Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med å feilsøke DSL..*oppgitt*


Anbefalte innlegg

Hjelper en venn som har oppgradert sitt Tele2 bredbånd fra 0.5 til 8Mbits. Det fungerte kjempefint igår på 0.5, og linja skal ha blitt oppgradert og alt skal være klart for 8 nå. Etter mye om og men, får han endelig IP adresse automatisk, kontakt med modemet(DHCP serveren) og alt det stemmer. Generellt sett så ser alt helt okay ut. Reparere funker fint.

 

Men han kommer ikke inn på noen sider. For sikkerhets skyld har vi renset maskinen og startet fra scratch, men selv ikke da går den på nett. Det virker på en måte som han kommer ut da det står at den åpner sidene, og ikke søker etter. Han får ikke pinget noen adresser.

 

Jeg må innrømme at jeg er litt clueless nå. Har sittet i 3 timer i strekk, og jeg synes iaff ikke at jeg selv er noen nisse når det gjelder det der. Men uansett hva vi prøver så får vi det ikke til. Brannmur er sjekket, avinstallert, og den forsvant jo også etter ominstallasjon så den er ikke problemet.

 

Kan noen være en vennlig sjel og gi meg noen andre ideer? Vi ringte Tele2 men de er helt asenile og sjekka ikke innstillingene engang, kjørte bare samma regla om at alt funker fint hos de.

 

Nå må jeg vel legge til at dette er svensk Tele2, men for ideer om feilsøking bør det ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at dere endelig får automatisk IP. Har dere sjekket at de andre instillingene også blir lastet automatisk? Du trenger gateway og DNS adresse også.

 

Du forklarer videre at dere ikke får pinget noen adresser. Mener du da at dere ikke får pinget domener som f.eks. www.vg.no eller IP adresser som f.eks. 193.69.165.21 (IPen til VG)?

 

Dersom dere bare har testen domene bør dere prøve på IP også. Dersom IP går men ikke domener er det mest sannsynlig feil på DNS adressen.

Lenke til kommentar

Akkurat det er litt småforvirrende, men tror han kjører med PPPoE. I Zyxel modemet kunne han kun velge mellom PPPoE og Bridged, valgte han PPPoE fikk han iaff først Waiting for Init, så Initializing og så Idle på status, mens på Bridged fikk han bare Down.

 

Har også fylt i brukernavn og passord i modemet, har testet å lage en egen PPPoE forbindelse men den bare maser om å ringe opp og det funker jo ikke.

 

Jeg skulle ønske han hadde Telia, jeg har det selv(vi er naboer) og det er aldri noe problem..

Lenke til kommentar

Har skrevet inn brukernavnet med @tele2adsl8 på slutten iaff, akkurat som det står skrevet i brevet han har fått. Er rimelig sikker på at vi har fått satt op det som det skal, men får se om jeg kan få konfigurert modemet ordentlig i morra, må finnes en mulighet til å sjekke om modemet har fått rett IP fra Tele2..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...