Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste lett MC på fart/bunndrag


Leaf

Anbefalte innlegg

Hei! Ser på mange fete sykler, som Derbi GPR, Cagiva Mito, Sachs XTC, Rieju RS2 Matrix osv.

 

Alle selvsagt 125ccm.. Tenker mest på en racing-sykkel, og XTC'n er den jeg forelsker meg når det gjelder utseende/pris. Men hvor godt går den i forhold til de andre nevnte syklene?

 

Mito'en er jo ganske så dyr, noe også Derbi GPR er. Er de verdt det?

 

Men altså, det jeg er mest ute etter, er fart og bunndrag. Noen som har noe info som kan brukes til å sammenligne syklene?

 

Jeg har veldig lite peiling på dette :roll:

 

EDIT: Er det noen "grense" for hvor langt sykkelen har kjørt? Er 30000/40000km mye?

Endret av Leaf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Sachs XTC er en 4-takter, noe som gjør at denne ikke er så veldig mye futt i iforholdt til andre 2-taktere. Rieju RS2 Matrix(125cc) versjonen er så slapp at en uplombert moped drar forbi.

 

Har du penger MITO! Kanonbra sykkel, ved fulleffekt kan du få den opp i 160-170km/t, med bra aks.

 

Du har også Aprilia RS 125. Dette er en litt billigere sykkel men ligger på en prisklasse på ca 50 000. Aprilia RS125 går veldig bra ved et effektnalegg, eksosventil også klippet cdi(must).

 

Du har også honda NSR som er på prisklassen under, men går litt dårligere enn en aprilia rs og mito.

 

--

 

Hvis du vil ha en enduro-sm så har du også Husqvarna WR og KTM EXC. Her er det kanonaks og sikkelig toppdrag! Disse 2 syklene er de som drar best til 0-100!

 

 

 

Lykke til med Lett-MC kjøp!

Lenke til kommentar
En kamerat av meg hadde Sachs XTC. Bra sykkel det. Den gikk 170km/t og var bare uplombert. Men han krasja den. ;)

8413579[/snapback]

tviler :roll: 4 taktere går ikke i 170km/t på speedo en gang bare uplombert.

Sachs XTC er nok en del svakere enn bare ett hakk når det gjelder Mito. Men XTC´en vil jeg påstå har bedre bunndrag, noe som er deilig :)

Lenke til kommentar
En kamerat av meg hadde Sachs XTC. Bra sykkel det. Den gikk 170km/t og var bare uplombert. Men han krasja den. ;)

8413579[/snapback]

tviler :roll: 4 taktere går ikke i 170km/t på speedo en gang bare uplombert.

Sachs XTC er nok en del svakere enn bare ett hakk når det gjelder Mito. Men XTC´en vil jeg påstå har bedre bunndrag, noe som er deilig :)

8413852[/snapback]

Hvertfall det jeg er blitt fortalt av han og andre. Hva er toppfart uplombert da?

Lenke til kommentar

fant litt fakta ;)

 

 

Sachs byttet i fjor ut totaktmotoren fra Minarelli med en ensylindret firetakstmotor fra Suzuki. Firetakteren er er ikke like akselerasjonsvillig som totakteren, men har mer trekkraft og har lavere bensinforbruk og renere utslipp. Gitterrørrammen er beholdt nesten helt uendret og de kraftige bremsene er like imponerende som før. Dette er lettvekter for de som liker svingene. Selv om firetakteren ikke har samme rå frasparket har den en mer voksen lyd og oppleves som en større sykkel, og på den 20 liters bensintanken kan du kjøre veldig langt.

 

Tekniske data

Motor:  Ensylindret. 4-takt. Luftkjølt. 1 overliggende kamaksler og 4 ventiler. En forgasser.

Boring og slaglengde: 56,0 x 50,7 mm. 

Sylindervolum: 124,5 ccm.

Effekt: 11 kW (15 hk) v/10.500 o/min.

Dreiemoment: Ikke oppgitt.

Transmisjon: 5-trinns gearkasse. Kjededrift.

Chassis: Stål gitterrørramme.

Fjæring foran: Forgaffel m/41 mm gaffelrør. 120 mm fjæringsvei.

Fjæring bak: Stål svingarm og en støtdemper med justerbar fjæring. 120 mm fjæringsvei.

Bremser: Foran: En 316 mm skive og kaliper m/fire stempler. Bak: En 220 mm skive og kaliper med et stempel.

Felger: Aluminiumsfelger.

Dekkdimensjon: 110/70ZR17 foran, 150/60ZR17 bak.

Vekt: 144 kg.

Mål: Akselavstand: 1380 mm. Lengde: 2020 mm. Bredde: 625 mm. Setehøyde: 800 mm.

Tankvolum: 20 liter, inkludert 3 liter reserve.

Toppfart: 105 km/t.

Farger: Svart, rød, gul.

Pris: 60 000,-

Endret av even4
Lenke til kommentar

Hvis du bare tar ut plomber på lett så er det vanskelig å bli tatt, med effektanlegg er det litt lettere men fortsatt ikke "vanlig" å bli tatt med det på lett kommer helt ann på hvor mye du blir stoppa om du gidder å stoppe etc. :p

 

Av de syklene som er nevnt her er mito den sprekeste eller i hvertfall den med flest hester. Klarer du å importere en orginal RS og fikle litt med papirene slik at du ikke trenger å regge den som 250cc men 125cc vil den gå klart best og klart lovligst best av nevnte lettsykler.

Lenke til kommentar

Det der er vertfall lite lovlig skal jeg si deg. Du har lappen opp til 125cc / 11kW(15hk) og hvis du kjører rundt med en 250cc motor som kanskje har 40-60hk så er det lite lovlig.

 

 

Alt 125cc går dass plombert. Har du penger så ville jeg gått for en mito eller en 04-06 RS også fjernet plomberingene.

Lenke til kommentar
Det der er vertfall lite lovlig skal jeg si deg. Du har lappen opp til 125cc / 11kW(15hk) og hvis du kjører rundt med en 250cc motor som kanskje har 40-60hk så er det lite lovlig.

 

 

Alt 125cc går dass plombert. Har du penger så ville jeg gått for en mito eller en 04-06 RS også fjernet plomberingene.

8425769[/snapback]

 

Da blir nok RS mer aktuelt. Men er de 04'-06' modellene som går best? De er jo veldig dyre. Hva med noe litt eldre? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...