Gå til innhold

Norge på Facebook-toppen


Anbefalte innlegg

Syns facebook er meget bra jeg. Har kommet i kontakt med gamle venner jeg ikke har sett på 19år da jeg flyttet fra en by til en annen når jeg var liten

8593604[/snapback]

 

lurer på hvordan facebooks tjenester fungerer,

åssen klarer du å finne frem vennene dine som du ikke har sett på 19 år?

er det en sånn name search fra telefonkatalogen :!: ?

8593655[/snapback]

Søker på navn så får du somregel opp et blide.

Så ser du hvilke venner di har o.s.v,så etterhvert finne du ganske mange gamle kjente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er facebook?  :roll:  høres utrolig kjedelig ut :thumbdown:

8593421[/snapback]

En venneliste. Utrolig enkelt å søke opp gamle venner og legge de til, samt at de kan legge deg til på lista. Høres kanskje ikke så fantastisk ut, men mange blir hekta på det. Man kan også legge til bilder, skrive meldinger og mye annet rart. Brukergrensesnittet er veldig enkelt så hvem som helst kan mestre det fra første minutt.

8593426[/snapback]

Så det er omtrendt det samme som Blink og Nettby?.

Lenke til kommentar

janerikl: Man kan søke på navn eller gå inn på venners vennelister osv eller søke etter nettverk, f.eks barneskolen man gikk på, foreninger, idrettslag, steder man har bodd osv og da finner man som regel noen kjente man kan se videre gjennom vennelistene til. Det er med andre ord svært lett å finne kjente man ikke har sett på lenge. Videre får man beskjed når dine venner får flere kjente på sine lister. Dermed kan man lett finne nyregistrerte medlemer og få de med på sin liste.

 

Fruktkake: For noen år siden var det populært med anonymitet, kryptiske brukernavn, skjulte IPer og frykt for at foreldre, venner, RIAA og fremtidige arbeidsgivere/overgripere skulle finne ut hvem man er og hva man har gjort på nett. De siste årene synes jeg det har virket som denne paranoiaen har dempet seg og at man oftere tør å stå for hvem man egentlig er når man er på nett.

Lenke til kommentar
Utrolig rart at vi her i norge ikke har begynt å bruke facebook før nå. Det har jo tross alt eksistert siden 2005(?). Jeg visste ikke at det fortsatt var sånn at det tok flere år før noe bevegde seg over atlantern sånn som det gjorde på 50-60-tallet.

8593968[/snapback]

 

Facebook ble ikke åpnet opp for resten av verden før høsten 2006.

Lenke til kommentar
Utrolig rart at vi her i norge ikke har begynt å bruke facebook før nå. Det har jo tross alt eksistert siden 2005(?). Jeg visste ikke at det fortsatt var sånn at det tok flere år før noe bevegde seg over atlantern sånn som det gjorde på 50-60-tallet.

8593968[/snapback]

 

Facebook ble ikke åpnet opp for resten av verden før høsten 2006.

8594178[/snapback]

Riktig. Tror du måtte ha mailadresse med .edu bak (universiteter osv. i usa hvis jeg ikke tar helt feil?) for å kunne registrere deg.

Lenke til kommentar

:ermm:

 

Friendster(som sikkert ikke var først) var hot for noen år siden, men det ble vel aldri så voldsomt populært her i gamlelandet. Facebook er (afaik) en kopi av det samme konseptet med nytt navn og nye farger.

 

Facebook-bruken i Norge har eksplodert de siste ukene."

Og hvorfor har den det? Det kan ikke være fordi dette akkurat er et in/hot/kewlt tema media-Norge?

 

Scheee! Norge! Størst! Facebook!

 

Ikke det at artikklene her på hw.no vanligvis er av det voldsomt dype slaget, men på dette område burde hw.no kunne gjøre noe mer enn å hive seg med bermen i norsk massemedia.

 

Ikke voldsomt imponert.

Lenke til kommentar
Ikke det at artikklene her på hw.no vanligvis er av det voldsomt dype slaget, men på dette område burde hw.no kunne gjøre noe mer enn å hive seg med bermen i norsk massemedia.

 

jeg synes artiklene var mye bedre i "gamle dager" da jeg begynte å henge her. i de siste to årene har de blitt mer it-avisen-wannabee synes jeg.

Lenke til kommentar

For de som snakker om personverndelen av det hele: Man kan søke på fulle navn over tjenesten, men om man ikke er i nettverk med personene, kan man ikke se annet enn navn/bilde. Bildedelen kan man også fjerne for alle utenfor nettverket ved hjelp av privacy-settings.

 

Dét er en ting som facebook har klart ganske bra: man kan stille inn privacy slik at kun mennesker man selv har godkjent som venner kan se informasjonen man har på profilen. Dermed deler man i realiteten ikke ut informasjon på nettet til mennesker som ikke bør ha tilgang til informasjonen: man deler kun bilde, kontaktadresser o.l. med mennesker som allerede vet alt om denne.

 

Når det er sagt, så tror jeg det bare er et tidsspørsmål før idyllen brytes. Det er garantert flere hundre mennesker i diverse spamnettverk som jobber på spreng for å kunne utnytte facebook-nettverkene til sine økonomiske formål. Det er heldigvis sikkerhetsposter rundt om kring på nettsiden som skal hindre automatiserte spamboter (eks: slike klassiske "skriv inn disse tre bokstavene"-kontroller ved sending av mail/skriving på vegg), men jeg tror nok man etterhvert vil få muligheten til å "selge seg" til spamselskapene, ved at man f.eks. får en gitt sum penger for å spamme til mennesker i nettverket...

 

Slike nettverk er en våt drøm for de lyssky sidene av nettet, så det er bare å nyte det så lenge man kan: de mørke pengekreftene vil alltid klare å ødelegge det.

Lenke til kommentar

Jeg er medlem av Nettby.no og syns denne tjenesten er veldig god. Har egentlig ikke sett så mye på FaceBook, men har lest flere plasser at personvernet ikke står helt i topp der, og at hvis du sletter brukeren din, vil fortsatt opplysningene å bildene av deg ligge igjen. Det er vel en av grunnene...

Lenke til kommentar

Det er bare å skrive inn 1988 på årstall. Det er jo ikke ulovlig å registrere seg når du er under 18, du må bare ha en skole å regge deg på..

 

Uansett. Onkelen min satt, ikke helt edru, her igår og fortalte meg hvor farlig facebook var. Man fikk visst 100 venner på 3-4 timer og man kom til å få mailer fra serverne demmes i usa i mange år framover :w00t:

Lenke til kommentar
Fruktkake: For noen år siden var det populært med anonymitet, kryptiske brukernavn, skjulte IPer og frykt for at foreldre, venner, RIAA og fremtidige arbeidsgivere/overgripere skulle finne ut hvem man er og hva man har gjort på nett. De siste årene synes jeg det har virket som denne paranoiaen har dempet seg og at man oftere tør å stå for hvem man egentlig er når man er på nett.

8593973[/snapback]

 

Dette er da fortsatt en nettvett-regel...! :dontgetit:

 

Det er utrolig enkelt å samle inn informasjon om f.eks Simen Olsen og lage en profil av ham. Denne profilen brukes deretter når man skal sjekke f.eks søkere til en stilling. Jeg som arbeidsgiver tar alltid en grundig profil-sjekk før jeg foretar ansettelse, og en som har postet 26000 innlegg i et forum kan man da forteta en ganske grundig profilsjekk på. Selv om man kanskje ikke utleverer seg i en enkelt post, så vil likevel 26000 poster danne et godt bilde. Det er grenser for hva man kan spørre om på et intervju, og en feilansattelse kan koste mye penger. I små firmaer er vi veldig avhengig at kjemi og at personlighet stemmer, og en gavepakke at folk publiserer tanker, meninger, interesser, politiske meninger, fremtidsplaner et cpå nett...! Arbeidsgiver (i et marked hvor det er mange gode søkere) kan sjekke banale ting som:

 

- Hvorfor skulle jeg ansette en som er aktiv i et forum for katter. Jeg er allergisk.

- 320 venner på Facebook. Skal man iverta et slik nettverk så må man regne med at dette benyttes i jobbtida.

- Sjekk av vennene på facebook. 5 av dem er registrert i et høyreekstremt forum hvor de har postet radikale innlegg. En rasist vi skal ansette?

- Personen er stygg. Skremmer kunder. Ikke til intervju engang (vi ville sett dette også ved et intervju, men nå slipper vi å bruke tid på intervju). (ingen er stygge, KUN et banalt eksempel som gjelder for grunne mennesker :-) )

- Kvinne som har postet i et forum at hun ønsker 5 barn. Nå har hun 0. Hun skal vi ihvertfall ikke ansatte, blir helt sikkert permitert over lengre periode.

 

Banale eksempler, men alle som er offentlig ute på nett med informasjon om seg selv må huske på at denne informasjonen VIL bli misbrukt. Hadde jeg vært nabo med Simen Olsen eller bodd i en omkrets av noen kilometer, så hadde jeg vært veldig oppmerksom på at han kan sitte å koble seg inn på mitt trådløse nettverk via en gammel parabol han har liggende. Jeg vet hvor Simen Olsen bor, så for meg er det ikke noe problem. Jeg vet alderen på Simen, og hva han tjener.

 

Jeg kan finne ut ved å følge Simen Olsen sin profil hvor han bor, om han har gift etc. På et forum så publiserer han at han skal 14 dager på ferie og huset blir tomt, så jeg planlegger et innbrudd.

 

Er man kynisk nok så kan all informasjon nyttes. Kall meg gjerne paranoid, men som arbeidsgiver så benytter jeg denne informasjonen allerede. :cool:

 

Vær varsom med personlig informasjon på nett! Ihvertfall ha det alltid i bakhodet at dette leses av alle... ;) Facebook, Nettby etc er bare nok et hjelpemiddel for oss "kikkere".

Lenke til kommentar
Vær varsom med personlig informasjon på nett! Ihvertfall ha det alltid i bakhodet at dette leses av alle... ;) Facebook, Nettby etc er bare nok et hjelpemiddel for oss "kikkere".

8595027[/snapback]

 

Bortsett fra at i standard instillinger på Facebook... så har du ikke tilgang til all denne informasjonen. I du får se profil bilde, navnet og hvem som er dine venner, med mindre jeg legger deg til som en venn, først da får du tilgang til min profil, og selv da kan jeg ha lagt deg til med begrenset tilgang til min profil.

 

Men uansett, vær varsom reglene gjelder i aller høyeste grad, men Facebook har gjort det lett og begrense hvem som har tilgang til hva av informasjon.

Lenke til kommentar
Vær varsom med personlig informasjon på nett! Ihvertfall ha det alltid i bakhodet at dette leses av alle... ;) Facebook, Nettby etc er bare nok et hjelpemiddel for oss "kikkere".

8595027[/snapback]

 

Bortsett fra at i standard instillinger på Facebook... så har du ikke tilgang til all denne informasjonen. I du får se profil bilde, navnet og hvem som er dine venner, med mindre jeg legger deg til som en venn, først da får du tilgang til min profil, og selv da kan jeg ha lagt deg til med begrenset tilgang til min profil.

 

Men uansett, vær varsom reglene gjelder i aller høyeste grad, men Facebook har gjort det lett og begrense hvem som har tilgang til hva av informasjon.

8595187[/snapback]

 

Jeg trenger ikke tilgang til facebook profilen (bli din venn). Du ligger der allerede med bilde og navn, og jeg ser hvem dine venner er. Det er alt jeg trenger fra facebook, det andre henter jeg fra andre steder.

 

Poenget er at vi legger igjen små biter av oss over alt, og med nettet så er det lett å lime disse små bitene sammen til et bilde.

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...