Gå til innhold

hva gjør en monitor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En monitor er ment for artistene og dem som synger på scenen, mens "vanlige" høyttalere er ment for å gå ut til publikum.

 

Vanlige høyttalere kan fint brukes som monitorer. Men det finnes høyttalere som er spesialisert til bruk som monitorer, som du lett kan se på formen på selve høyttalerene.

 

Fikk du svar på hva du lurte på ?

Lenke til kommentar
... og hva er lydforskjellen på aktive studiomonitorer kontra audioforsterker med ordinære hifi-høytalere?

8421120[/snapback]

 

Aktive studiomonitorer gir deg eksakt lyd fra lydkilden mens en forsterker med høyttalere er med og setter sitt preg på lyden.

 

Jeg personlig liker den stramme og klare lyden som kommer fra studiomonitorer og synes dette overgår det meste jeg har hørt av pc høyttalere med brumlesub eller hifi-forsterker/høyttalere.

 

Jeg har behov for å koble opp synth og synthtrommer direkte til nærfeltshøyttalere samtidig som jeg ønsker å lytte til MP3 via et ekstern lydkort samt litt xbox 360 gaming (må jo ha det litt gøy også :)

 

Valget mitt falt på:

KRK Rokit RP5 monitorer krk

 

Behringer 802 mixer 802

 

Som lydkort/midi interface bruker jeg M-Audio Audiophile USB.

 

Et oppsett jeg er kjempefornøyd med og kan anbefales for de med "liknende" behov.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En monitor er en høyttaler som ikke farger lyden på langt nær like mye som en vanlig hifi høyttaler, som tross alt skal gi vakrest eller "best" mulig lyd. En monitor skal avsløre feil og styggedom i miksen så man kan rette dem før låten sendes ut i verden :)

 

 

Genelec, PCM, Alesis, Behringer, M-audio, KRK, Fostex og en rekke andre produsenter lager monitorer i alle prisklasser, hvor de dyreste ofte er dem som avslører flest skavanker :)

Lenke til kommentar
... og hva er lydforskjellen på aktive studiomonitorer kontra audioforsterker med ordinære hifi-høytalere?

8421120[/snapback]

 

Aktive studiomonitorer gir deg eksakt lyd fra lydkilden mens en forsterker med høyttalere er med og setter sitt preg på lyden.

8426218[/snapback]

 

Aktive monitorer må vel plugges i et støpsel og har en egen forsterker. Dvs. at de får inn et uforsterket signal, og det forsterkes før det sendes i elementet. Dette gjøres som oftest av en eller flere integrerte forsterkere

 

Audioforsterker med ordinære hifi høyttalere vil bety separat forsterker og passive høyttalere som kun formidler det forsterkeren sender ut.

 

Hva som er mest homogent (=rent, eksakt lyd) vil uten tvil bli en skikkelig forsterker og passive monitorer, og ikke aktive monitorer. Du kan selvfølgelig ikke forvente at noe billige komponenter vil gi et særlig homogent inntrykk, men jeg vil anta at et seriøst musikkstudio ikke opererer med hifi fra elkjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

studiomonitorer er ganske personlig, jeg kan ikke fordra genelec, som er en høyt profilert og bra høyttaler,

men Dynaudio liker jeg veldig godt, så slike høyttalere må man nesten teste ut før man kjøper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...