Gå til innhold

Hvilken gruppe/artist formet din musikksmak


Fanta4free

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så på første sesong av Idol, og heia skikkelig mye på Kurt Nilsen :) Så så jeg han synge Beautiful Day, jeg fant ut at et band som het U2 hadde den sangen, jeg fikk mamma til å kjøpe en U2 dvd (med musikkvideor og slikt). Også var jeg frelst U2-fan.

Via U2 gikk ferden til REM og Coldplay. Jeg var fortsatt veldig "pop", og likte først og fremst singler (One, Beautiful Day, In My place, Everybody Hurts osv). Er ikke slik nå lenger :)

Så har det vel vært en del band som jeg har likt svær godt.

Så oppdaget jeg Muse! Dritbra musikk, syntes (synes fortsatt altså) jeg. Jeg hørte på de i en god stund, og hørte ofte at de var inspirert av et band som het Radiohead. Hmm, det hadde jeg HØRT om, men aldri hørt noe AV. Etter er LANG stund (fortsatt overrasket over hvor lang stund det tok), så sjekket jeg ut bandet. OG FYTTI HELVETTE SOM JEG BLE FRELST IGJEN. Radiohead er at the moment mitt klart største favorittband, sammen med U2 og Arcade Fire (fant dem underveis, de har forresten ledet meg inn i indie-rocken. Men bare Radiohead, U2 og Arcade Fire som gir meg orgasmiske følelser av å høre på musikk).

Idioteque (Radiohead) er tidenes beste låt forresten.

 

Nå er jeg spent på hvor ferden går videre. Akkuratt nå føles det som jeg har nådd "enden". Jeg har sjekket ut en del band som alle sier er så bra, men ingen gir meg godfølelsen som de tre favorittbandene mine gjør. Er redd for at all musikk bare vil være grei nok, morsom osv, men ikke FUCKINGS ORGASMISK som for eksempel Where I End and You Begin (Radiohead). Føles veldig deprimerende egentlig :(

Lenke til kommentar

Sonata Arctica, Nightwish og Stratovarius fikk meg inn i metallens verden.

Husker at søstra mi hørte på det når jeg var yngre, og det påvirket meg.

 

Begynte å utforske denne musikken, og fant nye band, blant annet Dragonforce.

 

Deretter fant jeg bandet Rhapsody (Kalt Rhapsody of Fire nå).

Fikk sansen for episke tekster og melodier, og min sans for metall utviklet seg.

 

Etter en lang stund, så kom jeg borti growling, noe som jeg ikke kunne fordra tidligere.

 

Da ble jeg frelst av band som Ensiferum, Wintersun, Norther, og Children of Bodom.

Det utvikler seg hele tiden. :)

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Pink Floyd åpnet opp mine øyne for musikken (det var i 1979), før det skjedde hørte jeg på Geir Børresen og Smurfene. I 1982 hørte jeg AC/DC for første gang, det åpnet mine øyne opp for hardere musikk. I 1984 begynte jeg å høre på Iron Maiden, 1985 Metallica og så videre... (gikk mye i thrash metal på åttitallet).

 

Hadde en dauperiode på slutten (deppa), Nirvana fikk opp mine øyne igjen i 1991. Hørte mye på grunge (Alice in Chain, Soundgarden etc) og mye annet rart av indie. I 1993 så hadde jeg vel blitt lei av dette, fikk øynene opp igjen for metal, Cynic - Focus. Må nevne King Crimson - In the court of the crimson king -> prog..

 

Begynte så smått å høre på jazz (midten av nittitallet), etter at Rabih Abou-Khalil & Jan Garbarek hadde vekket min interesse for den sjangeren, til slutt hørte jeg på Ornette Coleman og Art Ensemble of Chicago. I samme periode snuste jeg litt på klassisk, Schönberg og Fartein Valen....

 

Det var vel i grove trekk min historie, merker nå at jeg husker mer og mer. Noe som skaper krøll på tidslinjer, sjangre etc. Tror jeg slutter av her, før jeg blir sittende og redigere ræva av meg :ohmy:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hammerfall var gruppa som fikk meg til å starte og høre på metal. Nå går det svært lite i Powermetal, dog. Har beveget meg mer over i Bm/Dm/Prog osv

 

Tror forresten det skal være hvilken gruppe?

 

Nøyaktig det samme her :) Hammerfall var det første "heavy" jeg oppdaget, og så gikk det over til Dream Theater -- noe som fortsatt uten tvil er mitt favorittband (og kommer til å være det i LANG tid). Ofte jeg er i humør for skikkelig tunge saker, jazz, funk, death metal men jeg vender alltid tilbake til DT.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Hm, Linkin Park, Metallica og Green Day far de første rock/metal bandene jeg begynte å høre på. Nå kan jeg høre på det aller meste av rock og en god del metal.

Samme her.. Først linken Park, så Green Day også har det vært Metallica i noen år! Men sånn musikk som children of bodom liker jeg ikke helt!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som elev i 5.klasse begynte jeg og høre på rap, og Eminem hadde 1 plakat på rommet, og fikk to, tre CD-er.Men så, i 6. klasse, fikk mamma meg til å høre på Iron Maiden. Jeg la bort Eminem-tinga mine, og fikk langt hår. Jeg hørte på Iron Maiden fra 6-8.klasse og ble inspirtert av flere Heavy metal band (AC/DC, Scorpions, Manowar, Nazareth) I 8.klasse begynte jeg og høre på hardere musikk. Så kom jeg over til Death og black metal. Nå er et av yndlingsbanda mine All Shall Perish, som er et Deathcore band. i 9-10. klasse kom litt av rappen tilbake, og nå, som 1.vgs elev, digger jeg både rap (fav.artist Nas og Necro) og alle typer Metall.

Lenke til kommentar

Det første bandet jeg ble skikkelig fan av var Pantera. Derfra ble det hardere og hardere, helt til jeg hørte Lynyrd Skynyrd på en hyttetur i sverige. De neste årene var preget av mye southern-rock og country, og de store kara som Neil Young og Bob Dylan. Men mitt største møte med ny musikk må være da jeg møtte på min fortsatt store kjærlighet, The Beatles. Og fra The Beatles har mer og mer '60-talls rock funnet sted inn i hjemmet mitt.

Lenke til kommentar

Startet vel litt svakt med Iron Maiden og Green Day i 6. klasse kanksje. Gikk mest i de to bandene + litt fjortisstrance og listepop helt frem til høsten i 8.-klasse. Jeg hadde begynt smått å hørt på sangen Welcome to the Black Parade av My Chemical Romance og elsket den. Men så plutselig en dag kom jeg over en profil på catchgamer som inneholdt en link til youtube. Ble helt frelst av denne sangen, og klarte ikke å finne ut hva den het. Satt noen dager for å finne ut hva sangen het og kom endelig frem til at det var The End of Heartache av Killswitch Engage. Lastet ned først denne sange, også resten av diskografien deres. Synes det var for heavy, så hørte som regel bare på The End of Heartache (spesielt introen). Utviklet smaken litt smått med bl.a. HammerFall frem til julen 06. Da fant jeg ut at jeg skulle sjekke ut In Flames. Lastet ned en diskografi på 1.5GB elns. og den første sangen jeg hørte ble Come Clarity (siden den lå øverst på last.fm). Falt atter en gang i dyp forelskelse av en enkelt sang. Hadde tidligere hørt Cloud Connected, men dette var brutalt av ytre dimensjoner.

 

Utover nyåret etter julen 06, ble last.fm og catchgamer to sentrale hjelpere for å utvide musikksmaken min. Spesielt bandet Sevendust ble sært opphengt av. I slutten av mars kom jeg over en warez-side som var spesielt tilegnet hardcore/metalcore o.l. musikk. Hadde til da utviklet musikksmaken, så tålte litt tyngre stuff. Helt i fra april til sommeren gikk det i litt mainstream post-hardcore/emo/hard rock/metalcore o.l. Midt på sommeren fikk jeg også fnatt på Alive or Just Breathing plata av Killswitch Engage. Den endret også musikksmaken min noe, og begynte å kaste ut litt mainstream metalcore spesielt. Men det gikk forsatt i core for det meste. Det gikk også normalt etter sommeren, utover høsten og frem til vinteren med å oppdage ny, spennende musikk. Men kanskje den største frelsingen hittil, kom sent i mars 2008. Da bestemte jeg meg for å prøve ut bandet Opeth. Var litt hard å tygge, men falt etterhvert veldig godt i smak. Opeth endre musikksmaken min helt. Resetta til og med chartsen min på last.fm for å gjøre plass til bedre band som Opeth. Etter opeth har det bare gått mindre og mindre i metalcore/post-hardcore og mer inn i progressive metal/rock, death metal, og noe mer experimentale band. Opeth er kanskje også mitt favorittband pr. i dag. Hater kanske mye metalcore spesielt, som jeg hørte på før, men Alive or Just Breathing av Killswitch Engage er fortsatt kjempebra i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hm.

 

Kan jo nevne "de store" fra femteklasse og oppover.

 

Nirvana

Pink Floyd

The Doors

King Crimson

Isis

GY!BE

Dälek

ASMZ

Siste to-tre åra har det vært veldig mye hop hip, elektronika og CST-label (post-rock). Går også mye i radioprogrammer, tro det eller ei.

 

Aner ikke hva det er, men.. vært lite nytt på denne fronten siste året.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Helt som liten var vell det Deep Purple og Black Sabbath jeg først hørte, sangen min var Child in Time:D Så gikk vell det over til Linking park, Limp Bizkit og slike band:p Så fant jeg bandet In Flames og vart helt frels!:) Med dette har jeg går over til gitar soloer/sanger, heavy metal, metal, rock.

Endret av hanzi123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...