Gå til innhold

DRM-sagaen ruller videre


Anbefalte innlegg

tingen er den at i forhold til CSS så har AACS flere nøkler. så vidt jeg forstår så er denne nøkkelen nå tatt ut av sirkulasjon. så hvor mange filmer en kan "rippe" med den er ett åpent spørsmål. men noe sier meg at samme taktikk kan bli brukt på andre nøkler også i fremtiden.

 

med andre ord blir det ett rotterace mellom MPAA og crackerne, med forbrukeren fanget i midten med sine spillere som nekter å spille nyinnkjøpte filmer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hardware burde poste dem også!

8563988[/snapback]

Noe av det første jeg gjorde etter jeg hørte om Digg-saken, var å inkorporere hextallene i avataren min. Kanskje MPAA kan tvinge igjennom et forbud mot avatarer? :D

 

Uansett veldig kult at Digg-grunnleggeren Kevin Rose gjør dette. De som kjenner litt til bakgrunnen hans vet nok hva han synes om DRM og annen drit. Han lagde jo blant annet flere episoder av showet Thebroken sammen med en kompis, hvor de viste mange artige "hacker tips", som knekking av WLAN-kryptering og modding og kopiering på XBox 360 :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Dette er master-nøkkelen, så om dem bytter nøkkel på diskene vil det ha lite å si.
Det var master-nøkkelen. Den ble ugyldig 29 April hvis jeg ikke tar helt feil.

8568221[/snapback]

 

Hva hjelper det om alle hardware-spillere på markedet fram til nå har benyttet den?

 

AtW

Lenke til kommentar
for om jeg husker rett så var det påkrevd at nevnte spillere skulle ha mulighet for å koble til nettet for henting av nye nøkler eller noe sånt.

 

ender vel opp med at når noen setter i ei plate med ny master key så kommer det opp beskjed om å oppdatere spilleren...

8568535[/snapback]

Det er jo isåfall toppen av brukervennlighet. Når tante Olga såvidt greier å operere en VHS- eller DVD-spiller, så kommer altså den nye og "forbedrede" HD-DVD eller Bluray som i tillegg krever netttilgang og oppdatering pga en latterlig kopisperre :thumbdown:

Lenke til kommentar
for om jeg husker rett så var det påkrevd at nevnte spillere skulle ha mulighet for å koble til nettet for henting av nye nøkler eller noe sånt.

 

ender vel opp med at når noen setter i ei plate med ny master key så kommer det opp beskjed om å oppdatere spilleren...

8568535[/snapback]

 

Jeg tror ikke det ble slik at man måtte ha nett, ihvertfall ikke på begge formatene (forøvrig setter jeg genrelt liten pris på tvangsoppdateringer).

 

AtW

Lenke til kommentar
for en stor stygg bedrift bryr seg om kanskje 100 stykker boikortter produktet deres når de har en kundebase på mange mange millioner mennesker. :lol:

8568722[/snapback]

 

Om alle tenkte slik ville ingen boikotter fungert (forøvrig selges det ikke akkurat så mange av disse nye formatene heller).

 

AtW

Lenke til kommentar
for om jeg husker rett så var det påkrevd at nevnte spillere skulle ha mulighet for å koble til nettet for henting av nye nøkler eller noe sånt.

 

ender vel opp med at når noen setter i ei plate med ny master key så kommer det opp beskjed om å oppdatere spilleren...

8568535[/snapback]

Det er jo isåfall toppen av brukervennlighet. Når tante Olga såvidt greier å operere en VHS- eller DVD-spiller, så kommer altså den nye og "forbedrede" HD-DVD eller Bluray som i tillegg krever netttilgang og oppdatering pga en latterlig kopisperre :thumbdown:

8568590[/snapback]

 

din lokale brunevarelanger kan sikkert være behjelpelig der :p

 

men ja, jeg ser problemet. men så ser jeg også at disse HD formatene sliter under samme problem som dvd-audio gjør, ikke noe nytt rent brukervennlig. det er samme innholdet, bare i høyere oppløsning. dessverre (for mediafile og underholdningsbransjen) er det noe som heter "godt nok" når vi snakker om den jevne forbruker.

 

dvd og cd var genialt fordi en slapp spoling og lignende. altså en forbedring i brukervennlighet vs vhs og audiokassetten.

 

det neste skrittet der er datafiler og streaming on demand, ikke å prøve å fortsatt binde innhold til medium. men jeg gjetter meg til at jeg nå preker til galleriet eller hva det heter ;)

Lenke til kommentar
for en stor stygg bedrift bryr seg om kanskje 100 stykker boikortter produktet deres når de har en kundebase på mange mange millioner mennesker. :lol:

8568722[/snapback]

 

Om alle tenkte slik ville ingen boikotter fungert (forøvrig selges det ikke akkurat så mange av disse nye formatene heller).

 

AtW

8568764[/snapback]

Det er jeg fullt klar over, men hvor mange tror du egentlig kommer til å boikotte dette?

som hobgoblin sier, mannen i gata bryr seg ikke!

 

når hd-dvd spilleren en dag slutter å ta nye filmer, så blir han sint, og kjøper en ny en, for ellers så vil jo alle da gamle filmene være borkastet.

 

dette er bare ikke en ting noen nerder kan boikotte og få noe ut av, hovedaklig fordi det er så vanskelig å få andre med seg.

 

hvis du har prøvd å forklare folk om TC (TCPA) så vet du (forhåpentligvis ikke) kanskje hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
hvis du har prøvd å forklare folk om TC (TCPA) så vet du (forhåpentligvis ikke) kanskje hva jeg snakker om.

8569339[/snapback]

Det kommer helt an på hvordan du sier det. Man må snakke på et språk folk forstår. Forøvrig har jeg et par linker som omhandler TCPA i min signatur.

Lenke til kommentar
Nei, la oss boikotte dette inntil produsentene finner på noe mer brukervennlig.

8568603[/snapback]

Som sagt er det på tide at forbrukerene bruker makten sin. Jeg tenker ikke bare på noen få, men at folk flest må gjøre det. Kanskje få med Forbrukerinspektørene på NRK eller noe, så blir folk oppmerksomme.
Lenke til kommentar
for en stor stygg bedrift bryr seg om kanskje 100 stykker boikortter produktet deres når de har en kundebase på mange mange millioner mennesker. :lol:

8568722[/snapback]

 

Om alle tenkte slik ville ingen boikotter fungert (forøvrig selges det ikke akkurat så mange av disse nye formatene heller).

 

AtW

8568764[/snapback]

Det er jeg fullt klar over, men hvor mange tror du egentlig kommer til å boikotte dette?

som hobgoblin sier, mannen i gata bryr seg ikke!

 

når hd-dvd spilleren en dag slutter å ta nye filmer, så blir han sint, og kjøper en ny en, for ellers så vil jo alle da gamle filmene være borkastet.

 

dette er bare ikke en ting noen nerder kan boikotte og få noe ut av, hovedaklig fordi det er så vanskelig å få andre med seg.

 

hvis du har prøvd å forklare folk om TC (TCPA) så vet du (forhåpentligvis ikke) kanskje hva jeg snakker om.

8569339[/snapback]

 

Ellers så spør de sine nerdvenner/folk i familien som er nerder, som forklarer hvordan den henger sammen, tilbyr seg å strippe kopibeskyttelsen, og sørger for at deres vrede kanaliserers mot formatet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia:

The compromised keys can still be used to decrypt old titles, but not newer releases as they will be encrypted with other, uncompromised keys. Legitimate users of the affected players are forced to upgrade or replace their player software in order to view new titles.

Jeg vil tro det derfor er nødvendig å oppdatere firmware i HDDVD- og BlueRay-spillere for å kunne spille av nye filmer produsert med den nye og foreløpig uoppdagede nøkkelen. Hvordan en slik oppdatering skal gjennomføres, aner jeg ikke, men noen spillere har vel kanskje en ethernet-plugg, mens andre må du kanskje kjøre en "boot-disc" på, som man kan få tilsendt fra produsent. I verste tilfelle må vel spilleren leveres inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...