Gå til innhold

ubuntu 7.xx som filserver?


Anbefalte innlegg

Heisann. jeg lurer på om ubuntu vil være et godt valg for meg.

 

Jeg har en gammel nForce 2 basert pc med 512 MB RAM, med ATI Radeon 9250 AGP skjermkort onboard 100MB NIC og PCI addon D-LINK DG-E 530 Gigabyte NIC

 

Jeg ønsker å bruke denne til følgende:

 

Den må kunne gjøre følgende.

* Laste ned torrents (helst uTorrent).

* Administreres lokalt og via LAN og Internet (Med noe som ligner Remote Desktop)

* Fungere som filserver for Vista MCE

* Fungere som NAS

* Fungere som Print server (senere)

* Fungere som FTP server

* Fungere som DHCP server

* Fungere som brannvegg

* Kjøre bandwith limiting på LAN

* Bruke minimalt med ressurser

* Kjøre Firefox

 

Serveren kjører for tiden på XP....jeg har null erfaring med linux.

Er det noen som har noen tips?

Er det noe jeg har oversett?

Er det noe av det ovenfor som er vanskelig/ustabilt/komplisert/ kort noe som med høy sannsynlighet vil føre til mye nedetid?

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt det du lister opp skal være fult mulig å gjøre i ubuntu uten at jeg kan hjelpe deg med alt (det finnes mange guider, og mange her på forumet har mye kunskap).

 

Hvis du ikke har noe erfaring med linux må du nok belage deg på å bruke litt tid på å sette deg inn i det nye (mye er anderledes). Denne kunnskapen er unasett nyttig å ha hvis du tenger deg å bytte til linux på desktop'en også i framtiden. Er du derimot en utolmodig sjel og ikke er innstilt på å lære så mye kan det være smartest å holde seg til windows.

 

Et generelt tips når man prøver linux første gang er at man ikke forventer at det virker på samme måte som windows, for det gjør det ikke. Gå man inn som n windowsbruker kan mye virke vanskelig og ulogisk. Går man derimt inn med åpen sinn og jobber med systemet og ikke mot det, få man en god hverdag ganske fort. den vansligste feilen nye brukere gjør er under installering av programmer, der man i linux har en pakkebehandler som gjør hele jobben i stede for at man går inn i nettleseren, laster ned og installerer manuelt (som de fleste prøver seg på, feiler, for deretter å klage på forumet og si at linux er dårlig og vanskelig å bruke).

 

Håper det vil gå bra for deg. Hardware'en din virker forresten grei, og tror du får drivere til alt ut av boksen. Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg forstår at det er en del ting å sette seg inn i men vil det være verd det i form av stabilitet? og vil linux være mindre krevende for denne maskinen enn windows xp?

 

Det med filsystem er det som forvirrer meg mest. vil en linux server og en windows maskin kunne utveklse filer uten noe som helst stress og uten risiko for korrumpering. Vil filene konverteres mellom ulike filformater hver gang de flyttes fra en maskin til en annen?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vel, etter en lang periode med XP vurderer jeg igjen å bytte til Ubuntu på serveren min i anledgning oppgradering til en Athlon X2 platform.

I tillegg til kravene listet ovenfor har jeg også behov for å kunne kjøre en Apache webserver. Jeg har nemlig tenkt å lære meg litt PHP.

 

Det største spørsmålet gjennstår fremdeles: vil en linux server og en windows XP eller Vista maskin fungere sammen på samme netverk, og vil de kunne utveklse filer uten noe som helst stress og risiko for korrumpering. Vil filene konverteres mellom ulike filformater hver gang de flyttes fra en maskin til en annen? Hvordan fungerer egentlig dette?

Lenke til kommentar
Det største spørsmålet gjennstår fremdeles: vil en linux server og en windows XP eller Vista maskin fungere sammen på samme netverk, og vil de kunne utveklse filer uten noe som helst stress og risiko for korrumpering. Vil filene konverteres mellom ulike filformater hver gang de flyttes fra en maskin til en annen? Hvordan fungerer egentlig dette?

9579712[/snapback]

 

Ulike filformater?

Filene er de samme, uansett hvor de lagres, det skjer ingen konvertering eller modifisering av filene, de bare kopieres/flyttes/whatever du vil gjøre med dem.

Eneste forskjellen er at de lagres (lokalt på linux-maskinen) på et annet filsystem. Aksessering av filer over nettverk skjer via Samba, som er en implementasjon av SMB/CIFS-protokollene på Unix/Linux. Dette vil for en windows-maskin se akkurat ut som en annen deltaker i windows-nettverket, og de snakker samme "språk".

 

Jeg har hatt en linux-server stående siden 2001, og har aldri hatt en korrupt fil.

Lenke til kommentar
Heisann. jeg lurer på om ubuntu vil være et godt valg for meg.

 

Jeg har en gammel nForce 2 basert pc med 512 MB RAM, med ATI Radeon 9250 AGP skjermkort  onboard 100MB NIC og  PCI addon D-LINK DG-E 530 Gigabyte NIC

Holder i massevis. (K)Ubuntu er et glimrende valg. Du kan ta inn internet på den ene nic'en, og forwarde port 80 pluss andre porter du vil åpne til maskiner på den andre nic'en. Det mest elegante er likevel å kjøre mye av funksjonaliteten du er ute etter direkte på routeren med OpenWrt. OpenWrt på en wrt54GL router er dønn stabil, jeg har faktisk ikke bootet min for annet enn firmware upgrade. Hvis du skal bruke maskinen din til f.eks. brannmur må den være opp hele tiden, og det er ikke like praktisk.

 

Den må kunne gjøre følgende.

* Laste ned torrents (helst uTorrent).

Bruk ktorrent istedet, du vil ikke savne noe. Hvis du er helt hjernevasket kjører du utorrent gjennom wine.

* Administreres lokalt og via LAN og Internet (Med noe som ligner Remote Desktop)

* Fungere som filserver for Vista MCE

* Fungere som Print server (senere)

* Fungere som FTP server

Dette er detaljert beskrevet i sticky tråden min ovenfor.
* Fungere som NAS

* Fungere som DHCP server

* Fungere som brannvegg

* Kjøre bandwith limiting på LAN

Dette gjør routeren din for deg. enkelt gjennom web-interfacen. Bandwidth kontroll går under betegnelsen "quality of service", du finner det under fanebladet QoS. Sjekk sticky tråden for oppsett og støttede routere.
* Bruke minimalt med ressurser

* Kjøre Firefox

Du har ingen problemer med din hardware, og firefox intstallerer du med et par klikk i pakkeprogram.

Serveren kjører for tiden på XP....jeg har null  erfaring med linux.

Er det noen som har noen tips?

Er det noe jeg har oversett?

Er det noe av det ovenfor som er vanskelig/ustabilt/komplisert/ kort noe som med høy sannsynlighet vil føre til mye nedetid?

8520387[/snapback]

Nei.

 

Installering av apache, php og mysql er gjort med et par museklikk, sjekk guiden. Du har større sjanse for korrumpering av filer i XP med det lukkede filformatet, som Sokkalf sier skjer kommunikasjon over protokoller slik som Samba, det er trygt.

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for svar. Da blir det linux på serveren i nærmeste fremtid.

 

Holder i massevis. (K)Ubuntu er et glimrende valg. Du kan ta inn internet på den ene nic'en, og forwarde port 80 pluss andre porter du vil åpne til maskiner på den andre nic'en. Det mest elegante er likevel å kjøre mye av funksjonaliteten du er ute etter direkte på routeren med OpenWrt. OpenWrt på en wrt54GL router er dønn stabil, jeg har faktisk ikke bootet min for annet enn firmware upgrade. Hvis du skal bruke maskinen din til f.eks. brannmur må den være opp hele tiden, og det er ikke like praktisk.

 

Jeg har tenkt å oppgradere serveren til nf4 slik at jeg får to gigabyte NICs og flere SATAporter. Jeg kommer ikke til å kjøpe ny router da jeg ikke har tenkt å bruke ekstra penger på dette prosjektet, men jeg går ut i fra at jeg kan bruke serveren i stedet til å kontrollere LAN og båndbredde til andre i huset?

 

Ulike filformater?

Filene er de samme, uansett hvor de lagres, det skjer ingen konvertering eller modifisering av filene, de bare kopieres/flyttes/whatever du vil gjøre med dem.

Eneste forskjellen er at de lagres (lokalt på linux-maskinen) på et annet filsystem. Aksessering av filer over nettverk skjer via Samba, som er en implementasjon av SMB/CIFS-protokollene på Unix/Linux. Dette vil for en windows-maskin se akkurat ut som en annen deltaker i windows-nettverket, og de snakker samme "språk".

 

Ok, så dette problemet oppstår kun dersom man kjører linux og windows på samme maskin?

Lenke til kommentar

Problem med at de ulike operativsystemen ikke uten videre kan lese hverandres filer? Det står jo haugevis på nettet om å ha felles FAT32 partisjon for at de skal kunne lese felles filer...

 

Ellers lurer jeg litt på om jeg bare kan plugge mine eksisterende NTFS disker rett i ubuntu serveren, eller må diskene formatteres på nytt?

Lenke til kommentar
Takk for god info til en linux noob.

 

Hva må til for å få min eksisterende data over på filserveren da? Må jeg overføre den via nettverket etter at ubuntu er oppe og går? Det er snakk om ca 1TB med filmer, bilder og musikk.

9592720[/snapback]

Det kan du gjøre. Eller så kan du sette disken du har data på inn i serveren, og overføre direkte.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som begynte å lure på hvorfor du skal ha Firefox på en server?

9593868[/snapback]

Gammel vane bare. Liker Firefox og tenkte ikke over hvilke alternativ som finnes.

Med tanke på torrentprogrammer så har du også TorrentFlux, som er web-basert.

Remote Desktop = VNC (Eller NX)

9593868[/snapback]

Takk, godt å vite.

 

Det kan du gjøre. Eller så kan du sette disken du har data på inn i serveren, og overføre direkte

Mener du konvertere eller overføre? Hvis du mener de siste har du nettopp bekreftet det var redd for, nemlig at jeg må kjøpe en ny disk for å konvertere til nytt filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...