Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste lett MC på fart/bunndrag


Leaf

Anbefalte innlegg

Det der er vertfall lite lovlig skal jeg si deg. Du har lappen opp til 125cc / 11kW(15hk) og hvis du kjører rundt med en 250cc motor som kanskje har 40-60hk så er det lite lovlig.

 

 

Alt 125cc går dass plombert. Har du penger så ville jeg gått for en mito eller en 04-06 RS også fjernet plomberingene.

8425769[/snapback]

 

Da blir nok RS mer aktuelt. Men er de 04'-06' modellene som går best? De er jo veldig dyre. Hva med noe litt eldre? :)

8427258[/snapback]

mener det er omtrent samme effekt uttak av alle modellene mellom 04-06..men 06 er tøffest syns jeg. eller så er jo 05 med rød og svart tøff da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rotax 123 var i RS 1993-1997

Rotax 122 var i RS 1995-2007

 

 

----

 

Hentet fra forumet - aprilia.7kt.net

De italienske ingeniørene så det som en litt for stor oppgave å produsere en 125cc motor som både er effektsterk og driftsikker. Aprilia valgte da å bruke motorer fra Bombardier Rotax. Kvaliteten er svært god, da Rotax har erfaring fra flere plan, blant annet snøscootere og ikke minst Go-kart. Dette tilsier at Rotax har både fleksible og trygge patenter. De effektsterke motoren fra Bombardier Rotax viste seg å kombinere godt med Aprilias ideologi og samarbeidet har vært svært vellykket. Aprilia bruker nå Rotax 122 motoren fra Rotax i de fleste av sine 125cc. Det er modellen som er brukt i de nyere syklene.

 

Etter Piaggo tok over aprilia i 2004 har det kun gått oppover for Aprilia, selskapet er nå Europas nest største motorsykkelfabrikant og er det eneste ikke-japanske selskapet med en komplett line-up med alt fra scootere til store liter sykler. Aprilia er europas nest største mc-produsent, og produserer hele 2500 sykler om dagen på sine 11 samlebånd. Visste du at det selges en ny Aprilia motorsykkel for hvert 3. minutt?

 

 

Rotax 123

AF1 1988-1993

RS 1993-1997

Tuareg-Rally 1988-1991 + Pegaso 1989-1994

RX 1989-1994 + Red Rose 1989-1994

 

rotax123jp5.png

 

 

Rotax 123 var ironisk nok den første motoren som ble levert til Aprilias lettsykler. I 95,96 og 97 ble Rotax 122 og 123 levert nærmest parallelt i RS 125, vi mistenker at dette skyldes økonomiske problemer. Aprilia hadde antagelig et restlager med 123 motor fra tidligere årsmodeller som de så seg nødt til å selge ut. De klarte ikke levere sykkelen ut til de helt store markedene enda. De valgte seg nok ut noen marked hvor de fortsatte å selge med Rotax 123 i nye chassis. Utseende var likt, men rammen var tilpasset Rotax 123.

 

* De RS 125'ene som har Rotax 123 har også Dell'orto VHSB-34LD Flatslide forgasser.

* Mer komplisert coil.

* Et annerledes tenningssystem. Den har en fast tenning, også kalt magnettenning, som blir regulert av statoren. Det vil si "mekanisk tenning" som gjør at signalet som sendes til coilen bestemmes av roteringen på svinghjulet=turtall. Noe som gjør den litt unøyaktig siden det vil aldri være mulig å lese av svinghjulet 100% nøyaktig. På lave turtall vil den ikke være like presis som en CDI tenning. På høyere turtall vil allikevel gnisten være tilnærmet konstant, derfor vil også forskjellene utgjevnes noe på høyt turtall.

* Den har ikke CDI, noe som fører til at man mister effekt i bunn- og mellomregisteret, mens toppeffekten er tilnærmet lik.

* En annen sylinder enn 122. 123 mangler den syvende spyleport.

* En annen blokk enn 122. Nedre motorfester er ulike. Startmotoren har andre fester.

* Svinghjulet er annerledes.

* Startmotoren har et annet drev enn 122, siden den også har girkasse som er bygget annerledes. Girkassen har også en annen utveksling. Girshalteren ligger synlig til i Rotax 122, mens i 123 gikk den gjennom den ene veggen på blokka.

* Et helt annerledes ledningsnett.

* Lukket clutch. Clutchhuset er separert fra girkassen.

* Helmekanisk turteller

* Den elekroniske eksosventilen bruker en eldre, justerbar versjon av bladet. Denne knekker dessverre lett.

 

Rotax 122

RS og Tuono 125 1995-2007

RX 125 1995-1998

MX 125 2004-2006

Classic 125 1995-1998

ETX 125 1998-2001

 

rotax122fq5.png

 

Nå er de fleste her kjent med Rotax 122, og jeg ser ingen grunn til å ramse opp tekniske detaljer på den. Nå skulle jeg bare skrive forskjellene. Men jeg kan jo føye til:

 

* RS 125 levert med Rotax 122 har Dell'orto PHBH-28 forgasser

* Den har 0.6 l girolje. Et lettgjenkjennelig tegn på at du har Rotax 122 er at det står 600 cc på venstre siden av motoren (ikke 600 ccm tongue.gif)

* Helstøpte eksosventil-blad til RAVE.

* Mekanisk turteller. Den går på et drev i clutchhuset. Dvs. mekanisk "teller" men elektronisk drivverk.

Lenke til kommentar

Sachs kom med 4-takts motor i 2003 og bruker den fortsatt. Før det var det en Yamaha tzr mer eller mindre prikk lik dt125 motoren.

Jeg har kjørt 100% plombert en stund nå, og det funker fint, tar forbikjøringer med 2 på uten problemer.

Men det går jo bare noen uker så vil du ha mer, da kan du, som jeg gjorde, åpne eksosventilen sånn at den står åpen hele tiden, da får du et mye bedre toppdrag og du når 120 veldig fort (til og være plombert).

Så kan du jo kjøpe deg effektanlegg, større gasser, 170cc sylinder ++

 

Kjører selv sachs, og den anbefales på det sterkeste!

 

Mito og rs er oppskryt til tusen! + at det er dyr forsikring på de.

Lenke til kommentar

Men det går jo bare noen uker så vil du ha mer, da kan du, som jeg gjorde, åpne eksosventilen sånn at den står åpen hele tiden, da får du et mye bedre toppdrag og du

 

8437388[/snapback]

 

Vet du i hele tatt hvorfor det er eksosventil på 2 taktere ?

Har man ikke eksosventilen vil man få en gurgling, som feks på blodig hardt trimma mopeder, den vil ikke helt gå på lavt turtall og krever _veldig_ mye turtall.

 

La eksosventilen stå som den er du , men heller fjern plomberinger :)

 

RS, Mito, KTM, Qvarna, NSR, CBR, RS2.

 

1Valget mitt : KTM

2Valget : Qvarna WR

3.Valget : RS

Lenke til kommentar
Motoren på orginal RS er ikke på 250cc men hvis du skal ha den orginalt inn i Norge, så må du enten regge den som 250cc eller mixe og trixe litt med papirer..

8426635[/snapback]

Man reigistrerer den vel som 125ccm, men fulleffekt (tung/mellomtung motorsykkel). Har selv hatt en importert 125ccm med 28HK (lovlig) og denne ble registrert som 125ccm tung motorsykkel.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Men det går jo bare noen uker så vil du ha mer, da kan du, som jeg gjorde, åpne eksosventilen sånn at den står åpen hele tiden, da får du et mye bedre toppdrag og du

 

8437388[/snapback]

 

Vet du i hele tatt hvorfor det er eksosventil på 2 taktere ?

Har man ikke eksosventilen vil man få en gurgling, som feks på blodig hardt trimma mopeder, den vil ikke helt gå på lavt turtall og krever _veldig_ mye turtall.

 

La eksosventilen stå som den er du , men heller fjern plomberinger :)

Hmm, det kan da umulig skade motoren! se f.eks på rs, den har jo ikke eksosventil orginalt, det har da heller ikke mopeder.

Eller har de noe annet?

Uansett, en 2-takter skal ha turtall! ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
kawasaki kx 85 er drit bra på bunndrag og fart....

 

Selv har jeg da en kawasaki kx 85 den går 130 km/t

 

går bra den ja, men han her skal jo ha lettsykkel da... på skilt..

 

lite vits å dra opp en tråd som ble starta for 1 år siden bare for å si at du har en KX 85 :)

Endret av HondaOlav
Lenke til kommentar
Hei.

 

Sachs XTC er en 4-takter, noe som gjør at denne ikke er så veldig mye futt i iforholdt til andre 2-taktere. Rieju RS2 Matrix(125cc) versjonen er så slapp at en uplombert moped drar forbi.

 

Har du penger MITO! Kanonbra sykkel, ved fulleffekt kan du få den opp i 160-170km/t, med bra aks.

 

Du har også Aprilia RS 125. Dette er en litt billigere sykkel men ligger på en prisklasse på ca 50 000. Aprilia RS125 går veldig bra ved et effektnalegg, eksosventil også klippet cdi(must).

 

Du har også honda NSR som er på prisklassen under, men går litt dårligere enn en aprilia rs og mito.

 

--

 

Hvis du vil ha en enduro-sm så har du også Husqvarna WR og KTM EXC. Her er det kanonaks og sikkelig toppdrag! Disse 2 syklene er de som drar best til 0-100!

 

 

 

Lykke til med Lett-MC kjøp!

Hva i helv. skal den gå så fort for uansett da? Holder lett fartsgrensen med en Sachs XTC.

 

Hva så? Her i Norge er det ikke mange fartsgrenser som går over 80 km/t... Visst er Mito en kanonsykkel, men uansett, den holder også fartsgrensen uten problemer plombert.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...