Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For de som er plaget med øresus og nedsatt hørsel


binko

Anbefalte innlegg

Ok det forklarer mye. Men høreapparatet burde du benytte. Du kan få det til å maskere mye av susen slik at du slipper å høre på den hele tiden. Når fant du ut at hørsel hadde sviktet?

 

Ja, jeg vet det. Legen sa det samme. Bare veldig tungvindt å bruke noen ganger. Og ja,

jeg vet det er en vanesak.

 

Jeg merket vel at jeg begynne å høre dårligere samtidig som jeg begynte å bli plaget med

øresus - for 5-6 år siden kanskje.

Jeg fikk høreapperat for 3-4 år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ... Var nylig på TG, og fikk ørebetennelse der. Fikk litt øresus dagen etter at jeg dro, men nå sjekka jeg hørselen på ørene mine vha. en høyfrekvent tone jeg hadde på telefonen min. Satta lyden ned til minimum, og på venstre øre er pipelyden fortsatt der, mens på høyre er det mer støy, men pipelyden kommer etter.

 

Vil det si at jeg fortsatt har igjen noe av betennelsen?

Lenke til kommentar
Hmm ... Var nylig på TG, og fikk ørebetennelse der. Fikk litt øresus dagen etter at jeg dro, men nå sjekka jeg hørselen på ørene mine vha. en høyfrekvent tone jeg hadde på telefonen min. Satta lyden ned til minimum, og på venstre øre er pipelyden fortsatt der, mens på høyre er det mer støy, men pipelyden kommer etter.

 

Vil det si at jeg fortsatt har igjen noe av betennelsen?

8363128[/snapback]

 

Kanskje - kanskje ikke. Ørebetennelse kan være noen få ganger veldig skummelt. Det kan ikke bare gi Tinnitus men også nedsatt hørsel. Først må du se hvor lenge susen har vært hos deg siden ørebetennelsen rammet deg. Hvis det ikke plager deg, la det være. Ellers kan du få en allmenn lege til å sjekke det indre øret får voks (som gjerne kommer med en slik betennelse) Hvis du har fått skade på nerven i øret er det ikke noe som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Ja, som tittelen sier; har veldig mye piping i ørene. Med mye mener jeg kanskje hver 3. time. Finnes vel et par der ute med øresus... Jeg har ikke noe lyst til å få det.  :cry:

 

Jeg hører ikke på spesielt tung eller høy musikk, skal det legges til.

 

Håper på svar.

 

mvh. Gizmo

8351890[/snapback]

 

 

 

Det finnes mange årsaker til øresus. Det kan komme av trøtthet, (har opplevd at om jeg holder meg våken foran pcen lenge så begynner det å pipe) stress, høy musikk, stiv nakke, dårlig sitte/liggestilling (om du for eksempel ligger med hodet på skakke og ser på film.) og andre ting som f. eks. stiv kjevemuskulatur. Nok søvn er veldig viktig.

 

Snakk med legen din om det, han/hun kan hjelpe deg å finne ut hva som kan være grunnen. Det kan være mulig å bli kvitt susingen helt, om den skyldes noe som går an å forandre på.

Lenke til kommentar

Har selv konstant øresus. Hører det selvfølgelig ikke hele tiden, men så fort det blir litt stille og rolig kan jeg høre pipelyden. Det er verst på kvelden, men en radio som står på lavt eller noe er nok til å ta fokuset vekk fra lyden. Jeg har lært meg å ignorere det helt, og er ikke egentlig plaget med det lengre, selv om lyden er der.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Krek_*

Jeg har i de siste dagene vært sjuk.. Feber,forkjølelse etc etc..Halsvondt..Var vel like før jeg fikk ørebetennelse og.

Ene natta jeg sov, så våkna jeg av at øret bare plutselig hadde bynt og pipe og at hørselen på vesnre øret var mye svakere. Kjennes ut som det er tett eller no

 

Så dette skyldes mye ørevoks eller hva? For nå har det vært sånn i over 28 timer..Bynner og bli litt plagsomt. Det skjedde mens jeg sov og jeg lå og sov på vesntreøret hvis det har noen betydning

Lenke til kommentar

Øyresus har eg fått eg og. Men hørselen var ikkje dårlig, berre litt nedsatt på dei høgste frekvensane. Tok sånn hørselstest i og med at eg gjekk til legen med øyresusen. Fekk dårleg behandling syns eg. Berre beskjed om at det måtte levast med og ting eg kunne gjere for og dempe pipingen. Kunne no ha komme med litt meir hjelp sjøl om det er vel ikkje så mykje meir å sei.

 

Men til deg som lurde på om du hadde øyresus. Ja du har øyresus. :( Får berre håpe for di skuld at det ikkje blir verre.

Lenke til kommentar
Øyresus har eg fått eg og. Men hørselen var ikkje dårlig, berre litt nedsatt på dei høgste frekvensane. Tok sånn hørselstest i og med at eg gjekk til legen med øyresusen. Fekk dårleg behandling syns eg. Berre beskjed om at det måtte levast med og ting eg kunne gjere for og dempe pipingen. Kunne no ha komme med litt meir hjelp sjøl om det er vel ikkje så mykje meir å sei.

 

Men til deg som lurde på om du hadde øyresus. Ja du har øyresus.  :(  Får berre håpe for di skuld at det ikkje blir verre.

8423466[/snapback]

 

Hvor tok du testen? Hos legen eller hos spesialisten? Har du blitt utsatt for mye lyd?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noe som kan være nyttig hvis man nettopp har fått øresus/tinnitus er å innse at man ikke er alene. Langt der ifra. Tinnitus er faktisk vanligere enn man skulle tro.

 

Så det man går gjennom er noe andre har vært gjennom før en. For eksempel skrekken over at man aldri skal få oppleve total stillhet igjen. En fryktelig tanke når det først kommer over en.

 

Men det kan hjelpe å snakke med andre i samme situasjon i begynnelsen. Etter hvert kan det kanskje lønne seg å trekke seg unna diskusjonene for å fjerne fokuset fra øresusen (håper ikke jeg minner noen på det som hadde klart å "glemme" det :))

 

Men det er også behandlingsmuligheter. TRT (Tinnitus Retraining Therapy) er påvist å virke, og får en til å rett og slett ignorere lyden, eller "glemme" at den er der.

Lenke til kommentar

Jeg elsker å tilføre ørene mine høy musikk... Når jeg hører på iPoden min f.eks har jeg som oftest på det høyeste volumet. En dag var jeg på konsert og full som jeg var glemte jeg å bruke ørepropper. Da jeg kom ut hørte jeg så og si ingen ting. Hadde dotter i øra og det pep og suste som faen. Det tok sin tid før hørselen ble normal igjen. Dottene satt lenge i og de 2-3 neste dagene fortsatte det å suse. Jeg var redd det var kronisk. Heldigvis går jeg ikke rundt og hører pipelyder i øra hele dagen lenger, men noen ganger etter at jeg har hørt lenge på iPoden min sammenhengende kan det begynne og pipe litt og jeg kan få en og annen liten dott... Det føles ikke for høyt. Det føles derimot akkurat passe høyt. Hørselen har muligens tatt litt skade av konserten, selv om den ikke er nedsatt og jeg svært skjelden plages av øresus nå... Uansett glad det ikke gikk verre. Kunne tross alt ha ødelagt hørselen. Da ville jeg nok aldri kunnet tilgi meg selv...

Lenke til kommentar

Ja, Tinnitus er en hensynløs plage som virkelig kan gjøre store skader psykisk. Det handler om å ikke fiendliggjøre U-lyden. Akseptere den som en del av deg selv. Synes at det er utrolig synd at mennesker i ung alder, ofte under 18 blir rammet av permanent øresus. Før var tinnitus noe man regnet med eldre var plaget av men i vårt høylytte samfunn blir det uheldigvis bare vanligere og dette blant de yngre.

 

Hadde det eksistert medisinske eller kirurgiske løsninger på problemet hadde mange fått det bra igjen. Tro når man har en løsning?

Lenke til kommentar

Jeg har konstant øresus etter medisinsk behandling for noen år siden. Det var kjent at de medisinene kunne gi øresus, men for meg var alternativet til de medisinene døden da jeg hadde kreft.

 

For mange blir det en vane når det piper i ørene, men for andre blir det en veldig plage. I ditt tilfelle bør du oppsøke hørselslege, da det kan være mange ting som forårsaker øresus. Det kan være høy musikk, krystallnedfelling, voks på trommehinne, medisiner du går på, stress osv. Det kan være mange tiltak å bruke, du får høre med legen.

Lenke til kommentar

Viss du har fått hørselsskader, pass på så du ikke får ytterligere nedsatt hørsel. Viss du hører piping eller lyder i øret etter at du er utsatt for støy, konsert eller annet , vil dette si at øret har tatt skade.

Unngå dette for alt i verden, ta forhåndsregler. Hørselen er for viktig til at man dreper den unødvendig.

Bruk bomull, etc, hørselvern, aktivt hørende hørselvern/propper etc.

Dårlig hørsel kan påvirke livskvaliteten negativt på mange måter, så pass på. Hørelskader kan som regel ikke repareres. Ha foreksempel dempende greier i lommeboka klar til bruk.

Endret av kense
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet, hører ikke en dritt jeg, leser mye på lepper og sier gjerne , "hmm, beklager, kan du si det igjen", i et forsøk på å gjette hva personene sa.

 

Var hos legen og sjekka, hørselen var veldig bra, uten et lite område helt øverst som jeg ikke hørte. Fokusering samt store mengder stress var tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...