Gå til innhold

Lyset går 300k km/s, kvifor gjer det ikkje vondt?


Anbefalte innlegg

Berre tenkte på det her no. Hadde vinden blåst å sterkt hadde vi vel blåst til Kina, og hadde spikra farta rundt i den farten hadde vi dødd kjapt.

 

Lyset går jo i 300 000 km/s i vakuum (Eller var det 325?) Og litt seinare i luft, men likevel så har det jo veldig stor fart, så eg syns det er veldig rart vi ikkje får smerte av det eg..? Er jo sånn med kraftig lyd frå bassen at du kjenne trykket, hadde det vore så sterkt tilsvarande lyset hadde vi vel kjent det kraftig på kroppen? Veit at lys er "ingenting" du kan kjenne på ein måte, men eg skjønna ikkje kvifor det er sånn? Folk som har svar på det?

 

(Er ukjent med kor raskt lyden forflytta seg, lure egentlig litt på kor rask lyden og då eg tenke meg om)

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lys har visstnok en dualitet, det er både bølger og partikkler, for de som lurte på det.

 

Angående hvorfor det ikke gjør vondt?

Jeg tror det er fordi lys ikke har masse,

 

 

Edit:

Vind er jo luftmolekyler i bevegelse, og sist jeg sjekket har de masse.

 

Lyd er bølger, der luftmolekylene beveger seg,

Endret av Evle
Lenke til kommentar

Det er to faktorer som spiller inn:

1. Energimengden

2. Hvordan smerteresptorene virker

 

Smertereseptorene påvirkes ikke direkte av fotoner på noen måte, så lyset påvirker indirekte ved å gjøres om til varmeenergi. Men selv om fotonene går j... fort blir det ikke så mye energi allikevel. Pga. den beskjedne massen. Men blir det nok lys kjennes det allikevel som varme. Og nok varme gjør vondt.

Lenke til kommentar
Vindt har heller ikkje masse? Eller lyd?

8438001[/snapback]

 

Vind er jo gass, O2 for det meste...

8438412[/snapback]

Svært til svar i denne tråden da. For å svare på sitatet: Vind (slik vi kjenner den her på jorda) er som sagt luft i bevegelse. Luft består bla.a. av ca. 79% Nitrogen og 20% Oksygen.

 

La til bla.a. La til en liten presisering til :p

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Vindt har heller ikkje masse? Eller lyd?

8438001[/snapback]

 

Vind er jo gass, O2 for det meste...

8438412[/snapback]

 

Vind er luft i bevegelse, og består av mange gassar som bevegar seg. På ingen måte mest O2 (oksygen). I lufta rundt oss er det heilt klart mest nitrogen (om lag 78%). Kun om lag 20% av lufta vi pustar i er oksygen (O2).

Lenke til kommentar

Men så må man jo legge til at lys har bevegelsesmengde, og vil faktisk utøve et trykk på en flate. Om du holder opp en sort flate vinkelrett på solstrålene, vil du bli trykkt tilbake med en kraft som er F = 2*I*A/c, hvor I er intensiteten til lyset (ca. 900-1000W/m^2 på jordoverflaten), A er flatens areal og c er lyshastigheten.

Lenke til kommentar

Chub: Tror du fikk formelen feil. Formelen for kraft ved total absorbsjon (sort flate) er F = I*A/c om jeg ikke husker feil. Det er ved total refleksjon man ganger med 2, og får F = 2*I*A/c (av opplagte grunner) :)

 

Men dette trykket er selvsagt så lite at et menneske ikke vil merke noe til det. Blir man utsatt for så sterk stråling at strålingstrykket er smertefult så har man nok større problemer :p

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Chub: Tror du fikk formelen feil. Formelen for kraft ved total absorbsjon (sort flate) er F = I*A/c om jeg ikke husker feil. Det er ved total refleksjon man ganger med 2, og får F = 2*I*A/c (av opplagte grunner)

 

Stemmer det du, endret eksempelet mitt til "sort flate" underveis, glemte å endre formelen...:)

Lenke til kommentar
Smertereseptorene påvirkes ikke direkte av fotoner på noen måte, så lyset påvirker indirekte ved å gjøres om til varmeenergi. Men selv om fotonene går j... fort blir det ikke så mye energi allikevel. Pga. den beskjedne massen. Men blir det nok lys kjennes det allikevel som varme. Og nok varme gjør vondt.

Lenke til kommentar
Vind har masse da det er luft i bevegelse, og som kjent har luft masse.

Lyd derimot er vibrasjoner, altså raske forandringer i lufttrykket.

8438026[/snapback]

Jepp, og forandringer i lufttrykket gir også en form for bevegelse. (Populært kalt svingninger.)

8438039[/snapback]

 

 

Hører en forresten lyd i værdensrommet.?

Er vel ikke noe som kan lage svingninger der ? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...