Gå til innhold

Stryk på oppkjøring - klage ?


Spartan

Anbefalte innlegg

En ting til: dersom hun klager vil hun risikere å ikke få ny førerprøve før klagen er behandlet. Statens vegvesen har en tendens til å bruke laaang tid på å behandle klager. Så du risikerer at hun må vente mye lenger enn 4 uker på ny førerprøve, bare for å få ett svar om at klagen er avvist. Den blir garantert avvist pga at skjønnsmessig vurdering ikke er grunnlag for å klage.

8592527[/snapback]

 

Klagetiden er nok inget stort problem foreløpig.

 

I første klagebrevet ble det faktisk nevnt at sensoren var irritert på henne. Kanskje dette er en vinkling som jeg bør skrive mer om i det neste brevet og heller tone ned de ulike situasjonene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og en kompis var utsatt for lignende useriøs stryking på oppkjøring til minibusslappen for ti år siden.

Vi tok med oss sinnet hjem og kjørte opp på nytt ei uke senere og besto uten problemer begge to.

Klagesaken kan nok forsinke ny oppkjøring så det er definitivt ikke verdt det.

Lenke til kommentar
En ting til: dersom hun klager vil hun risikere å ikke få ny førerprøve før klagen er behandlet. Statens vegvesen har en tendens til å bruke laaang tid på å behandle klager. Så du risikerer at hun må vente mye lenger enn 4 uker på ny førerprøve, bare for å få ett svar om at klagen er avvist. Den blir garantert avvist pga at skjønnsmessig vurdering ikke er grunnlag for å klage.

8592527[/snapback]

 

Klagetiden er nok inget stort problem foreløpig.

 

I første klagebrevet ble det faktisk nevnt at sensoren var irritert på henne. Kanskje dette er en vinkling som jeg bør skrive mer om i det neste brevet og heller tone ned de ulike situasjonene ?

8593084[/snapback]

 

Dersom dette stemmer så ville jeg absolutt gjort det ja. Ikke bruk tid på de ulike situasjonene, skriv heller noe om at hun ble sterkt påvirket av sensors dårlige humør. At han virket irritert fra første stund og sånn. Dette påvirket selvsagt kjøringen på en negativ måte, da hun blir usikker osv. Da har du større sjanse til å vinne frem med klagen. Si gjerne noe om at hun forventer en annen sensor neste gang og sånn. Resultatet vil nok ikke bli omgjort, men hun kan få den neste prøven gratis eller evnt. få den første prøven annulert. I mitt distrikt kan det ta mange uker før man får svar på en slik klage. Normalt får man likevel tildelt ny prøve, men man kan altså risikere at man må vente til saken er avgjort.

Lenke til kommentar
Quayle: AKKURAT det samme skjedde med meg! Jeg hadde kjørt ut fra biltilsynet, det gikk sirka 5min også greide jeg å bryte vikepliktsloven BIG TIMES!

Det var så opplagt at jeg skulle stoppe, men dumme meg kjørte på, noe som endte med at bilen som hadde forkjørsrett måtte bråbremse..

 

Det tok meg 1 tiendelssekund før jeg påpekte at der gjorde jeg en stor feil og at jeg skulle stoppa osv..

 

Det redda meg!

 

Jeg kjørte ganske bra resten av oppkjøringa, og da vi sto på biltilsynet så spurte sensor meg om jeg hadde noe å tilføye..

 

Da sa jeg med en gang at jeg angret på å ha kjørt i den første episoden der, og at det irriterte meg no inni rævva at jeg gjorde det..

Sensor sa at han kunne se på meg at jeg visste, jeg hadde driti meg ut..

 

Også sa han at jeg kjørte veldig trygt og hadde god samhandling med trafikken, rakk ut hånden og sa gratulerer :D

 

Så tilførte han at han ikke var ansatt for å stryke folk, kjempe kul sensor! :D

 

Konklusjon: Hvis du har sett at du har gjort en feil, si ifra med en gang!

8591686[/snapback]

 

Når jeg kjørte opp tok jeg en liten luke i en rundkjøring, slik at bilen fra venstre måtte slippe opp litt på gassen, men absolutt ikke bråbremse.

 

Jeg påpekte umiddelbart at jeg skulle ha ventet, men sensor hadde tydeligvis allerede bestemt seg for at jeg skulle stryke.

 

Når vi kom tilbake på biltilsynet, sa sensor at jeg hadde kjørt veldig bra så og si hele turen, men fordi jeg tok den luka i den første rundkjøringa, var jeg "ikke skikket til å få førerkort".

 

Der ser man hvor jævla subjektivt hele driten er - noen sensorer er arrogante små jævler som ikke tar annet enn perfeksjon til rette. Idioter.

 

Gikk forresten utmerket neste gang jeg kjørte opp :) (annen sensor)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er klagen skrevet. Tror jeg fant et smutthull i forskriften.

Tar vel et par mnd. før svaret kommer.

 

Blir det fortsatt nei kan jeg jo klage til sivilombudsmannen --> Kongen --> sivilt søksmål mot staten --> domstolen i Strasburg (for brudd på EU regeverket) --> osv. slik enkelte av mine kunder gjorde det i mine saker :!:

 

Takker forøvrig for alle synpunkter. Skal holde dere oppdatert :thumbup:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Det er synd at dagsform og haldningar til ein sensor skal påvirke oppkjøringa. Eg kan ikkje kommentere nokre av tilfella som er nevnt sidan eg ikkje kjenner sensor, men at folk stryk av feilaktige grunner har eg stor tru på.

 

Om det er verdt bryet å klage kan vel diskuterast, men eg er enig med Blablaa her, du sparer deg ein del bry ved å drite i det, lærekjøre som ein gal og prøve på nytt så fort som mogleg.

Lenke til kommentar

Beklager hvis noen ikke liker å klage på slikt, men jeg er av den oppfatningen at alle stener bør snus dersom det du mener å ha retten på din side.

 

Dessuten plager det ikke akkurat meg at jeg får noe igjen for skattepengene ved å gi litt arbeid til noe byråkrater (jurister) i et statlig kontor.

 

Kan rett og slett ikke se at det er noe å tape på en slik klagesak.

Lenke til kommentar
Herregud, get over it! Hvis du virkelig er int. i å vente 2 mnder til for å få et svar på denne klagen sliter du... Bestill ny oppkjøring og forlang en annen sensor! Hvis du virkelig kan kjøre består du! Kverrulanter assa...

 

må si meg enig, att folk orker.. har selv strøket på lappen av en filleting, men fikk høre av kjørelærer att å klage var bortkastet.. tviler sterkt på att klagen resulterer i att vennina di (spartan) får førerkortet..

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Dere må huske på at utfalle av slike saker ikke trenger å være enten eller. Det er faktisk fullt mulig at hun det gjelder f.eks. får tilbud om ny oppkjøring uten å måte betale gebyr for dette til Statens vegvesen.

 

Slike ting kan gjerne kalles halv seier :)

Lenke til kommentar
Dere må huske på at utfalle av slike saker ikke trenger å være enten eller. Det er faktisk fullt mulig at hun det gjelder f.eks. får tilbud om ny oppkjøring uten å måte betale gebyr for dette til Statens vegvesen.

 

Slike ting kan gjerne kalles halv seier  :)

8622687[/snapback]

 

Som kjørelærer synes jeg det er bra at noen tar seg tid til å klage dersom de føler seg urettferdig behandlet. Særlig dersom det går på sensors oppførsel under prøven eller at prøven ikke er gjennomført etter kriteriene. En enkelt klage hjelper kanskje ikke så mye (bortsett fra å slippe gebyr på neste prøve kanskje), men dersom det kommer mange klager på samme sensor må vegvesenet gjøre noe med det etterhvert. Dette hjelper oss lærere også, for vi ønsker selvsagt at alle skal bli mest mulig likt behandlet på førerprøver. Jeg er generelt fornøyd med sensorene i mitt distrikt, men det hender innimellom at de ikke oppfører seg helt som de skal. Da oppfordrer jeg eleven umiddelbart til å klage, selv etter en bestått prøve. Derfor vet jeg at det kan hjelpe!

 

Problemet er heller at folk klager på feil ting f.eks avgjørelsen og sensors vurdering. Jeg kan veldig godt forstå hvorfor dette skjer, men som tidligere nevnt så er ikke dette klagegrunnlag. Så fortsett å klage du - jeg er mest nysgjerrig på hvilket "smutthull" du fant i loven..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For å ta opp dette så går jeg for tiden på sauda videregående 19 ukers kurs og bestod C prøven og kommentaren til sensor var "helhetlig bra prøve, planlegger kjøringen bra" og fikk mye skryt under vegs med tanke på myke trafikanter ettersom jeg hadde oppkjøring midt under skole slutt den dagen og passerte 2 barne skoler med en del bar løpende rundt. (dette var med ene sensoren, høggelig og sakelig fyr)

 

Onsdag bestod jeg D prøven og kommentaren var "du kjørte idag trafikk sikkert. gjennomgående hadde du god kjøretøy behandling og utnyttet bilens muligheter bra" så kommenterte han at eg satt blinklyset på når jeg skulle ut av en busslomme tidlig i 70 sone for noen kunne bli usikkre på om de hadde vike plikt. greit nok, skulle tenke på det og bestod. (ny sensor som var gretten og uintressert i begrynnelsen for tankene bak valgene enn gjorde og bare så på kjøringe. vurderte å sende inn klage selv om jeg bestod)

 

Idag (torsdag) kjørte jeg opp med CE og hadde samme sensoren som på buss og strøk den prøven. Sensorens begrunnelse var "gjennomgående var fartstilpassing, plassering og samarbeidet med dine med trafikanter for dårlig. Kjøringen var lite effektiv og til tider hindret du andre for mye. Idag oppstod det på turen en svært farlig trafikk situasjon i forbindelse med passering av små barn på fortauet og møting av vogntog ut av tunell."

 

Har skrevet en klage som forklarer hva som skjedde men vet ikkje helt om den holder mål eller er klageverdig i det hele tatt. Lurer litt på kommentarer til klagen hva dere mener burde endres på og ellers hva dere syns.

 

Jeg, .................., vil med dette brev klage på vedtaket om

ikke bestått praktisk prøve klasse CE ved sauda videregående skole

idag 07.06.07. Jeg mener sensor (..................) har lagt feilaktige

fakta til grunn for sin avgjørelse og vil ikke akseptere dette.

 

 

 

Sensor kommenterte etter kjøring at en episode i sauda sentrum i

gangfelt ved coop butikken stod det 3 eldre damer og pratet sammen

paralelt med gangfelt og ikke mer enn en halvmeter fra fortaus

kanten. Jeg slapp gassen og begynte bremse beredskap mens bilen

trillet mot gangfeltet i ca 15-20km\t. Av tidligere erfaring med

denne type situasjon valgte jeg å kjøre forsiktig i påvente av

at de kunne snu seg og begynne å krysse gata uten å se seg for.

Da dette ikke skjedde økte jeg farten og fortsatte igjennom

sentrum. Dette mente sensor var feil av meg og sa jeg var til

hinder for trafikken bak.

 

 

 

Sensor la også vekt på at jeg hadde dårlig plassering og farts

tilpassing i inngang av første tunellen på vei tilbake til sauda

etter "snuplassen". Jeg kjørte rolig (ca 60-70 km\t) ned siste bakke

mot tunellen uten å la bilen akslerere for mye for jeg viste bakken

ikke er så lang og det var sterk sol så jeg måtte bremse ned før

tunellen for å ha kontroll på det uvisse inne i den. Idet jeg

nermer meg tunellen kommer det en lastebil imot og jeg bremser ned

til ca 40-45km\t og plasserer meg i forberedelse av møtet med den.

Jeg vurderte farten og plasseringen iforhold til farten og

plasseringen av den andre bilen til å være bra iforhold til vegen og

sikten.

 

Her mener sensor jeg var langt over den hvite linja noe jeg ikke var

ettersom jeg sjekket plasseringen min nøye i bakover pekende speil

både på venstre og høyre side av bilen, i tillegg som jeg sjekket

den ut ifra det nedover pekende speil på høyre side der jeg tydelig

så den hvite kant linja og godtar ikke sensors kommentar at jeg

"var langt over hvit linja". Dette var ikke et faktum.

 

 

 

Når det kommer til den "farlige" forbi kjøringa var den for det

første foretatt på en ca. 800 meter lang oppmerka for forbi kjøring

plass med god sikt og uten møtende trafikk. Føreren av bilen

vurderte forbikjøringa nøye før han tok valget og hadde mest

sansynlig god oversikt over veien helt fra tunellen og til

begynnelsen av bakken ved svandals fossen. når jeg så han svingte

ut for å kjøre forbi vurderte jeg trafikken til å være trygg for

passering og jeg slapp gassen og bremset meg ned fra 75 til

65km\t. At forbikjøringen var på noen som helst måte min skyld

nekter jeg på. Dette er ikke å provosere frem en farlig

forbikjøring men å samarbeide med andre trafikanter. Når de

først tar valget for å passere meg er jeg behjelpelig og gjør

forbikjøringen tryggest mulig sett ut ifra situasjonen.

 

 

 

På vei tilbake til skolen passerte vi smelteverket og i første

bakken etter krysset mot vannvik så jeg 3 skole barn 7-8års alderen

gå rolig på fortauet. Her holdt jeg 45km\t i 50 sone. jeg så en

bil komme imot og og jeg slakket gassen en smule for å prøve

tilpasse møtet med den så det ikke skjedde samtidig med passeringen

av barna. bilen passerte meg ca 50 meter før jeg passerte barna og

da hadde jeg slakket farten til ca 38-40km\t og jeg la meg over den

gule stripen i veien og passerte med ca 1,5 til 2 meters avstand og

fulgte hele tiden med på deres oppførsel og var forberedt på det

uvisse barn noen ganger finner på. Idet fører huset passerte barna

holdt jeg konstant øye med de i mitt høyre speil til hele vogntoget

var passert.

 

 

 

Et annet eksempel er at jeg ikke kom skikkelig opp i fart fra

svandals fossen til tunellen fordi det stod en lastebil i veien som

jeg valgte å roe ned farten til rundt 40km\t for å få en trygg

passering med tanke på at jeg ikkje kunne se sjåføren og hadde i

tankene at han muligens kunne komme ut i veien fremfor bilen. Før

jeg bremset ned her holdt jeg ca 70km\t. Sensor mente dette ikke var

bra nok.

 

 

 

Slike eksempler tilsier ikke at jeg ikke planlegger kjøringen min,

ikke samarbeider med andre trafikanter og skaper farlige forbi

kjøringer. Det sier bare at det skjedde mye jeg ikke hadde noen som

helst kontroll over på oppkjørings ruta, måtte tilpasse meg det og

at sensor ikke var proffisjonell nok til ta inn helhets bilde og

vurdere mine grunner til de valgene jeg tok. I min vurdering hadde jeg

tilsynelatende måtte kjørt mindre trafikksikkert for å kunne ha bestått

denne prøven. Jeg hadde full kontroll over bilens og hengerens

plassering hele tiden, jeg presset meg ikke frem i trafikken, jeg

kjørte opp imot fartsgrensa der jeg hadde muligheten for det og kjørte

ut i fra slik forholdene og trafikk bildet var idag.

 

 

 

Ut ifra min vurdering av denne praktiske prøven mener jeg sensor har

lagt feilaktige fakta til grunn for sin avgjørelse og jeg ønsker en

ny vurdering av en annen sensor.

Endret av anal_fabet
Lenke til kommentar
Klagen ser helt grei ut spør du meg, men jeg hadde helt klart rettskrevet den før den eventuelt sendes inn.

 

Sammen med en del vanlige skrivefeil, har du også en del orddelingsfeil.

 

edit

 

Slettet innl. Ok.

8809409[/snapback]

 

hehe, satte det inn igjen siden du allerede hade svart. ja skal selvfølgelig rettskrive det. men var litt provosert når eg skrev det så gikk litt fort i svingene. pluss jeg har en tendens til å skrive dialekt\sånn jeg føler for å skrive ting. så må sette det opp bedre og rettskrives. tenkte å legge ved karakterene fra skolen som jeg har fått høre ligger mellom 5 og 6 på kjøringen for å se om det hjelper å tippe vekta i riktig retning.

 

Skal spørre avdelings lederen på skolen om han er villig til å skrive et lite vedlegg som kan hjelpe til med vurderingen av klagen. Håper bare det ikke er for lang behandlings tid.

 

takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Ut i fra klagen din virker det helt klart som om du har blitt urettferdig behandlet på denne førerprøven. Jeg synes det er bra at du orker å ta deg bryet med å sende klage, da dette kanskje kan være en sensor som bør tenke seg om en ekstra gang når han vurderer førerprøver. Særlig siden erfaringen ikke var helt bra med samme sensor første gangen heller.

 

Det er imidlertid ett lite problem her. Du kan nemlig ikke klage på avgjørelsen eller sensors vurdering - dette står på baksiden av skjemaet du har fått. Du får bare ett standardsvar om at klagen avvises pga feil grunnlag eller noe i den duren der (avhengig av hvem som behandler klagen). Det du KAN klage på er sensors oppførsel under prøven eller dersom det er gjort direkte feil undervegs. (sensor gjør private ærend, møter alt for seint osv) Så du bør helt klart fokusere noe mer på dette dersom det har skjedd noe spesielt med tanke på sensors oppførsel. Oppfattet du han som sur? Hissig? Irritert? Hilste han på deg? Hvordan var klargjøringen før prøven? Var han klar og tydelig? Tenk på om det ble sagt eller gjort noe spesielt undervegs som kan underbygge dette. Da har du ett grunnlag for virkelig å klage. Synes ellers det er bra at du skriver du ønsker en annen sensor neste gang. Du kan gjerne henvise til førerprøven på lastebil også. Har du f.eks noen skriftlig tilbakemelding på at du kjørte bra i forhold til barn langs vegen? Er jo i tilfelle litt rart at dette plutselig ble så mye dårligere på kort tid.. Hva skjedde under prøven på buss med samme sensor? Siden du oppfattet han litt på samme måte da også?

 

Jeg ville tenkt godt igjennom disse tingene før jeg sendte klagen. Slik at klagegrunnlaget blir mer riktig. Dersom du finner eksempler ang. oppførsel kan du lett skrive noe om at dette selvsagt påvirket din kjøremåte under førerprøven. Du ble selvsagt veldig nervøs osv - særlig med tanke på oppførselen til sensor på den forrige prøven du kjørte med han. Så kan du selvsagt nevne situasjonene som du allerede har skrevet mye om. Bare hovedfokuset er på det som virkelig er klagegrunnlag. Det gjør ingenting om du skriver en laaang klage. Jeg hadde en elev for en tid tilbake som sendte inn en klage på maaange sider..

Lenke til kommentar

tusen takk for veldig utfyllende og hjelpsomt svar hanvar.

 

Han kom faktisk 15-20 minutter for sent til oppkjøring på første prøven den dagen (en jeg går på kurs med) og jeg var nummer to så forsinkelsen forskjøv seg jo på meg. hadde fire oppkjøringer idag (torsdag) og han kom vel 10 minutter for sent på onsdag og.

 

Han hadde en veldig overlegen og arogant holdning som at jeg ikke skulle tro jeg var noe. Tok meg ikke i hånda og sa hei når jeg kom på kontoret for å ordne papirene og trekk kort og slikt. og tok meg ikke i hånda enten jeg bestod eller ikke. Under den situasjonen med de gamle damene kommenterte han faktisk at han syns det gikk for sent og at nå måtte eg ikkje være en sinke i trafikken. Dette satte meg ut siden han ikkje ville snakke om kjøringa før vi kom tilbake og var ferdig. det ble sagt med en sur tone som at mitt valg å være tilbake holden for ikkje å kjøre ned noen gamle damer var det dummeste jeg kunne gjøre. Under rygginga tok han en telefon når han skulle gå bak å passe på blind sonene som side mann. jeg er litt usikker på om det var for å teste meg eller det var en seriøs samtale men jeg venta nå til han vinka at det var klart og da begynte jeg å rygge.

 

Jeg var litt nervøs før vi begynte å kjøre med tanke på hvir av visende og tilsynelatende sur han var på buss oppkjøringa, men når vi var komt igang gikk det greit i begynnelsen helt til det med de gamle damene skjedde vel 5 minutter uti oppkjøringa.

 

Han første sensoren var rolig og avbalansert og ga god stemning i bilen under oppkjøring med lastebil og vi satt å prata og hadde det trivelig. gjorde jeg noe jeg følte eg kunne gjort annerledes på sa han "men du hadde vel oversikten" og da sa eg for eksempel ved en forbi kjøring av en fotgjenger i sving "ja, jeg så jo helt frem til neste sving at det var klart" og da sa han "Da var det ikke noe galt da".

 

Det jeg merket når jeg kjørte opp med bussen var hele tonen under kjøringa. han ville ikkje ha noe kommentering av kjøringa mens vi kjørte. eg prøvde å holde en liten samtale med han for eg føler det hadde hjuplet på nervøsiteten min å ikkje føle at sensor allerede har strøket meg før vi starter kjøringa. Men det ble feid vekk med en overlegen kommentar om temaet og så ble det stillt. Dette gjorde ting veldig ubehagelig og jet trodde faktisk halveis på buss kjøringa at jeg skulle stryke der og. Men det gjorde jeg da ikke.

 

Under oppkjøringa med bil og henger satt jeg og konstant tvilte på mine avgjørelser som jeg skrev ned i "klagen" i det tidligere inlegget. I ettertid vet jeg at begrunnelsen min for å gjøre de tingene jeg gjorde var riktig og hadde jeg kjørt opp med en annen sensor ville jeg gjort svært lite annerledes. Det betyr faktisk at jeg hadde klagd på sensoren uansett resultat idag men ble jo selvfølgelig ekstra oppmuntra etter behandlingen jeg fikk ikke minst etter oppkjøringa.

 

Jeg spurte han hvordan jeg kunne klage på vurderinga og da sa han bare at jeg skulle henvende meg til en trafikk sentral og spørre der. og han la til at det sikkert var lite vits i å klage for det ble som oftest avvist. Da begynte jeg å forklare mine grunner for at jeg ville klage og så avbrøt han meg minst 3 ganger mens jeg prøvde forklare mine meninger om hvordan prøven hadde gått. den 4. gangen tente jeg og sa "KAN DU FOR FAEN SLUTTE Å AVBRYTE MEG MENS JEG PRØVER Å FORKLARE!!" da ble han svært stille og nesten furten som om han ikkje hadde noe autoritet alikevel slik han trodde. så lumpet han inn på kontoret igjen.

 

Når jeg fikk tilbakemelding på kjøringa på lastebilen spurte sensor hvordan jeg trodde det hadde gått og så sa jeg et par positive ting og et par negative men at det stort sett hadde gått greit og da svarte han "Jeg kan hvertfall si at du har bestått og så gliste han, tok meg i hånda og gratulerte meg". Den andre sensoren sa bare "ja det var greit dette og du har bestått men tenk på det med blinklysene" og så stakk han. ikkje et smil ingen gratulasjon ellernoe som har med høflighet å gjøre.

 

Men jeg skal prøve å få skrevet dette inn i klagen som hoved poenget og formulere det på en vetig måte.

 

Ps. noe av det første som ble snakket om når kurset starta var faktisk hvor kjip den sensoren var og alle som hadde gått der tidligere kurs hadde kommentert det. ikkje minst de som gikk på dette kurset.

 

Pps. beklager skrive feil og alt det der. :p

Endret av anal_fabet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sensor skal sjelden eller helst aldri blande seg inn i prøven ved å gi kommentarer undervegs. Dette er en helt klar feil som du absolutt bør bruke i klagen din. Dersom sensor kommenterer noe som skjer under kjøringen må det være noe helt spesielt. Ikke noen gamle damer som står langs vegen. Denne situasjonen må du bruke, for gjerne å vinkle den inn mot situasjonen med barna senere. Skriv noe sånn som at du tross alt kjører ett vogntog på x antall tonn som trenger lang tid på å stanse. Du har også i minne de situasjonene som har skjedd i løpet av ett par uker der flere eldre har blitt påkjørt og drept av tunge kjøretøy. (hordaland - du finner det sikkert på nettet hvis du trenger) Det er klart at du derfor er ekstra forsiktig når du vet hvilke krefter som er i bilen du kjører. Dette er tross alt en førerprøve der du gjerne vil vise at du har kontroll på ting rundt deg. Si gjerne at dette er ting du har lært under opplæringen (for det har du sikkert?) og at du ønsker å kjøre slik du har lært. Når sensor kommer med kommentar så tidlig i prøven kan du skrive noe om at dette gjør deg svært usikker. Du blir i tvil om hvordan sensor ønsker at du skal kjøre i stedet for å kjøre sånn som du kan. (og har vist på to tidligere prøver på tunge kjøretøy) Dette er en veldig bra begrunnelse pga at sensor på denne måten har påvirket din kjøremåte. Du ønsker å gjøre sensor fornøyd, men skjønner raskt at han ikke blir fornøyd når du kjører slik som du har lært. Deretter ville jeg vinklet dette inn mot situasjonen med barna - du ville selv selvsagt bremst mye mer i denne situasjonen. Dette var jo noe du fikk skryt for på den første førerprøven du hadde. Men så ble du usikker på om sensor også da ville kalle deg for en "sinke" i trafikken. Du kjørte derfor slik du trodde at sensor ville. Dette er bare forslag fra meg. Jeg har skrevet noen klager i løpet av mange år som kjørelærer (hjulpet elevene mine bla) og jeg vet litt om hva som skjer når vegvesenet mottar en klage som er på riktig grunnlag. De må ta den alvorlig og den ligger i systemet omtrent til evig tid. Men - dette er ikke det samme som at klagen blir tatt til følge altså. Det skal utrolig mye til, men du kan i beste fall slippe gebyr på ny prøve, få prøven annulert eller slippe ventetid på ny prøve. Men du hjelper andre som kommer på førerprøver etter deg. Som du sier så er denne sensoren litt "beryktet". De fleste liker ikke å bli kalt inn på teppet til sjefen for å måtte forklare seg.. Dette gjelder sensorer i like stor grad som andre arbeidstakere. Det er derfor stor sjanse for at de bedrer seg over en lenger periode etter å ha mottatt klage.

 

Så sier du selvsagt noe om sensors oppførsel både før, under og etter prøven. Det beste er å komme med eksempler dersom du husker konkrete ting som ble sagt.

 

Glemte en ting.. Husk for all del å bruke episoden der han snakker i mobiltelefon. Uff, uff - den er ikke bra.. For sensor sin del altså..

Endret av hanvar
Lenke til kommentar
Det er en hun  :)

 

Jeg var ikke tilstedet, men jeg oppfatter det slik at sensoren sa at hun kjørte bra, men ikke godt nok ? Videre forstod jeg det slik at hun

 

1. Burde ha svingt til venstre i en 70 sone før en motgående bil passerte henne istedenfor å la de bak vente.

 

2. Etter en sving til høyre straks valg venstre felt (to felt i hver retning) istedenfor å først velge høyre felt og deretter venstre før hun skulle igjen svinge til venstre.

 

3. Valgt et lavere gir over en jernbaneovergang (tror hun kjørte i 3 når hun burde ha valgt 2).

 

Totalt mente vistnok sensor at hun ikke kjørte sikkerhetsmessig forsvarlig.

8590048[/snapback]

Tror nok det skal godt gjøres å vinne frem med denne klagen, men for all del, det er lov å prøve seg.

Dessuten observerer jeg en interessant ting ved mange som poster her:

Hvis en sensor har strøket noen, da blir han jaggu hatet intenst :hmm:

Er vel heller kandidaten som har strøket sin feil enn sensoren som bedømmer spør du meg :ph34r:

 

For ordens skyld: En bekjent strøk tre ganger på rad pga diverse feil, klasse B førerkort.

En av tingene var såvidt jeg kan huske at han varierte sin plassering i kjørebanen til tider, og dette var ikke særlig positivt.

Det er alltid en grunn til at noen stryker.

Merk dere mine ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...