Gå til innhold

Hindre kjøring av EXE-filer?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg kjører windows xp professional. Finnes det en eller annen måte å hindre brukere i å kjøre .exe-filer?

Da tenker jeg spesielt på filer som brukeren sjøl har lasta ned, og som han kjører rett fra nedlastingsplasseringa, uten å gå inn for noen for for installering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hadde jeg gjort:

 

Lagt til en begrenset bruker.

Fratatt brukeren tillatelse til å ta ownership over filer.

Satt NTFS-tilgang på roten av alle partisjonene med ownership til din administratorbruker slik at bruker ikke kan "execute" med arv ned i mappehierarkiet.

Satt NTFS-tilgang til "program files" og "windows" slik at bruker har lov til "execute", men ikke "write". Det kan være du for noen filer og må gi tilgang til "modify" eller "write", men det merker du nok greit. Rotmappa til Opera er et eksempel hvor hvertfall opera.exe trenger "execute", mens "cache4"-mappa trenger "write", men ikke "execute".

 

Når dette er gjort kan bruker i teorien bare kjøre filer fra "program files" og "Windows", men ikke skrive noen nye filer inn der. Det er selvsagt en del måter å omgå dette om brukerne har litt skills, og jeg kommer på et par tre-fem nå med en gang, men om brukerne er nybegynnere skal det nok fungere fint.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Dette hadde jeg gjort:

 

Lagt til en begrenset bruker.

Gjort.

Satt NTFS-tilgang på roten av alle partisjonene med ownership til din administratorbruker slik at bruker ikke kan "execute" med arv ned i mappehierarkiet.

Satt NTFS-tilgang til "program files" og "windows" slik at bruker har lov til "execute", men ikke "write".

Hvor finner jeg dette? Jeg leita litt rundt i min datamaskin, og egenskaper på partisjonen, men jeg fant ikke noe om å sette rettigheter

Lenke til kommentar
så lenge en brukerkonto står som begrenser bruker7gjest skal de ikke ha rettigheter nok til å installere programmer de har lastet ned.

8325681[/snapback]

Hei, som forsøkt forklart i første post i denne tråden; her var det ikke snakk om installering av programmer, men direkte eksekvering av exe-filer som lastes ned. Eksempel på dette er fore eksempel µTorrent 1.6.1 Standalone som kan kjøres direkte uten installasjon. Det er dette jeg vil hindre (utorrent var bare et eksempel)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...