Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Hadde lastet ned 97,8% av iso filen, før stemora mi (brenn), presterte å dra ut nettverkskabelen min. Takk skal du ha!

 

Ellers er jeg veldig spent, da jeg kun har lest om fiesty, men ikke testet noen av beta versjonene selv.

 

Dessuten har jeg et P5B-E hk, og som miceagol sier, skal nettverkskortet der fungere uten manuell driver install.

 

Good times.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde lastet ned 97,8% av iso filen, før stemora mi (brenn), presterte å dra ut nettverkskabelen min. Takk skal du ha!

8423891[/snapback]

Bruk torrent neste gang så unngår du lignende episoder. Torrent er også mye snillere med serverne til Ubuntu siden hver nedlaster hjelper andre nedlastere.

Lenke til kommentar
Lurer på hovrdan jeg får ontlig lyd når jeg hører på mp3 med xmms, får lyd med mye skurring.

 

EDIT: fin lyd i totem playern, kjører ubuntu.

8424237[/snapback]

Det pleier som regel å skyldes at PCM står på full guffe.

8424307[/snapback]

 

Den "equlaizer'n?" har den sånn jeg bruker i winamp, men ikke sånn skurr i winamp

Lenke til kommentar
Lurer på hovrdan jeg får ontlig lyd når jeg hører på mp3 med xmms, får lyd med mye skurring.

 

EDIT: fin lyd i totem playern, kjører ubuntu.

8424237[/snapback]

Det pleier som regel å skyldes at PCM står på full guffe.

8424307[/snapback]

 

Den "equlaizer'n?" har den sånn jeg bruker i winamp, men ikke sånn skurr i winamp

8424400[/snapback]

 

Hvis dere ikke visste det finnes det en annen Winamp-lignende spiller i pakkebehandleren som heter Beep Media Player. Den er basert på Xmms, men ser litt friskere ut:

sudo apt-get install beep-media-player

 

Prøvde forøvrig ut Winamp 5 i Wine her en dag. Den funket, men tror jeg ikke klarte å spille av noen musikkfiler. :)

Lenke til kommentar
Har kjørt feisty i mange uker jeg nå, så ja. Var det noe spesielt du tenkte på , VikinGz?

8423735[/snapback]

Hvordan det er i forhold til 6.10, store forsjeller?

8424277[/snapback]

 

Har brukt Feisty mange måneder selv nå så tillater meg å svare:

Vil vertfall si at det er mye mer nytt fra Edgy -> Feisty enn fra Dapper -> Edgy.

Særlig for nybegynnere har dem jo fått på plass viktige funksjoner som restricted-manager og easy-codec-install. At Compiz har blitt en offisiell del av Ubuntu vil jo sikkert glede mange også

Mer komplette endringslister finnes flere av, så gidder ikke å skrive en til, men generelt sett påstår jeg at Feisty er en langt mer spennende versjon enn Edgy. :dribble:

Lenke til kommentar

pcp160;

Eneste forskjellen på Ubuntu, Kubuntu og Xbuntu er hvilke skrivebordsmiljø de bruker, som er hhv. GNOME, KDE og xfce.

 

Dersom du har Ubuntu installert så kan du veldig enkelt også installere xfce som Xbuntu bruker, eller KDE. Når du logger deg inn velger du hvilke som skal startes. Jeg har også Ubuntu med GNOME og KDE inne. Programmer for den ene kan installers på de andre, som Digikam i GNOME.

 

Så hvis du føler GNOME er treg så kan du installere og se hvordan xfce fungerer, hvis du ikke liker det er det bare fjerne det igjen.

Lenke til kommentar

Og det gjøres ved å finne Synaptic Package Manager under system->administrasjon.

 

Trykk ctrl+f og søk etter kubuntu-desktop, xfce-desktop, ubuntu-desktop avhengig av om du vil ha kubuntu,xfce eller standard gnome (dersom du originalt installerte kubuntu eller xubuntu).

 

Trykk så "Bruk" eller "Apply" avhengig av språkinnstillingene.

 

Det er forøvrig slik du skal installere de aller, aller fleste programmer. Du skal med andre ord ikke gå til diverse nettsider og laste ned .tar.gz eller .tar.bz2 filer som inneholder kildekode. Om du ikke finner programmet i synaptic, forsøk å finne såkalte pakker, eller .deb-filer tilpassa ubuntu. Laster du ned disse, kan de enkelt installeres om du dobbeltklikker de.

Lenke til kommentar
Hadde lastet ned 97,8% av iso filen, før stemora mi (brenn), presterte å dra ut nettverkskabelen min. Takk skal du ha!

8423891[/snapback]

Bruk torrent neste gang så unngår du lignende episoder. Torrent er også mye snillere med serverne til Ubuntu siden hver nedlaster hjelper andre nedlastere.

8424250[/snapback]

 

 

Bruker så godt som alltid torrents, dvs når jeg er hjemme, eller andre steder hvor det finnes en noen lunde brukbar nettlinje :)

 

Tingen er at akkurat nå sitter jeg på en helt elendig adsl linje, med 128kbit opp, som vil resultere i at det hadde tatt trehundreogfemti år for å få ned fila med et torrent, kun derfor jeg lastet den direkte ned fra en server.

Lenke til kommentar
Hva er forskell på alternate og desktop?

8421435[/snapback]

Desktop er GUI install mens alternate er for PC`er som ikke har nok maskinkraft for å kjøre GUI`en altså uten GUI. Desktop (gui) krever 192 mb ram.

8421456[/snapback]

Dette kan misforstås ...

 

"desktop"-versjonen fungerer som en live-CD med dertilhørende grafisk installasjonsrutine (installasjonsprogrammet heter forresten ubiquity). Dette er sannsynligvis den versjonen en nybegynner ønsker å bruke.

 

"alternate"-versjonen er ikke en live-CD (kun for installasjon) og bruker en alternativ installasjonsrutine med tekstgrensesnitt. Denne egner seg bedre for rask OEM-installasjon. (Dersom live-CDen ikke virker pga problemer med skjermkort, acpi-implementasjon i hk etc så man ikke får opp grafisk grensesnitt har denne vist seg å være redningen for mange.) Jeg vil tippe Marsan har rett i at denne kan installeres med mindre mengder RAM, siden man slipper å laste GUIen (X.org + GNOME etc) til live-CDen.

 

Såvidt jeg vet installeres akkurat den samme programvaren med begge de to CDene, altså Ubuntu med GUI (GNOME-skrivebordmiljøet).

 

(I tillegg har man en tredje variant som kalles "server", som kun installerer base-installasjonen (ikke GUI, dvs meta-pakken ubuntu-desktop), men har med flere servertjenester som ikke følger med de to andre skrivebordinstallasjonene).

8422854[/snapback]

 

Så at det jeg skrev kunne missforstås i ettertid...takk for at du oppklarte litt!

 

Har kjørt feisty i mange uker jeg nå, så ja. Var det noe spesielt du tenkte på , VikinGz?

8423735[/snapback]

Hvordan det er i forhold til 6.10, store forsjeller?

8424277[/snapback]

 

Ikke kjempestore forskjeller nei, sikkert en del under panseret! Network-managern er en ny ting der du kan aktivere "roaming mode" slik at man oppdager tilkoblingspunkt til tråløse nettverkssteder. Fungerte ikke hos meg men er sikkert en ting som gjør at Ubuntu kan få større brukerandel. Større støtte for maskinvare er det vel også i 7.04. Compiz ferdig innstallert er vel kanskje ikke så gjevt. Det ligger bare 2 effekter (plugins) inne. Skrivebordscube og skjelving av vinduer (dissende vinduer). Jeg kjører heller beryl, og det fine med beryl er at beryl-manager kan håndtere (aktivere/deaktivere) også compiz :D

Lenke til kommentar
Installasjonen gikk glatt og jeg hadde det morsomt helt til nvidia drivern skulle inn. Vart bare svart. Sitter med en 8800GTX.

8425347[/snapback]

 

Hvordan installerte du driveren?

8425374[/snapback]

Dét kortet er vel relativt nytt? Forsøk å installere nvidia-glx-new driveren fra synaptic istedet.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Installasjonen gikk glatt og jeg hadde det morsomt helt til nvidia drivern skulle inn. Vart bare svart. Sitter med en 8800GTX.

8425347[/snapback]

 

Hvordan installerte du driveren?

8425374[/snapback]

Dét kortet er vel relativt nytt? Forsøk å installere nvidia-glx-new driveren fra synaptic istedet.

8425425[/snapback]

 

Properitære fra nvidia.com :thumbup:

 

Bruker bare de jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...