Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For de som er plaget med øresus og nedsatt hørsel


binko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt øresus så lenge jeg kan huske. Men jeg når jeg bruker høreapparatene mine så hører jeg det svært sjelden. Med en gang jeg tar de av så hører jeg det, men jeg er så sykt vant til det at det er sjelden jeg blir plaget. Jeg blir egentlig bare plaget hvis jeg har vondt i hodet eller er syk. Har man bare tinnitus og ikke nedsatt hørsel så kan det anbefales å ha på musikk/radio lavt eller å fokusere på andre ting for å dempe ulyden.

 

Til dere som sliter. Dere er ikke alene. Bare spør litt rundt, les litt på nettet og dere finner garantert noen som opplever øresus. Men bare ikke fokuser for mye på det, sånn at det blir en stor (negativ) del av livet deres. Er virkelig ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Slet mye med ørebetennelser som liten. Merket at jeg hadde en mild form for øresus allerede i 14-årsalderen. men den var så svak at den knapt var hørbar. Etter å ha vært på klassetur til London i tiende forandret det seg. Foruten å ha vært på en høylytt Offspring-konsert (forøvrig ikke den utløsende faktor, men kanskje en bidragende), ble jeg forkjølet en dag før vi dro hjem. Landingen i Bergen førte til kraftige smerter og forferdelige dotter i øret. Hadde dotter i en uke eller to etterpå, og merket da en sterkere øresus enn før. Men også dette lærte jeg meg å leve med.

 

Nå nylig har jeg merket at ørene mine har blitt litt tettere (dotter som jeg ikke greier å blåse ut), og en relativt mild piping i høyre øre. Så skal dra til fastlegen så snart som mulig å se om det er noe å gjøre med det. Hvis ikke lærer jeg meg vel å leve med det også. Men før eller siden kommer stamcelle-forskningen så langt at vi kan få byttet ut de skadede/ødelagte nervehårene i øret som fører til øresusingen!

 

Edit: Lenker som gir håp:

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4033383.stm

http://www.ata.org/news_publications/news_...ations_news.php

http://www.tinnitusformula.com/infocenter/.../haircells.aspx

 

:-)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg sliter en del med tinnitus!

 

Hatt det siden jeg var 10, eller ihvertfall da jeg kan huske jeg først la ordentlig merke til det!

 

Er nå 17 forresten. Så lenge jeg ikke fokuserer på lyden så er det helt greit, men om feks natten, hvis jeg så mye som hører etter.. da får jeg ikke sove! Blir nesten gal..

 

Er ikke noe medisinering eller noe som er mulig? Jeg har droppet å dra til legen pga fravær på skolen.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har en svak form for øresus også.. Når jeg legger meg eller når det er helt stille hører jeg en sånn høyfrekvent piping.

Noen ganger er det høyere men varer ikke like lenge.. Hvis jeg fokuserer nå, så hører jeg det piper i øra mine.. Øresus?

 

En kamerat ble ikke tjeneste dyktig pga øresus.. Er det sånn med alle?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror dessverre jeg har fått tinnitus på det ene øret, i løpet av natten på jobb faktisk. Det verste er at jeg ikke utsetter meg selv for mye høy lyd. Hører vel generelt på musikk over gjennomsnittet høyt, men veldig langt fra "han som sitter på bakerst og likevel deler musikken sin med halve bussen"-høyt.

 

Hvis det stemmer at det er tinnitus og jeg sliter med søvn etc, er det slik at man til en viss grad får hjelp gjennom f.eks. "spesialputer" med høyttalere som nevnt ovenfor her om man går til fastlegen? Eller er det ikke vits i i det hele tatt?

 

Lyden er for øvrig som mange har beskrevet den som i tråden. Høyfrekvent som fra en TV, dårlig CRT-skjerm osv. Den er kontinuerlig, om jeg prøver å holde meg for ørene blir den snarere høyere enn lavere. Men jeg får vel lære meg å leve med den som alle andre.

Lenke til kommentar

Det er ekstremt viktig å passe på hørselen sin. Grøsser hver gang jeg sitter på bussen og hører en av passasjerene spille så høyt på ipoden sin at alle kan høre. Man forstår ikke hvor sårbar hørselen er før man har skadet den selv.

 

Sliter litt med øresus selv, ble utsatt for en del høy lyd i militæret, og pleide å like høy musikk på mp3-spiller. Nå hører jeg nesten aldri på musikk med ørepropper, kun med høytalere (men hvis jeg bruker ørepropper passer jeg på at volumet ikke er så høyt). Med andre ord ikke på bussen eller rundt i byen, men jeg synes i grunnen det er fantastisk å høre hva som skjer rundt meg, og nyte de naturlige lydene. Man lærer seg mer å sette pris på ting i hverdagen når man ikke hele tiden må ha musikkstimulering tror jeg.

 

Jeg synes det burde være bedre informert f.eks. gjennom skolen hvor lite hørselen egentlig tåler før den tar skade av det. For min del lærte jeg det ikke før jeg kom i militæret og fikk høre om bestemmelsene i arbeidsmiljøloven vedrørende støy på arbeidsplassen, da vi tok hørselstest i begynnelsen av tjenesten. Da hadde jeg allerede bombardert ørene med kraftig musikk gjennom ørepropper i mange år. Tror vi får ganske mange av dagens ungdommer/unge voksne som trenger høreapparat når de kommer i 30-40 års alderen, siden det nå er så sinnsykt mange som bruker mp3-spillere gjennom nesten hele dagen.

Lenke til kommentar

Jeg hører ganske dårlig, og har hatt dren i begge ørene stort sett hele livet (på grunn av vann i mellomøret). For 1-2 år siden ble de imidlertid fjernet, og alt skulle være i orden. Men etter en ørebetennelse (og kraftig forkjølelse) for en 4-5 uker siden ble jeg helt tett i det ene øret, og siden det ikke ble bedre var jeg hos legen denne uka. Der fikk jeg høre at det var så mye voks at trommehinnen ikke kunne ses, og at problemet ville bli løst ved skylling av ørene. Men så var jeg hos en spesialist i går og fikk høre at jeg har vann i mellomøret igjen i begge ørene, og at jeg muligens på legge inn nye dren, dersom det ikke er bedre igjen til neste time, om 8 uker. Altså må jeg gå med tett øre i omtrent to måneder! Jævlig, hører omtrent ikke en dritt, og når jeg snakker hører jeg bare during.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg har hatt litt nedsatt hørsel på det ene øret i lang tid... har også en mistanke om når jeg fikk det, og det plager meg når jeg tenker på det....

Merker ikke noe særlig til det til vanlig, men kan av og til være ganske plagsomt når jeg tenker på det...

Da jeg var på sesjon, fikk jeg 9 på begge ørene, så hørselstapet er nok ikke så stort, men det plager meg at det er der, særlig med tanke på at jeg liker å høre mye på musikk og jeg spiller gitar i et band...

merker av og til litt forskjell når jeg bruker headset...

har også vert deprimert i en lang periode (5-6 år) og lurer på hvor mye dette kan ha bidratt til det...

kan høre svake suse-lyder når jeg har lagt meg og det er helt stille...

Var også på konsert uten ørepropper en gang, men det er vel ikke selvsagt at man får hørselsskade av slikt...??

2 minutt med motorsag og høreselen er redusert.

Tenk deg selv ;)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Gjest Guest_Silje_*

Kan øresus bli verre? Har liten piping nå, merker det egentlig bare når jeg sover. Tror jeg fikk det etter russetiden. Men nå skal jeg til Hellas til sommeren, og da kommer jeg mest sannsynlig å dra ut å danse, men jeg er redd for at lyden på utestedene kan gjøre pipingen verre. Er dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Kan øresus bli verre? Har liten piping nå, merker det egentlig bare når jeg sover. Tror jeg fikk det etter russetiden. Men nå skal jeg til Hellas til sommeren, og da kommer jeg mest sannsynlig å dra ut å danse, men jeg er redd for at lyden på utestedene kan gjøre pipingen verre. Er dette tilfellet?

 

Det kan både bli verre og bedre. Plutselig en dag kan pipingen bli mye verre, tilsynelatende helt uten grunn, eller den kan plutselig bli mindre og kanskje borte. Når man har tinnitus, bør man passe på hørsla si ekstra mye når man er på byen o.l. Så ja, det kan bli verre hvis du ikke passer på lydvolumet når du er på et utested. Anbefales å ha en ørepropp med seg i lomma som du kan bruke dersom du synes det blir ubehagelig høyt.

Lenke til kommentar

Det er som folk sier veldig viktig å passe godt på hørselen sin!

Jeg har slitt med mye ørebetennelser i 3års alderen og har sprengt begge trommehinnene pga dette, jeg har aldri tenkt over det selv men når jeg var på sesjon i vår så fikk jeg vite at jeg ikke var vernepliktig fordi at på rundt 2khz så hørte jeg 10dB dårligere enn normalen som da var på grunn av arr på trommehinnen.

 

Det jeg har fått hørt fra min lege er at det som har lettest for å skade hørselen er skarpe lyder fordi at disse påvirker trommehinna på det tynneste området eller noe sånt. og ja det som jeg er mest redd for er alle de som har på alt for høy lyd på mp3 spillerene sine og gjerne med grusomt dårlige headset. (koss porta pro, ipod headsets, etc.)

 

om man har headsets som isolerer bedre for utvendig støy og i tillegg er litt mere påkosta kan man lettere unnslippe disse skjærende høye lydene som har lett for å skade hørselen. og man kan også spille lavere og likevel høre mere av musikken.

 

og som folk sier! på konsert eller utesteder ta i alle fall med deg ørepropper i tilfelle det er veldig høy lyd! man får kjøpt veldig fine propper nå som isolerer støy mye bedre enn vanlig tale og musikken og å se en tanke teit ut med oransje ørepropper er bedre enn å sitte som en måpende idiot på grunn av å ha rasert hørselen sin når man var yngre.

og det er ikke alt høreapparat kan fikse!

Lenke til kommentar
Slet mye med ørebetennelser som liten. Merket at jeg hadde en mild form for øresus allerede i 14-årsalderen. men den var så svak at den knapt var hørbar. Etter å ha vært på klassetur til London i tiende forandret det seg. Foruten å ha vært på en høylytt Offspring-konsert (forøvrig ikke den utløsende faktor, men kanskje en bidragende), ble jeg forkjølet en dag før vi dro hjem. Landingen i Bergen førte til kraftige smerter og forferdelige dotter i øret. Hadde dotter i en uke eller to etterpå, og merket da en sterkere øresus enn før. Men også dette lærte jeg meg å leve med.

 

Nå nylig har jeg merket at ørene mine har blitt litt tettere (dotter som jeg ikke greier å blåse ut), og en relativt mild piping i høyre øre. Så skal dra til fastlegen så snart som mulig å se om det er noe å gjøre med det. Hvis ikke lærer jeg meg vel å leve med det også. Men før eller siden kommer stamcelle-forskningen så langt at vi kan få byttet ut de skadede/ødelagte nervehårene i øret som fører til øresusingen!

 

Edit: Lenker som gir håp:

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4033383.stm

http://www.ata.org/news_publications/news_...ations_news.php

http://www.tinnitusformula.com/infocenter/.../haircells.aspx

 

:-)

Det er veldig skummelt å dra med fly, vist du allerede har problemer med ørene. I 13 års alderen min, fikk jeg ørebetenelse i syden. Og jeg skulle dra hjem dagen etterpå med fly. Og det smalt og smalt, heldigvis gikk det over, men hadde vondt i ørene en uke etter syden turen. Og nå i fjor så fikk jeg for mye vann i ørene så det hadde skjedd noe rart. Det var også i syden, så jeg gikk til legen å fikk noen tabletter for å dempe smerten, før avreise med fly. Og det gikk også bra, merka ingenting igjennom hele flyturen.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at jeg selv pådro meg øresus etter en bigbang konsert, hvor jeg stod meget langt fremme uten ørepropper. Hadde stor midlertidig nedsatt hørsel når jeg kom ut av konsertlokalet. Dagen etterpå våknet jeg helt fin. Etterhvert har jeg fått susing i ørene, noe som plager meg f.eks hvis jeg sitter på rommet og leser. Ellers hadde jeg ørebetennelse på det ene øret. Kan helt sikkert være andre årsaker som også har vært inni bildet. Var nok litt godbrisen på konserten og tenkte vel ikke noe særlig. Hadde flyttet meg med en gang fra den plassen dersom jeg var edru. Det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en mild form for tinnitus. Klarer å sovne, men hører pipelyden ofte.

 

Noen forslag til hvordan beskytte ørene på diskotek og klubber? Å gå rundt med ørepropper på dansegolvet syns jeg blir litt pinelig. Så noen forslag for å maskere øreproppene, eller andre måter å beskytte ørene? :)

Lenke til kommentar

Smink øreproppene med noen av de greiene kvinnfolk gnir inn ansiktet med for å få jevn farge.

 

klipp de litt kortere så de ikke kommer så langt ut ifra øret men mer inne i øregangen og farg de sort så det ikke vises.

 

bruk lue og ha den nedover øra så ikke proppene vises

 

dekk ørene med hår om du har litt langt hår altså

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...