Gå til innhold

Spam ødelegger e-post


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Nå er jeg fryktelig spent på om det er flere av dere som har gjort den samme erfaringen. Både Telenor-abbonenter og alle dere andre.

 

Kjører Telenor noe spam filter for deg?

 

(Har ingen erfaringer med hva de store ISP'ene gjør siden jeg bare benytter 'in-house' mailservere.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører Telenor noe spam filter for deg?

 

Ikke det jeg vet; da må de gjøre det i "all hemmelighet". En slik filtrering burde vel i så tilfelle gjelde alle Telenor sine abbonenter.

 

Men så langt har jeg jo ikke fått tilbakemeldinger som tyder på det...

Lenke til kommentar
Telenor kjører Symantecs spamfilter, etter det jeg vet. Selvfølgelig er dette en betalingstjeneste.

8695984[/snapback]

Jeg betaler i alle fall ikke noe ekstra for å få filtrert bort spam. Og siden ingen andre på forumet, verken Telenorkunder eller andre, melder om søppelpost som har forsvunnet i den seneste tid, så er det tydeligvis bare jeg som er lucky-lucky.

 

Ja,ja...

Lenke til kommentar
Samboeren min bruker Telenor e-post, og får masse spam.

8697427[/snapback]

 

Takk for respons. Jeg ville bare undersøke, som sagt, om det var andre som hadde blitt så og si mirakuløst helbredet angående spam den siste tiden.

 

Men siden ingen andre så langt har meldt om markert nedgang i mengden på søppelpost i den senere tid , så får jeg bare skrive det på kontoen for behagelige tilfeldigheter...

 

PS: Jeg har aldri vært plaget med de HELT store mengder av spam. Men reduksjon fra flere per dag før jul i fjor til ingen i løpet av siste måned, finner jeg nærmest oppsiktsvekkende. Især siden jeg ikke har gjort noe aktiv selv for å bli kvitt det irriterende svineriet.

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på fordeler og ulemper med ett slikt system som kalles Bounce. Hvor e-post preller av på en slik måte at avsender får en Delivery Failure Notification dersom de forsøker å sende e-post til din gyldige adresse.

 

Vi kjører dette som en del av greylist'ing. Alle innkommende mail fra 'nye' avsendere vil få "Server busy, retry later". Mange spam avsender servere vil aldri prøve igjen, noe "Normale" mail servere skal gjøre.

Har dog ikke tatt ut statistikk på hvor mange (spam) henvendelser som blir avvist på denne måten.

8365281[/snapback]

Jeg bruker også greylisting. Og jeg kan si at det på langt nær er så effektivt som blacklisting eller whitelisting, men som et grovfilter fungerer det. Ut i fra min måler kverker den for tiden 50-75% spam. Men problemet er at innen et par år kommer sannsynligvis greylisting til å være ferdig som teknologi. I løpet av de siste to årene jeg har kjørt det, så har mengden spam som slipper gjennom økt for hver måned som går. Så det er tydelig at spammerene tilpasser seg.

 

Forøvrig har jeg en mail adresse jeg har hatt siden 97 som er så nedlesset med spam at det rett og slett er grusomt (jeg har ikke sjekket den på over 6 mnd når for jeg rett og slett ikke orker). Mengden spam pr. dag var 3 siffret før greylisting og er nå 2 siffret.

Etter å ha lest denne tråden, tenkte jeg at jeg skulle gjøre et lite eksperiment. Jeg skal videresende all mail fra denne kontoen til min gmail adresse i en periode og se hvor mye spam greylisten min + gmails filter klarer å knekke.

Kommer med tilbakemelding etterhvert.

Lenke til kommentar
For å vekke opp en relativet gammel tråd med følgende spørsmål:

 

Er spam blitt IT-verdens svar på fugleinfluensen, altså superhypen som bare forsvant?? Eller er det jeg som er ekstremt heldig, en helt gjennomsnittlig bruker av ADSL levert fra Telenor.

 

For å rekapitulere: For knapt et halvt år siden ramlet det inn med uønsket e-post i den grad at jeg så meg nødt til å begynne å bruke program som filtrerte posten. På nyåret ble det plutselig roligere, og nå har jeg ikke mottatt en eneste søppelpost på minst en måned.

 

Nå er jeg fryktelig spent på om det er flere av dere som har gjort den samme erfaringen. Både Telenor-abbonenter og alle dere andre.

8691039[/snapback]

Bedrifter er nok vesentlig mer rammet enn deg som forsiktig enkeltbruker. I en gjennomsnittlig Norsk bedrift er ca. 45-60% av all mail som kommer inn SPAM. Vår spam mengde har vært gjevnt økende. Vi startet med 38% av all mail som SPAM og nå er vi oppe i snart 60% gjennom 2 år. Og vi har alltid hatt samme ratio på det vi stopper og vi har heller ikke "utsatt oss" for mer SPAM. Så SPAM er økende.

 

Man kan heller ikke sammenligne en Telenor ADSL bruker med en annen, siden de to har forskjellige bruksmønstre som igjen gjenspeiles i SPAM.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En grunn til at norske bedrifter får mye spam er fordi NORID ikke gjør noen forsøk på å skjule e-postadresser for spam-boter. De fleste andre i verden bruker CAPTCHA-metoder for å hindre boter å samle inn adresser. Jeg har et lite firma og er selv offer for dette, og tok det opp med min ISP, men de reagerer med blank avvisning av temaet fordi, som de sier, er avhengig av helt åpen tilgang til NORID-registrene p.g.a. skripts de bruker for oppslag og vedlikehold.

Lenke til kommentar
For å vekke opp en relativet gammel tråd med følgende spørsmål:

 

Er spam blitt IT-verdens svar på fugleinfluensen, altså superhypen som bare forsvant?? Eller er det jeg som er ekstremt heldig, en helt gjennomsnittlig bruker av ADSL levert fra Telenor.

 

For å rekapitulere: For knapt et halvt år siden ramlet det inn med uønsket e-post i den grad at jeg så meg nødt til å begynne å bruke program som filtrerte posten. På nyåret ble det plutselig roligere, og nå har jeg ikke mottatt en eneste søppelpost på minst en måned.

 

Nå er jeg fryktelig spent på om det er flere av dere som har gjort den samme erfaringen. Både Telenor-abbonenter og alle dere andre.

8691039[/snapback]

Bedrifter er nok vesentlig mer rammet enn deg som forsiktig enkeltbruker. I en gjennomsnittlig Norsk bedrift er ca. 45-60% av all mail som kommer inn SPAM. Vår spam mengde har vært gjevnt økende. Vi startet med 38% av all mail som SPAM og nå er vi oppe i snart 60% gjennom 2 år. Og vi har alltid hatt samme ratio på det vi stopper og vi har heller ikke "utsatt oss" for mer SPAM. Så SPAM er økende.

 

Man kan heller ikke sammenligne en Telenor ADSL bruker med en annen, siden de to har forskjellige bruksmønstre som igjen gjenspeiles i SPAM.

8706508[/snapback]

Jeg henger meg på her. Som privatperson vil jeg ikke påstå at spam på noen måte har blitt et mindre problem siden januar, snarere tvert i mot. Det som derimot skjer er at det ofte er "svingninger" i mengden spam man får. Dette vil jeg tro har noe med salg, kjøp og distribusjon av lister over spambare adresser å gjøre.

Jeg opplever ofte at spam kommer å fjelltopper. Altså et par uker med mye spam, også et par uker med lite spam.

 

Og nei. Spam er definitivt ikke IT-verdenens svar på fugleinfluensa. Spam er en av de største trusslene mot nettet slik vi kjenner det i dag, og problemet er stadig økende.

Lenke til kommentar
60% spam? Det er lite, der jeg jobber er det over 90%

8718155[/snapback]

Det er riktig at det varierer fra bedrift til bedrift. Og det har veldig mye å si om bedriften profilerer seg mer aktivt med eks. e-post adresser. Jeg har også en kunde som har 90% SPAM nettopp fordi deres type aktivitet krever stor profilering med e-post adresser osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg får som sagt ca. 100 spam-meldinger pr. dag nå, etter å ha skrudd SpamAssasin ned til 3 (standard er 5), og ikke mer enn 2-5 vanlige meldinger om dagen. Det betyr vel at jeg da har ca. 95% spam... Men så har jeg hatt samme e-postadresse i mange år også og vært aktiv i internasjonale fora o.l.

 

Det man kan håpe på er at USA og EU innfører en lov, lik den vi har i Norge i dag, som forbyr firmaer å sende e-post til privatpersoner som ikke har bedt om det. Men jeg holder ikke akkurat pusten mens jeg venter på at det skal skje...

Lenke til kommentar
Jeg får som sagt ca. 100 spam-meldinger pr. dag nå, etter å ha skrudd SpamAssasin ned til 3 (standard er 5), og ikke mer enn 2-5 vanlige meldinger om dagen. Det betyr vel at jeg da har ca. 95% spam... Men så har jeg hatt samme e-postadresse i mange år også og vært aktiv i internasjonale fora o.l.

 

Det man kan håpe på er at USA og EU innfører en lov, lik den vi har i Norge i dag, som forbyr firmaer å sende e-post til privatpersoner som ikke har bedt om det. Men jeg holder ikke akkurat pusten mens jeg venter på at det skal skje...

8720159[/snapback]

 

Jeg foreslår du bruker det bayesiske filteret til SA, og får det til å lese mailen i spam-mappa de med jevne mellomrom, det fungerer forbløffende bra.

 

Ellers har jeg vansklig for å se hvorfor en lovendring skal hjelpe, de fleste spam-utsendere bryter allerede minst en lov.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har liten kontroll med SpamAssasin, bortsett fra å sette Threshold-parameteren, fordi det er min ISP som har den installert og styrer hva kundene skal får tilgang til. De har allerede sagt at Threshold er det eneste jeg kan styre selv.

 

Lovendringer alene hjelper ikke. Lovene må også følges opp. Dessuten bør det kompletteres med en rekke andre endringer, både tekniske og praktiske, for å få noen reell virkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...