Gå til innhold

Windows for 18 kroner


Anbefalte innlegg

Tror vel folk i disse landa piratkopierer i stor stil uansett.

8447022[/snapback]

Ting tyder på det ja.

 

Men for skoler og andre instanser er det vel et flott tiltak.

8447022[/snapback]

Hvilke argumenter vektlegger du? Hvilke alternativer mener du oppfyller unge mennesker i fattige land sine behov?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men for skoler og andre instanser er det vel et flott tiltak.

8447022[/snapback]

Hvilke argumenter vektlegger du? Hvilke alternativer mener du oppfyller unge mennesker i fattige land sine behov?

8447117[/snapback]

Hm, nei de må vel bare kjøre på med Linux for min del.

 

Men at MS kraftig reduserer prisen på Windows gjør det jo mere tilgjengelig for folk i fattige land. Tenker da mest på skoler og lignende.

Lenke til kommentar
Igjen; en person i Sierra Leone eller Indonesia gir blanke i merkevaren Windows, personen ønsker bare en datamaskin med et fungerende OS. For Microsofts del er derimot dette uhyre viktig, og slike "tiltak" er resultatet, ikke av veldedighet, men for å komme konkurrenten linux i forkjøpet.

8446647[/snapback]

 

Siden du vet at de gir blanke,så regner jeg med du dokumenterer det, jeg venter spent .

Hva er poenget med å dokumentere det? Synes du det høres for utrolig ut at man kan finne en person i Sierra Leone eller Indonesia som gir blanke i merkenavnet på OSet? Kan ikke du dokumentere det motsatte om du er så sikker på det? Skal vi starte konkurranse i dokumentasjon? :p

 

Og som du ser har jeg gang på gang sagt at jeg gir blanke i hva de velger,men jeg synest det er bra at også MS har gitt dem mulighet til å velge, at det så faller MS motstandere tungt for brysten er en annen sak .

8446741[/snapback]

Jeg ser du forfekter at Cripled Edition vil gi bedre valgmuligheter. Jeg er uenig og sier at det Microsoft driver med her er å redusere valgmulighetene. Med den markedsmakten og merkenavnet de har prøver de å sjarmere myndighetene med en lav pris med en dyr heftelse. Omtrent som mobilselskapene her i Norge tidligere reklamerte med telefoner til 1 krone og 2 års dyrt forpliktende abonnement. Hvis myndighetene er så dumme at de lar seg lure så går det ut over barna. De vil stå dårligere rustet for arbeidslivet siden arbeidslivet i fattige land trolig sjeldent har råd til Windows. Bedre kopisperrer setter også begrensninger for piratkopieringen så det vil bli ennå mindre Windows-bruk.

Lenke til kommentar
Til orientering hadde vi faktisk en del Tiki 100-maskiner på skolen min. Gikk det utover utdannelsen? Lærte jeg mindre data? Nei, såklart ikke. Forøvrig hadde jeg et godt grunnlag i andre kontorpakker den første dagen jeg kom borti MS Office, og jeg lærte stort sett alt jeg trengte i Word og Excel i løpet av en dag. Jeg kan love deg her og nå at ingen elever får noe handicap av at de bruker linux i skolen fremfor Windows.

8446805[/snapback]

:) Det minner meg om at vi hadde en datasal med commodore 64 på ungdomskolen min. På videregående gikk det i DOS + Word Perfect, Pascal og Lotus 123. Jeg kan ikke si at det har vært noen ulempe for meg senere i livet det heller.

Lenke til kommentar
:) Det minner meg om at vi hadde en datasal med commodore 64 på ungdomskolen min. På videregående gikk det i DOS + Word Perfect, Pascal og Lotus 123. Jeg kan ikke si at det har vært noen ulempe for meg senere i livet det heller.

8447347[/snapback]

Det er overhodet ingen ulempe, snarere tvert imot :)

 

F.eks. mener jeg en programmerer har stor fordel av å kunne flere programmeringsspråk, selv om vedkommende bare jobber med å kode i Java. Dette fordi programmering handler mye om de bakenforliggende prinsippene, og ikke bare detaljer i ett språk. Og ved å kjenne flere språk, kan man sammenlikne og få bedre forståelse for disse prinsippene på tvers av hvert konkrete programmeringsspråk, inkludert en solid metaspråklig forståelse.

 

Jeg har brukt ørten ulike tekstbehandlingsprogrammer og kontorpakker siden jeg var liten guttunge, inkl:

WordPerfect, Lotus Smartsuite, ClarisWorks, MS Works (huffameg!), MS Office, StarOffice/OpenOffice, ApplixWare, KOffice, AbiWord + diverse programmer som grenser mer over til DTP.

 

Hvis man først har solid kunnskap i prinsippene som ligger bak, går det veldig lett å bytte til et nytt program. Idag kan hvem som helst gi meg et tekstbehandlingsprogram jeg aldri har sett før, og jeg kan garantert bruke det ganske kjapt uten noen opplæring :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er dette Microsoft er redd for:

 

The government of Pakistan established a Technology Resource Mobilization Unit in 2002 to enable groups of professionals to exchange views and coordinate activities in their sectors and to educate users about free software alternatives. GNU/Linux is an option for poor countries with little revenue available for public investment; Pakistan is employing open source software in public schools and colleges, and hopes to run all government services on GNU/Linux eventually.

 

In January 2006, Venezuelan open source law goes into effect, mandating a two year transition to open source in all public agencies.

 

In 2005 the Peruvian government voted to adopt Open Source across all its bodies. The 2002 response to Microsoft's critique is available online

 

In the preamble to the bill, the Peruvian government stressed that the choice was made to ensure that key pillars of democracy were safeguarded: "The basic principles which inspire the Bill are linked to the basic guarantees of a state of law."

 

 

Macedonia deployed 5,000 Linux desktops running Ubuntu across all 468 public schools and 182 computer labs (December 2005)

 

Brazil has around 20,000 Linux desktops running in elementary and secondary public schools.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_adoption

Lenke til kommentar

Etter å ha lest tråden her, og noe av bakgrunnen må jeg si at MS (og Intel, ja det er jo de som skal levere HW så langt jeg har forstått), gjennomfører et av tidenes "verste" og "umoralske" triks for å lure fattige land til å bli "avhengige".

 

Hvorfor?

- Bare regjeringer/offentlige myndigheter kan bruke tilbudet, og de må betale over 20 mill kr for minimumspakka.

- De fleste av oss kjenner til byråkrati/korrupsjonsgraden innen offentlige myndigheter i disse landene - så jeg regner med at et lokalsamfunn som vil ha det til sin skole, må betale samme pris under bordet i tillegg (og det klarer aldri MS å kontrollere).

- Skolesystemene i disse landene er ofte dårlig organisert, uten særlig kontakt mellom skole lokalt og mer sentrale myndigheter. Administrasjon og fordeling blir således et problem (stort).

- Den kan kun brukes i undervisningsammenheng, selv om i mange av disse landene er det betydelig behov for denne type verktøy også innen et ressursvakt næringsliv. Og som i alle fall ikke har økonomi til å kjøpe MS produkter.

 

Det er også en måte å utvikle på som flere og flere vurderer som lite egnet. Langt bedre at lokale nivå gis tilgang til ressurser som gir de mulighet til å velge det mest fornuftige for å utvikle sitt lokalmiljø. Og som flere peker på, det er ikke nødvendigvis enkle PC-er i første omgang.

 

OLPC og andre alternativer bygger på helt andre modeller, som gir muligheter for lokalt initiativ og samarbeid mellom hjelpeorganisasjoner og lokalmiljø, og hvor utstyret ikke har noen bruksmessige begrensinger. Samtidig er teknologi åpen og fritt tilgjengelig, slik at man faktisk kan bygge opp lokal næring også i det å drive support og vedlikehold. Jeg ser nemlig ikke at MS også deler ut dokumentasjon som gjør dette mulig gratis. Faktisk burde det være en forutsetning at utstyr så langt som mulig lages/settes sammen i brukerlandet, og at lokal supportkompetanse bygges opp.

 

I stedet for dette burde MS (og Intel) gi et passelig beløp (ca 1 - 2 mrd kr) til å bygge opp et fond (i UNUCEF regi) for å utvikle skoleverk og IT-kompetanse i den tredje verden. Først da blir MS troverdig.

 

Utdeling av gratis "heroin" liker jeg ikke.

 

PS! Dette minner om Norads bistandspolitikk på 70-tallet. Vi ga flere moderne fiskebåter og et helt foredlingsanlegg til en region i Tanzania. Det var ikke lenge hverken båter eller anlegg fungerte, så de eneste som tjente på det var norsk næringsliv. Regionen tapte faktisk ressurser.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hensikten for Microsoft er å få flere kunder som i fremtiden betaler full pris.

 

Ja vel, da må nesten ikke få medisin når man er syk, av frykt at man kan bli frisk, og må starte og jobbe.

Ikke gi din stemme under valg, av frykt at din parti vil tappe.

Og ikke støtte opp for slike prosjekter, av frykt at et selskap vil tjene penger i fremtiden.

Og ikke gi penger til hjelpe-organisasjoner, på grunn av noe av det du gir går til en telefon selger………og, og, og,.

 

Hva er det som har første prioritet, og hva er frykten her: at microsoft skal tjene penger i fremtiden?

8445862[/snapback]

Vennligst hold diskusjonen til et minimumsnivå når det gjelder seriøs diskusjon.

 

Jeg frykter ikke at Microsoft skal tjene penger. Saken er at dette blir presentért som et hjelpetiltak for folk i fattige land, mens det er et tiltak først og fremst for å få flere kunder. På toppen av det hele er det et ufullstendig produkt.

8446420[/snapback]

 

Jeg valgte å anonymisere den linje som var skrevet av deg, nettopp på grunn at det spiller ingen rolle at det kommer fra deg. Det representerte noe som mange står bak.

Du valgte ikke det, noe som er dårlig egenskap. Du må være i stand å se lenger enn det.......

Men du henvise videre til seriøsitet. Jeg tar ikke det alvorlig heller, av mange grunner.

 

Jeg kunne argumentere meg grønn for hva jeg mener, men koker alt dette ned i det at jeg ser muligheter for vekst og utvikling, samt løsning på en del problemer på en helt annet måte enn du gjør.

Men jeg stiller meg positiv til engasjement fra MS, nettopp på grunn at jeg vet at de er i stand, de har makt til det.

Prøvde å finne noe til deg, siden min kommentar er komplisert og useriøst for deg.

(kanskje mentalitet, oppfatning og utdypning av saker er særdeles ulikt? Kanskje jeg tenker og føler mer som de som vil få hjelp? Det kan du ikke vite, kan du?)

 

Ikke veldig mye men litt

 

Lese det som står der, og du kan gjøre opp din mening en gan til, vedrørende spørsmålet om utvikling, og kompleksitet av det. Prøve å komme lang inn i det, om hvordan man skal apnå resultat med fokus på de mennesker det gjelder. Man trenger finans. Og finans genereres ikke av å laste ned gratis, en gratis utviklet Linux. Slik er verden, og det haster å gjøre noe med det.

 

Med dette anser jeg at har gitt utrykk på det som er vesentlig her, som er hvordan man kommer i mål med slike prosjekter. Jeg hilser MS, hjertelig velkommen.

Ergo har jeg misforstått seriøsiteten og formålet med tema og diskusjon her, som er å analysere hensikter til MS etter din oppfatning og jeg vil ikke kommentere mer.

Lenke til kommentar
Lese det som står der, og du kan gjøre opp din mening en gan til, vedrørende spørsmålet om utvikling, og kompleksitet av det.  Prøve å komme lang inn i det, om hvordan man skal apnå resultat med fokus på de mennesker det gjelder. Man trenger finans. Og finans genereres ikke av å laste ned gratis, en gratis utviklet Linux. Slik er verden, og det haster å gjøre noe med det.

Åjåjåj! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang :roll:

 

Du savner "finans" i disse landene, noe jeg tolker som et mer fruktbart næringsliv?

 

Og dette mener du blir bedre vet at mennesker i u-land betaler penger til Microsoft for et forkrøplet OS som de kan få på hjemlån men kun bruke til skolearbeid. Fremfor å laste ned et helt fritt OS (f.eks. GNU/Linux) som har man har til odel og eie, og kan bruke til akkurat hva man vil.

 

Du har jo virkelig funnet fasiten på de økonomiske problemene i mange land - det gjelder å svi av mer penger på bevisst forkrøplede amerikanske produkter fra monopolselskaper som gjør alt de kan for å tvinge igjennom proprietære "standarder" og låse ALLE til å bruke deres produkter resten av livet :!:

 

Fase:

1. Pay for crappy M$ OS

2. ....

3. Profit

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Ikke veldig mye men litt

 

Lese det som står der, og du kan gjøre opp din mening en gan til, vedrørende spørsmålet om utvikling, og kompleksitet av det.  Prøve å komme lang inn i det, om hvordan man skal apnå resultat med fokus på de mennesker det gjelder. Man trenger finans. Og finans genereres ikke av å laste ned gratis, en gratis utviklet Linux. Slik er verden, og det haster å gjøre noe med det.

8447567[/snapback]

 

Faktisk viser det du linker til at slike løsninger bare i tilfellet når det gjelder Bill & Melindas sitt private fond GAVI har fungert. I alle andre tilfeller er det mer eller mindre mislykket, grunnet at selskaper ikke driver veldedighet. Så den linken bygger opp om de flestes sterke motforestilling.

 

Og det er ikke finans utviklingsland trenger, - ukontrollert markedsliberalisme, profittjag og Verdensbanken har gitt de finans så det holder. Og resultatet er katastrofalt. Det de trenger er muligheten til å bygge opp selvgående lokalsamfunn.

 

Og økonomisk vekst kan skapes av "gratis" løsninger, når de gir muligheten til å utvikle nye næringer som verktøy.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Førts var prisen for høy,når den ble regulert så spilte det plutselig ingen rolle lengre  :D  er det ikke på tide å bestemme seg  :p

Det jeg gjør er å sammenligne priseene på alternativene, greit nok at de får en bedre utgave til 700 kr,men det er fortsatt 682 kr dyrere og vil dermed utelukke de fleste fra å prøve dette oset, det er hele poenget.

At det så finnes gratise alternativer har jeg heller ikke benektet og det er faktisk fint at det gjør det, problemet er bare at når disse kommer ut i jobb er det liten sannsynelighet for at de treffer på disse grati osene  :hmm:

8446541[/snapback]

Jeg skjønner ikke at du fortsetter denne argumentasjonen, da jeg ikke har sagt et ord om hva jeg synes om de norske prisene på windows i denne diskusjonen. (Ja, de er for høye hvis du på død og liv vil høre det, men det er ikke temaet her). Poenget mitt er at MS ikke driver veldedighet, og du har heller ikke grunnlag for å hevde at 18,- er billig i denne sammenheng. OSet har også flere kunstige begrensninger som er helt ufattelige i 2007. Selv MS-DOS har ikke begrensninger på hvor høy oppløsning man vil kjøre :thumbdown:

 

Må de lære Wintendo for å komme ut i jobb? Sorry, I just LOL'ed :!:

 

Dessverre er det stor sjanse for at mange i u-land enten:

1. Ikke får seg jobb.

2. Får en slitsom og manuell jobb hvor man aldri ser snurten av en PC uansett.

 

Til orientering hadde vi faktisk en del Tiki 100-maskiner på skolen min. Gikk det utover utdannelsen? Lærte jeg mindre data? Nei, såklart ikke. Forøvrig hadde jeg et godt grunnlag i andre kontorpakker den første dagen jeg kom borti MS Office, og jeg lærte stort sett alt jeg trengte i Word og Excel i løpet av en dag. Jeg kan love deg her og nå at ingen elever får noe handicap av at de bruker linux i skolen fremfor Windows.

8446805[/snapback]

 

Ja og vi hadde ikke pc i det hele tatt fordi den var ikke oppfunnet,men fikk jeg meg jobb? jada jeg gjorde det, men det er heller ikke poenget hvilken maskin du hadde på skolen like lite som du sier norske priser er det.

nå må du enten godta at andre kan sammenligne og goodtar du ikke det så må du ikke dra slike selv :D

Lenke til kommentar
At det så finnes gratise alternativer har jeg heller ikke benektet og det er faktisk fint at det gjør det, problemet er bare at når disse kommer ut i jobb er det liten sannsynelighet for at de treffer på disse grati osene  :hmm:

8446541[/snapback]

 

Ikke sikker på om du vet det, men Linux er i stadig større grad brukt i offentlige institusjoner rundt omkring i verden. I et land hvor prisen på windows kontra Linux er for høy, og samtidig linux gir like god funksjonalitet, er det vel egentlig ganske åpenbart hvilken kompetanse en søker.

 

Snekker'n, du argumenterer utifra et norsk ståsted, hvor 90% av alle maskiner kjører Windows, hvor "grunnleggende IT-kunnskap" i en jobbannonse betyr "grunnleggende Windows+Office-kunnskap", og hvor folk har råd til å betale mellom 900 og 4500 for en Windows-lisens.

 

I et land som Sierra Leone eller Indonesia er det plutselig ikke lenger slik at "alle" vet hvem Microsoft er, og hvordan en bruker en Windows-PC, både i arbeidslivet, skolen og hjemme. Dette vet Microsoft, og for å forhindre at disse begynner å bruke Linux eller andre frie alternativer, selger de en begrenset versjon som er så sterkt prisredusert at det blir vanskelig å si nei. Microsoft vil ikke nødvendigvis tjene penger av salget, men langsiktig vil de tjene grovt ved at skoleelever tilvennes bruk av Windows, og når de trer ut i arbeidslivet vil de fortsatt bruke Windows. Denne taktikken bruker MS også i norske skoler, men det er bare ikke like mye oppstyr rundt det (forståelig nok). Andre (onde) selskaper som Coca-Cola og MacDonalds bruker lignende taktikker, dog ikke med like stort omfang, da de ikke har direkte tilgang på skolebarns hverdag i like stor grad. Kynisk som bare fy.

 

Igjen; en person i Sierra Leone eller Indonesia gir blanke i merkevaren Windows, personen ønsker bare en datamaskin med et fungerende OS. For Microsofts del er derimot dette uhyre viktig, og slike "tiltak" er resultatet, ikke av veldedighet, men for å komme konkurrenten linux i forkjøpet.

8446647[/snapback]

 

Siden du vet at de gir blanke,så regner jeg med du dokumenterer det, jeg venter spent .

Og som du ser har jeg gang på gang sagt at jeg gir blanke i hva de velger,men jeg synest det er bra at også MS har gitt dem mulighet til å velge, at det så faller MS motstandere tungt for brysten er en annen sak .

8446741[/snapback]

 

Whilst there is an increasing usage of computers by government ministries companies and non governmental organisation, computer use in universities and junior and high schools is still very limited and needs urgent intervention.

 

Hvordan kan en merkevare være kjent om svært få i det hele tatt har brukt en PC? Og om de har hørt om det (via via), vil det være rimelig at de velger en vag, ukjent merkevare fremfor et billigere, bedre produkt?

 

Og tror du virkelig at MS gjør dette for at de skal ha mulighet til å velge Windows? Om de absolutt må ha MS Windows, piratkopiererer de det. Det er i asia og uland en har størst andel piratkopiering. Det MS prøver på, er å fange opp dem som ellers ville piratkopiert, samt tvinge seg inn i utdanningssektoren for å fange opp elever som ellers ville brukt linux. "There's no such thing as a free lunch", MS gjør dette for å tjene penger på ulands inntreden i IT-verden. Settes prisen ned med nærmere 100x i dag, kan den lett settes opp igjen når halve afrika er avhengig av Windows, slik europa og amerika er i dag.

 

Simen1 kom med en bra allegori lengre opp i tråden; MS kan sammenlignes med en dealer som gir første skuddet gratis. Når en så kommer tilbake og _må_ ha mer, blir det veldig fort veldig dyrt.

8446937[/snapback]

 

Hva som er MS sine hensikter vet hverken jeg eller du eller andre her,men selvsagt er det for å frata noen friheten,selvsagt er det for å tvinge noen inn i sitt klamme grep, det kan umulig være for at folk skal kunne velge dem på lik linje med andre , nei selvsagt kan det ikke være det for når ble et firma som tjener penger akseptert her på dette forumet :hmm:

At MS vil tjene penger er jo selvsagt det samme vil feks Linux og fordi ingen vil kjøpe deres produkt så gir de det bort i håp om at nok mange skal omfavne dette og bli avhengige av det slik at de kan ta betalt,jeg tror neppe noen er så naive at de tror Linux vil være gratis om den dagen kommer at de er store nok til å ta betalt .

 

Det som imidlertid forundrer meg stort er dobbeltmoralen mange av dere viser, ført er det om å gjøre å fortelle om hvor ille og korrupte MS er, sammeligne dem med langere og fortelle hvor ille deres programmvare er og hvor bra alt annet er.

Om det er så hvorfor er dere da ikke såpass rakrygget at dere står for deres argumentasjon og fjærner alt som har med MS å gjøre fra deres maskiner og bruker kun disse frie og fanfastiske programmene, alt annet er jo utenenkelig, den største dobbeltmoralen og det største lureriet må vel være å advare mot "styggedommen" for så å handle med dem og nyte deres varer :cry::cry:

Lenke til kommentar
Igjen; en person i Sierra Leone eller Indonesia gir blanke i merkevaren Windows, personen ønsker bare en datamaskin med et fungerende OS. For Microsofts del er derimot dette uhyre viktig, og slike "tiltak" er resultatet, ikke av veldedighet, men for å komme konkurrenten linux i forkjøpet.

8446647[/snapback]

 

Siden du vet at de gir blanke,så regner jeg med du dokumenterer det, jeg venter spent .

Hva er poenget med å dokumentere det? Synes du det høres for utrolig ut at man kan finne en person i Sierra Leone eller Indonesia som gir blanke i merkenavnet på OSet? Kan ikke du dokumentere det motsatte om du er så sikker på det? Skal vi starte konkurranse i dokumentasjon? :p

 

Og som du ser har jeg gang på gang sagt at jeg gir blanke i hva de velger,men jeg synest det er bra at også MS har gitt dem mulighet til å velge, at det så faller MS motstandere tungt for brysten er en annen sak .

8446741[/snapback]

Jeg ser du forfekter at Cripled Edition vil gi bedre valgmuligheter. Jeg er uenig og sier at det Microsoft driver med her er å redusere valgmulighetene. Med den markedsmakten og merkenavnet de har prøver de å sjarmere myndighetene med en lav pris med en dyr heftelse. Omtrent som mobilselskapene her i Norge tidligere reklamerte med telefoner til 1 krone og 2 års dyrt forpliktende abonnement. Hvis myndighetene er så dumme at de lar seg lure så går det ut over barna. De vil stå dårligere rustet for arbeidslivet siden arbeidslivet i fattige land trolig sjeldent har råd til Windows. Bedre kopisperrer setter også begrensninger for piratkopieringen så det vil bli ennå mindre Windows-bruk.

8447272[/snapback]

 

Det er temmelig vanelig at det bes om dokumentasjon om noen bastant påstår at slik er det, men jeg registrerer at det plutselig ikke ble nødvendig lengre :whistle:

Og nei jeg kan ikke dokumentere det motsatte og føler heller ingen trang til det da jeg ikke har påstått det.

men som sagt så registrerer jeg en ny trend her,men sat det plutselig ble greit å kaste ut påstander og at en kan latterliggjøre de som ønsker å få påstander bekreftet :)

Lenke til kommentar
Hva som er MS sine hensikter vet hverken jeg eller du eller andre her,men selvsagt er det for å frata noen friheten,selvsagt er det for å tvinge noen inn i sitt klamme grep, det kan umulig være for at folk skal kunne velge dem på lik linje med andre , nei selvsagt kan det ikke være det for når ble et firma som tjener penger akseptert her på dette forumet  :hmm:

At MS vil tjene penger er jo selvsagt det samme vil feks Linux og fordi ingen vil kjøpe deres produkt så gir de det bort i håp om at nok mange skal omfavne dette og bli avhengige av det slik at de kan ta betalt,jeg tror neppe noen er så naive at de tror Linux vil være gratis om den dagen kommer at de er store nok til å ta betalt .

Hva er dette for noe spekulative påstander, Snekker'n?

 

Først kommer noe oppgulp hvor du stempler motstanderne dine nærmest som kommunister eller noe, som ikke aksepterer at folk/firmaer tjener penger.

 

Og kunnskapene dine om linux er tydeligvis dårlige. Det er jo litt synd fra en som bastant mener Vista er verdens beste OS, at du ikke har bedre kjennskap til alternativene.

 

Så du tror at linux plutselig blir gjort om til et proprietært OS ala Windows bare det får nok brukere? Si meg, har du i det hele tatt noen anelse om hva fri programvare er, eller GPL-lisensen? Ingen firmaer, uansett størrelse, kan ta over eierretten til linux. GPL-lisensen inneholder klare juridiske forpliktelser, så hverken Novell, Redhat eller andre kan noensinne komme i den posisjon Microsoft er i idag.

Lenke til kommentar
Hva som er MS sine hensikter vet hverken jeg eller du eller andre her

Et hvert selskaps grunnleggende hensikt er å tjene mest mulig penger. Ikke noe annet. Selskaper har i seg selv ikke noen moral, eller lyst, personlige hensyn eller miljømessige hensyn. Det er kun en økonomisk motor som har inntekt som drivstoff for egen eksistens. Jo mer jo bedre.

 

Dette er forsåvidt noe en representant for Microsoft har sagt rett ut. Se sitatet tidligere i tråden. Hensikten er å tjene penger på U-landene. Ett av verdens aller største selskaper har altså til hensikt å tjene penger på de som har aller minst. Ser du hvordan dette påvirker de økonomiske klasseskillene i verden?

 

,men selvsagt er det for å frata noen friheten,selvsagt er det for å tvinge noen inn i sitt klamme grep, det kan umulig være for at folk skal kunne velge dem på lik linje med andre , nei selvsagt kan det ikke være det for når ble et firma som tjener penger akseptert her på dette forumet  :hmm:

Når ble det ikke akseptabelt her på forumet at et firma tjener penger (på generell basis)?

 

Vi går jo ikke ut mot all verdens firmaer som tjener penger, bare på ett av verdens rikeste firmaer som setter seg som mål å tjene penger på å selge "heroin" til de aller fattigste i verden.

 

At MS vil tjene penger er jo selvsagt det samme vil feks Linux og fordi ingen vil kjøpe deres produkt så gir de det bort i håp om at nok mange skal omfavne dette og bli avhengige av det slik at de kan ta betalt,jeg tror neppe noen er så naive at de tror Linux vil være gratis om den dagen kommer at de er store nok til å ta betalt .

Hehe. Dette er bare morsomt. Her avslører du at du ikke vet så mye om hvordan åpen kildekode/GPL fungerer politisk sett. Du avslører også at du ikke har lest Ubuntu's lovnad på forsiden av deres hjemmeside:

 

The Ubuntu Promise

 

    * Ubuntu will always be free of charge, including enterprise releases and security updates.

    * Ubuntu comes with full commercial support from Canonical and hundreds of companies around the world.

    * Ubuntu includes the very best translations and accessibility infrastructure that the free software community has to offer.

    * Ubuntu CDs contain only free software applications; we encourage you to use free and open source software, improve it and pass it on.

Det samme gjelder en rekke andre GNU/Linux-OS.

 

Det som imidlertid forundrer meg stort er dobbeltmoralen mange av dere viser, ført er det om å gjøre å fortelle om hvor ille og korrupte MS er, sammeligne dem med langere og fortelle hvor ille deres programmvare er og hvor bra alt annet er.

Hvor er dobbeltmoralen du sikter til?

 

Jeg mener at jeg med rette kan fortelle hvor ille deres programvare er (I konteksten av tråden sikter jeg da til U-lands-Windows) og hvor bra, ikke alt, men mye annet er i forhold til dette. Hvis du kan liste opp hvilke punkter du mener U-lands Windows er bedre på enn moderne og relevante Linux-distroer så kan jeg gjerne kommentere hvert punkt for seg.

 

Om det er så hvorfor er dere da ikke såpass rakrygget at dere står for deres argumentasjon og fjærner alt som har med MS å gjøre fra deres maskiner og bruker kun disse frie og fanfastiske programmene, alt annet er jo utenenkelig, den største dobbeltmoralen og det største lureriet må vel være å  advare mot "styggedommen" for så å handle med dem og nyte deres varer  :cry:  :cry:

8448365[/snapback]

Hehe.. Hvorfor skal vi fjerne Windows i konteksten av argumentene i denne tråden?

 

Ikke at det er noe dårlig eller fremmed forslag å gå bort i fra Windows for oss, men jeg ser ikke hvilken sammenheng det forslaget har å gjøre med U-lands Windows og hva U-land bør gjøre med dette tilbudet fra Microsoft.

Lenke til kommentar
Vis ubuntu og alle andre linux dist. er så veldig enkle å bruke, så fatter eg ikkje kvifor fleire bruker det?

 

Folk vil vel ha eit årtlig operativsystem da, ikkje eit som er snekra sammen på gutterommet.

8448809[/snapback]

troll.jpg

 

Det er vel derfor mitt første møte med både Linux og UNIX var i datamiljøer som har høye krav til systemene sine, bl.a. Universitetet i Oslo, og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Eller sitter de og bruker leke-OS? :roll:

 

Hvis man kan bruke Linux i organisasjoner og firmaer med titusenvis av brukere, så er det kanskje også "seriøst" nok for skolebarn i u-land? Eller kan du peke på noen spesielle behov disse barna har som ikke kan oppfylles av dette gutteroms-OSet?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Vis ubuntu og alle andre linux dist. er så veldig enkle å bruke, så fatter eg ikkje kvifor fleire bruker det?

Ubuntu er ganske nytt. Bare 3 år gammelt faktisk. Det har fått en enorm framgang så noe er på gang. En drivkraft for å kapre markedsanseler er selvfølgelig at mange fristes til å forlate Windows til fordel for Ubuntu. Å gå over til et dårligere valg er jo ikke noe mange fristes av, ergo må må jo bety at det har mye bra å by på sammenlignet med Windows. (Ja, Windows har ~94% markedsandel så det er hovedsaklig der markedsandelene kommer fra)

 

Hvis du lurer på hvorfor Ubuntu er bra så kan du ta en titt her og prøve det selv.

Hvis du lurer på hvorfor Linux generelt er så bra så kan du ta en titt her.

 

Folk vil vel ha eit årtlig operativsystem da, ikkje eit som er snekra sammen på gutterommet.

8448809[/snapback]

Helt enig. Vet du hvor Microsoft lagde sitt første OS?

 

Svar:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Bill Gates skrev DOS 1.0 sammen med Paul Allen i garasjen til foreldrene sine på en Altair 8800 med to diskettstasjoner (180kB)

 

Ubuntu har aldri vært snekret sammen på gutterommet. Det ble startet via selskapet Canonical Ltd.. av den mektige Sør-Afrikanske grunderen Mark Shuttleworth. Du kan lese mer om historien til Ubuntu her.

Lenke til kommentar
Hva som er MS sine hensikter vet hverken jeg eller du eller andre her,men selvsagt er det for å frata noen friheten,selvsagt er det for å tvinge noen inn i sitt klamme grep, det kan umulig være for at folk skal kunne velge dem på lik linje med andre , nei selvsagt kan det ikke være det for når ble et firma som tjener penger akseptert her på dette forumet  :hmm:

At MS vil tjene penger er jo selvsagt det samme vil feks Linux og fordi ingen vil kjøpe deres produkt så gir de det bort i håp om at nok mange skal omfavne dette og bli avhengige av det slik at de kan ta betalt,jeg tror neppe noen er så naive at de tror Linux vil være gratis om den dagen kommer at de er store nok til å ta betalt .

Hva er dette for noe spekulative påstander, Snekker'n?

 

Først kommer noe oppgulp hvor du stempler motstanderne dine nærmest som kommunister eller noe, som ikke aksepterer at folk/firmaer tjener penger.

 

Og kunnskapene dine om linux er tydeligvis dårlige. Det er jo litt synd fra en som bastant mener Vista er verdens beste OS, at du ikke har bedre kjennskap til alternativene.

 

Så du tror at linux plutselig blir gjort om til et proprietært OS ala Windows bare det får nok brukere? Si meg, har du i det hele tatt noen anelse om hva fri programvare er, eller GPL-lisensen? Ingen firmaer, uansett størrelse, kan ta over eierretten til linux. GPL-lisensen inneholder klare juridiske forpliktelser, så hverken Novell, Redhat eller andre kan noensinne komme i den posisjon Microsoft er i idag.

8448657[/snapback]

 

selvsagt er det oppgulp,sannheten blir som regel kalt det om den ikke kan svelges :hmm:

Og dine anntydninger om at jeg annklager noen for å være kommunister kan du spare deg, hold deg til hva jeg skriver og legg bort slike smakløse beskyldninger .

 

om mine kunnskaper er dårlige eller ei vet du fint lite om og jeg bryr meg svært lite om hvilke lovnader som skrives på den ene eller andre forsiden,slike lovnader er som regel ikke verdt papiret de er skrevet på og kan enkelt endres den dagen de begynner å tjene penger, fordi ingen er idealister i evighet .

At de så neppe klarer å komme i den possisjonen MS er i dag tror dog ikke jeg heller, men det av helt andre grunner .

Og uansett hvordan du vrir og vrenger på det så mener jeg at MS har samme rett til å gi et tilbud til de som ønsker dette,at enkelte her helst ser at det ikke skjer er en annen sak , men det pussige er jo at da mener dere det samme som dere kritiserer MS for, nemmelig å hindre konkuranse :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
selvsagt er det oppgulp,sannheten blir som regel kalt det om den ikke kan svelges  :hmm:

Og dine anntydninger om at jeg annklager noen for å være kommunister kan du spare deg, hold deg til hva jeg skriver og legg bort slike smakløse beskyldninger .

Jeg skrev ikke at du hadde brukt ordet kommunisme direkte, men du kom derimot med grunnløse anklager om at diverse forumbrukere ikke aksepterer at firmaer tjener penger.

 

At enkelte (meg selv inkludert) er kritiske til Microsoft betyr ikke at vi er motstandere av kapitalisme. Jeg kjenner til både høyrefolk og liberalister som er svært kritiske til Microsofts forretningsmetoder.

 

Her ligger bevisbyrden på din side når du kommer med slike påstander!

om mine kunnskaper er dårlige eller ei vet du fint lite om og jeg bryr meg svært lite om hvilke lovnader som skrives på den ene eller andre forsiden,slike lovnader er som regel ikke verdt papiret de er skrevet på og kan enkelt endres den dagen de begynner å tjene penger, fordi ingen er idealister i evighet .

At de så neppe klarer å komme i den possisjonen MS er i dag tror dog ikke jeg heller, men det av helt andre grunner .

Igjen beviser du jo bare at du har null peiling på hva fri programvare, GNU/GPL osv. er for noe.

 

GPL-lisensen er et juridisk bindende dokument, og firmaer har tidligere blitt stoppet i retten for misbruk av fri programvare. Så selv om et firma som Redhat eller Novell skulle få en høy markedsandel med sin linux-distro (noe de faktisk har allerede), og tjene penger (noe de også gjør!), så kan de ikke "kapre" linux og gjøre det proprietært. Samme hva de måtte gjøre av endringer, er de juridisk forpliktet til å fritt gi ut alle modifikasjoner. Dette setter bl.a. en effektiv stopper for den type lock-in som Microsoft har praktisert lenge :thumbup:

 

Linux har alltid vært fritt, er fortsatt fritt, og vil alltid forbli det :)

 

Dette gir en langt større forutsigbarhet enn hva MS har å tilby. At de tilbyr en rimelig nedstrippa versjon av Windows idag, er ingen garanti for at de vil gjøre det om 1 år eller 5. Jeg kan love deg at den dagen de har fått en tilstrekkelig antall brukere og lock-in effekten begynner å tre i kraft, så blir det ingen "special treatment" lenger, selv for mennesker i u-land.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...