Gå til innhold

20 år og ingen studiemuligheter?


bajs

Anbefalte innlegg

Ok så, hei er en 20 år gammel jente/kvinne, kall det hva du enn ønsker.

 

Ungdomsårene går fortere enn man tror og her er jeg, ingen peiling på hva jeg skal gjøre dette året eller årene fremover, og må innrømme at jeg har blitt ganske redd jeg ikke har noen valg.

 

Jeg har aldri jobbet bortsett fra 1uke som telefonselger par år siden og det var det.

Jeg gikk Grunnkurs helse og sosial, og andre året på helsesekretær.

 

Tredje året kom jeg inn på Hjelpepleier og angret, så bytter jeg samme dagen til tannlegesekretær.

Ting så ut som de kom til å funke, jeg flyttet ut til hybel alene, og da skulle skoleåret starte, jeg var der 1 dag og jeg kunne bare ikke forsette, psykiske og hva enn grunner, likte det ikke.

 

Jeg droppet ut det året, flyttet hjem igjen og fortsatte å spille World of Warcraft.

Hele det året gjorde jeg ingenting men å spille.

Så ok, jeg fikk søkt meg inn på allmenfaglig påbygging som jeg trodde jeg klarte, vel jeg klarte det dette året helt til januar hvor jeg fikk en sammenbrudd og har ikke vært på skolen fra da.

 

Her er jeg, 20 år, uten fullført videregående, og ikke noen studiekompetanse.

 

Hvilken valg har jeg til utdanning? Jeg klarer ikke å bare være hjemme lengre, og jeg ser ikke mye muligheter med jobb med min 'utdanning' og jobberfaring.

 

Jeg har virkelig lyst å studere, noe, vet ikke hva.

Da ligger problemet i at jeg mangler den studiekompentansen.

 

Er den noen som har noe liknende erfarming eller har noen råd til meg? Anbefalinger på skoler, ting jeg kan gjøre uten den kompentansen, eller å ta den.

 

Setter pris på all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta de fagene du trenger for studiekompetanse som privatist ved en vgs i nærheten, og finn deg en lettvint jobb du kan takle. Kan være greit å melde seg opp hos aetat/manpower e.l og se om de finner noe lurt til deg.

Eventuelt ta kompetansekurs fra en eller annen privatskole, de har vanligvis opplegg med bra oppfølging som gjør at du kjapt blir ferdig med det du må ha for kompetanse.

 

Det er aldri for seint å studere noe, og jobber du/tar fag, har du god tid til å tenke på hva du har lyst til senere. Kan være du får litt inspirasjon fra å ta VGS fag.

 

Og å kutte litt av WoW spillingen skader nok ikke heller :p

Lenke til kommentar

Jeg vet om mennesker som er godt over 30 år som har tatt artium-fagene som privatist for å få generell studiekompetanse, så det er aldri for sent :)

 

Men slik som han over meg her skriver burde du ta de fagene du mangler for generell studiekompetanse som privatist ved en videregående skole i nærheten. Med generell studiekompetanse kan du søke på alle offentlige norske høyskoler og universiteter, og her er det utrolig mye å velge mellom! Så du har veldig mange muligheter du kan velge mellom senere når du har blitt mer sikker på hva du vil gjøre videre.

 

Forøvrig trenger du ikke generell studiekompetanse for å søke hos NITH, men dette er en privatskole slik at du må betale både skolepenger (for utdanninga) og levekostnader. Til motsetning er offentlige høyskoler og universiteter helt gratis (med unntak av studieavgift på noen hundrelapper pr. semester). Jeg vil uansett anbefale deg å ta generell studiekompetanse slik at du får bedre tid på deg og at du får flere muligheter senere når du er klar til å begynne med studier, samt at du da kan søke på de gratis høyskolene/universitetene. Det er langt ifra negativt med generell studiekompetanse når du også skal søke jobb senere. :)

 

Edit: Jeg ser nå at NITH enten har innført krav om generell studiekompetanse de senere årene, eller at jeg forveksler NITH med en annen privatskole.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Tredje året kom jeg inn på Hjelpepleier og angret, så bytter jeg samme dagen til tannlegesekretær.

8488633[/snapback]

Tingen er, jeg mangler ALLE fagene fordi jeg droppet ut. :/

8488775[/snapback]

Siden du kom inn på VK2 (tredje året) må det jo være noen fag du har bestått?

Nå husker jeg ikke samtlige fag man må ha for generell studiekompetanse, men vet i hvertfall man må ha naturfag, norsk hoved- og sidemål, matte, engelsk, samfunnsfag og nyere historie om jeg ikke bommer helt nå. Har du ingen av disse?

Lenke til kommentar

Privatist kan alle være, det er ingen krav.

Bare å gå til kontoret på en VGS og få påmeldingsslipp. Koster litt pr fag, men er ikke store slumpen.

Det du trenger:

"For å få godkjent generell studiekompetanse kreves det en kombinasjon av utdanning/praksis og bestemte fag. Fagkravene for generell studiekompetansene er: Norsk (14 uketimer), engelsk (5 uketimer), matematikk (5 uketimer), naturfag (5 uketimer), nyere historie (4 uketimer) og samfunnsfag (3 uketimer)."

Du kan ta så lite/mye du vil som privatist, og som oftest, hvis det er plass i klassene, kan du hospitsere (dvs sitte i klasserommet og følge undervisning) ved å forhøre deg med lærerne. Mer info får du på skolen.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som om du er i noe drømmesituasjon akkurat nei. Hva med å gå til en karriereveileder og høre om muligheter?

 

Jeg vet det er litt frekt, men har ikke foreldrene dine følt noe ansvar, når du bare sitter hjemme og spiller WoW hele dagen i et helt år?

En annen ting er at du akkurat har gjort det. Har ingen erfaring eller eksempler, men jeg føler på meg at en arbeidsgiver ikke setter stor pris på et helt år som hull i CV'en.

 

Først av alt ville jeg skaffet meg generell studiekompetanse (GS) hvis jeg var deg. Og så ville jeg funnet ut av hva du virkelig vil. Gjerne tenk over det mens du skaffer deg GS, slik at det får kvernet litt i hodet først.

Lenke til kommentar
Tredje året kom jeg inn på Hjelpepleier og angret, så bytter jeg samme dagen til tannlegesekretær.

8488633[/snapback]

Tingen er, jeg mangler ALLE fagene fordi jeg droppet ut. :/

8488775[/snapback]

Siden du kom inn på VK2 (tredje året) må det jo være noen fag du har bestått?

Nå husker jeg ikke samtlige fag man må ha for generell studiekompetanse, men vet i hvertfall man må ha naturfag, norsk hoved- og sidemål, matte, engelsk, samfunnsfag og nyere historie om jeg ikke bommer helt nå. Har du ingen av disse?

8488838[/snapback]

 

Da tenkte jeg på det året jeg hadde nå, (tredje året mitt) general studiekompetanse, jeg har ikke bestått noen av de fagene, men fagene fra GK og vk1 har jeg stort sett bestått.

Lenke til kommentar
Da tenkte jeg på det året jeg hadde nå, (tredje året mitt) general studiekompetanse, jeg har ikke bestått noen av de fagene, men fagene fra GK og vk1 har jeg stort sett bestått.

8488878[/snapback]

Ah, da misforsto jeg. Jeg trodde dere hadde de fleste av generell studiekompetanse-fagene i førsteklassen på grunnkurs (GK). :)

Men om du skulle ha bestått ett eller flere av fagene jeg nevnte trenger du ikke ta disse om igjen om du melder deg opp til privatist.

Lenke til kommentar
Heh, jeg er i akkuratt samme situasjon selv nå. Skal  ta allmenn påbygning for generell studie kompetanse til høsten så får vi se hva som skjer. Man har i hvertfall en god del flere alternativ med GS :)

8488879[/snapback]

Beklager til bajs for off-topic i tråden hennes, men kanskje dette er relevant for å motivere bajs også:

 

Men det er absolutt å anbefale å bite tennene sammen dette ene året og få generell studiekompetanse (GENS) ja. Er utrolig mye å velge i når du har fått GENS og kan begynne på høyskoler og universiteter, og når du begynner her velger man utdanningen selv slik at interessene for fagene kommer mer naturlig enn f.eks videregående. Spesielt høyskoler er veldig fint her siden man fokuserer på spisskompetanse slik at man ikke må holde på med masse fag som kanskje er mer eller mindre irrelevant for hva man studerer og som man kanskje dermed ikke har så stor interesse av.

 

Slik var det i hvert fall for meg. Pinte meg igjennom videregående, men det var først på universitetet det ble gøy og spennende å studere. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Mitt eneste råd i denne saken er å avinstallere WoW. Jeg slet med samme problemer i på GK og VK1 da jeg fokuserte all min fritid på World of Warcraft og ellers lite på skole arbeid etc. Etter en stund så begynte jeg å tenke litt over hva spillet egentlig gav meg, og det fikk meg til å trappe ned drastisk og så godt som slutte. Etter dette har jeg steget vanvittig i karakterer og skaffet meg drømme lærling plass.

 

Jeg vet det høres kanskje litt dumt ut, men mitt tips til ditt første steg er nok å kvitte deg med spillet for godt. Sett deg ned og tenk over hva spillet gir i forhold til hva det tar fra deg, da vil du også kanskje se ting du ikke har tenkt over før =)

 

Ønsket deg lykke til med utdanningen videre, håper ting ordner seg.

Lenke til kommentar

Må takke alle som har svart her.

Prøvd å slutte å spille 2-3 ganger men greier det ikke, livssugende når man sitter der og spiller 12 timer om dagen, men har blitt så vandt med det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg hvis jeg ikke spiller. :ermm:

Lenke til kommentar
Må takke alle som har svart her.

Prøvd å slutte å spille 2-3 ganger men greier det ikke, livssugende når man sitter der og spiller 12 timer om dagen, men har blitt så vandt med det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg hvis jeg ikke spiller. :ermm:

8489052[/snapback]

 

Har hørt at man blir lei fort hvis du spiller på privat server.

eller så kan du slette characterne dine, blir kjedelig da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...