Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor finnes ikke tannhelseforsikring ?


Shittu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, poenget med forsikring er at du skal slippe å betale sant? Når du slipper å betale, så tjener tannlegene 0. Derimot betaler du inn til et "forsikringsselskap", og for at det skal fungere, må da forsikringsselskapet betale ut til tannlegene. At tannlegen hadde "solgt" forsikringer kunne kanskje vært noe da.

Lenke til kommentar
Altså, poenget med forsikring er at du skal slippe å betale sant? Når du slipper å betale, så tjener tannlegene 0. Derimot betaler du inn til et "forsikringsselskap", og for at det skal fungere, må da forsikringsselskapet betale ut til tannlegene. At tannlegen hadde "solgt" forsikringer kunne kanskje vært noe da.

8567581[/snapback]

 

Poenget med tannhelseforsikring er akkurat den samme som med all annen forsikring, og måtte selvfølgelig skjedd gjennom et forsikringsselskap, f.eks gjensidige, IF o.l.

 

Men hvorfor er det ingen som har det ?

Det må vel være en alle tiders forretningside ?

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Det er dumt at tannhelsetilbodet ikkje er like bra som resten av helsetilboda her i landet. Eg vil tru det er mange som lar være å gå til tannlegen på grunn av høge prisar.

8567865[/snapback]

 

 

He-he, jeg var en tur til tannlegen, hadde tre hull, ene måtte rotfylles.

Kostet meg over 20 000,-

Blir en stund til neste gang jeg går inn der ja.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
He-he, jeg var en tur til tannlegen, hadde tre hull, ene måtte rotfylles.

Kostet meg over 20 000,-

Blir en stund til neste gang jeg går inn der ja.

8567965[/snapback]

Fikk du fyllinger i rent gull da, eller?? :hmm: Trakk nettopp en dyptliggende visdomstann (som måtte deles i flere biter for å få den ut) og fylte et hull, og betalte under en tiendedel av det du gjorde(!) Rotfylling er vel en mer langvarig prosess med flere behandlinger enn trekking, men likevel...

 

Edit: fjernet overdreven quoting...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Det er dumt at tannhelsetilbodet ikkje er like bra som resten av helsetilboda her i landet. Eg vil tru det er mange som lar være å gå til tannlegen på grunn av høge prisar.

8567865[/snapback]

 

 

He-he, jeg var en tur til tannlegen, hadde tre hull, ene måtte rotfylles.

Kostet meg over 20 000,-

Blir en stund til neste gang jeg går inn der ja.

8567965[/snapback]

Tror du har blitt lurt der, eventuelt så har du hatt en veldig omfattende behandling. Søstra mi var hos tannlegen for 3 uker siden. Hun gjorde det samme som du, i tillegg fikk hun lystgass. Hvis jeg ikke husker helt feil så kom regninga på 2700. For enkelhetens skyld kan jeg runde det opp til 3000.

 

Det kan foresten nevnes at det finnes studentsamskipnader som betaler regningen din hvis du er studen (eventuelt medlem i foreningen) på den aktuelle skolen. Søstra mi som er student i Bodø fikk iallefall dekket tannlege regningen sin igjennom studentsamskipnaden.

 

Et annet tips er å prøve å få time hos den komunaletannlegen, men det er ikke ofte de har ledig kapasitet, men de er vanligvis billigere enn private tannleger.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Det kan foresten nevnes at det finnes studentsamskipnader som betaler regningen din hvis du er studen (eventuelt medlem i foreningen) på den aktuelle skolen. Søstra mi som er student i Bodø fikk iallefall dekket tannlege regningen sin igjennom studentsamskipnaden.

 

Det er en sannhet med heftige modifikasjoner. Først trekkes en egenandel på 1500, deretter får du refundert 50% av kostnadene, minimum 500.

 

Så svært lønnsomt er det ikke, men det hjelper.

 

 

Ja til statlig betalt tannlege!

Lenke til kommentar
Lol, skjønte dere ikke hva Okstad mente med det han sa?

Nei, det hang ikke på greip. Tannlegen tjener jo penger på at de får betalt for hver behandling de gir. Om de pengene kommer fra kunden eller fra et forsikringsselskap kunden er forsikret hos burde ikke ha noe å si. Det er jo nettopp fordi tannlegen ikke får betalt av staten at noen ønsker å kunne forsikre seg.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Å trekke inn forsikring er egentlig bare å gjevne ut kostnadene. Forsikring er noe man har for å slippe storutgiftene når uhellet er ute. Det folk ikke tenker på er at man trekker inn en tredjepart som også skal tjene penger på dette. Bunnlinja er at vi som kunder får gjennomsnittlig høyere utgifter, men at de som ender opp med de høye tannlegeregningene kanskje kan få noe lavere utgifter enn uten forsikring.

 

Eneste måten å få ned tannlege utgiftene for sluttbrukeren (oss) er at staten får ut fingeren og ser at tannhelse er likeviktig som noe annet helsetilbud og at man får liknende systemer som i resten av helsevesent.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...