Gå til innhold

32-bits windows på 64-bits maskin fra ElKjøp?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt en HP med en Turion 64 x 2 prosessor. Altså 64-bits.

 

Det jeg sitter og klør meg i hue av her er hvorfor i huleste heiteste har Elkjøp installert 32-bits windows vista på en 64-bits maskin?

 

Hva skulle gevinsten med det være? Greit nok at det blir mer kompatibelt. Men jeg mister jo også endel ytelse..

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du mister ikke noe ytelse, prosessoren er en hybrid prosessor som klarer 32 og 64bits. pr dags dato er det ingen ytelse og hente på det pga at nesten ingen program er kodet til 64bits. Eneste du oppnår med og kjøre 64bits os er kompatiblitetsproblemer, er kun vist du skal ha 4gb med ram eller mer du trenger 64bits os

Lenke til kommentar
du mister ikke noe ytelse, prosessoren er en hybrid prosessor som klarer 32 og 64bits. pr dags dato er det ingen ytelse og hente på det pga at nesten ingen program er kodet til 64bits. Eneste du oppnår med og kjøre 64bits os er kompatiblitetsproblemer, er kun vist du skal ha 4gb med ram eller mer du trenger 64bits os

8497884[/snapback]

Sier meg sterkt uenig i det der. Det ER ytelse å hente. Overgangen 32bit -> 64bit medfører mer enn bare mulighet for å addressere over 4GB RAM. Det ble innført nye innstruksjoner, register osv., og disse gir bedre ytelse.
Lenke til kommentar
Det hjelper ikke stort når 99% av applikasjonene man kjører er 32bits og Win64bits emulerer 32 vha WOW.

8498569[/snapback]

Nå emulerer ikke 64bits Windows noe som helst, og at applikasjonen ikke utnytter betyr ikke at man ikke får bedre ytelse. Applikasjonen må uannsett bruke kernelen og den vil jo utnytte prosessoren.

 

Det ER ytelse å hente
Innbiller meg at jeg har lest at det er cirka 15% raskere med 64-bit OS og CPU i forhold til 32-bit...

8498570[/snapback]

Ja, sies å være noe slikt.
Lenke til kommentar

Hvis ingen kjøpte 32 bit versjonen så hadde drivere blitt først gitt ut for 64 bit versjonen og de som lager programm hadde laget versjoner som utnyttet 64 bit. Derfor annbefaler jeg alle til å kjøpe 64 bit versjonen av Vista eller XP.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Jeg har mistanke til at det er vanlig at produsentene gir med 32bit Windows fordi de mangler drivere til 64bit-utgaven.

 

Windows 64bit emulerer ikke noe som helst og kjører native 32bit kode akkurat like bra som på 32bit Windows. Den eneste ytelseforskjellen man finner er i 64bit programmer som yter litt bedre.

 

Kompatibiliteten er ganske bra selv om den ikke er helt på høyde med 32bit ennå. Maskinvarekompatibiliteten skal ikke være noe problem så lenge produsenten selv har installert og dermed sørget for alle driverne som trengs. Programvarekompatibiliteten er ganske bra, men altså ikke helt på høyde med 32bit windows. Det er først og fremst programmer som er tett koblet til drivere som får problemer. F.eks Deamontools og virusfjernere, men de fleste slike problemer med vanlige programmer skal være fikset nå.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor HP/elkjøp har valgt 32bit-utgaven. Hvis det står noe om 64bit-støtte på pakka, i manualen eller i reklamen så ville jeg krevd at maskinen blir utstyrt med den støtten det reklameres for.

Lenke til kommentar

The WOW64 "emulator" .

http://msdn.microsoft.com/library/default....ion_details.asp

 

 

Edit :

Misconceptions about Windows Vista x64 Edition

Operating systems such as Windows Vista x64 Edition are not automatically faster than their 32-bit counterparts. In some cases, they may even perform slower because of the larger pointers as well unrelated OS overhead. Overall, an application’s performance depends on what it is used for and how it is implemented. Emulated applications running within the Windows on Windows 64 layer (discussed in more detail later in this article) will not be able to address any more memory than they could on a 32-bit system.

 

Drivers supported by Windows Vista x64 Edition will not necessarily be supported by the 64-bit edition of Windows XP. National Instruments will support Windows Vista x64 Edition with driver releases and software updates, but there are no plans for NI to support Windows XP x64 Edition.

http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/5709

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...