Gå til innhold

Tatung 32" til 5000.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som jeg sa i en annen tråd kan 1366x768 bare kjøres ved singel pixel horizontal timing. Og da både tv og grafikkort støtte dette. Etter alle "1000" forum sidene jeg har lest om dette problemet (på leting etter en tv for PC-en med støtte for 1:1 pixelmapping), virker det for meg som at ATI er sterkest på dette med tv støtte. Jeg har også prøvd å lage min egen oppløsning med nvidia control panel / custom resolutions (jeg har 8800gts512 siste drivere), noe som virker svært enkelt.

Men det eneste problemet er at man har ingen mulighet for å forandre horizontal timing, annet enn det som er forhåndsinnstilt fra nvidia sin side. Jeg kan ikke se at det står noe om horizontal timing når jeg klikker på advanced-knappen (hvis jeg ikke er blind da, håper noen sier fra :p).

 

<snip>

 

Aha!

Men det merkelige er at jeg fikk JÆVLIG KLART bilde når jeg tyna 1368x768 med en default template fra powerstrip fra mitt gamle ati-kort. Teksten og bilde var perfekt. Og oppløsningen ble fortsatt detektert som 1360x768 av skjermen. Men da var det noe annen timing-info som ble gal, så bildet flimret/datt ut ved ujevne mellomrom. Dette var med standard EDID. Kjipt. Men dette hadde sikkert ordnet seg hvis jeg hadde hatt de riktige innsillingene istedet for å velge en standardtemplate.

 

Så når alt kommer til alt så ender vi opp med at nvidias custom resolution løsning er for dårlig (med hacked EDID)?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Som jeg sa i en annen tråd kan 1366x768 bare kjøres ved singel pixel horizontal timing. Og da både tv og grafikkort støtte dette. Etter alle "1000" forum sidene jeg har lest om dette problemet (på leting etter en tv for PC-en med støtte for 1:1 pixelmapping), virker det for meg som at ATI er sterkest på dette med tv støtte. Jeg har også prøvd å lage min egen oppløsning med nvidia control panel / custom resolutions (jeg har 8800gts512 siste drivere), noe som virker svært enkelt.

Men det eneste problemet er at man har ingen mulighet for å forandre horizontal timing, annet enn det som er forhåndsinnstilt fra nvidia sin side. Jeg kan ikke se at det står noe om horizontal timing når jeg klikker på advanced-knappen (hvis jeg ikke er blind da, håper noen sier fra :p).

 

<snip>

 

Aha!

Men det merkelige er at jeg fikk JÆVLIG KLART bilde når jeg tyna 1368x768 med en default template fra powerstrip fra mitt gamle ati-kort. Teksten og bilde var perfekt. Og oppløsningen ble fortsatt detektert som 1360x768 av skjermen. Men da var det noe annen timing-info som ble gal, så bildet flimret/datt ut ved ujevne mellomrom. Dette var med standard EDID. Kjipt. Men dette hadde sikkert ordnet seg hvis jeg hadde hatt de riktige innsillingene istedet for å velge en standardtemplate.

 

Så når alt kommer til alt så ender vi opp med at nvidias custom resolution løsning er for dårlig (med hacked EDID)?

 

Den 1368x768 oppløsningen har 8-pixel horizontal timing, vil tro det er derfor det fungerer. Jeg vet ikke om det er noe stor forskjell på det, men 1368x768/1366x768 vil selvfølgelig være bedre/beste. Jeg tror det er den timing greia som er problemet, definitivt nvidia som er problemet hvis du har hacked EDID. Jeg vet ikke mye mere enn det jeg allerede har fortalt, men du kan registrere deg på AVS Forum for å se om noen har ei løsning på dette. Du kan ha en sjanse på nvidia sitt forum også. Det er siste sjanse jeg gir 1366x768 tv'ene før jeg istedet kjøper meg en tv med høyere oppløsning (sikkert det nvidia sikter etter for å selge kraftigere grafikkort, men jeg går ati neste gang og ikke bare for tv støtte).

 

Endring: Fant en tråd på nvidia forummet der en (npgall) sier:

 

"Guys I have a fairly straightforward solution to the EDID + nVidia drivers on Vista problem: get a pair of needle-nose pliers, and pull out pin 12 from your VGA cable.

 

Pin 12 carries the EDID signal from the monitor. Without it, the drivers can't read EDID from the TV/monitor and will let you send whatever resolution you want to it.

 

To avoid potentially runing your VGA cable if you make a mistake, you could get a female->male VGA adapter for about �1/$2, pull the pin out of the adapter, then put the adapter on the end of your VGA cable. The pin came out quite easily from the adapter I got on eBay. Google "VGA pinout" for a diagram.

 

After doing this with an adapter, I now have 1366x768 on my Sony LCD HDTV. Without EDID, unchecking "hide modes this monitor can't display" actually makes all modes available in Vista.

 

Needless to say, don't send any crazy resolutions to your monitor/TV. My TV has been quite forgiving, but others might not be. Removing pin 12 bypasses the supposed "safeguard" EDID provides (albeit a very flawed safeguard).

 

This works on analog VGA cables. I'm not sure if it will work for DVI - check the pinouts if you're using DVI. I'm not using DVI because I can't force the port "on" in Vista.. but that's another problem..."

 

http://forums.nvidia.com/index.php?showtop...iming&st=20

 

Så da ser det ut til at synderen kan være Vista (hvis du bruker det) eller nvidia driverne for Vista som er for strenge på EDID informasjonen. En jeg kjenner som har en 1366x768 tv (billig skrap), har et ati kort nå som fungerer med 1366x768 oppløsning og han selv påstår at han tidligere hadde et nvidia kort som også fungerte med 1366x768. Men det var på XP over VGA.

 

Endring 2: Sjekk wikipedia's bilde info om dvi pinout diagram, og merk deg dette:

 

"Like modern analog VGA connectors, the DVI connector includes pins for the display data channel. DDC2 (a newer version of DDC) allows the graphics adapter to read the monitor's extended display identification data (EDID). If a display supports both analog and digital signals in one input, each input can host a distinct EDID. If both receivers are active, analog EDID is used."

 

Ifølge wiki er dette pinnene du bør blokkere signalet fra:

 

Pin 6 DDC clock

Pin 7 DDC data

 

Wiki link

 

Husk å bruke et adapter, så du ikke ender opp med ødelagt kabel.

Ellers blir det opp til deg om du tørr eller ikke.

 

Endring 3: Forresten ja, så virker det som den horizontal timing innstillingen må være noe som er automatisk. Nå skal jeg slutte :p

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder folk alt dette trøbbelet med DVI-HDMI-overganger og hacket EDID (hva nå det måtte være, og hvilke følger det kan få for garanti/reklamasjonsrett) og hacket kabel når det bare er å bruke VGA-kabel fra VGA på PC til VGA på TV og følge manualen, og få et godt resultat uten bryderi? Blir PC-bildet virkelig merkbart bedre med digitalkabel enn med VGA (analog), eller gjør dere det fordi det er gøy, eller er det en slags digitalfetisj?

 

Jeg har prøvd både med SCART og HDMI mellom TV-en og DVD-spiller. Jeg ser ingen forskjell. Dermed foretrekker jeg SCART, da bildet fra DVD-spilleren kommer med en gang når jeg trykker på SCART på fjernkontrollen, i motsetning til HDMI, der står TV-en og blinker i noen sekunder mens den tenker seg om hvilken oppløsning den skal bruke, og progressiv eller interlaced - det er irriterende. Og dersom kvalitetsforskjellen på PC-bilde er like liten eller ikke-eksisterende mellom VGA og HDMI med DVI-adapter og hacking av TV-en og kabelen, hva er poenget?

Lenke til kommentar
Bildet hos meg får i allefall en helt sykt forskjell med DVI kabel.

Muligens fordi jeg har den Tatung TVen da, og alle analoge signaler tar den ufrivillig nesten. Digitale derimot, de er den glad i :)

Du har en MCGI, der er det DVI-kontakt, og der er det vel også fungerende 1:1 pixelmapping på DVI, så da er den et klart valg dersom du ser at den gir bedre bilde. Men hvorfor vil du nappe ut en pinne av DVI-kabelen - samme grunn som jeg kjøpte bakkenettdekoder før sendingene er offisielt er åpnet - rein nysgjerrighet om det virker og gir noe ekstra man ikke har hatt før? :)

 

Jeg har MCAK. Jeg har ennå ikke koblet til PC, men kommer til å bruke VGA-kontakten når/hvis jeg gjør det. Jeg er skeptisk til å trikse for mye med ting som ikke er dokumentert i manualen på en vare til 5000 kr i garantitida.

Lenke til kommentar
Du har en MCGI, der er det DVI-kontakt, og der er det vel også fungerende 1:1 pixelmapping på DVI, så da er den et klart valg dersom du ser at den gir bedre bilde. Men hvorfor vil du nappe ut en pinne av DVI-kabelen - samme grunn som jeg kjøpte bakkenettdekoder før sendingene er offisielt er åpnet - rein nysgjerrighet om det virker og gir noe ekstra man ikke har hatt før? :)

 

Jeg har MCAK. Jeg har ennå ikke koblet til PC, men kommer til å bruke VGA-kontakten når/hvis jeg gjør det. Jeg er skeptisk til å trikse for mye med ting som ikke er dokumentert i manualen på en vare til 5000 kr i garantitida.

Nja.

Pixelmapping over DVI vet jeg nå ikke. Info på TVen sier at signalet som kommer til TVen er 1360x768, og det samme sier Windows. Sliter også med at noen programmer som er designet for 1366x768 har litt feil på visningen (tekst overlapper osv.).

 

Må huske å få tatt den 1:1 pixelmapping testen når jeg kommer hjem så jeg kan sjekke om det stemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Kan prøve å fjerne bare pinne 7 først, ettersom den sender DDC data signalene. DDC clock er vel et synkronisering signal mellom tv og kilde for at tv og kilde skal kunne "prate sammen". Kan ikke skjønne at tv'en skal eksplodere ved et slikt forsøk heller, fordi kontaktfeil kan vel ofte skje uten at man har ødelagt kontakten på forhånd. Veldig viktig at man ikke kjører høyere oppløsning enn maks oppløsning som skjermen viser fysisk. Kan bli flimmer ved ustøttede oppløsninger/timinger, og usikkert/uønsket resultat ved veldig høye oppløsninger. Hold dere til 60hz refresh rate. Ellers alt på eget ansvar :)

Lenke til kommentar

lol... dette tar jo helt av! :)

Nå skulle anovo ha sett oss.

Hacker edid, modder kabler og fåglarna vet hva man kan finne på for å unnslippe den ENORMT trege og dårlige servicen deres. (Det er derfor vi ikke vil sende den inn... for da blir man uten tv i månedsvis, og man får den tilbake med samme feil).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
lol... dette tar jo helt av! :)

Nå skulle anovo ha sett oss.

Hacker edid, modder kabler og fåglarna vet hva man kan finne på for å unnslippe den ENORMT trege og dårlige servicen deres. (Det er derfor vi ikke vil sende den inn... for da blir man uten tv i månedsvis, og man får den tilbake med samme feil).

 

Hehe :p Vi skal ikke gi oss. Mange penger spart med å gå for en 1366x768 tv istedet for en 1920x1080, så jeg har ikke tenkt å gi opp enda. 1920x1080 synes jeg er bare overdrevent. Det er andre ting som spiller større rolle enn oppløsning når det kommer til bildekvalitet. Ikke har blu-ray tatt av heller. Enda værre at det krever dyrere grafikkort hvis jeg skal ha tv'en til spilling hvis jeg går for 1920x1080. Kjøpet blir nok utsatt en stund til, for å se om en/flere får til 1366x768 med modifisert han/hun DVI adapter.

 

Adapter er her for de som vil prøve:

https://prisguiden.no/product.php?productId=66505

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
grr.. jeg kunne fortsatt tenkt meg å fått til dette via nvidia controll panel. Har betalt såpass for både tv og skjermkort atte...

DVi-HDMI kabelen kosta også en del.

 

Hmmm, skjønner. Er bare produsenten av tv'en som kan gi deg støtte for slikt, men de virker ikke villige til å gjøre noe med det dessverre (slik er det hos flere).

Jeg skal snakke med en philips forhandler i nærheten av meg (svært erfaren selger/reparatør. Kjenner han ganske godt, har faktisk jobbet der) og høre om han kan finne ut hvorfor de ikke gir støtte for 1366x768. Har snakket med han noen ganger før angående 1366x768 problemet, men da var ingen av oss klar over hva som måtte til for at tv'ene skal støtte denne oppløsningen. Skal også fortelle han om den dvi/vga modden og høre om han syns det kan være en forløpig løsning (tviler grunnet garanti).

 

Ingen som vil prøve dvi mod? :p

Lenke til kommentar

Joda, kan godt gjøre DVI modden når jeg kommer hjem. Ville helst bare hatt et DVI han -> DVI hun adapter. Vil nemlig heller bruke HDMI inngangen på TVen til PS3en til kompisen min :p

Dessuten blir det litt dumt å kjøpe et DVI-HDMI adapter + en HDMI splitter :p

 

Virker forresten som om jeg har pixelmapping allerede. Tok den pixelmappingtesten som ligger på nettet, og den så flott ut :)

Lenke til kommentar

Endelig har jeg fått det til! :D

 

TV: V32MCHK-EE1

Skjermkort: HD3850 DVI --> HDMI

Skjermoppløsning: 1360x768 (60p)

 

Får utmerket 1:1 pixelmapping! Har gjort flere tester, og det ble lækkert! :)

Eneste jeg gjorde var å flashe EDID via powerstrip. Tok også backup av gamle EDID for å være på den sikre siden.

 

Nå skal jeg fyre opp mediaportal og FFDSHOW til å oppskalere DVD,DivX, Xvid..etc.. til tilnærmet HD(720p) kvalitet :)

Lenke til kommentar

faen heller!!!!!!!!!!!!

 

Neida. Har flashet edid selv, og er 100% sikker på at det er føckings nvidia som står for all develskapen nå. Ikke gidder de å utvikle et GODT kontrollpanel for custom resolution selv, og ikke deler de med resten av verden. Enkelt og greit, De som har GF 8800 (eller nyere??) er FUCKED som jeg ser det, såfremt ingen kan komme opp med en kjempeløsning fra nvidias kontrollpanel.

 

Når jeg fikk 100% strøken bildekvalitet med mitt ati 9600pro med powerstrip, men dog med timingproblemer, så er jeg overbevist at dette kan løses bare man sitter inne med riktig insideinfo.

 

Når jeg kjører vidåi, så er alt strøket. Men hvis jeg kjører opp opera på tv'en, så var det klarere før.

 

DAMN den jævla kapitalismen da!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Oppdaterte EDID på min TV og overscanet bildet med ATI CCC (Catalyst Control Center) og bruker 1360*768 oppløsning med forbløffende bra resultat. Bildet er nesten kvalmende klart og det finnes ingen tvil om at jeg fikk til 1:1 pixelmapping på denne TVen :)

 

Kunne ikke vært mer fornøyd. Og Svinks: Ja! Jeg har en digitalfetisj ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...