Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Jeg er grønn på dette her og lurer på hva som er forskjellen på Ubuntu, Kubuntu og Edubuntu. Kan noen forklare meg det?

8422614[/snapback]

 

Ubuntu har gnome skrivebordsmilijø

Kubuntu har KDE skrivebordsmilijø

Edubuntu tror jeg har gnome, men inneholder pakker som er tilpasset skole. Matteprogrammer med mere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er grønn på dette her og lurer på hva som er forskjellen på Ubuntu, Kubuntu og Edubuntu. Kan noen forklare meg det?

8422614[/snapback]

 

Forskjellige skrivebords miljøer. (Utseende, programmer etc.) Men man kan fint bruke programmer fra andre skrivebords miljøer uansett hvilken man velger. Man kan også ha flere skrivebords miljøer på samme installasjon. Kan velges når man logger inn. Ubuntu (gnome) Kubuntu (Kde) Xubuntu (xfce). Edubuntu bruker gnome skrivebords miljø men har litt annet utseende og programmene er ment for utdannelse for barn. :)

Lenke til kommentar
Hva er forskell på alternate og desktop?

8421435[/snapback]

Desktop er GUI install mens alternate er for PC`er som ikke har nok maskinkraft for å kjøre GUI`en altså uten GUI. Desktop (gui) krever 192 mb ram.

8421456[/snapback]

Dette kan misforstås ...

 

"desktop"-versjonen fungerer som en live-CD med dertilhørende grafisk installasjonsrutine (installasjonsprogrammet heter forresten ubiquity). Dette er sannsynligvis den versjonen en nybegynner ønsker å bruke.

 

"alternate"-versjonen er ikke en live-CD (kun for installasjon) og bruker en alternativ installasjonsrutine med tekstgrensesnitt. Denne egner seg bedre for rask OEM-installasjon. (Dersom live-CDen ikke virker pga problemer med skjermkort, acpi-implementasjon i hk etc så man ikke får opp grafisk grensesnitt har denne vist seg å være redningen for mange.) Jeg vil tippe Marsan har rett i at denne kan installeres med mindre mengder RAM, siden man slipper å laste GUIen (X.org + GNOME etc) til live-CDen.

 

Såvidt jeg vet installeres akkurat den samme programvaren med begge de to CDene, altså Ubuntu med GUI (GNOME-skrivebordmiljøet).

 

Redigert: Sjekk offisiell beskrivelse av forskjeller her.

 

(I tillegg har man en tredje variant som kalles "server", som kun installerer base-installasjonen (ikke GUI, dvs meta-pakken ubuntu-desktop), men har med flere servertjenester som ikke følger med de to andre skrivebordinstallasjonene).

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Da var 7.04 oppe og går her også.

 

Men ble litt overasket over at jeg ikke har lyd. Hadde lyd rett ut av boksen med Edgy.

Har et 5.1 Soundblaster Live kort.

 

Har ikke prøvd så mye enda, men har skrudd opp alt i alsamixer og har skjekket at det er det lydkortet som er valgt. Synes det er merkelig at dette plutselig ikke skal funke ut av boksen..

 

Noen andre som har SB Live og har hatt noen problemer?

Lenke til kommentar
kommers Postet i dag, 17:28

Dette kan misforstås ...

 

"desktop"-versjonen fungerer som en live-CD med dertilhørende grafisk installasjonsrutine (installasjonsprogrammet heter forresten ubiquity). Dette er sannsynligvis den versjonen en nybegynner ønsker å bruke.

 

"alternate"-versjonen er ikke en live-CD (kun for installasjon) og bruker en alternativ installasjonsrutine med tekstgrensesnitt. Denne egner seg bedre for rask OEM-installasjon.

Kommers, du er alltid flink til å forklare grundig og lettfattelig, men kunne trenge enda litt mer teskje-forklaring jeg :blush:

Når du sier tekstbasert, betyr det bare at det mangler fine farger og vinduer, samtr muligheten for å "teste" fra cd, eller er det snakk om komandolinjer og skriving av kryptiske regler for å få installert?

 

Lurer bare fordi jeg tenkte jeg skulle installere denne nye versjonen på en Thinkpad med 256MB minne. innstallerte XP på den på vanlig tid (ca 40min) men slet veldig med både Ubuntu og Kubuntu, brukte vel rundt 3 timer med skikkelig sirup. Fungerte tålelig greit etter installasjonen.

Så derfor lurer jeg på om kanskje denne alternate install kan være noe for meg?

Lenke til kommentar

pcp160:

Jeg har ikke forsøkt denne selv, men har sett skjermbilder fra installasjonen. Synes det ser veldig greit ut egentlig(saml med den grafiske). Eneste vanskelige er kanskje partisjoneringen – men hvis du lager til partisjonene før installasjon så burde det ikke være noe problem.

 

Du har vel ikke vurdert Xbuntu da, som skal være god på bærebare/eldre hardware siden den krever mindre enn Ubuntu og Kubuntu?

Lenke til kommentar
kommers Postet i dag, 17:28

"alternate"-versjonen er ikke en live-CD (kun for installasjon) og bruker en alternativ installasjonsrutine med tekstgrensesnitt. Denne egner seg bedre for rask OEM-installasjon.

Kommers, du er alltid flink til å forklare grundig og lettfattelig, men kunne trenge enda litt mer teskje-forklaring jeg :blush:

Når du sier tekstbasert, betyr det bare at det mangler fine farger og vinduer, samtr muligheten for å "teste" fra cd, eller er det snakk om komandolinjer og skriving av kryptiske regler for å få installert?

8423250[/snapback]

 

Jeg brukte alternate-versjonen når jeg installerte Edgy siden 8800 GTS var for nytt. Alternate-versjonen ser litt ut som windows xp-installasjonen (den aller første delen) med blå og røde farger. Du får en del flere valg enn i desktop-installasjonen, men ikke no som er vanskelig å forstå (du får den på norsk). Du skal også kunne velge at partisjoneringen gjøres for deg, slik som med desktop-installasjonen.

 

Ingen kommandolinje, kun en wizard som ikke ser fancy ut. Tror du klarer alternate fint, pcp160. :)

Lenke til kommentar
OK, nå har jeg lakt inn ubuntu 7.04, men det er ikke på norsk, hvordan får jeg bytted til nosk?

8423194[/snapback]

 

System - administrasjon - language et eller annet. Huk av boksen for norwegian og trykk apply. Logg ut og i innlogings vinduet kan man velge språk. :)

8423464[/snapback]

 

Det er veldig mye som skal presses inn på den lille CD'en Ubuntu kommer på. Pga. denne begrensningen legges ikke alle språkpakker inn i sin helhet, og man vil derfor få en blanding av engelsk og norsk på et nyinstallert system. :) Resten kan lastes ned som rocknrolf77 forklarer.

Lenke til kommentar
pcp160:

Jeg har ikke forsøkt denne selv, men har sett skjermbilder fra installasjonen. Synes det ser veldig greit ut egentlig(saml med den grafiske). Eneste vanskelige er kanskje partisjoneringen – men hvis du lager til partisjonene før installasjon så burde det ikke være noe problem.

 

Du har vel ikke vurdert Xbuntu da, som skal være god på bærebare/eldre hardware siden den krever mindre enn Ubuntu og Kubuntu?

8423623[/snapback]

Takk for svar Govassa :)

Har såvidt vært innom tanken på andre distroer, særlig på de svakeste maskinene jeg har, men kvier meg litt for de enkle versjonene da jeg frykter de er noe mindre brukervennlige. Men det er bare noe jeg tror, har ikke prøvd...

 

Tenker jeg i alle fall prøver meg på den alternate versjonen, og lager partisjoner på forhånd som du sier.

 

Har Ubuntu etterhvert blitt et tyngere beist enn XP?

Minnebruken i Kubuntu's "oppgavebehandling" (hva det nå het) kan jo tyde på det, men har tenkt at det skyldes caching på samme måte som Vista.

Makinen jeg snakker om akkurat nå kjører jo XP glatt, den "kveles" jo riktignok etterhvert om man legger på med antivirus osv, men dette slipper jeg jo med Linux.

 

Takk til deg også miceagol, prøver meg på Alternate :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...