Gå til innhold

syv/sju; hvor går grensa?


dabear

Anbefalte innlegg

Jeg sier også syv, fordi jeg er så elendig til å snakke.

 

"Sju" blir ofte (eller kan ofte bli) forveksla med "tjue". Syv har en klar y-lyd i seg, lettere å høre. 7 blir "shkju", 20 blir "shkjue" hvor e-en blir veldig lite uttalt. Skal man si 20 veldig tydelig, så kunne man ha sagt "tyve"...

 

Syv blir nok riksmål å regne som, altså sett ned på.

8597630[/snapback]

 

 

Dette er det bare snørrunger som bør klare å forveksle. "20" uttales med tj/kj-lyd, ikke skj-lyd.

 

tjuesju, ikke chuechu...

8600706[/snapback]

 

Takk! Nå fikk jeg en god latter:) Det er værre med de som sier, som du sier, chuechu enn de som sier syv eller sju.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tallet 27 er visst spesielt vanskelig for mange. Jeg hører ofte folk si syvogtjue og sjuogtyve...

Tror jeg ville holdt på uttalen syvogtyve som alle forstår, framfor den mer moderne og korrekte tjuesju, som en god del unge ikke engang greier å uttale riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Tror jeg sier "sju" mest, men bruker "syv" hvis det blir viktig å skille med "tjue". Det handler ikke bare om uttale - dårlig hørsel og kjipe telefoner kan også føre til at folk hører feil. Dessuten synes jeg det er litt gøy å bruke gamle former som ikke er "lov" lenger, særlig når jeg lukter at folk kommer til å reagere på det. Syvogførr, værsågod.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...