Gå til innhold

Hvordan er Lord Of The Rings Online?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. vurderer sterkt å kjøpe dette spillet, men er ikke sikker på om PCn' tar det. :hmm:  Så det jeg lurer på er; trenger man noe veldig bedre PC for å spille LOTRO i forhold til WoW?

På forhånd takk :roll:

8620978[/snapback]

litt bedre iallefall.. sitter selv med amd athlong 3200+ 2.0ghz, 2gb ram og 6600GT 128Mb.. kjører på low med 1680x1050 oppløsning

Lenke til kommentar

Jeg har en guardian lvl 15.

Som guardian er du tank(du holder mobsene unna de andre).

Guardian får heavyarmor på lvl 15, noe f.eks champion ikke får før på lvl 20.

Guardian bruker Sverd/hammer/øks + shield

 

Guardian har mest armor og kan derfor holde seg i live mye lengre enn de andre klassene, uten healing.

8617844[/snapback]

 

 

Har spilt litt burglar. Lvl 15 nå.

 

Syntes det er en artig klasse.

Sneak ability gjør bl.a at jeg kan solo fellowship quests hvor du skal plukke opp ting.   :thumbup:

I fellowship kan man bruke ability som gjør at man trigger fellowship traits.  :w00t:

Dual wield gir bra damage.  :cool:

Burglar gir meg mulighet til og pick pocket etter bra drops.  :whistle:

Har ability som stunner eventuelt adds.  :ohmy:

Og sneak attack ikke minst.   :ph34r:

 

Vil dere lese litt om de forskjellige klassene anbefaler jeg og gå inn på det offisielle forumet hos Codemasters eventuelt USA sine sider.

 

Her er det forum for hver enkelt klasse som gir deg tips og råd om hvordan du best kan utnytte mulighetene  :)

8618327[/snapback]

 

 

Tusen takk for svarene deres :) har startet meg en liten hobbit burgeler nå, veldig morsomt. :dribble:

Endret av Mindor_1
Lenke til kommentar

Du velger ikke professions, men "vocations", som består av 3 gitte professions..

 

Lore-Master bruker light-armour, så slikt sett ville jeg ha valg en vocation som inneholder "tailor"..

 

Ellers så (tror jeg) du trenger å lære litt historie, så slikt sett trenger du "scholar", som er litt kjekt..

 

Valget som jeg vil gi deg er "Explorer", eller "Historian" ..

 

Jeg er hunter og har Explorer som vocation.. pga tailoring.. kjekt å lage sine egne klær og selge! :)

 

Historian har jeg ikke prøvd, men det er det eneste som inneholder "scholar" som jeg tror Lore-Master bruker en del..

Lenke til kommentar
Hmm er lvl 14 nå, ferdig med alle quests i Ered Luin ser det ut som, hvor går jeg nå ? bree-town ? fikk chapter 1 quest der iallefall så jeg.

8623409[/snapback]

 

Pakken min fra Play.com ble "posted" i går formiddag, så jeg har den vel i løpet av en måned, siden prisen ble på 260kr så må den jo innom tollen, og da regner jeg med at det tar sin tid før jeg får den ^^

 

Lore-master i LotrO skal bli spennende :D

 

Prøvde faktisk bare Champion og Guardian i betaen \o/

Lenke til kommentar

Vel etter å ha lest gjennom hele denne tråden fant jeg ut at jeg skulle gi LOTRO en sjanse. Jeg har spilt WoW i over 2 år (siden det ble sluppet) og var på ingen måte gått lei det heller. Syntes end game i WoW passer meg bra og med Burning Crusade expansion så er det massevis av quester, en del av de bedre designet enn tidligere (noen nye game mechanics). Og siden jeg er i et stort guild kan jeg også raide instanser, noe jeg også trives med.

 

Ved første øyekast virket LOTRO ganske pent på skjermbildene, men ikke så vanvittig mye bedre enn WoW. Det som får folk til å syntes grafikken i WoW er så dårlig er fordi de bruker en litt mer "vivid" palette for å få litt kraftigere fargetone på områdene. WoW art direction er helt topp spør du meg med en fantastisk variasjon på alle områdene (ja det er svært mange forskjellige settings hvis du har vært overalt).

 

LOTRO er mer realistisk i fargene og selvsagt er modellene også mer "realistisk" (i den grad Tolkiens univers kan kalles det). Texturene har til tider betraktelig høyere oppløsning enn i WoW, men modeller på f.eks bygninger er ikke nødvendig noe særlig bedre, det bare ser bedre ut pga texturene. En annen ting som skiller LOTRO fra WoW er at de bruker ekte reflections og refractions. Så vann ser veldig pent ut, noe man bør forvente av et spill i dag. Jeg har selv sagt mange ganger at hvis Blizzard hadde laget skikkelig vann i WoW så ville alle sagt at grafikken så veeeldig mye bedre ut. Bevegelsene og animasjonene i LOTRO er også mer detaljerte og virker mer variert, både hos spillerene og hos NPCer. Animasjonene er også "treigere" og mer realistiske uten at nødvendigvis kampen varer lengre. Inntrykket er likevel at WoW sitt kampsystem er litt mer responsivt.

 

Så hvordan er spillet ellers? Jo kontrollene er helt dønn likt. ASWD for å styre retning, QE for strafing, holde nede høyre mus for å styre view opp ned og styre retning, venstre for å bare stille viewpoints. Identisk. Her har de tatt alt det gode fra WoW og andre spill. Interfacet er jo også mistenkelig likt, bare byttet om littegrann på toolbars. Jeg har ikke rukket å sjekke UI instillinger fullt så iconer og slikt kan bli litt lite hvis man da ikke kan justere skalering slik som i WoW. I WoW er iconer også renere og mer stilistisk enn i LOTRO - personlig foretrekker jeg WoW sitt UI her da det blir ofte litt for grumsete iconer i LOTRO. Vindus dekorasjon og andre ting syntes jeg også er penere i WoW. Knapper er ofte litt "odd" plassert og veldig små i LOTRO vinduene. De trenger et lite løft blant GUI utviklerene syntes jeg.

 

En overraskelse er jo også at man har alle bag'er med maks størrelse noe jeg heller betrakter som et minus siden jeg også syntes bag'er er oppgraderings-verdig på lik linje som utstyret man har på seg. I WoW var det alltid gøy å endelig kunne få seg en oppgradert bag, enda det bare betydde 2 flere slots. I startområdet merker man også at man strengt tatt ikke trenger så mye bagger da man ikke engang fyller opp den første så en gradvis oppgradering kunne funket fint her også. Jeg vet ikke om man har en bank slik som i WoW så det kan hende det er meningen man skal ha med seg alt man eier hele tiden - i så fall er det jo reellt mindre bagplass enn i WoW. Noen andre kan kanskje informere om dette.

 

Jeg har som sagt bare spilt intro-området og bare rukket å bli level 5 så jeg kan ikke uttale meg om noe mer enn der. Det er interessant at det virker mer story-drevet hvor man blir slengt inn i en slags "instansiert playable cut-scene" som fungerer veldig bra. Dette mangler WoW big-time, og generelt virker det som de har vært flinkere med filmer og slikt for å forklare rasene og klassene i starten, dette var også pent.

 

Questene jeg har fått til nå har vært av typen:

- Drep N antall monstre (stort sett 5 eller 6 monstre)

- Loot N antall items fra monstre (drop rate var 100% på disse så langt)

- Snakk med han eller henne

- Utforsk et sted og finn et objekt

- Knært et navngitt monster (miniboss)

 

Så foreløpig er quest mechanics veldig lik egentlig, eneste er at foreløpig er drop rate 100% på items man trenger til en quest, noe som er meget positivt - samt at man ikke med en gang får quester om å drepe 30 av hver type monster - noe det er alt for mye av i WoW. En annen positiv egenskap er at quest log'en er en del bedre siden man kan lese hele quest serien. Quest rewards virker også ganske bra.

 

Titler er jo også en ny gøy sak, i WoW var det basert på honor med det gamle PvP ranking systemet og nå er det ingenting der (annet enn man kan ta tittel etter høyeste ranking man hadde før). I LOTRO får man muligheten til å ta i bruk flere titler alt etter hva man har oppnådd, jeg klarte jo å overleve til level 5 og fikk "The wary" tittelen som jeg kunne velge å benytte. Slike små ting gjør RPG delen litt mer interessant, noe det virker som de har hatt mer fokus på enn i WoW.

 

Traits er noe jeg ikke har rukket å se på annet enn at jeg ser det var mulig å bygge opp en trait som ville gi meg +1 vitality eller noe sånt hvis jeg gjorde alle questene i et område. Det kan virke som at stats-oppgraderinger vil skje mye sjeldnere enn i WoW siden det ikke er en naturlig del av leveling hvor man distribuerer "poeng". Men på en annen måte kan man med traits øke stats og egenskaper i retninger karakteren ikke nødvendigvis var laget for. Slikt åpner for mer customization, men det gjenstår å se om det har noe reell nytte eller om det blir en feil avsporing.

 

Ytelsesmessig var jeg også positiv overrasket, på min P4 3.0 Ghz med 9800gt kort så kjører jeg med alle detaljer på fullt og 1280x1024. Aller helst kunne jeg tenke meg å kjøre native skjerm oppløsning på 1600x1200 og 4xAA men da sliter nok systemet mitt. Sjansen er stor for at jeg oppgraderer til et 8800gts snart, og da regner jeg med at jeg kan kjøre det bra i den oppløsningen også. Det eneste jeg la merke til i spillet var til tider "jerky movements", altså karakteren hoppet og skippet litt fremover, og til tider hang animasjonen slik at han "surfet" på bakken. Dette så jeg både hos meg og andre spillere rundt meg og ligner mye på barnesykdommene WoW hadde også i starten. Kan hende Snowborn serveren er litt overloaded.

 

Jeg valgte forøvrig Lore-Master, noe som er en miks av en caster og hunter i WoW. Man bruker debuff spells på mobs (DOTs) og har ranged fire spells samt en pet som man kan bruke til å styre mobs vekk eller angripe midlertidig. Interessant er det også at jeg også tidlig fikk en healing spell så det virker som en bra hybrid, bortsett fra tanking som den ikke vil gjøre særlig bra med cloth armor.

 

Det er en del andre interessante game mechanics som jeg vil også kommentere. En av de er at mobs ikke nødvendigvis angriper deg med en gang. De kan knurre og være sint på deg men hvis du kommer deg unna fort så lar de deg være. Dette er en veldig bra mechanic og på mange måter mer realistisk. Enkelte mobs angriper deg med en gang vel å merke, og som i WoW kan de rømme når de ser kampen er i deres disfavør.

 

En annen morsom sak er hva du kan ha på deg, her er det veldig likt WoW med equip slots, men man har f.eks. 2 bracers slot'er som øker customization her. Man har 2 ringer, 1 neck og 2 trinket sloter som i WoW også. I tillegg har man 4 "weapon" slot'er samt en bag slot, tydligvis en slags ekstra trinket slot man kan bære et idol eller noe annet. Som sagt, jeg rakk bare å bli level 5 så det er grenser til hva jeg fikk av drops. :)

 

Man kan jo ikke overse et viktig aspekt ved LOTRO da, nemlig Tolkiens univers - er man glad i bøkene hans så virker det ganske tro til den verden, og man føler seg litt "hjemme" i settingen. Man har jo berørt mye RPG opp gjennom tiden, men i LOTRO føler jeg at jeg er nærmere det jeg følte når jeg leste Hobbiten og Ringenes Herre første gang. Liker du Tolkien så liker du nok LOTRO også.

 

Vel det ble en lang post dette, men tenkte WoW spillere ville ha noe mer informasjon en "whoo kult, dødsrått spill" fra andre som bare rakk å bli level 20 i WoW før de gav opp. :)

Lenke til kommentar

Meget flott innlegg! :thumbup:

 

Selv var jeg ikke ute etter noen sammenligning, siden jeg ikke er WoW-fan (men, jeg er ikke negativ til WoW).. men, det var allikevel en flott post og mange postivive og negative aspekter! :)

 

Mange lengtet nok etter en slik en! ;)

Lenke til kommentar

Fabelaktig skrevet johncl :-)

 

ser selv likhetene med WoW, men det er ikke til å ungå, WoW har jo også igjen lånt av andre MMORPG spill :-), men grunnet spiller antallet på Wow er det veldig lett å sammenligne WoW med alt av MMO som kommer fram over.

 

noe som etter min mening er både bra, men også dårlig.

 

men la oss nå ikke starte en wow debatt :-)

 

alt jeg kan si er at etter flere år med WoW på høyt nivå er dette ett fabelaktig avbrekk.

 

Titlene som du nevner er en av de små tingene som gjør spillet mer interesangt, samt at deeds også gir en ganske grei belønning for grinding i form av traits, og slikt.

 

noen traits er passive bonuser som HP økning etc, andre gir deg noen skills.

 

som for eksempel Headbutt som jeg fikk til min kjære guardian :-)

 

dette systemet med titler er jo heller ikke unikt, Everquest 2 hadde det også, men ikke i like stor grad.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarene. :)

 

LOTRO står fint på egne ben uten å nødvendigvis sammenlignes så for de som ikke har noe online RPG erfaring fra før kan jeg anbefale det. Men det er vel ikke å stikke under en stol at WoWs popularitet vil automatisk gjøre det interessant å sammenligne litt. Selv har jeg savnet mer RP elementer i WoW, og føler Blizzard har låst seg litt fast i problemene med balanse og slikt pga PvP systemet. Dermed vil de også begrense rammene for spillet på mange områder. LOTRO ser ut til å ha friere tøyler i så måte og er på den måten en friskt pust. Uansett vil tiden vise om det griper like bra som WoW gjorde for meg, men for øyeblikket gleder jeg meg å besøke middle earth igjen. :)

 

Jeg liker WoW fremdeles mye og kommer nok til å holde liv i karakteren min en god stund før jeg gir opp. Men det er også mange gode gamle spillere fra guildet som har sluttet i det siste - og for å være ærlig så mister WoW mye av sin sjarm når det sosiale og folkene man har blitt så godt kjent med forsvinner. Jeg skulle tro at LOTRO vil også etterhvert føles slik men la meg for all del ikke ta sorgene på forskudd. :) Akkurat nå er det en ny verden med mye historier og quester som venter - samt masse nye folk jeg kan bli kjent med underveis. Snakkes kanskje på Snowborn engang da... :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med lotro i forhold til wow med hvor avhengighetsskapende det er?

 

Når jeg spilte wow satt jeg kanskje litt for lenge enkelte ganger og spilte nok litt for mye, vil helst ikke komme inn på den stien igjen og har veldig lyst til å spille et MMORPG spill :roll:

 

Er lotro noe å anbefale?

Endret av Apevia
Lenke til kommentar
Hvordan er det med lotro i forhold til wow med hvor avhengighetsskapende det er?

 

Når jeg spilte wow satt jeg kanskje litt for lenge enkelte ganger og spilte nok litt for mye, vil helst ikke komme inn på den stien igjen og har veldig lyst til å spille et MMORPG spill :roll:

 

Er lotro noe å anbefale?

8624702[/snapback]

 

Alle MMO-spill er vel "avhengighetsdanende", men med LOTRO så er det vel lettere å stoppe med noe og fortsette senere, jeg har forsåvidt bare blitt lvl 8, så jeg har ikke så mye å si, men jeg føler i hverfall at det er sånn. :)

 

For øyeblikket er jeg veldig "into it" og kan ikke vente til jeg kommer hjem. :cool:

 

Kenny- out.

Lenke til kommentar

Hehe, ja er enig med Kenny her. Alle disse spillene er bygget på samme reward-system og kan dermed være svært avhengighetsskapende. LOTRO er ganske lik WoW på den måten at man kan jo velge å bare løse et par quester og så slutte av når som helst. Det som var vanskelig i WoW var at når man skulle inn i store raid så måtte man "committe" seg for gjerne 4 timer i slengen, noe som gjør det spillet litt slitsomt hvis man i tillegg prøver å rekke over annen solo-spilling.

 

Jeg er litt spent på hvordan LOTRO er på dette området - jeg ser det er et slags raid vindu der også med 4 grupper, altså totalt 24 spillere. Så jeg skulle tro det kan lett bli samme greien her også på end-game instanser. Men på en annen måte kan de jo ha gjort det på en slik måte at alle som er med får nyte godt av instansen og ikke bare et fåtall slik det er i WoW (etter min mening syntes jeg hver boss i instanser bør droppe rikelig med loot for alle). Det vil i såfall redusere behovet for å "grinde" en instans for ting, noe som kan ta laaaang tid i WoW siden man blir sittende i mange timer hver gang.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...