Gå til innhold

OBS! Radeon 9700 - Best, men ikke mest solid!


Gordon

Anbefalte innlegg

Har drevet med PC i flere år, og har alltid ligget i teten når det gjelder hardware. Radeon 9700 er vel det første store forspranget ATI har hatt over nvidia og tidligere 3dfx, jeg kjøpte derfor kortet selvom jeg har blitt advart mot drivere etc.

Jeg installerte kortet i min daværende maskin, og byttet ut vifte med vannblokk og satte ekstra kjølere på minnebrikkene. Dette fungerte greit i noen uker etter directX 9.0 driverene kom (tidligere var det håpløst til spilling (henh. Mafia, BF1942 & Counterstrike). Men så kjøpte jeg en ny maskin og skulle flytte kortet over, det gav aldri noe bilde igjen, verken i den nye eller den gamle PC'en. Jeg er ikke en som behandler hardware røft, spesielt ikke når det er snakk om skjermkort i klassen 3000kr+

Dette er altså første gangen jeg har opplevd at et skjermkort har sluknet og det etter så kort tid og relativt lite bruk.

Har tidligere hatt bekjentskap med følgende kort;

-Hercules 3dfx Woodoo2 12MB

-nvidia TNT2 64M 32MB

-Gainward GeForce2 mx200 32MB

-Asus GeForce2 mx400 32MB

-Elsa Gladiac 920 64MB (GeForce3)

-Abit Siluro GF3 ti200 64MB

-Gainward GF3 ti200 128MB

-Creative 3Dblaster GeForce4 ti4600 128MB

Ingen har noengang gitt meg noen alvorlige problemer.

 

Ble nektet retur fordi vifte hadde blitt demontert, men dette var selvsagt ikke årsaken.

Litt ærgelig er det jo, kommer neppe til å kjøpe ATI kort igjen på en stund, de må ihvertfall tåle å flyttes mellom maskiner.

Er det noen som har noen liknende erfaringer, eventuelt vet hva som kan ha skjedd ?

 

mvh. GordoN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, GeForce 3'en min tok kvelden når jeg hadde flyttet den over i kjæresten sin maskin.

 

Var helt død - satte den tilbake i min maskin (der hvor den hadde stått inntil jeg fikk meg 9700pro) og fikk ikke liv i den der heller. Tok vare på det et par uker til jeg fikk testa hos en kamerat med en annen type hovedkort (begge maskinene her på huset er så godt som identiske), og når det ikke funka der heller så gikk det i søpla.

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-12-19 05:05 ]

Lenke til kommentar

du er jo ikke så altfor glup om du for det:

1. jobber uten jording

2. setter på vannavkjøling for du i det hele tatt prøver kortet

3. tror at Ati er dritt bare forde du klarer å herpe ett

4. tror at de godtar retur etter at du har moddet det

 

når du fant ut at kortet ikke funket, hvorfor satte du ikke bare tilbake org. vifte og sente det i retur?

men det vil jo seff ikke gå an å gjøre det nå lenger siden de alleredet vet at du har moddet det... :roll:

Lenke til kommentar

Gordon: Da hadde du vel kanskje de andre kortene du sa du har hatt "bekjentskap" til i en maskin? Ikke flyttet på de? Eller moddet de?

 

Statisk elektrisitet er en stor faktor som tidligere nevnt her.

 

Tviler sterkt på at det er en "feil" av ATi!

Kanskje (Merk: kanskje) dette heller er din egen feil?

 

Lykke til i fremtiden!

 

Edit: Stygt tastatur!

_________________

AMD K75 700MHz

AOpen AK72

384MB PC133@CL2

R200 128MBBGADDR BBA

SB Audigy Player

2x120GXP 80.6GB

Pioneer DVD-105S

Philips CDRW1610A

 

[ Denne Melding var redigert av: ExcaliBuR på 2002-12-19 15:34 ]

Lenke til kommentar

I gorgons forsvar må jeg bare spør dere.

Hvem gidder ta på seg et antistatisk armbånd bare for å ta ut skjermkortet av kabinettet. Jeg vist nok bare hatt tre skjermkort selv, men alle var det mulig å ta ut uten å ta på forskjellige komponenter eller baner.

Nå vet jeg jo ikke om han har vært så forsiktig så han sider.

Jeg mener også og ha lest at vpuen på skjermkortet er svak og at det er derfor det er en støtte ramme rundt den.

Og om jeg forsto ham rett virket kortet etter han monterte vann kjøleren, men sluttet å virke senere når han flyttet kortet over i en annen maskin.

Dessuten kan det enkelte skjermkortet ha vert defekt, slik at det tålte mindre, jeg opplevde selv nettop at mitt gf4 ti4600 sluttet å virke, helt uten videre og uten overklokking.

Men å beskylde ATI for å være dårlig fordi ett kort går istyller er bare dumt. Og hva dårlige drivere angår så har Nvidia levert bøggy og dårlige drive 40.xx og oppover.

Lenke til kommentar

Hvem gidder ta på seg et antistatisk armbånd bare for å ta ut skjermkortet av kabinettet???

 

Ha, jeg bruker både lenke/underlag FØR jeg åpner PC'en, husker et gammelt amerikansk uttrykk: " It's better to be safe than sorry" og synes dette er en god regel ved håndtering av veldige følsomme og dyre komponenter.

Jeg tror de aller fleste har følt statisk elektrisitet på kroppen, husker selv da vi gikk med sko på gulvteppe og tok på et eller annet som var jordet og det smalt godt! Man kunne t.o.m se et lite blått "lyn". Det er sikkert veldig bra for VPU'en at alle wafer-lagene blir gjennomborret av elektroner...

 

Det er en selvfølge at garantien ikke gjelder når kortet er modifisert (uansett om det er kjøling/overklokking og div. annen moddding).

 

Det er en trist og dyrkjøpt erfaring som du gjerne kunne vært foruten.

 

R.I.P ATI R300 og jeg håper at begravelsen blir minneverdig!

Lenke til kommentar

Norrick , veldig bra sagt , men lærer jeg av andre sine feil , nei...

Har selv flyttet 3 skjermkort frem og tilbake OSV...

Lever ennå i god tro på at dette virker i fremtiden oxå!Og ja , jeg har også sett disse "lynene" som kommer av statisk el. , men jeg tar alltid på veggen hjemme , eller kabinettet før jeg tar på noe i PC`en...

Lenke til kommentar

Hmm... kan hende at du har fått en mikroskopisk forskyvning av vannblokkene og at de da kan ha lekket etter du flyttet på skjermkortet?

 

Men, seff, det kan også ha vert skjermkortet som faktisk var dårlig "satt sammen" fra før av, men, som tidligere nevnt, å gå ut generelt sett mot en skjermkortprodusent som har overlevd siden 1985 å si at de produserer elendig kvalitet på komponentene basert på ett enkelttilfelle er vel å ta vel hardt i?

 

Men jeg holder fortsatt en "knapp" på støt, vannblokken er vel av metall i direkte kontakt med VPU, er den ikke? Eller er jeg helt på skogtur nå?

 

Jaja...

 

God Jul =)

 

Edit: Har vel snart satt rekord for dette nå...

Editer jo hver eneste post jeg skriver snart...

_________________

AMD K75 700MHz

AOpen AK72

384MB PC133@CL2

R200 128MBBGADDR BBA

SB Audigy Player

2x120GXP 80.6GB

Pioneer DVD-105S

Philips CDRW1610A

 

[ Denne Melding var redigert av: ExcaliBuR på 2002-12-20 00:56 ]

Lenke til kommentar

Enig med gordon ATI kort stinker :sad:

Ja har selv holdt på med PC siden 1995 og har hatt i hende ca 10-15 grafikort på den tiden...

 

3 STK Nvidia [Alle virker gulle godt :smile:]

2 STK ATI [begge hadde korrupt grafikk :sad:]

pluss mange produsenter blant annet Matrox :smile:

 

Det er kun de 2 ATI kortene som har vært dårlig med korrupt grafikk av min 10-15 grafikk gjenom 8 år ...

 

Så att ATI er/var no dritt VET jeg...

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: QTC på 2002-12-20 01:54 ]

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert flere ganger i det siste å kjøpe xxxxx ATI 9700 (pro) men har stoppa pga pris og at jeg har hørt at de er slappe å følge opp drivere...selve kortene er vel greie nok men jeg har mine tvil om drivere...de skulle fulgt opp som nvidia med detonator! Hadde jeg hørt mindre negativt om ATI så hadde jeg nok hadd et stappa inn i AGP'n "allerede"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-20 02:01, skrev Izex:

Jeg har vurdert flere ganger i det siste å kjøpe xxxxx ATI 9700 (pro) men har stoppa pga pris og at jeg har hørt at de er slappe å følge opp drivere...selve kortene er vel greie nok men jeg har mine tvil om drivere...de skulle fulgt opp som nvidia med detonator! Hadde jeg hørt mindre negativt om ATI så hadde jeg nok hadd et stappa inn i AGP'n "allerede"



 

I deet siste har ATi kommet med drivere 1 gang i måneden nå, gjennomsnittelig, to ganger allerede i desember, så jeg vet ikke jeg...

 

Sjekk ut http://www.rage3d.com, se hvor mange som har "problemer" som "ikke kan fikses" (Obs! Ironi)

 

nVidia har sine problemer de og! Hvor er GF FX kortet deres til jul? :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 15:53, skrev eatshorts:

I gorgons forsvar må jeg bare spør dere.

Hvem gidder ta på seg et antistatisk armbånd bare for å ta ut skjermkortet av kabinettet. Jeg vist nok bare hatt tre skjermkort selv, men alle var det mulig å ta ut uten å ta på forskjellige komponenter eller baner.

Nå vet jeg jo ikke om han har vært så forsiktig så han sider.

Jeg mener også og ha lest at vpuen på skjermkortet er svak og at det er derfor det er en støtte ramme rundt den.

Og om jeg forsto ham rett virket kortet etter han monterte vann kjøleren, men sluttet å virke senere når han flyttet kortet over i en annen maskin.

Dessuten kan det enkelte skjermkortet ha vert defekt, slik at det tålte mindre, jeg opplevde selv nettop at mitt gf4 ti4600 sluttet å virke, helt uten videre og uten overklokking.

Men å beskylde ATI for å være dårlig fordi ett kort går istyller er bare dumt. Og hva dårlige drivere angår så har Nvidia levert bøggy og dårlige drive 40.xx og oppover.


 

-altså.. SELVFØLGELIG MÅ man lade seg ut, ved å i det minste berøre en jordet leder før man tukler med elektriske komponenter som et skjørt skjermkort.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-20 02:01, skrev Izex:

Jeg har vurdert flere ganger i det siste å kjøpe xxxxx ATI 9700 (pro) men har stoppa pga pris og at jeg har hørt at de er slappe å følge opp drivere...selve kortene er vel greie nok men jeg har mine tvil om drivere...de skulle fulgt opp som nvidia med detonator! Hadde jeg hørt mindre negativt om ATI så hadde jeg nok hadd et stappa inn i AGP'n "allerede"



 

Sporer litt av nå i forhold til den egentlige diskusjonen her, men bær over meg.

 

Har hatt 9700 Pro kortet et par uker snart.

Tidligere har jeg holdt meg til Nvidia, rett og slett fordi kvaliteten på produktet i sin helhet har vært svært svært bra.

Klakka som sagt til med et ' ATI ' kort, tenkte jeg skulle gi det en kjangs siden det bl.a. har blitt skrytt opp i skyene ytelsesmessig.

Var mer en skeptisk når jeg bestilte kortet, ingen tvil om det. Mye på grunn av kjent driverproblematikk o.a.

 

Etter 14 dagers bruk vil jeg summere det opp slik:

 

Positivt:

Bilde kvaliteten på pc monitoren er en god del bedre en mitt forrige kort (GF 3 Ti500). Dette er ikke bare synsing, men gjør seg gjeldene ved at bokstavene er 'fastere' og fargene mye mer 'ekte' (kjører 1920*1200).

Hva spill angår har jeg overhode ikke merka noe som helst problemer i det hele tatt. Alle spilla er dønn stabile, og kortet er uten tvil svært samarbeids villig på alle måter hva 3D gjelder.

Spillene jeg har testa det med:

MoH AA

MoH Spearhead

Mafia

Battlefield 1942

SOF II

Return to Castle Wolfenstein

UT2003

+ et par til.

 

Negativt:

Mener at menyene for monitorvalg (valg av primær skjerm, tv ut osv.) er svake greier. De har laga dette alt for tullete og klønete.

På dette punktet sliter jeg og mener ATI her har en stor jobb å gjøre her, noe Tom's Hardware også har påpekt.

Hva bildekvaliteten for tv'en angår er den så til de grader oppskrytt. Jeg kan ikke se forskjell på ATI kortet og de Nvidia korta jeg har hatt tidligere overhode.

Tv'en min er en nesten ny Grundig 32" 100hz Arganto. En bra og dyr tv som det skulle vært mulig å skille disse korta fra hverandre med om forskjellen på bildekvaliteten var så stor som noen påstår.

 

Har jo lest om en del personer som har problemer med dette kortet, men jeg har altså ikke hatt noen nevneverdige i det hele tatt.

Det eneste negative er at jeg som nevnt ble litt skuffa av denne tv-ut greia.

 

For de som vurderer å kjøpe kortet har-jeg-hørt-rykter om at Connect3D sitt 9700 Pro kort blir solgt for ca 2800,- når PS Data får det på lager igjen (Inside information).

 

Må til slutt få nevne at jeg får den første julepresangen på mandag, fra meg----> til meg! En projektor :grin: som jeg har store forhåpninger til. Har bestilt komplett pakke med lerret og hele greia. Skal bli spennende å teste den ut sammen med ATI kortet.

 

Rune.

Lenke til kommentar

Selv bestilte jeg et Sapphire ATi RADEON 9700 PRO Atlantis for et par dager siden.

 

Jeg satte det inn i maskinen, og installerte med medfølgende drivere. Senere bestemte jeg meg for å oppgradere driverne, noe som sørget for at skjermkortet plutselig sugde CPU kraft, og FPSen i Quake 3 datt fra 200 til 16 - 18 FPS noen sekunder og så vendte tilbake til 200.

 

Formaterte og la inn windows 2000 på nytt, med de gamle driverne, som tilsynelatende virket fett, men nei. Det tok riktignok noe lengre tid før det samme skjedde, men det skjedde uansett.

 

Dette er utrolig irriterende når det er snakk om et kort til 3k + kroner, og jeg har ingen anelse om hvorfor det oppfører seg slik.

 

Maskinen det er satt på er som følger:

 

AMD AthlonXP 1900+

MSI KT3-Ultra333

1x WD 40GB

1x WD 80GB

1x WD 120GB

512 DDR-DIMM PC2100

ATi Radeon 9700 Pro

 

Ingenting på denne maskinen er overklokket, og kjølesystemet på den er det heller ikke noe å utsette på. Jeg syntes nemlig at problemet med kortet virket som et problem med kjølingen. Men kjølingen er det som sagt ikke noe i veien med (6x 80x80mm vifter i et Chieftec Matrix kabinett).

 

Noen som har noen teorier ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...