Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VAGs badging av biler med TDI motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TDI - Bilen er signert Ing. Günther Helgman

TDI - Ing. Hermann Friedel

TDI - Ing. Hans Bauer

TDI - Ing. Franz Leckter

TDI - Ing. Hermann Josephs

 

... eller kanskje ikke.

 

Nei, egentlig så er det vel bare tilfeldig? Eventuelt kan det hende at helt rød skrift tilhører GT-modellen(e), og at det er forskjell på VW, Skoda, Audi og Seat.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Har noe med hvilken motor som står i. Står en oppsummering av dette på TDI Club sine sider, har ikke lest så veldig, men kan sitere noe derfra:

 

-1.9 litre 4-cylinder 110hp (A3 type) - used on the same models as the 90hp but not available in all markets - in particular, not available in North America. Visually it is almost impossible to tell apart from the A3 90hp engine, except for the red "I" in the TDI badges used on the car in various places.  The engine itself is identical to the 90hp model.

 

The turbocharger is a variable-vane type, and the injection system uses a distributor-type pump which looks the same as that of the 90hp model.  Obviously there are differences in the ECU, and in the plumbing and controls for the turbo, since the turbo is not the same as for the 90hp model.

 

1.9 litre 4-cylinder 90hp (A4 type) - used in various models available in Europe and North America from 1998 on, this gradually replaced the previous engine as the car models were changed.  Within this document we will call this the A4 engine because the most common application is the A4-chassis Golf, Jetta, Bora, New Beetle, and various models from Seat and Skoda using the same chassis.

 

The injection system uses a distributor-type pump. The oil filter is a cartridge type, and sits in a vertical container on the front of the engine towards the left of the car.  On cars with transverse engines, the air filter housing is at the left side of the engine compartment and the two black plastic pipes to the intercooler lead towards the right front corner - exactly the opposite of the arrangement used on the previous model.

 

..

 

 

1.9 litre 4-cylinder 115hp "PD" - again similar to the A4-type engine but with the "pump-nozzle" injection system. Although the peak power is only slightly more than the 110, maximum torque is much higher and the engine has lower exhaust emissions. VW intends to gradually replace the 110hp models with this engine. Not available in North America, reportedly because the exhaust emission controls used on this engine cannot be used with fuels containing greater than 50 parts per million of sulfur, whereas at this writing (1999) fuels in North America can have as much as 500 parts per million.

 

Models with this engine have badges with a silver "T" and red "DI".

 

The injection system is the "pump-nozzle" type, and the turbocharger is a variable-vane type.  The lack of the injection pump mounted on the front of the engine is the obvious visual difference.

 

1.9 litre 4-cylinder 150hp "PD" - Few details are available at this writing. Models with this engine apparently will have badges with "TDI" in all red.

 

 

Les hele på TDI FAQ'en på TDI Club sine sider. Vet ikke om alle de logoene du nevner står der da..

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Fant dette:

 

TDI = 90HP and 100 HP pd

TDI = GT TDI 110hp and 115hp PD and some 100hp pd engines eg final edition golf.

TDI = 130hp pd

TDI = 150 hp pd

 

Så det er altså antall hk det har med å gjøre. Fant ingenting om de med blå bokstaver though. :hmm:

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
TDI - Bilen er signert Ing. Günther Helgman

TDI - Ing. Hermann Friedel

TDI - Ing. Hans Bauer

TDI - Ing. Franz Leckter

TDI - Ing. Hermann Josephs

 

... eller kanskje ikke.

 

Nei, egentlig så er det vel bare tilfeldig? Eventuelt kan det hende at helt rød skrift tilhører GT-modellen(e), og at det er forskjell på VW, Skoda, Audi og Seat.

8413420[/snapback]

 

og GTI modellen er signert ing. Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen :yes:

Lenke til kommentar

det er av rene praktiske årsaker da.. Dieselsot setter seg i plastikken på en del biler og dette kan se rimlig stygt ut med tia, man kan også få en mattere og eklere lakk bak også.

 

Diesel er noe drit bokstavlig talt! :) Blir så mye sot og møkk av det, jeg blir kvalm når jeg ser dieselbiler som gir gass og det kommer en katastrofalt stor svart røykbombe etter bilen, ser ikke sæææærlig milijøvennelig ut :p

Lenke til kommentar

Hadde en T4 med "blå I" en gang. Denne hadde 2,5-liter femmer uten intercooler og bare 88 hester. Jeg tror dette er en versjon som det er tatt ut lite effekt av, for å oppnå lange serviceintervaller (30 000 mellom oljeskift), en effektkurve som oppfordrer til økonomisk kjøring på lave turtall, og høy driftsikkerhet for yrkesbruk.

 

Vet ikke om denne motoren finnes på andre modeller enn Transporter, det gir liksom ikke mening med en tung og fæl 2,5-liter med liten effekt i en Polo...

Lenke til kommentar

Jeg kan vertfall forklare dere hva TDI merkene står får når det gjelder VW Touran.

 

1.9TDI = 105HK.

2.0TDI = 140HK.

2.0TDI = 170HK.

 

Sistnevnte er da altså den største motoren man får til Touran.

 

Det skal sise at Touran snart kommer med VW'ens såkalte TSI-motor.

Jeg regner med at denne får samme betegnelse hva fargene på "TDI" angår.

Lenke til kommentar
(...)forskjellen på bensin og diesel, nemlig eksosutløpet :)

8414712[/snapback]

 

Forklar! :D

8414886[/snapback]

 

Dersom VAG-bilen har et eksosutløp som vender nedover, er det diesel. Peker det rett ut er det bensin. Ikke verre enn det ;)

8415541[/snapback]

[/quote

 

Det stemmer ikke helt. Min GTI 1.8T har dobbel eksos som vender nedover.

Dessuten har alle motorene skjult eksos, untatt R32 og 2.8V6. Det kan ikke være noe problem med dieselsot på bakfangeren da.

Lenke til kommentar
Hvilken motor er det du har i avataren din da, GigaFlow? TDI ...

8419230[/snapback]

Dette er bare ett bilde jeg fant på nett.

 

Bokstavene på motoren min har også rød "DI" i "TDI" men bak på bilen, så er det kun en rød "I"

 

Her snakker jeg da altså om de nyeste modellene av touran. 2007--->

 

Hvordan det er med andre merker av VW er jeg usikker på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...