Gå til innhold

DRM-sagaen ruller videre


Anbefalte innlegg

om en kan få tilsendt en boot disc fra produsent så burde det også være mulig å svinge innom den lokale brunevaren og få dem til å brenne en plate. noe jeg forøvrig skulle likt å sett bli gjort for windows oppdateringer også. og da slik at nevnte plate kan brukes ved reinstallasjon slik at oppdateringene er på plass før windows booter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra Wikipedia:
The compromised keys can still be used to decrypt old titles, but not newer releases as they will be encrypted with other, uncompromised keys. Legitimate users of the affected players are forced to upgrade or replace their player software in order to view new titles.

Jeg vil tro det derfor er nødvendig å oppdatere firmware i HDDVD- og BlueRay-spillere for å kunne spille av nye filmer produsert med den nye og foreløpig uoppdagede nøkkelen. Hvordan en slik oppdatering skal gjennomføres, aner jeg ikke, men noen spillere har vel kanskje en ethernet-plugg, mens andre må du kanskje kjøre en "boot-disc" på, som man kan få tilsendt fra produsent. I verste tilfelle må vel spilleren leveres inn.

8571546[/snapback]

 

Nesten så jeg håper produsetnene kjører på med dette, så blir en ny nøkkel oppdaget, og løpet er i gang. Jo flere folk selskapene er villig til å "ofre" for å forsøke å holde dette i live, jo mindre fornøyd blir folk forhåpntligvis med systemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
...ved reinstallasjon slik at oppdateringene er på plass før windows booter...
RyanVM og nLite funker mye bedre. Trenger ikke sløse bort tida til tech-avdelinga på Elkjøp for noe så enkelt.

8571750[/snapback]

 

nå var det for den sedvanlige "bestemoren" jeg tenke på, ikke meg selv :p

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel bare hvor lenge denne typen kopibeskyttelse vil brukes, til nå har vel så og si ikke noen teknologier vært vellykket. Alt kan brytes, det er bare et spørsmål om tid å ressurser, noe som gjelder begge parter.

 

Ting blir kopiert og spredt uansett, kopibeskyttelsen blir bare en plage for vanlige folk.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det til det kommer rimelige hd-dvd blue-ray kombi leser/brennere til pc da? Jeg har allerede lastet ned HD-Dvd Fab Decrypter, hvis jeg har forstått det riktig skal den klare å ta backup av hd-dvder uansett beskyttelse. Det er liten grunn til engstelse for kopiering så lenge ingen har en spiller til data som kan lese/brenne enda. Det venter jeg på!

 

Aller helst en spiller som leser og brenner cd/r/rw, dvd+/-, hd-dvd og blue-ray :w00t:

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir vel bare hvor lenge denne typen kopibeskyttelse vil brukes, til nå har vel så og si ikke noen teknologier vært vellykket. Alt kan brytes, det er bare et spørsmål om tid å ressurser, noe som gjelder begge parter.

 

Ting blir kopiert og spredt uansett, kopibeskyttelsen blir bare en plage for vanlige folk.

8573303[/snapback]

 

Det finnes flere beskyttelser som i praksis ikke kan brytes. Men det opplegget filmbransjen driver med er bare fåfengt...

 

AtW

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir vel bare hvor lenge denne typen kopibeskyttelse vil brukes, til nå har vel så og si ikke noen teknologier vært vellykket. Alt kan brytes, det er bare et spørsmål om tid å ressurser, noe som gjelder begge parter.

 

Ting blir kopiert og spredt uansett, kopibeskyttelsen blir bare en plage for vanlige folk.

8573303[/snapback]

 

Det finnes flere beskyttelser som i praksis ikke kan brytes. Men det opplegget filmbransjen driver med er bare fåfengt...

 

AtW

8575720[/snapback]

 

Men er det ikke plett umulig å lage beskyttelse som ikke kan brytes på en plate som uansett skal leses av en spiller? Spilleren må jo ha de nødvendige verktøyene for å kunne dektryptere filmen, og da vil man alltid kunne finne fram til nøkkelen. Eller tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Det finnes flere beskyttelser som i praksis ikke kan brytes.
eksempler? Har fortsatt til gode å se en kopibeskyttelse som ikke har blitt brutt.

8579016[/snapback]

 

Nå kommenterte jeg påstanden "alt kan brytes", det finnes flere krypteringsalgoritmer som ikke er brutt.

 

AtW

8579125[/snapback]

 

men det forutsetter også at angriper ikke har tilgang på noe annet en det krypterte materialet. om jeg har blitt fortalt det korrekt så vil amerikanske militærstyrker gå ganske langt for å passe på at krypterte radioer, selv når skadd til det ubrukelige, ikke faller i fiendens hender.

 

drm derimot sender ut nøklene som trengs for å dekryptere dataene, en må bare finne dem ;)

 

men dette har du vel allerede vært innom atwindsor, eller hva?

Lenke til kommentar
var det ikke microsoft selv som sa (inndirekte) at så lenge det finnes softwarespillere så vil drm kunne brytes.

8580537[/snapback]

 

say hello to tcpa...

8580573[/snapback]

Har linker om det i min signatur. Har sagt det før, og vil garantert si det igjen.

8580582[/snapback]

men du maser om det i tide og utide så ofte at man finner masingen etter hvert mer irriterende enn konsekvensene av en fremtid som ligner på 1984.

 

bah beklager, du hører det sikkert titt og ofte, men jeg måtte få min sjangse til å rope det ut jeg og.

 

Men det kopibeskyttelser kommer vel antagelig til å brytes selv om det ikke finnes softwarespillere. Det er vel alltids en eller annen fyr i kina som lager en kopibrikke du kan modde spillerene med så du kan spille av selv om det skulle vært umulig.

Lenke til kommentar
Det finnes flere beskyttelser som i praksis ikke kan brytes.
eksempler? Har fortsatt til gode å se en kopibeskyttelse som ikke har blitt brutt.

8579016[/snapback]

 

Nå kommenterte jeg påstanden "alt kan brytes", det finnes flere krypteringsalgoritmer som ikke er brutt.

 

AtW

8579125[/snapback]

 

Til og med disse kan brytes med "Brute force" teknikker det er bare et spørsmål om ressurser, tid, og teknologi.

 

At det vil ta opptil 1000år å bryte enkelte algoritmer er de like fult brytbare.

 

Men i praksis er det jo en annen sak.

 

Men når det gjelder musikk og annen media er det jo klart at man da like gjerne kan ta opp i realtime, f.eks ved å spille av en cd på et vanlig stereo annlegg, koble de analoge signalene tilbake til en opptager å ta opp, dog må man spille gjennom hele cden. Men man kan ennå ta de kopiene man eventuelt måtte trenge av innkjøpt materiale, slik at samlingen ikke skulle gå tapt om lillebror skulle søle cola ut over hele greia.

 

Og akkurat derfor mener jeg det er lite vits med kopieringssperrer i det hele tatt på slikt materiale, det hindrer vanlige forbrukere, men jeg er ganske sikker på at enkelte piratmiljøer ikke ville nøle med å kopiere i realtime. Folk laster jo ned video tatt opp fra kino, så et eventuelt kvalitetstap vil de tydeligvis ikke bry seg mye om.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Til og med disse kan brytes med "Brute force" teknikker det er bare et spørsmål om ressurser, tid, og teknologi.

 

At det vil ta opptil 1000år å bryte enkelte algoritmer er de like fult brytbare.

 

Men i praksis er det jo en annen sak.

 

Men når det gjelder musikk og annen media er det jo klart at man da like gjerne kan ta opp i realtime, f.eks ved å spille av en cd på et vanlig stereo annlegg, koble de analoge signalene tilbake til en opptager å ta opp, dog må man spille gjennom hele cden. Men man kan ennå ta de kopiene man eventuelt måtte trenge av innkjøpt materiale, slik at samlingen ikke skulle gå tapt om lillebror skulle søle cola ut over hele greia.

 

Og akkurat derfor mener jeg det er lite vits med kopieringssperrer i det hele tatt på slikt materiale, det hindrer vanlige forbrukere, men jeg er ganske sikker på at enkelte piratmiljøer ikke ville nøle med å kopiere i realtime. Folk laster jo ned video tatt opp fra kino, så et eventuelt kvalitetstap vil de tydeligvis ikke bry seg mye om.

8581842[/snapback]

 

For å sitere meg selv: "Det finnes flere beskyttelser som i praksis ikke kan brytes."

 

Men jeg er helt enig, det er fåfengt å drive med slike bekyttelser som det er på mdia i dag. Det er snart så det føels som en samfunnstjeneste å kneppe disse sperrene og kopiere om de skal fortsette å innføre stadig mer irriterende sperrer. Det går kun utover de som kjører orginalutgaven. Og som du sier, selv analogt kan kvaliteten bli god, om det er det eneste alternativet.

 

AtW

Lenke til kommentar
men du maser om det i tide og utide så ofte at man finner masingen etter hvert mer irriterende enn konsekvensene av en fremtid som ligner på 1984.

 

bah beklager, du hører det sikkert titt og ofte, men jeg måtte få min sjangse til å rope det ut jeg og.

I og med at M$ planla å introdusere TCPA med Vista, er det helt naturlig å nevne dette i en Vista-diskusjon. Og hvis ikke vi forbrukere holder fokus på dette, vil det antakelig ikke gå lang tid før dette blir en realitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...