Gå til innhold

300 var skuffende!


Juden

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-125302

Er stort sett enig med Savage-Garden. Ja, jeg hadde store forventninger til filmen, men hvem ville ikke hatt det etter Sin City? Irriterte meg at alle spartanerne hadde nesten identiske muskler og kropper, mens perserne var fremstilt som monstre, bokstavelig talt. Eneste positive jeg kan si om 300 er filminga og effektene.

Endret av medlem-125302
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er stort sett enig med Niskivara. Ja, jeg hadde store forventninger til filmen, men hvem ville ikke hatt det etter Sin City? Irriterte meg at alle spartanerne hadde nesten identiske muskler og kropper, mens perserne var fremstilt som monstre, bokstavelig talt. Eneste positive jeg kan si om 300 er filminga og effektene.

8352907[/snapback]

 

Hvordan kan du være enig med Niskivara når du samtidig sitter og sier at filmen over hodet ikke skal ligne på tegneserien? For all del, vi kunne puttet noen blomstre bak ørene til perserne, og gjort spartanerne noe mindre superbe - men da burde de i allefall fjerne navnet "300", for da ville filmen så og si ikke ha noe med tegneserien å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-125302
Hvordan kan du være enig med Niskivara når du samtidig sitter og sier at filmen over hodet ikke skal ligne på tegneserien? For all del, vi kunne puttet noen blomstre bak ørene til perserne, og gjort spartanerne noe mindre superbe - men da burde de i allefall fjerne navnet "300", for da ville filmen så og si ikke ha noe med tegneserien å gjøre.

8353785[/snapback]

Beklager, skulle stå Savage-Garden, ikke Niskivara. Skjønner ikke hvordan jeg klarte å kopiere feil navn. Har ikke lest tegneserien, men tviler ikke på at den er bedre enn filmen.

Lenke til kommentar

Bare for å utdype to ting:

 

1. Jeg mener ikke at alle filmer må holde seg til originalmaterialet. Jeg mener bare at denne spesifikke filmen hadde blitt en mye bedre film om den hadde holdt storyen like nærmt tegneserien som den gjorde med det visuelle.

 

2. Det er ikke noe homosex i tegneserien. Det som er kuttet ut er at Spartanerne i serien SOVER oppå hverandre, noe som både forteller noe historisk korrekt om samfunnet på den tiden, og om samholdet til soldatene, og er en brutal og vakker motsettning til en av de andre scenene de unødvendig kuttet bort hvor disiplinen og volden til Spartanerne blir illustrert gjennom at Leonidas skambanker en av sine undersåtter og venner for det som leseren ser er en knøttliten og "ubetydelig" feil etter dagens standard.

Lenke til kommentar
Vel, mange er uenige. Heldigvis er jeg og. Filmen leverte akkurat det den skulle, nemlig 300 hardbarka menn i truser som eier noe jævlig. Jeg er glad for at jeg slipper å henge meg opp i detaljer som homosex, og istedenfor kun kan nyte denne flotte filmen.

 

Terningkast 5!

8352658[/snapback]

 

 

enig. homosex. . neitakk :ph34r:

Lenke til kommentar
2. Det er ikke noe homosex i tegneserien. Det som er kuttet ut er at Spartanerne i serien SOVER oppå hverandre, noe som både forteller noe historisk korrekt om samfunnet på den tiden, og om samholdet til soldatene, og er en brutal og vakker motsettning til en av de andre scenene de unødvendig kuttet bort hvor disiplinen og volden til Spartanerne blir illustrert gjennom at Leonidas skambanker en av sine undersåtter og venner for det som leseren ser er en knøttliten og "ubetydelig" feil etter dagens standard.

8354092[/snapback]

 

Jeg har lest tegneserien så mange ganger at jeg synes synd på meg selv, og vet utmerket godt at det ikke er noe homosex i den. Jeg sa det bare for å fremheve et poeng, om at slike små detaljer egentlig ikke er så viktige. Jeg skjønner hva du mener. Det er litt dumt at 'Hollywood' gjør sånne feige ting, men personlig så synes jeg ikke det er noe stort tap. Selve kampsekvensene er skremmende like de i tegneserien, både når det gjelder handlinger, farger og vinkling. Utrolig bra laget. Jeg nøt i alle fall 300 fra ende til annen. :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hvorfor regissøren gjør det han gjorde. Er det noe tøft at disse barske mennene sover oppå hverandre? Vil vi like Leonidas hvis han banker sine egne menn fordi de er utslitte?

 

Med filmen 300 har man klart å gi seeren sympati til en ganske brutal gjeng med mennesker som levde i et strengt militærsamfunn. Man har også fått oss til å hate perserne til tross for at de ikke var noe spesielt verre enn andre på den tiden.

 

Så lenge man klarer å skille fiksjon fra fakta synes jeg dette er en flott måte til å gjøre seeren enda mer delaktig i filmen, ved å virkelig ta side med et av folkeslagene.

Endret av AngryPolarBear
Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt hvorfor regissøren gjør det han gjorde. Er det noe tøft at disse barske mennene sover oppå hverandre? Vil vi like Leonidas hvis han banker sine egne menn fordi de er utslitte?

 

Med filmen 300 har man klart å gi seeren sympati til en ganske brutal gjeng med mennesker som levde i et strengt militærsamfunn. Man har også fått oss til å hate perserne til tross for at de ikke var noe spesielt verre enn andre på den tiden.

 

Så lenge man klarer å skille fiksjon fra fakta synes jeg dette er en flott måte til å gjøre seeren enda mer delaktig i filmen, ved å virkelig ta side med et av folkeslagene.

8354989[/snapback]

Med tegneserien greier Miller å bygge mer sympati med hovedpersonene, og fremstille de mer brutalt og ærlig samtidig.

 

At filmregissøren velger å ikke takle disse tingene like direkte gjør bare at filmen blir litt pysete. Typisk Hollywood søl.

 

Etter Sin City var det noen av oss som håpet på en til Miller-film uten alt det ekstra Hollywoodsølet.

Lenke til kommentar
Med tegneserien greier Miller å bygge mer sympati med hovedpersonene, og fremstille de mer brutalt og ærlig samtidig.

 

At filmregissøren velger å ikke takle disse tingene like direkte gjør bare at filmen blir litt pysete. Typisk Hollywood søl.

 

Etter Sin City var det noen av oss som håpet på en til Miller-film uten alt det ekstra Hollywoodsølet.

8357960[/snapback]

 

Blir litt vanskelig å diskutere siden jeg tross alt ikke har lest tegneserien. Personlig synes jeg 300 var actionfylt, visuelt lekker og hadde en rekke råe scener. Sidehistorien var grei, men filmen i seg selv var meget underholdende. Hvis det er slike filmer Hollywood leverer fremover, så gjerne for meg!

Lenke til kommentar

Hva med helotene?

Og slavene?

 

Vikingene hadde treller mens den norske stat undertrykte samene frem til et par tiår siden. når det gjelder det å sette bort unger på fjellet så var det ikke uvanlig at unger i Norge ble satt på skogen på grunn av "feil". skal en følge deres retorikk er Norge er fascistisk stat.

 

edit: dette har nå blitt en diskusjon i diskusjonen. hva med å skille ut dette som en egen tråd eller ta det på PM før denne tråden blir for mye off-topic?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Vikingene hadde treller mens den norske stat undertrykte samene frem til et par tiår siden. når det gjelder det å sette bort unger på fjellet så var det ikke uvanlig at unger i Norge ble satt på skogen på grunn av "feil". skal en følge deres retorikk er Norge er fascistisk stat.

8369343[/snapback]

Spar oss for stråmenn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...