Gå til innhold

syv/sju; hvor går grensa?


dabear

Anbefalte innlegg

Inntil nylig hadde jeg fått for meg at syv kun var det danske navnet på tallet 7, men i det siste har jeg blitt bevisst på at det er en del i Norge som sier dette òg, spesielt i Oslo-regionen.

 

Hvor går grensa? Jeg har bestandig uttalt tallet 7 som sju, men det er det tydeligvis ikke alle som gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier også syv, fordi jeg er så elendig til å snakke.

 

"Sju" blir ofte (eller kan ofte bli) forveksla med "tjue". Syv har en klar y-lyd i seg, lettere å høre. 7 blir "shkju", 20 blir "shkjue" hvor e-en blir veldig lite uttalt. Skal man si 20 veldig tydelig, så kunne man ha sagt "tyve"...

 

Syv blir nok riksmål å regne som, altså sett ned på.

Lenke til kommentar
Reiser du til Bergen kommer du til å finne den uvanen med å sei syv...

8597069[/snapback]

 

Er det en uvane? Jeg sier syv, og det er så vidt jeg vet et godkjent norsk ord.

8597589[/snapback]

Det er ein forenkling av det norske språk, for det er nokon som ikkje klarer å sei sju. Det kommer bare ein rar lyd med ein u på slutten slik som alle sj-. skj- og kj- lydane. Så eg meiner det er ein stygg uvane og finne ord som er lettere å sei for å gjere det lettere å snakka.

Lenke til kommentar

I dag, 2007, kan du si at det er en forenkling. Særlig hvis det er ungdom og sånt som sier "syv".

 

Etter hva jeg kan se, så ble syv gjordt forbudt i 1938.

 

Ergo, først kom syv, så kom sju.

 

En annen side: [2]

 

edit; Førøvrig kan du ikke kalle det for forenkling heller. Tenk etter, hvilken lyd er enklest å lage. "Shkju" eller "syv"? Selvsagt er det den lyden hvor man såvidt åpner kjeften og får ut noe støy. Y-en er en nasal lyd (her er jeg faktisk ute og ror) og krever litt innstats i ganen.

 

Så dette fenomemet går feil vei, hvis du skjønner.

Endret av MRN
Lenke til kommentar
Jeg sier også syv, fordi jeg er så elendig til å snakke.

 

"Sju" blir ofte (eller kan ofte bli) forveksla med "tjue". Syv har en klar y-lyd i seg, lettere å høre. 7 blir "shkju", 20 blir "shkjue" hvor e-en blir veldig lite uttalt. Skal man si 20 veldig tydelig, så kunne man ha sagt "tyve"...

 

Syv blir nok riksmål å regne som, altså sett ned på.

8597630[/snapback]

 

 

Dette er det bare snørrunger som bør klare å forveksle. "20" uttales med tj/kj-lyd, ikke skj-lyd.

 

tjuesju, ikke chuechu...

Lenke til kommentar

Sju: norrønt

syv: dansk

 

Stemmer det? Kan en skrive syv i bokmål nå til dags da(jeg så linken ang språkendringer, men det stod ingenting som forbød 'syv')? Hva med i nynorsk; har syv vært tillat noen gang der?

 

Faren min som er trønder - som meg - sier noen ganger 'dere' (istedet for dåkk/dåkker) og (dog veldig sjeldent) 'syv'. Kan det kanskje ha noe med sosiolekt å gjøre i tillegg?

Lenke til kommentar
Sju: norrønt

syv: dansk

 

Stemmer det? Kan en skrive syv i bokmål nå til dags da(jeg så linken ang språkendringer, men det stod ingenting som forbød 'syv')? Hva med i nynorsk; har syv vært tillat noen gang der?

8600807[/snapback]

I bokmål kan du skrive syv og sju, men det som er mest rett er syv. I nynorsk kan du ikkje skrive syv, men sju.

Lenke til kommentar
NRK har i sin språknormal onsekvent bruk av "sju".  Det heter også  f.eks "tjueen", ikke "enogtyve/enogtjue". Tallet "tjuesju" er alltid like moro å høre i nyhetssendinger hvor alt går litt fort...

8600659[/snapback]

"Tyvesyv". :p

 

Begge ordene er akseptert, ingen av dei er meir rett enn det andre, med mindre det er snakk om nynorsk. Vil ikkje ha sånt dansk pakk i vårt flotte språk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I bokmål kan du skrive syv og sju, men det som er mest rett er syv.

8601743[/snapback]

Nei, begge deler er akkurat like rett.

 

 

 

 

Selv sier jeg normalt sju, men skal jeg av en eller annen grunn si tallet veldig tydelig hender det jeg bruker syv.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar
Det er ein forenkling av det norske språk, for det er nokon som ikkje klarer å sei sju. Det kommer bare ein rar lyd med ein u på slutten slik som alle sj-. skj- og kj- lydane. Så eg meiner det er ein stygg uvane og finne ord som er lettere å sei for å gjere det lettere å snakka.

8600143[/snapback]

 

Dette må være noe du har funnet på sjøl?

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...