Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Installerte Feisty på onsdag, og på fredag (den 13.) kom det noen nydelige oppdateringer som fikk SATA til å ta kvelden (og jeg som akkurat hadde byttet fra IDE)

 

De tingene jeg hittil har sett (og som jeg liker) er overføringen av windows-brukerinstillinger under installasjonen, den enklere codecinstallasjonen, og nyere PHP.

 

Noe jeg ikke liker (det var iallefall ikke sånn i betaen) er at man må installere et tilleggprogram for å bytte desktop ved å flytte musa til skrivebordsakanten.

 

Bestilte 3 (2+1) til meg selv nå. Høre med en lærer jeg kjenner + det lokale bilioteket, om de har lyst til å ha noen (10-50?) som reklame.

 

Edit: Huff så mye skrivefeil :ph34r:

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en install av Fiesty BETA i overigår. Fungerer utmerket. Nå er det faktisk en innebygd funksjon til kuben fra Beryl+Compiz og skjelvinger i vinduene når du flytter dem.

Selv instalerte jeg Beryl uten problemer., Desuten har det kommet en ny driver-manager som fungerer bedre enn du kan tenke deg. Knetwork manager (eller noe slikt) medfølger og dermed går WLAN som en drøm fra du instalerer 7.04

Ellers elsker jeg den nye logoen. Blank og fin :)

Skal laste ned ISO på tordag også har jeg bestilt cd'r slik at jeg har den pent innbundet i program-hylla :)

Lenke til kommentar
Litt dumt at RC ikke er ute enda, men det aller viktigste er at fæle bugs fjernes før final release, slik som den jeg nevnte med tastaturet. Håper virkelig den er borte i den endelige utgaven.

 

Er også fornøyd med at dem har fått på plass en offisiell pakke kalt nvidia-glx-new som alltid skal inneholde den nyeste Nvidia-driveren, husker at en av grunnene til at jeg har kjørt Feisty siden før jul var den oppgraderte driveren og det blir for dumt å måtte oppgradere pga av det eller ty til 3.parts-pakker som har en tendens til ikke å fungere ordentlig.

8398204[/snapback]

 

Oi, det likte jeg å høre. Siden jeg fikk ny PC med 8800 GTS har jeg alltid måttet installere grafikkdriverne manuelt med Nvidia sitt eget skript, så en deb-pakke med ofte oppdaterte nvidia-drivere er nyttig for de med ny hardware. Vet du hvor oppdatert denne vil være?

8398511[/snapback]

 

Kan ikke si sikkert hvordan det blir i praksis, men har forstått det som at pakken skal oppdateres ganske straks etter at Nvidia slipper nye drivere.

Feisty sin nvidia-glx er versjon 1.0.9631, mens nvidia-glx-new for øyeblikket er versjon 1.0.9755 som også er nyeste versjon fra Nvidia

Lenke til kommentar
Kanskje jeg skulle ta en prat med Håvard Røste og spørre om jeg får skrive saken dersom ingen har tatt oppdraget ennå. :)

8397429[/snapback]

Kjempebra! Vil tro du også er rette mann for jobben. :thumbup:

8397567[/snapback]

Jeg har fått svar nå. Oppdraget er allerede delt ut til Vegard. (Han som skrev artikkelen om Beryl.) Han er veldig flink til å skrive sånt så det blir nok bra uansett. :)

 

Jeg får heller tenke på ytterligere artikler om Ubuntu. Det har jo ikke akkurat vært få artikler om Vista så det skulle bare mangle at det er stoff nok til mange artikler om Ubuntu også. :)

Lenke til kommentar

Bare ikke stadig nye nVidia-drivere gjør det samme som på Windowsen min. Jeg oppgraderte fra 7.xx til 9.xx og plutselig kunne jeg ikke vise 3D i mer enn 800x600. Det tok en stund før jeg skjønte at det var driveren (hadde satt på hjemmelaget kjøleribbe i mellomtiden), men da jeg gikk tilbake til 7.xx fikset alt seg.

Så nVidia passer ikke alltid på bakoverkompatibiliteten til alle skjermkortene sine (GeForce4 MX IGP i mitt tilfelle).

Lenke til kommentar

bestilte jeg å :D

Og håper på bedre ståtte på FJS bærbaren min, for 6.10 ga noen driver problemer...

gleder meg til å teste den ut :D

Bakoverkopitablitet er noe nvida har lagt i glemmeboka, for en del år siden mistet jeg blant annet skrift o.l på geforce 3 titanium kortet mitt :(

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å bruke GNU/Linux på desktopmaskinen (av praktiske grunner), men har installert Ubuntu 6.10 på den bærbare. Jeg har hatt noen problemer med det trådløse - firmware til Intel Wlan, ACPI og problemer med switching til konsoll med fglrx-driver. Ja, det finnes løsninger på begge deler, ACPI ekskludert.

 

7.04 skal definitivt installeres på den bærbare. Forhåpentligvis har de også fikset støtte for oppsett av LVM på den vanlige installasjonsplaten. Det er i grunn underlig at man er nødt til å bruke den en alternativ iso for å få dette til å fungere. Da jeg gjorde dette fungerte det ikke engang å sette opp LVM under installasjonen. Det var nødvendig å bytte til et shell og gjør det "manuelt" derfra. Dette er veldig dumt, og ikke minst et stort hinder for å få flere til å bruke LVM.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

"Kjører enda 6.06 LTS på hovedmaskinen min."

Jeg og. Synes det var rart at verken Feisty Fawn eller den som kommer etterpå ikke blir en LTS - hva med dem som velger Ubuntu for server, slutter de ikke snart å støtte Dapper Drake med oppdateringer?

 

Edit;

Her kan dere laste ned PDF blad som omhandler Feisty Fawn; http://www.fullcirclemagazine.org/

 

Her vises alle programmer man kan installere via Automatix2 for Feisty Fawn(tror det meste kan installeres like enkelt via Synaptic?).

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Hoi,

 

Gleder meg til *buntu 7.04. Har kjørt Herd 5 og Beta. Ser veldig greit ut.

 

7.04 skal bli mitt hoved-OS, og så skal jeg ha WinXP som støtteOS i en overgangsfase. Har alltid hatt Linux som et sidesystem, men nå tror jeg at skiftet skal skje.

 

Følg med på det nye *buntu-magasinet! Se http://www.fullcirclemagazine.org/

 

S

Endret av adder1972
Lenke til kommentar
Nå er det vår tur til å glede oss! :D
While millions consider whether to pay for Vista, the Ubuntu project releases its secure, high performance, free desktop and server editions.

 

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn slippes altså førstkommende torsdag (19. april). Skal du oppgradere?

 

Jeg prøvde beta'en, men opplevde to signifikante problemer. Repeat-funksjonen på tastaturet slo igang selv ved korte tastetrykk, og det trådløse nettverkskortet fra Ralink funket ikke ut av boksen (+ at de offisielle driverne til kortet ikke funket med den nye kernelen). Har satt av en liten partisjon, slik at jeg kan teste om endelig release av Feisty funker uten å røre min eksisterende Edgy-installasjon.

 

I løpet av den korte tiden jeg fikk testet nye Ubuntu, var det iallefall noe positivt jeg merket: Vesa-driverne slo inn på 8800 GTS, altså ikke X server-krasj (blåskjerm) som med Edgy, og nettverkskortet mitt på Asus P5B-E funket ut av boksen, mens det i Edgy måtte installeres manuelt.

 

Hva er det du gleder deg til eller liker ved Feisty Fawn? Og er det noe du ikke liker eller som ikke funker? Noe du savner også kanskje?

 

Edit: Trykkulf

8397292[/snapback]

 

Jeg har bestilt Cder :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup: !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...