og da kan kjente titler eller spill dem har sett hos andre virke mest lokkende.

 

Av andre suksessfulle nye ip'er kan Buzz, Singstar og Guitar Hero og nevnes.

Lenke til kommentar

Interessant egentlig. Hva har de suksesfulle nye IP-ene Buzz, Singstar, Guitar Hero, Brain Training, Wii Sports og Nintendogs til felles? Jo, de kjøpes av casual gamers. Med andre ord er det kanskje vi "hardcore" gamers som er mest låst fast i gamle oppfølgere...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Husk på at 'gamere' utgjør bare en liten del av spill-markedet, sannheten er at det er 'casual-gamers' som står for størstedelen av spill-salget.

8619564[/snapback]

 

Ikke sant. Folk her på forumet har en tendens til å mene at utviklere kun skal tenke på oss som vanker på forumet. Men faktum er at ivrige spillere ofte ikke har samme smak som 'casual gamers'. Det er det samme som i film/musikk/litteratur. Anmelderene gir ofte gode kritikker til ting som ikke selger godt og ting som selger bra får ofte dårlig kritikk.

 

Skal spare dere for en lengre sosiologisk utredning om dette, men fakta er den at de som deltar på dette forumet her er 'eliten' av spillere. De bruker mest tid på å spille og å holde seg informert om spilling. Såklart snakker de ikke for mannen i gata, som kanskje bare vil spille Singstar på vorspiel en fredag kveld (hva vet jeg?).

 

Jeg vil også anta at gruppen av casual gamers kjøper mer spill enn de som er hardcore. Dermed vil det bli utviklet mer spill myntet på casuals. Det at spill blir dyerere og dyrere å lage tilsier også dette. Det at spill blir dyere å utvikle gjør at man satser på oppfølgere. Det anses som mindre økonomisk risikabelt å satse på oppfølgere, rett og slett.

Lenke til kommentar

Dette blir vel som å banne i kirka, men det er vel også muligens et poeng at "hardcore gamers" også er de det er størst sannsynlighet for vil piratkopiere et spill...? Spesielt gjelder dette konsollspill, som ikke er helt rett frem å kopiere.

 

Spill som er myntet på denne gruppen vil da sikkert også bli piratkopiert mer, og dermed ha en lavere "spill solgt per potensiell kunde" ratio.

Lenke til kommentar
Dette blir vel som å banne i kirka, men det er vel også muligens et poeng at "hardcore gamers" også er de det er størst sannsynlighet for vil piratkopiere et spill...? Spesielt gjelder dette konsollspill, som ikke er helt rett frem å kopiere.

 

Spill som er myntet på denne gruppen vil da sikkert også bli piratkopiert mer, og dermed ha en lavere "spill solgt per potensiell kunde" ratio.

 

Tror du kan være inne på noe der.. er sikker mange som benytter seg av muligheten til å laste ned spill de er usikre på blant "hardcore gamers". Også er det sikkert sånn at når de først har lastet det ned, så er det liksom ikke vits å kjøpe det selv om det er bra.

 

 

Det er jo ikke rart om de fleste spill selger dårlig når markedet oversvømmes med søppel.

 

Det er jeg også enig i, men jeg prøve å få frem hvorfor gode spill, som er litt annerledes og utenom allerede kjente serier ofte blir tapere.

 

For eksempel Ico, Shadow of the colossus, okami, psychonauts. Dette er spill som har fått vanvittig bra tilbakemeldinger fra anmeldere og de få som faktisk har kjøpt spillene. Alikevel tjener selskapene ofte lite eller ingen penger på dem.

 

Dette er ganske skummelt med tanke på at disse selskapene etter hvert blir lagt ned også sitter vi der med valget mellom fifa 2014 og tekken 30

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere: det er for det meste gamere som leser anmeldelser og som kjøper spill med 5-ere og 6-ere. etter disse kommer foreldre som skal ha noe til guttungen på ti år, altså så går det sikkert mest i FIFA siden guttungen liker fotball eller spiderman siden han er så sabla kul. så kommer casual-gamers som spiller nå og da, og som holder seg til de kjente seriene. foreldre flest har da aldri hørt om Ratchet & Clank eller Shadow Of The Colossus, eller Ted Price og Tim Schafer for å nevne et par karer. problemet er at de gode underdog'ene ikke hypes opp nok på forhånd. allt man får er gode kritikker, og der stopper det. kanskje en ti sekunders reklamesnutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...