Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)


Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

  1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

    • Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

    • Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min ble sendt idag.. Sånn at jeg ikke kan dra på lanet og ikke kan motta den når den kommer på døren(er hos min far og jobber neste uke). Er det mulig å plukke bedre tidspunkt?? :mad:

 

Hvis æ ikkje får det æ har bestilt førr så bli æ helvettes grinat!

9068910[/snapback]

 

Tror det er mulig at du selv kan dra å hente den på posten selv om du har bestilt den på døren.

9069007[/snapback]

 

Muttern får den da i såfall... Bare hun ikke åpner og ser at det ligger en mus til 700kr der og en chillstream kontroll... Hennes penger jeg bestilte med :p

 

Edit: Utrykket meg ikke klart nok. Hun ville drept meg :p:no:

Endret av Calvinator
Lenke til kommentar
Halleluja! Endelig fant jeg en skjermkortdriver som fungerer optimalt, altså uten å måtte laste ned forskjellige drivere for så å "flette" dem sammen (les:måtte dette sist :hrm: )

 

Nvidia versjon 160.03 XP 32bit

 

Altså, jeg bruker XP!

9069296[/snapback]

 

Er også interessert om du har problemer med ventemodus. er noe drit at det ikke funker når man kjører pcen på batteri-.

Lenke til kommentar
Halleluja! Endelig fant jeg en skjermkortdriver som fungerer optimalt, altså uten å måtte laste ned forskjellige drivere for så å "flette" dem sammen (les:måtte dette sist :hrm: )

 

Nvidia versjon 160.03 XP 32bit

 

Altså, jeg bruker XP!

9069296[/snapback]

Trøbbel med ventemodusen med den?

9069436[/snapback]

 

Alle laptopvideo2go drivere (som er laget til XP 32bit i ditt tilfelle) vil funke med skjermkortet ditt, men det er "billigløsningen". Siden laptopvideo2go bare tar standard stasjonær-skjermkort drivere og lager sin egen INF (INF = hvor driveren skal ligge, kort sagt info :p). Så det du har er en halfassed skjermkortdriver. Forskjellen kommer kanskje ikke så godt frem i XP men jeg prøvde et par av laptopvideo2go driverene som var laget for 64bit Vista og resultatet var heller dårlig.

 

Men funker den driveren du har fra laptopvideo2go nå funker så er det jo bare å bruke den frem til Compal legger ut drivere som er laget for skjermkortene våre! :)

Lenke til kommentar
Halleluja! Endelig fant jeg en skjermkortdriver som fungerer optimalt, altså uten å måtte laste ned forskjellige drivere for så å "flette" dem sammen (les:måtte dette sist :hrm: )

 

Nvidia versjon 160.03 XP 32bit

 

Altså, jeg bruker XP!

9069296[/snapback]

Trøbbel med ventemodusen med den?

9069436[/snapback]

 

Alle laptopvideo2go drivere (som er laget til XP 32bit i ditt tilfelle) vil funke med skjermkortet ditt, men det er "billigløsningen". Siden laptopvideo2go bare tar standard stasjonær-skjermkort drivere og lager sin egen INF (INF = hvor driveren skal ligge, kort sagt info :p). Så det du har er en halfassed skjermkortdriver. Forskjellen kommer kanskje ikke så godt frem i XP men jeg prøvde et par av laptopvideo2go driverene som var laget for 64bit Vista og resultatet var heller dårlig.

 

Men funker den driveren du har fra laptopvideo2go nå funker så er det jo bare å bruke den frem til Compal legger ut drivere som er laget for skjermkortene våre! :)

9069471[/snapback]

 

Ok, da bruker jeg den inntil videre.

 

Tips: Maks 4 linjer i signatur :p

Lenke til kommentar
Halleluja! Endelig fant jeg en skjermkortdriver som fungerer optimalt, altså uten å måtte laste ned forskjellige drivere for så å "flette" dem sammen (les:måtte dette sist :hrm: )

 

Nvidia versjon 160.03 XP 32bit

 

Altså, jeg bruker XP!

9069296[/snapback]

Trøbbel med ventemodusen med den?

9069436[/snapback]

 

Alle laptopvideo2go drivere (som er laget til XP 32bit i ditt tilfelle) vil funke med skjermkortet ditt, men det er "billigløsningen". Siden laptopvideo2go bare tar standard stasjonær-skjermkort drivere og lager sin egen INF (INF = hvor driveren skal ligge, kort sagt info :p). Så det du har er en halfassed skjermkortdriver. Forskjellen kommer kanskje ikke så godt frem i XP men jeg prøvde et par av laptopvideo2go driverene som var laget for 64bit Vista og resultatet var heller dårlig.

 

Men funker den driveren du har fra laptopvideo2go nå funker så er det jo bare å bruke den frem til Compal legger ut drivere som er laget for skjermkortene våre! :)

9069471[/snapback]

Jeg trodde nemlig at LaptopVideo 2Go var "the shit", men det er det altså ikke, puh. Driveren jeg har nå fungerer. I 3DMark får jeg god score og ytelsen er grei i spill. Men når maskinen går i ventemodus, er det ikke mulig å vekke den igjen. Det er nettopp det problemet jeg vil ha vekk.

Lenke til kommentar

Da har jeg overklokket skjermkortet en del, og har gått fra en 3DMark score på ca 2900 til en score på 3600. Jeg har enda ikke kjørt 3D-programmer over lengre tid (En time eller flere), og vet derfor ikke hvordan temperaturen kommer til å være. Men etter en del minutter med 3DMark har ikke temeperaturen steget noe merkverdig, noe som lover godt. På det meste i 3DMark-testen har temperaturen lugget på 76 grader, mens idle temepratur er på rundt 65 grader.

 

Edit: Anbefaler alle å overklokke skjermkortet da dette er utrolig lett, lite farlig (om du ikke klokker for mye), og gir bedre grafikkytelse.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Da har jeg overklokket skjermkortet en del, og har gått fra en 3DMark score på ca 2900 til en score på 3600. Jeg har enda ikke kjørt 3D-programmer over lengre tid (En time eller flere), og vet derfor ikke hvordan temperaturen kommer til å være. Men etter en del minutter med 3DMark har ikke temeperaturen steget noe merkverdig, noe som lover godt. På det meste i 3DMark-testen har temperaturen lugget på 76 grader, mens idle temepratur er på rundt 65 grader.

 

Edit: Anbefaler alle å overklokke skjermkortet da dette er utrolig lett, lite farlig (om du ikke klokker for mye), og gir bedre grafikkytelse.

9069634[/snapback]

 

Kan du gi meg en kjapp guide hvordan jeg klokker opp dit du har din? Program osv.?

Har ingen erfaring med overklokking av skjermkort fra før. Så hvis du hadde giddet hadde det vært supeerb

Lenke til kommentar

Vel da får jeg vel lage en liten Compal IFL90(+) klokkeguide da. Det kan sikkert ta litt tid før den er ferdig, men jeg ber om tolmodighet. Så snart den er ferdig vil jeg poste den i sin helhet i denne tråden. So stay tuned. Den kan komme allerede ikveld, eller i morgen alt etter som. ;) Ikke vent oppe for lenge med andre ord.

 

Overklokkingsguide til IFL90(+)

 

Overklokking er noe mange har hørt om, men som de færreste tør gi seg i kast med. Dette er jo forståelig nok da det både høres dyrt og skummelt ut. Skulle man være riktig uheldig kan jo overklokkingen føre til svidd skjermkort og det som verre er. Men heldigvis er det ikke så farlig som mange tror, og i denne guiden skal jeg fortelle dere hvordan dere overklokkes deres skjermkort.

 

Det første dere bør gjøre er å ha innstallert den riktige skjermkort-driveren. Jeg er ikke sikker på om dette er helt nødvendig, men greit å være på en sikre siden. Når det gjelder valg av overklokkingsprogram brukte jeg selv RivaTuner. Dette programmet lar deg klokke kjernen (core processor) og minnet (memory) i ditt skjermkort. Videre har den en funksjon som viser temperatur. Dette er greit å ha så skjermkrotet ikke blir overopphetet. RivaTuner v. 2.02 (nyeste versjon) finner dere her.

 

Programmet kan virke noe forvirrende i begynnelsen, men er ikke vanskelig å forstå. Det er primært to funksjoner dere trenger å bruke når dere skal overklokke. Nemlig overklokkingsfunksjonen og "hardware monitoring"-funksjonen. Hvis dere har lest så langt og enda ikke er avskrekket kan vi begynne på sak.

 

Det første man skal inn på når man har innstaller RivaTuner og åpnet programmet er "System settings". Hvor dere finner denne er illustrert på bildet nedenfor:

 

systemsettings.jpg

 

Da spretter det opp et nytt vindu som ser noenlunde slik ut:

 

systemtweaks.jpg

 

Dere skal nå markere de to boksene jeg har markert på bildet over. Dere vil nå få noen valg. Først av alt vil dere bli spurt om følgende, "Allow separate 2D/3D clock frequency adjustment?". Til dette svarer dere ja. Dere vil nemmelig senere kun klokke 3D-ytelsen. 2D-ytelsen er ikke nødvendig å klokke. Det andre spørsmålet dere vil få er, "detect default clock frequency right now without booting?" Her valgtejeg å boote for sikkerhets skyld, men det er sannsynligvis ikke nødvendig.

 

Etter at dere har svart på disse spørsmålene og markert begge disse boksene, begynner morroa med å klokke. Før dere setter ivrig igang er det et par ting å tenke på. Det første dere bør gjøre er å ha et spill eller 3DMark kjørende i bakgrunnen. Dette for å kunne teste om skjermkortet fortsatt kjører stabilt. Om skjermkortet begynner å kjøre ustabilt og det vises artifacts (grafikkfeil) på skjermen har dere nådd klokkegrensen for kortet og må klokke litt ned igjen.

 

Når dere har spillet klart gjør dere følgende. Først åpner dere "Hardware monitoring" som jeg fortalte om tidligere i denne guiden. Her vil dere kunne overvåke temperaturen på skjermkortet. Bildet under illustrerer hvor dere finner "hardware monitoring":

 

hardwaremonitoring.jpg

 

Når dere har åpnet "hardware monitoring" ser dere et vindu som ser noenlune slik ut:

 

hardwaremonitoringc.jpg

 

I den nederste ruten som jeg har markert med rødt ser dere temperatur, og en graf for temperaturen over tid. Temperaturen bør holde seg under 80 grader celsius. Idle temperaturen ligger på rundt eller litt over 60 grader.

 

Nå kan dere endelig begynne å klokke. Gå tilbake til system settings. Under har jeg lagt ved et bilde som illustrerer hva dere kommer til å bruke:

 

systemtweakssliders.jpg

 

Pass på at performance 3D er valgt som hva dere vil klokke. For å klokke er alt dere trenger å gjøre å dra i sliderne. Core clock og memory clock henviser til hvilken del av skjermkortet du klokker. Videre er tallene under slidern minimum og maks frekvens (mhz) det går ann å klokke til, mens tallene i firkantene på venstre side av slider er nåværende frekvens (mhz). Det dere skal gjøre nå er å dra sliderne 5 til 10 MHz oppover av gangen. Etter å ha dratt begge 5 eller 10 MHz oppover trykker dere Bruk som jeg har markert på bildet over.

 

Når dere har gjort dette går dere inn i spillet (må være 3D) eller 3DMark og ser om dere opplever grafikkfeil (artifacts). Om dere opplever dette må dere stille frekvensen tilbake ett eller to hakk til problemet løser seg. Dere må også huske på å sjekke temperaturen en gang i blant både under og etter overklokkingen og se at den ikke overstiger 80 grader celsius.

 

Hvor langt dere greier å klokke før skjermkortet blir ustabilt eller for varmt kommer ann på flere ting. Men en klokkefrekvens på rundt 600 MHz (core) og 500 MHz (memory) er en passe verdi. Kan hende det går ann å klokke enda litt mer, men jeg ville tro at det er et greit sted å begynne å si nok er nok.

 

Om dere skulle ville klokke tilbake, men ikke husker hva originale klokkehastigheten var, er ikke dette noe problem. Da er det bare å klikke på knappen "Defaults". All klokking skjer på eget ansvar. Jeg kan ikke påta meg noen skyld for skader som måtte oppstå på maskinvare.

 

Jeg håper denne guiden var informerende og at noen får bruk for den. Den burde være nokså idiotsikker.

 

Snorre :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Vel da får jeg vel lage en liten Compal IFL90(+) klokkeguide da. Det kan sikkert ta litt tid før den er ferdig, men jeg ber om tolmodighet. Så snart den er ferdig vil jeg poste den i sin helhet i denne tråden. So stay tuned. Den kan komme allerede ikveld, eller i morgen alt etter som. ;) Ikke vent oppe for lenge med andre ord.

9069767[/snapback]

 

Konge :)

Ser fram til og se om klokkingen påvirker Gothic 3 noe særlig. Spillet krever utrolig mye. Kjører det meste på high og 1280x800, men heelt flytende er det ikke. Er ihvertfall fornøyd i forhold det det jeg har opplevd før, da det var uspillbart på et Gforce 6600 GT med 1 gig ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...