Gå til innhold

Stryk på oppkjøring - klage ?


Spartan

Anbefalte innlegg

Noen jeg kjenner strøk på den praktisk prøven og jeg tenkte å skrive en klage.

 

Saken er at sensoren ikke nevnte noen direkte feil, men la til grunn en generell skjønnsmessig vurdering.

 

Bør jeg spørre etter noteringskjema som sensoren brukte ? I min tid mente jeg at sensoren fylte ut et skjema med tall 1-3 hvor 3 var direkte stryk, men man tålte et par 2'ere også videre.

 

Brukes slike skjemaer fremdeles ?

 

Har dere foresten noen tips hvordan man skal klage på en slik skjønnsmessig vurdering ? Finnes det noe som heter "rimelige skjønnhetshensyn" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sensor har et ark der han kan krysse av for feil på den aktuelle ruten (er en del kryss ol som er nevnt) i tillegg kan han sikkert kommentere. Etter oppkjøringen skal man vel få en tilbakemelding og så skal man si litt selv før man får vite om man stod eller ikke.

 

Så fikk han en tilbakemelding, og hva var den? Det pleier å være en grunn til at man stryker.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Det er en hun :)

 

Jeg var ikke tilstedet, men jeg oppfatter det slik at sensoren sa at hun kjørte bra, men ikke godt nok ? Videre forstod jeg det slik at hun

 

1. Burde ha svingt til venstre i en 70 sone før en motgående bil passerte henne istedenfor å la de bak vente.

 

2. Etter en sving til høyre straks valg venstre felt (to felt i hver retning) istedenfor å først velge høyre felt og deretter venstre før hun skulle igjen svinge til venstre.

 

3. Valgt et lavere gir over en jernbaneovergang (tror hun kjørte i 3 når hun burde ha valgt 2).

 

Totalt mente vistnok sensor at hun ikke kjørte sikkerhetsmessig forsvarlig.

Lenke til kommentar
Det er en hun  :)

 

Jeg var ikke tilstedet, men jeg oppfatter det slik at sensoren sa at hun kjørte bra, men ikke godt nok ? Videre forstod jeg det slik at hun

 

1. Burde ha svingt til venstre i en 70 sone før en motgående bil passerte henne istedenfor å la de bak vente.

 

2. Etter en sving til høyre straks valg venstre felt (to felt i hver retning) istedenfor å først velge høyre felt og deretter venstre før hun skulle igjen svinge til venstre.

 

3. Valgt et lavere gir over en jernbaneovergang (tror hun kjørte i 3 når hun burde ha valgt 2).

 

Totalt mente vistnok sensor at hun ikke kjørte sikkerhetsmessig forsvarlig.

8590048[/snapback]

 

 

Jeg har aldri klaget, så jeg vet ikke hvor effektivt det er. Mest sannsynlig vil ikke en klage resultere i noe som helst, det vil i alle fall ta sin tid før den i det hele tatt blir tatt opp til vurdering.

 

Feilene som du beskriver ovenfor, er fillefeil som man ikke burde stryke på. Hvis det virkelig er "alt som ble gjort galt", sier det egentlig bare at sensor er en idiot. Problemet er at når sensor har bestemt seg for noe, er det nok svært vanskelig å få endret på det.

 

Det greieste er nok bare å vente til neste oppkjøring, og muligens be om å få med seg kjørelærer bak i bilen, slik at han kan gripe inn og protestere hvis det skulle gå galt en gang til.

 

;)

Lenke til kommentar

I følge henne så virket sensoren en smule irritert på slutten, noe som jeg mistenker kan ha med personkjemi å gjøre.

 

Jeg ønsker å teste denne saken da jeg synes hele situasjonen virker en smule underlig. Blir vel til at jeg etterspør dette noteringskjemaet til sensoren først :)

Lenke til kommentar

Feil 1: Det er svært viktig å holde flyt i trafikken. I slike tilfeller tar jeg gjerne en tur til en rundkjøring eller lignende om den er innen 300m fremover om det er trafikk mot, og trafikk bak. Dette for å unngå å unødvendig hindre trafikken bak. Dette er svært viktig om det er en sving rett før der man stopper slik at trafikk bak faktisk kan komme i høy fart og ikke se at det er stillestående kø i tide.

 

Feil 2: Dette er bare en fillefeil, men det er uansett mye greiere å legge seg rett i venstre. Det er uansett ikke ulovlig å ta et par ekstra feltskifter, så dette var som sagt bare en fillefeil som ikke ville vært mer enn en 1erfeil uansett med mindre det var annet inne i bildet (glemt å sjekke blindsone, glemt blinklys, etc)

 

Feil 3: Husker kjørelæreren min likte det svært dårlig at jeg kjørte over planovergang i 3.-gir, så han bare stoppet bilen der på stedet og spurte noe sånt som "Enn om dette var en liten luke, og når du har tenkt å ta den, så bare stopper motoren pga. for høyt gir?". Altså likte han svært dårlig dette, og mente at jeg burde vært i 2.-gir for å unngå å risikere å kvele motoren oppå overgangen.

 

Altså har man her en situasjon hvor flere ting gir en helhetlig feil, fordi sensorer skal ikke nå for tiden vudere etter enkeltfeil, men etter helheten, såvidt jeg har skjønt det.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Feil 1: Det var vistnok ikke et farlig sted å stå, bare at hun ventet for lenge.

 

Feil 2: Enig, høres ut som en fillefeil.

 

Feil 3: Men hvor alvorlig er det i forhold til å gi stryk ?

 

Altså har man her en situasjon hvor flere ting gir en helhetlig feil, fordi sensorer skal ikke nå for tiden vudere etter enkeltfeil, men etter helheten, såvidt jeg har skjønt det.

 

Stryken er som du sier tydeligvis basert på en helhetlig vurdering.

 

Saken er den at jeg allerede har kjørt en klagerunde hos biltilsynet og fikk i et 1 1/2 sides svar, noe vissvass om at man ikke kan klage på skjønn. Det er derfor jeg prøver å ta opp de konkrete forholdene slik at man kan ev. fjerne 1 eller 2 punkter som overdrevet betydning og dermed heve totalen.

 

Det som gjenstår nå er å klage saken til Samferdselsdepartementet.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Det med at du ikke kan klage basert på kjønnsvurderinger, eller hva nå det kalles, står forresten på baksiden av den lappen man får med seg etter at man har kjørt opp, enten man sto eller strøk.

 

I det hele tatt, tror jeg, som tidligere nevnt, at du ikke vil komme noe sted med dette.

 

Systemet er kjipt, men noen ganger må man bare akseptere det. :(

 

edit

Med det sagt, skader det selvsagt ikke å prøve :)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

En annen ting jeg kunne nevnt var at på 30 - 45 minutter klarer ikke sensor å se veldig mye. Det betyr at små feil kan betyr store feil om de gir godkjent på den. Klarer man å lage mange feil iløpet av 45 minutter kjøring, så klarer man å lage mange flere feil iløpet av de første ukene. Det betyr at fillefeil nødvendigvis kan betyr mye, hvis det er mange av dem. Som f.eks hvis alle 18-åringer som kommer ut i trafikken skal stå og lage kø i hvert kryss de skal svinge til venstre i, så blir det ganske vanskelig å kjøre etterhvert.

 

(jeg irriterer meg hver gang noen står i rushen og venter på å få svinge til venstre uten mulighet for forbikjøring til høyre, sammen med de som står i 20 min og venter på å få kjøre til venstre når de kan kjøre til høyre iløpet av 10 sek og snu i rundkjøringen som er 100m fra krysset) (strengt tatt får jeg vel stryk i norsk om jeg hadde skrevet et helt avsnitt i parantes.. noe som beviser at ikke alle regler følges alltid :p)

 

Jeg tviler veldig på at det er noen vits å starte en lang prosess med å få klagen inn. Såvidt jeg har fått med meg skylder 95% av de som stryker på oppkjøringen på sensor. Faktum er vel at de som er sensor har vært kjørelærere i mange år før de blir sensor, og vet nøyaktig hva de skal se etter når det gjelder typiske feil.

Lenke til kommentar
Jeg tviler veldig på at det er noen vits å starte en lang prosess med å få klagen inn. Såvidt jeg har fått med meg skylder 95% av de som stryker på oppkjøringen på sensor. Faktum er vel at de som er sensor har vært kjørelærere i mange år før de blir sensor, og vet nøyaktig hva de skal se etter når det gjelder typiske feil.

8590274[/snapback]

 

 

Til en viss grad, sikkert. Men det finnes en rekke sensorer der ute som oppfører seg arrogant, overlegent og tror at de kan stryke folk uten mål og mening. Kjørelæreren min snakket faktisk om dette da jeg kjørte opp, og sa at hvis jeg fikk "den og den" sensoren, ville han være med i bilen under oppkjøring, fordi han av erfaring viste at noen av sensorene var ganske urimelige.

 

Det stemmer helt klart at man ikke skal slippe hvem som helst ut i trafikken, men med det sagt synes jeg nesten du forsvarer sensorene litt mye ;)

 

Min mening.

 

I'm out.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Jeg synes denne saken er interessant, meget interessant. Jeg husker godt oppkjøringen min, ganske enkelt fordi at jeg skulle ha strøket den dagen...

 

Gjett hva, jeg sto! Og nei, jeg hadde ikke sex med sensor. Han som var sensor, forøvrig daværende sjef for Biltilsynet her i Trondheim, hadde hodet på rette plassen.

 

Episoden som egentlig skulle ført til stryk, skjedde i en smal gate med biler parkert på begge sider. I den samme gata sto det en container hvor folk stadig krysset gata for å kaste ting. De drev tydligvis med en form for renovasjon eller liknende i bygget. Plutselig så stoppa bilen. Jeg ble meget overrasket siden JEG ikke hadde trykket på bremsen. Jeg kikka meg forvirra rundt og det demret for meg hva som hadde skjedd. Sensor hadde trykket på bremsen!

 

Faen, faen, faens faen! Var omtrent det som gikk igjennom hodet mitt akkurat da. Sensor spurte rolig, men bestemt om jeg ikke så meg for når jeg kjørte. Joda, det gjør jeg da? Han pekte da på speilet mitt, som var på direkte kollisjonskurs med speilet til en Mercedes 500SL som sto parkert langs veien. Oi, det så jeg faktisk ikke, men... Jeg ble avbrutt og bedt om å starte opp bilen og kjøre videre. Dette var ikke så lenge etter at jeg hadde forlatt Biltilsynet og tenkte at nå var løpet kjørt. Ellers forløp turen ganske greit, bortsett fra at jeg måtte ta en spansk en i en rundkjøring, noe som egentlig skyldtes at sensor ga beskjed litt sent(noe han selv påpekte).

 

Jeg var jo sikker på at jeg hadde strøket, det er jo standarden hvis sensor må gripe inn og stoppe bilen. Så sto vi der da, på parkeringsplassen hos Biltilsynet, jeg hadde foretatt en vellykket innrygging mellom noen kjegler og stanset bilen, satt på parkeringsbremsen.

 

Sensor kremtet... Og følgende samtale forløp:

 

Sensor: Tja, hva skal vi si om dette da?

 

Jeg tenkte selvsagt det værste....

 

Jeg: Jeg vet ikke riktig jeg, du stoppa meg jo der nede i Ila, men bortsett fra det så synes jeg det gikk greit jeg.

Sensor: Ja, vi hadde en liten episode der. Hva synes du om det som skjedde der?

Jeg: Jeg var kanskje litt for uoppmerksom, men årsaken til at jeg ikke så at jeg holdt på å ta speilet på den Mercedesen er at folkene som dreiv å kryssa veien, tok for mye av min oppmerksomhet. Pga alle de parkerte bilene og spesielt den varebilen som sto bak Mercedesen så kjørte jeg sakte og speidet for å unngå å kjøre ned noen. Det var jo flere unger som kom springende ut i veien for å kaste ting i den containeren. Jeg kunne helt sikkert ha handlet anderledes og bedre i den situasjonen, men det gjorde jeg ikke.

 

Etter litt mer småprat så rakte sensor meg hånda og gratulerte meg med førerkortet.

 

Sensor: Du hadde ikke full oversikt over situasjonen i Ila, men du tenkte, og rettet oppmerksomheten din mot det viktigste, nemlig de myke traffikantene. Biler kan repareres, det kan ikke alltid mennesker. Du burde selvsagt også fått med deg at du holdt på å krasje speilet, men jeg tror du har lært noe av denne episoden. Det er heller ikke meningen at du skal være utlært når du får førerkortet, det er da du begynner å lære.

 

Du kommer sikkert til å huske denne episoden, neste gang kjører du nok enda litt roligere og bruker øynene enda bedre. Selv om du etter boka skulle gått hjem i dag, så ser jeg ingen problemer med å slippe deg ut på veien alene.

 

 

Hvorfor jeg forteller denne historien vet jeg egentlig ikke, er det OT? Kanskje...

 

Det er vanskelig å klage på skjønnsmessige avgjørelser. Kanskje det er helhetsinntrykket av din veninnes kjørestil som gjorde at hun strøk? Kanskje hadde hun konstante feilgiringer, manglende bruk av speil eller bare rett og slett viste at hun ikke har tilstrekkelig kontroll over bilen. Mulig hun møtte en skikkelig dritt av en sensor og jeg møtte en hyggelig kar. Jeg tror egentlig at de fleste sensorer stryker en elev for mye, enn å sende noen som ikke er skikket ut på veien.

 

Det er vel ikke værre enn å skrive en skriftlig klage til nærmeste traffikkstasjon?

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å klage på skjønnsmessige avgjørelser. Kanskje det er helhetsinntrykket av din veninnes kjørestil som gjorde at hun strøk? Kanskje hadde hun konstante feilgiringer, manglende bruk av speil eller bare rett og slett viste at hun ikke har tilstrekkelig kontroll over bilen. Mulig hun møtte en skikkelig dritt av en sensor og jeg møtte en hyggelig kar. Jeg tror egentlig at de fleste sensorer stryker en elev for mye, enn å sende noen som ikke er skikket ut på veien.

 

Det er vel ikke værre enn å skrive en skriftlig klage til nærmeste traffikkstasjon?

8590430[/snapback]

 

Hyggelig historie det der.

 

Neida, hun kjører ganske bra (jeg har kjørt mye med henne). Ingen problemer med giring, speilbruk, fart eller åpenbare nybegynnerfeil. Årsaken til at hun f.eks. bommet på giret på prøven var nok at hun kjørte med en bil hun ikke var vant til.

 

Jeg gjorde også "girfeil" på en oppkjøring når jeg kjørte opp til minibusslappen, noe som ble kommentert i forbifarten av sensoren selv om jeg stod med glans.

 

Jeg har selv en enda morsommere historie å fortelle når jeg selv tok oppkjøring i klasse B, men den tør jeg ikke å si her :!:

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å klage på skjønnsmessige avgjørelser. Kanskje det er helhetsinntrykket av din veninnes kjørestil som gjorde at hun strøk? Kanskje hadde hun konstante feilgiringer, manglende bruk av speil eller bare rett og slett viste at hun ikke har tilstrekkelig kontroll over bilen. Mulig hun møtte en skikkelig dritt av en sensor og jeg møtte en hyggelig kar. Jeg tror egentlig at de fleste sensorer stryker en elev for mye, enn å sende noen som ikke er skikket ut på veien.

 

Det er vel ikke værre enn å skrive en skriftlig klage til nærmeste traffikkstasjon?

8590430[/snapback]

 

Hyggelig historie det der.

 

Neida, hun kjører ganske bra (jeg har kjørt mye med henne). Ingen problemer med giring, speilbruk, fart eller åpenbare nybegynnerfeil. Årsaken til at hun f.eks. bommet på giret på prøven var nok at hun kjørte med en bil hun ikke var vant til.

 

Jeg gjorde også "girfeil" på en oppkjøring når jeg kjørte opp til minibusslappen, noe som ble kommentert i forbifarten av sensoren selv om jeg stod med glans.

 

Jeg har selv en enda morsommere historie å fortelle når jeg selv tok oppkjøring i klasse B, men den tør jeg ikke å si her :!:

8590556[/snapback]

 

Jeg kjenner jo ikke denne veninnen din, men jeg vil tro at de fleste sensorer har sine grunner til å stryke en elev. Jeg håper i alle fall at slike er profesjonelle. Du får ta den på PM hvis du ønsker å lette ditt hjerte da vet du :)

Lenke til kommentar

Jeg strøk også på "skjønsmessig vurdering" under en oppkjøring. Hadde da 1 markert enerfeil på notatene til sensor. Kjørelærer avleverte i etterkant av dette en muntlig klage, etterfulgt av en rekke relativt hissige utbrudd etter at sensor avfeide klagen.

 

(legger "storyen" i skjul tag så kan de som vil lese den - mer ryddig sånn)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Stemningen i bilen var relativt "spent" under hele kjøreturen husker jeg (noen år siden nå), jeg var småsyk / svak feber og det var juni og varmt - så jeg svettet som en liten gris, informerte sensor om at jeg følte meg litt "uggen" før kjøreturen startet, og at jeg derfor kom til å ta det litt "slow", noe sensor besvarte med ett småsurt "javel"... Og det var vel alt som ble sagt mellom oss (utenom kjør til høyre - kjør til venstre etc.) i løpet av hele turen. Sensor fulgte meg med argus-øyne, men var ikke i stand til å finne mer enn enn 1 poengs feil.

 

Ved endt kjøretur spurte han meg hvordan det gikk, og jeg sa at jeg følte det gikk greit, men at turen hadde vært litt slitsom fordi det var så varmt. Sensor sa så; du må nok gå hjem denne gang. Da jeg spurte hvorfor sa han at det var en skjønnsmessig vurdering, og at jeg kjørte litt for passivt. Jeg spurte så om å få se hvor mange feil jeg hadde, det fikk jeg ikke. (men kjørelæreren min fikk) derfor jeg vet hvor mange feil jeg hadde.

 

Moralen er: Folka på biltilsynet kan være vel, hva skal man si, noen unnskyld utrykket drittsekker av og til. Treffer man feil fyr på feil dag så går det slik. Det er nok desverre det som har skjedd med trådstarters bekjente. Dersom du har mulighten anbefaler jeg at dere finner en annen traffikstasjon å kjøre opp på neste gang. Så slipper hun muligheten for å få samme sensor igjen, det kan også være en ide å spørre om kjørelæreren kan få være "med på turen". Min kjørelærer var med på den neste oppkjøringen min for "å passe på sensor", og da gikk alt så meget bedre! Anbefales! Man blir jo litt utrygg av en sånn opplevelse, og da kan det føles trygt å ha med noen som "passer på" att ting går riktig for seg og sørge for god stemning i bilen :w00t: .

Lenke til kommentar

Quayle: AKKURAT det samme skjedde med meg! Jeg hadde kjørt ut fra biltilsynet, det gikk sirka 5min også greide jeg å bryte vikepliktsloven BIG TIMES!

Det var så opplagt at jeg skulle stoppe, men dumme meg kjørte på, noe som endte med at bilen som hadde forkjørsrett måtte bråbremse..

 

Det tok meg 1 tiendelssekund før jeg påpekte at der gjorde jeg en stor feil og at jeg skulle stoppa osv..

 

Det redda meg!

 

Jeg kjørte ganske bra resten av oppkjøringa, og da vi sto på biltilsynet så spurte sensor meg om jeg hadde noe å tilføye..

 

Da sa jeg med en gang at jeg angret på å ha kjørt i den første episoden der, og at det irriterte meg no inni rævva at jeg gjorde det..

Sensor sa at han kunne se på meg at jeg visste, jeg hadde driti meg ut..

 

Også sa han at jeg kjørte veldig trygt og hadde god samhandling med trafikken, rakk ut hånden og sa gratulerer :D

 

Så tilførte han at han ikke var ansatt for å stryke folk, kjempe kul sensor! :D

 

Konklusjon: Hvis du har sett at du har gjort en feil, si ifra med en gang!

Lenke til kommentar
Det er en hun  :)

 

Jeg var ikke tilstedet, men jeg oppfatter det slik at sensoren sa at hun kjørte bra, men ikke godt nok ? Videre forstod jeg det slik at hun

 

1. Burde ha svingt til venstre i en 70 sone før en motgående bil passerte henne istedenfor å la de bak vente.

 

2. Etter en sving til høyre straks valg venstre felt (to felt i hver retning) istedenfor å først velge høyre felt og deretter venstre før hun skulle igjen svinge til venstre.

 

3. Valgt et lavere gir over en jernbaneovergang (tror hun kjørte i 3 når hun burde ha valgt 2).

 

Totalt mente vistnok sensor at hun ikke kjørte sikkerhetsmessig forsvarlig.

8590048[/snapback]

 

Dette er helt greie grunner for å stryke, selv om det kanskje ikke virker sånn. Sensor skal bare gi kandidaten noen eksempler (normalt 2-4) som begrunner stryken, men disse er normalt bare en del av det som ikke er bra nok. Sensor har som oftest mange flere situasjoner, men skal ikke trykke kandidaten helt ned i søla heller. Dersom sikkerheten totalt er for dårlig, skal resultatet bli "ikke bestått". Sikkerhet er det aller viktigste som blir vurdert på en førerprøve. Dersom sikkerheten ikke er god nok skal man heller ikke få førerkortet. I tillegg har sensor plikt til å si noe om hva som er bra med kjøringen. Dette får mange til å tro at alt var bra, særlig siden de positive tingene kommer til slutt. Ofte er det derfor disse man husker.

 

Man har ikke anledning til å klage på dette. Du kan selvsagt prøve, men det står på skjemaet til alle kandidater hva som er klagegrunnlag. Det man kan klage på er sensors oppførsel eller at prøven ikke er gjennomført etter retningslinjene. Dette kan være f.eks at sensor sovner under prøven, oppfører seg skikkelig ufint (språkbruk osv), gjør private ærend under prøven eller andre ting.

 

En ting til: dersom hun klager vil hun risikere å ikke få ny førerprøve før klagen er behandlet. Statens vegvesen har en tendens til å bruke laaang tid på å behandle klager. Så du risikerer at hun må vente mye lenger enn 4 uker på ny førerprøve, bare for å få ett svar om at klagen er avvist. Den blir garantert avvist pga at skjønnsmessig vurdering ikke er grunnlag for å klage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...